keskiviikko 27. lokakuuta 2010

Hyvän Paimenen ääni


Jesus vastasi heitä: minä olen sen teille sanonut, ja ette usko: ne työt, jotka minä teen Isäni nimeen, todistavat minusta. Mutta ette usko: sillä ette ole minun lampaistani, niinkuin minä teille sanoin.

Minun lampaani kuulevat minun ääneni, ja minä tunnen heidät, ja he seuraavat minua:

Ja minä annan heille ijankaikkisen elämän, ja ei heidän pidä hukkuman ijankaikkisesti, eikä pidä yhdenkään repäisemän heitä minun kädestäni. Minun isäni, joka ne minulle antoi, on suurempi kaikkia: ja ei kenkään taida heitä reväistä minun Isäni kädestä.


Joh 10:25-29 Biblia 1776


"Minun lampaani kuulevat minun ääneni"
Joh 10:27

minä kysyn;
kuuletko sinä Herran Jeesuksen puhuvan?


joku vastaa:
"minä kuulen Hyvän Paimenen äänen kristittyjen kokoontuessa yhteen ja saarnaajan julistaessa kokonaisen sanan, lain ja evankeliumin."

kristitty tunnistaa tutun äänen ja kokee olonsa turvalliseksi.


minä kysyn;
kuuletko sinä Herran Jeesuksen puhuvan?

joku vastaa;
"tarkoitatko sisäistä ääntä? Luther opettaa, että mikä ohi sanan ja sakramenttien Hengestä kerskataan se on perkeleestä. Minä en ole mikään hurmahenki"



minä kysyn, kuuletko sinä Hyvän Paimenen äänen?

kukin vastaa omalla tavallaan uskonsa ja kokemustensa ja sieluntilansa mukaan.

...
joku sanoo ehkä "meidän opettajamme sanovat, että ei mitään sisäistä ääntä ole eikä Jeesus puhu muuta kuin Sanassa"

minä sanon, mene opettajasi luo ja pysy hänelle uskollisena! älä lue kaikkea potaskaa mitä joku mikkoL kirjoittaa nettiruukun raamattupiiriin.



minä kysyn, kuuletko sinä Hyvän Paimenen äänen?

joku vastaa;
"minulla on paljon sanottavaa Herralle Jeesukselle ja haluaisin kuulla Hänen ohjeitaan ja neuvojaan. Mutta miten se voi tapahtua. Raamattua minä kyllä luen paljon ja rukoilen paljon."

minä sanon:
"sinä kuulet Hyvän Paimenen äänen hyvin yksinkertaisesti.

miten Jeesus kuulee sinun äänesi tässä lammaslaumassa?

sinä rukoilet Häntä hengessäsi.

tätä puhetta Jeesus osaa kuunnella, ja samalla hiljaisella tavalla Hän osaa myös vastata sinulle."


Jeesuksen omat kuulevat ja tunnistavat Hänen äänensä

joku kärsii mielenterveysonelmista ja kuulee ääniä... hän on tavallisesti melko ahdistunut ja äänet ovat outoja

tarvitsee lepoa ja hoitoa


joku kuulee vihollisen kuisketta joka on melko lailla Hyvän Paimenen äänen kaltainen, mutta sen sisältö on tuhoisaa. Raamatullistakin "Juudas hirtti itsensä. Mene ja tee sinä samoin"

Jeesuksen omat kuulevat Hänen äänensä -- eivätkä vain kuule, vaan lähteävät liikkeelle -- ei jonnekin takavasemmalle tai etuoikealla, vaan Mestaria seuraten elämän arjessa



en minä sitä sano

Jeesus sanoo sen itse

Minun lampaani kuulevat minun ääneni, ja minä tunnen heidät, ja he seuraavat minua


muuten tässä on sekin mahdollisuus, että sinä et kuule Jeesuksen ääntä siitä yksinkertaisesta syystä, että huolimatta luuloistasi et ole oikeasti Hänen lampaansa.

Hänen lampaansa kuulevat Paimenen äänen.



no, joku innostuu pilkaten sanomaan... "tämähän on mukavaa sitten, käydään joka päivä ongelmiemme kanssa Jeesuksen luokse, ja Hän vastailee kaikkiin kysymyksiimme hiljaisessa rukouksessa!"

joo joo

pilkkaaminen kertoo jotain itsestäsi, arvon kristitty

nimittäin kysymys ei lopulta ole se, voimmeko kuulla Hyvän Paimenen äänen, miten Hän meitä sitten puhutteleekin

vaan haluammeko ylipäätään kuulla Paimenemme ääntä

sillä kuka tahtoo Ylipaimenen? Yliopastajan, elämänsä Herran?



emäntä kovin pahoitteli ja tuskitteli pastorille, millaisen ristin hän on saanut aviomiehessään.

pappi parka kysyy "no, pyysittekö Jumalalta puolisoanne"

johon emäntä tuhahtaa "saahan sen ukon muutenkin"

...
siinä on ongelman ydin vaikka en takaa kertomuksen todenperäisyyttä.

tahdomme olla oman elämämme herroja ja onhan Jumala antanut meille järjen että sitä käyttäisimme.

painua polvilleen Herran eteen, kantaa rukouksessa jokin tilanne, ratkaisu, ongelma, tuska, sairaus, ilonaihe Hänelle...

siinä on riskinsä

Herra Jeesus voi nimittäin vastata

ouch

kyllä, Herra, sinä olet minulle toki rakas, mutta minä olin ajatellut tämän asian nyt toisin ja tämä on se tie jonka minä valitsen. kiitti vaan!


Mutta ette usko: sillä ette ole minun lampaistani, niinkuin minä teille sanoin.
Joh 10:26

sinä voit sanoa minulle - niinkuin moni mielessään sanookin - "mikkoseni, sinä et ole tästä laumasta vaan ulkopuolinen"

okay

en riitele totuuden kanssa


mutta jos joku sanoo minulle "mikkoseni, sinä et ole Jeesuksen lammaslaumasta"

niin tästä sitten keskustelemme hieman pitempään.

minä nimittäin olen Jeesuksen oma, Jeesus elää minussa ja on armollisesti johdattanut ja pitänyt hengissä tähän päivään asti.

kukaan ei minua Hänen kädestään riistä, et esimerkiksi sinä.

toivon että sinä voit sanoa minulle samoin!



Minun lampaani kuulevat minun ääneni, ja minä tunnen heidät, ja he seuraavat minua:

Ja minä annan heille ijankaikkisen elämän, ja ei heidän pidä hukkuman ijankaikkisesti, eikä pidä yhdenkään repäisemän heitä minun kädestäni.

Joh 10:27-28



Tällainen pieni Raamatun tutkielma siis Jeesuksen sanoista Johanneksen evankeliumin 10 luvussa.

....
miten voit kuulla Jeesuksen äänen

yksinkertaista!

samalla tavalla kuin Hän kuulee sinun äänesi

rukouksessa hengessä ja totuudessa


...
vaan älä erehdy luulemaan, että Jeesuksen Hyvän Paimenen äänen kuuleminen hiljaisessa rukouksessa, avoimen Raamatun äärellä tai laivalla meren ulapalla tekee elämästäsi helpon

ehei!

päin vastoin

Hän on nimittäin Herra.

isolla Hoolla

Virsi 388
Jeesus, johdata
tiemme kulkua.
Auta, että kiiruhdamme,
jälkiäsi noudatamme.
Kätes meille suo,
ohjaa Isän luo.

Alla kyynelten,
Jeesus, pyytelen,
etten turhaan valittaisi
enkä tieltäs poikkeaisi.
Koetusten tie
luokses, Herra, vie.

Murheen alhossa
ole turvana,
että armos vahvistaisi,
kestävyyteen totuttaisi.
Nosta mieleni
määränpäähäni.

Johda matkani,
rakas Herrani.
Saata rauhaan ahdingoista,
esteet viimeisetkin poista.
Avaa ovesi,
päästä lepoosi.


Nikolaus Ludwig von Zinzendorf 1725.
Suom. Elias Lönnrot 1874.
Uud. Jooseppi Mustakallio 1900.
Virsikirjaan 1938.
Uud. komitea 1984.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti