tag:blogger.com,1999:blog-7389655140952161603.post2034135844356707166..comments2024-03-12T09:40:19.302+02:00Comments on mietteitä: Wittgenstein ja Äiti JumalaAnonymoushttp://www.blogger.com/profile/04690494548814761204noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-7389655140952161603.post-86018435302748321482011-10-18T09:57:33.892+02:002011-10-18T09:57:33.892+02:00kristittyinä hylkäämme Wittgensteinin et co edusta...kristittyinä hylkäämme Wittgensteinin et co edustaman positivismin virheellisenä maailmankatsomuksena, josta puuttuu metafyysinen. Voimme oppia heiltä totuudellisuutta ja tarkkuutta siinä, kuinka luemme ja tulkitsemme Raamattua.<br /><br />mielestäni Raamatun tieteellinen tutkimus ei sulje pois esimerkiksi kuvaamaasi semioottista lähestymsitapaa - eivät ne ole välttämättä vaihtoehtoja.<br /><br />siellä missä historiallinen ja kriittinen lähestymistapa on ainoa totuudellinen tapa sitä tulkita, ajetaan Raamattua taas nykyihmisen keksimään pakkopaitaan.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/04690494548814761204noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7389655140952161603.post-8201049652421555312011-10-18T09:37:40.064+02:002011-10-18T09:37:40.064+02:00"Mistä ei voi puhua, siitä on julistettava!&q..."Mistä ei voi puhua, siitä on julistettava!" (Torsti Lehtinen ) Historiallis-kriittinen Raamatun lukutapa ei tee oikeutta Jumalan sanalle. Lukutaito ja se, että on ollut yleensä sanaa luettavana on historiallisesti harvinaista herkkua. Kerronta on raamatullinen tyylilaji ja siinä kielipelissä on erilaiset säännöt kuin historian oppikirjoissa.<br /><br />Itse olen lukenut Raamattua enemmän semioottisten merkkien kuvauksina, joiden perustalta tulisi löytää Jeesus Kristus. "Tää on teille merkiksi, seimessä lapsi makaapi." Laki, profeetat ja kirjoitukset kertovat Kristuksesta.Anonymousnoreply@blogger.com