keskiviikko 28. tammikuuta 2009

Ylösnousemus ja lääketiede

Nigerialaisen pastorin tapaus on erinomainen esimerkki kristityn perustavasta turvallisuudesta.

emme voi mitään totuutta vastaan

rakkaus totuuteen on tärkeä ja arvokas lahja, jonka Jumala tahtoo antaa

siihen sisältyy myös avoimuus kaikkea totuutta kohtaan,

että emme anna väärää todistusta lähimmäisestämme raastuvanoikeudessa

että emme valehtele vaan puhumme viisaasti totta

että olemme avoimia tieteellisen tutkimuksen pyrkimyksille löytää totuus

että odotamme saarnaajien ja pastorien julistavan totuutta

että suhtaudumme kriittisesti ja arvostelevasti sekä niihin, jotka ovat kanssamme eri mieltä että niihin jotka ovat kanssamme samaa mieltä

ja ennenkaikkea että suhtaudumme totuudellisesti, kriittisesti ja arvostelevasti itseemme

paljonhan sitä olisi poispantavaa


mikään asia uskossamme ei ole riippuvainen siitä, kuoliko tämä pastori kliinisesti ja heräsi eloon vai ei.

jos hän sai palata kuoleman rajan takaa, miksi hän pelottelee helvetillä eikä julista Jeesuksen ylösnousemuksen voimaa ja kirkkautta?

jos kertomus on tosi, miksi siitä kerrotaan eriäviä tarinoita ja annetaan ymmärtää Reinhard Bonnken rooli väärin?

jos tapaus on tosi, olemme iloisia ja tiedämme, että kyllä Raamattu kertoo tällaisesta

mutta ei uskomme riipu hiukkaakaan pastorin tapauksesta. hän on yksi todistaja todistajien suuren pilven joukossa.



Mika Waltari kuvittelee kirjassaan Valtakunnan salaisuus millainen mies oli Lasarus

yllättäen, kuolleista herätetty Lasarus on hänen kuvauksessaan aika hiljainen ja katkerakin mies.

ja näin on, jos kliinisesti kuollut saa palata sairaalan leikkauspöydällä tai kodin hiljaisuudessa tai missä tahansa elämään, hän kuitenkin kuolee ennemmin tai myöhemmin niinkuin me kaikki.

Jeesuksen ylösnousemus on jotain muuta.

Hänet on herätetty esikoisena kuolemaan nukkuneista ylösnousemuksen raikkaaseen uuteen aamuun, hän on syntynyt siihen uuteen Jumalan luomaan todellisuuteen jonka Isä on luonut omilleen.

Jeesusta ei kuolema voinut voittaa sillä kuolemalla Hän on kuoleman voittanut.

Jeesuksen omia ei kuolema voita, vaan Hän on luvannut viedä kaikki ne, jotka on Jumalalta saanut, Isän luokse.

Ei Hän ole kuolleiden Jumala vaan elävien.



Apostolien teot ei sitä kerro sen enempää

mutta kun Tabita oli avannut silmänsä, noussut istumaan, hän todennäköisesti palasi siihen samaan hyväntekeväisyyteen, köyhien hoitamiseen ja vaatteiden valmistamiseen puutteellisille, jota hän oli ennenkin tehnyt.

ikäänkuin vaikean sairauden läpikäyneenä mutta toipuneena.

ei sen kummoisempana

tietysti - hän oli paikkakunnalla kävelevä ihme, todistus Jumalan voimasta Kristuksessa ja moni hänen kauttaan tuli uskoon.

mutta sitten hän kuoli, kun tuli aika lähteä täältä muukalaisuuden maasta kotiin.


Lääketiede voi pohtia nigerialaisen pastorin tapausta, etenkin jos hänellä olisi pikkusen enempi paperia kuin vain nimi ruumishuoneelta.

lääketiede voi koettaa selittää tapausta tai olla ymmällään.

mutta tiede ei pysty tutkimaan Jeesuksen ylösnousemusta, ei todistamaan sitä todeksi eikä kumoamaan sitä.

on erittäin todennäköistä, että Jeesus ei noussut kuolleista.

se on niin todennäköistä, että se on tieteen kannalta lähes varmaa.

mutta kristitty ei ole riippuvainen uskovan tai epäuskoisen lääkärin arviosta

sillä Jeesus on uusi Adam, Jumala on tehnyt jotain aivan uutta Jerusalemissa parituhatta vuotta sitten, eikä yhtään näytekappaletta ole tieteen leikeltäväksi.

kyllä niitä sitten tulee, mutta sitten kaikki jo näkevätkin omin silmin, mistä oli kyse.


Minä näin uuden taivaan ja uuden maan. Ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa olivat kadonneet, eikä merta ollut enää. Näin, kuinka pyhä kaupunki, uusi Jerusalem, laskeutui taivaasta Jumalan luota juhla- asuisena, niin kuin morsian, joka on kaunistettu sulhasta varten. Ja minä kuulin valtaistuimen luota voimakkaan äänen, joka sanoi: "Katso, Jumalan asuinsija ihmisten keskellä! Hän asuu heidän luonaan, ja heistä tulee hänen kansansa. Jumala itse on heidän luonaan, ja hän pyyhkii heidän silmistään joka ainoan kyyneleen. Kuolemaa ei enää ole, ei murhetta, valitusta eikä vaivaa, sillä kaikki entinen on kadonnut."

Valtaistuimella istuva lausui: "Uudeksi minä teen kaiken." Hän sanoi: "Kirjoita nämä sanat muistiin. Ne ovat luotettavat ja todet." Vielä hän sanoi minulle: "Nyt ne ovat käyneet toteen. Minä olen A ja O, alku ja loppu. Sille, jolla on jano, minä annan lahjaksi vettä elämän veden lähteestä. Tämä on voittajan palkinto. Minä olen hänen Jumalansa, ja hän on minun poikani. Mutta pelkurit, luopiot ja iljetysten kumartajat, murhamiehet ja irstailijat, noidat, epäjumalien palvelijat ja kaikki valheen orjat saavat tämän palkan: he joutuvat tuliseen järveen rikinkatkuisten lieskojen keskelle. Tämä on toinen kuolema."

Ilmestyskirja 21:1-8

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti