Isän päivänä 13.11.2011
wikimedia
wikimedia
Isän päivän liputus ehkä menee pieleen Tampereella ja mahdollisesti muuallakin, kun raha-asiat kaivertavat.
Joiltakin menee Isän päivä pipariksi muista syistä.
On ihmisiä, jotka ovat syntyneet avioliiton ulkopuolella eivätkä edes tiedä, kuka on isänsä.
On ihmisiä, joilta isä on otettu pois liian aikaisen kuoleman kautta.
On ihmisiä, jotka toivoisivat että isä heidät jo jättäisi rauhaan.
On ihmisiä, jotka isä on hylännyt.
Minä esimerkiksi kuulun tähän joukkoon, kun isämme lähti ovesta yöhön ja jätti äitini neljän pienen lapsen kanssa selviämään elämästä yksin.
Äitimme kertoi sitten myöhemmin, että Taivaan Isä lupasi hänelle "minä olen heille Isänä".
Ja niin todella Taivaan Isä on ollut meille neljälle isänä.
Äitimme ei myöskään koskaan myrkyttänyt lastensa mieltä puhumalla isästä pahaa, ja hiljalleen opimme sitten tuntemaan myös kolikon toisen puolen kun ikää karttui ja ymmärrystä tuli lisää.
Isäksi älkää kutsuko ketään maan päällä
Itsensä korottamisesta1 Sitten Jeesus puhui väkijoukolle ja opetuslapsilleen:
2 "Mooseksen istuin on nyt lainopettajien ja fariseusten hallussa. 3 Tehkää siis niin kuin he sanovat ja noudattakaa heidän opetustaan. Älkää kuitenkaan ottako oppia heidän teoistaan, sillä he puhuvat yhtä ja tekevät toista. 4 He köyttävät kokoon raskaita ja hankalia taakkoja ja sälyttävät ne ihmisten kannettaviksi, mutta itse he eivät halua niitä sormellaankaan liikauttaa. 5 Kaiken minkä tekevät he tekevät vain siksi, että heidät huomattaisiin. He käyttävät leveitä raamatunlausekoteloita ja panevat viittaansa isot tupsut, 6 he istuvat pidoissa mielellään kunniapaikalla ja synagogassa etumaisilla istuimilla 7 ja ovat hyvillään, kun ihmiset toreilla tervehtivät heitä ja kutsuvat heitä rabbiksi*.
8 "Älkää te antako kutsua itseänne rabbiksi, sillä teillä on vain yksi opettaja ja te olette kaikki veljiä. 9
Älkää myöskään kutsuko isäksi ketään, joka on maan päällä, sillä vain yksi on teille isä, hän, joka on taivaissa.
10 Älkää antako kutsua itseänne oppimestariksi, sillä teillä on vain yksi mestari, Kristus.
11 Joka teistä on suurin, se olkoon toisten palvelija. 12 Sillä joka itsensä korottaa, se alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se korotetaan.
Matteus 23:1-11
Outo sana jota ei totella
Älkää myöskään kutsuko isäksi ketään, joka on maan päällä, sillä vain yksi on teille isä, hän, joka on taivaissa.
Kirkkoraamattu 1992 otsikoi tämän kohdan "itsensä ylentäminen" ja konteksti puhuukin sen puolesta - älkää ottako kunnianimiä ja ylentäkö itseänne sillä tavoin.Tämä voisi olla avain Jeesuksen luonnottoman sanan ymmärtämiseen.
Koska hassuahan näin on sanoa, koska nämä kaikki ovat titteleitä ja käytössä normaalissa kielenkäytössä: Rabbi, isä, mestari (Maister, maisteri)
Hassua tämä on myös sikäli, että tästä puuttuu kunnianimi äiti.
Tätä Jeesuksen sanaa ei laisinkaan noudateta ja Hänen omissa kirkoissaankin papit ovat alusta asti olleet pater, isä, abba, isä. Hengellisiä isiä. (pastori on paimen, minister on palvelija). Yksi isä istuu Roomassa Pietarin kirkossa, papa.
Isän rakkaus
Melkoiset ovat myös Jeesuksen sanat
"Joka rakastaa isäänsä taikka äitiänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias; ja joka rakastaa poikaansa taikka tytärtänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias;"
Matteus 10:37
Isä meidän, joka olet taivaissa
Kaikille isättömille, erityisesti AU lapsille, jotka eivät isäänsä tunne, "Marian poika" voi olla erinomainen apu.
Itämailla ei koskaan kutsuta miestä jonkun naisen pojaksi, vaan aina on ben Josef tai ibn Yousif, ei koskaan ben Mirjam tai ibn Mirjam.
Ilmaus voi olla Markuksessa pilkallinen:
Eikö tämä ole se rakentaja, Marian poika ja Jaakobin ja Jooseen ja Juudaan ja Simonin veli? Ja eivätkö hänen sisarensa ole täällä meidän parissamme?" Ja he loukkaantuivat häneen.
Markus 6:3
Jotain hämärää Jeesuksen kotitaustassa taisi olla niin että Nasaretissa näin Häntä nimiteltiin.
Uuden testamentin valtavinta sanomaa on kuvaus Isän ja Pojan suhteesta.
Ja niin paljon Isä on luomaansa maailmaa rakastanut, että ...
Isä ja Isä
Varmaan psykologit ovat oikeassa että isä-suhteemme vaikuttaa jumalakuvaamme, sekä pojilla että tytöillä.
Varmaan isättömille Taivaallinen Isä on myös erinomaisen tärkeä korvike puuttuvalle isälle.
Varmaan elämme isättömässä maailmassa, kuten Müller-Schwefen ja Hans-Rudolfin kirja vuodelta 1964 kertoi.
Mutta olisiko mahdollista katsoa asiaa toisinkin päin -
on isiä, joilla on lapsia.
on lapsia, joilla on isä.
Taivaan Isän ja Hänen ainoan Poikansa suhde voisi ehkäpä olla avuksi ja mallina tästä suhteesta sen kaikkein jaloimmassa ja syvällisimmässä mielessä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti