tiistai 16. kesäkuuta 2009

Muotiperkele

Säädyllisiä naisten asuja

Sunnuntaina 14.6. 2009 puhui päiväseuroissa vanhin Odd Minde. Saarnan aikana kiinnitti huomiota läsnäoleville naisille suunnatut kalliit kehoituksen sanat ja tämän meidän kristillisyytemme neuvot.

Lainaukset eivät ole sanatarkkoja ja jos olen väärin kuullut tai ymmärtänyt pyydän korjaamaan virheeni.

"tyttö pukeudu silleen, ettet herätä himoja pojissa"

"Tyttö, joka tunnet muotiperkeleen vaikutukset, tunne se synniks"

"Näiden rumien syntiesi takia on Vapahtaja lyöty ristille"

"Me olimme pitämässä vasarasta kiinni ja puimme orjantappura kruunulla Jeesuksen koreutemme takia"

"sinä tyttö pukeudu niin, ettet näiden rumien syntien takia..."



Nämä lainaukset ovat siis poimintoja saarna kuluessa. vajavaisinakin ne antavat kuvaa esikoislestadiolaisen herätyksen johdon viestistä suomalaisille heränneille tytöille ja naisille, äideille ja isoäideille.

Pukeutumisen tulee olla siveää. Se merkitsee, että sekä naisen rinnat että lantio ovat hillitysti peitossa, sillä nämä herättävät miehissä seksuaalista kiinnostusta.

Jumala on asian näet luonut siten, että nainen on miehen mielessä ja aina kiinnostava, toisinaan eroottisesti kiihottava.

Käsivarret eivät silleen ehkä ole vaarallisia, mutta kauniimman sukupuolen jalat ainakin nilkoista ylöspäin ovat miehelle jatkuvan pohdinnan ja arvioinnin aihe.

Siveä pukeutuminen merkitsee siis sellaisen vaateparren valitsemista, joka hillitysti ja säädyllisesti peittää naisen vartalon muodot eikä näytä liikaa ihoa.


Muotiperkele taas tarkoittaa sitä, että nainen saattaisi luonnostaan tahtoa olla edukseen, viehättävä miesten seurassa ja pikkusen toisten naisten kateuttakin herättävän kaunis naisporukassa.

Muotimaailma on tässä maailmassa miljardin dollarin business. Naiset kun ovat naisia ja miehet miehiä.

Vanhimman neuvot ovat tässä mielessä selkeät.

Muodikkaasti pukeutuminen on perkeleestä.

Voisimme ehkä laajentaa tätä niin, että tyylikkäästi pukeutuminen on perkeleestä.

Hiusten "kähertäminen" jos kuka sellaista nykyaikana enää harrastaa, on syvyydestä lähtevää koreilua.

Kasvojen ehostaminen, ruman arven tai syylän peittäminen puuterilla, silmien kauneuden korostaminen on saatanallista miesten viettelemistä.


Pieni kultainen risti kaulalla, helvettiin heti joutuu, pienikin koreilu on kadottavaa.

Korvakorut - ah, pihalle seuratuvasta ja äkkiä.

Lyhyeksi leikatut hiukset - miten epäraamatullista, käskeehän Paavali että hiukset on oltava pitkät.

Tosin tässä Raamatun tutkijana olen hieman ihmetellyt, miksi nämä kauniit pitkät hiukset laitetaan tiukasti nutturalle ja huivin alle.

Käskeehän apostoli Paavali nimenomaan pitämään hiukset pitkinä, kuin hienona Jumalan antamana huntuna, joka korostaa naisen kasvojen suloisuutta ja silmien vetovoimaa.


asun itse täällä kaukana Lähi-idässä, ja minulle nämä esikoislestadiolaisille tytöille, naisille ja vanhuksille annetut "rumuuden" ohjeet ovat tuttuja.

olkaa rumia, että ette kiihottaisi miehiä (mikä on naisen luonnollinen tehtävä).

älkää koreilko, sillä se on syntiä.

älkää noudattako muotiperkeleen oikkuja, sillä se on pahimman lajista koreilua.

olkaa mitäänsanomattomia, neutraaleja, pukeutukaa vaatteisiin jotka kätkevät suloutenne miesten silmistä, ja pitäkää silmännekin nätisti kohti lattiaa kun miespuolisia lähestyy.

teidän tehtävänänne on kieltää Jumalan antama viehättävyytenne, rakastettavuutenne, salata vartalonne upeus ja pitää huoli, ettei kukaan innostu kosimaan tai lirkuttelemaan pitkien hiustenne hurmaamana.


täällä Lähi-idässä tämä homma osataan paljon paremmin kuin siellä Pohjolassa.

naisia ei vain pelotella paljastamasta ihoaan, vaan muslimien parissa hieman liian vapaasti pukeutunut nainen saatetaan surmata.

siis tappaa.

paljon tehokkaampaa kuin pelkkä helvetillä uhkailu.

muslimien parissa on tietenkin erilaista pukeutumista, mutta kaikki aikuiset Jumalaan uskovat musliminaiset pukeutuvat täällä pitkiin kaapuihin, jotka tarkalleen kätkevät naisen vartalon sulot.

Muslimitytöt osaavat käyttää huivia taitavasti ja kauniisti edukseen

Huivi... ehkä niitä seuroissa vielä siellä Tampereella näkee hurskauden ja Raamatulle kuuliaisuuden merkkinä.

Täällä niitä on joka tytön päässä, pikkutytöillä alakoulusta alkaen, yliopistoon, vanhuksiin asti.

Huivi päässä, musliminaisen merkki ja tunnus.


Sama on perustelu kuin tänään vanhin Odd Minde kertoi.

etteivät olisi kiusauksena kunnon siveille miehille.

Isät, veljet, isoisät ja enot varjelevat tytön kunniaa ja naisväki huolehtii, että pukeutuminen on säädyllistä.

Toki vaihtelua on, mutta uskonnollisuuden lisääntyessä naisten asut käyvät yhä harmaammiksi ja kun ollaan oikein uskonnollisia, asu on musta kaapu, kasvoilla on harso jonka takaa vain silmät näkyvät.



nainen on pelkistetty mustaksi pisteeksi etenkin Saudi-Arabiassa mutta myös muualla Lähi-idän maissa.


Toinen ryhmä naisia, joita täällä päivittäin kohtaan, ovat roomalais-katoliset ja ortodoksiset nunnat.

He ovat kihlautuneet Kristukselle ja monilla on kihlasormus.

Elämä on selibaattia, miehistä ei haluta mitään tietää, omistaudutaan rukoukselle ja jumalanpalveluksiin, yöt ja päivät.

Rippi-isät tulevat luostareista ja seurakunnasta palvelemaan näitä naisia, kun on aika synnit tunnustaa.

Nämä ihmiset pukeutuvat muslimien tapaan pitkiin naisen vartalon peittäviin kaapuihin. Kaikkien hiukset ovat peitossa, erilaisten kauhtanoiden ja huppujen ja päähineiden alle, luostarista ja kirkkokunnasta riippuen.

Säädyllisesti pukeutunut juutalainen nainen

Kolmas ryhmä uskonnollisia naisia ovat ortodoksi-juutalaiset, etenkin ns. ääriortodoksit, joita asuu tietyillä alueilla Jerusalemissa ja muualla maassa.

päivittäin liikun heidän kortteleissaan ja näen näitä naisia. He pukeutuvat kauniisti mutta varsin säädyllisesti, ja useimmilla on peruukki päässä.

Rabbit ovat näet keksineet säännön, että avioliittoon mennessään naisen tulee leikata hiuksensa kaljuksi.

Ajatus on sama kuin mitä kuulimme tänään Tampereen seuroissa: etteivät olisi kiusauksena muille miehille.

Kaljuina he eivät kuitenkaan kulje, vaan toisilla on pieni siisti huivi pääkallon peittona, monet taas ovat ostaneet kalliin peruukin.

Monet näistä naisista taitavat peruukkinsa kanssa olla kauniimpia kuin olisi luonnollinen tukkansa.


Täällä kristinuskon syntymäsijoilla, Pyhällä maalla, on siis kolme vahvaa uskonnollista ryhmää, joissa on samantapainen asenne naisten pukeutumiseen.

kuullessani vanhimman Odd Minden julistusta, en voinut välttyä ajatukselta, että mahtaako hän tietää tästä.

Sillä mitä erityistä on siinä Jumalan silmien edessä, jos essunaiset pukeutuvat säkkiin ja tuhkaan?

Uskonnolliset muslimit ja juutalaiset sekä katoliset ja ortodoksiset nunnat tekevät saman paljon perusteellisemmin ja tehokkaammin.

ei vain valiten huolella riittävän harmaan asun, mutta ei liian harmaata, seuroihin ja sitten arjessa kulkien kohtuullisen normaalin näköisenä.

vaan koko elämänsä, kehdosta hautaan, miehen vaanivien katseiden uhkaamana.


Minä väitän, että Raamattu kehuu naisen kauneutta, ylistää Jumalan luomistekojen kuningatarta. Korkea Veisu riittänee esimerkiksi.

Minä väitän, että 1 Pietarinkirje ei käske naisia olemaan rumia, vaan oikein kauniita.

Sillä mikä on ihanampi näky kuin vaatimaton, siististi ja tyylikkäästi pukeutuva nainen, jonka silmistä loistaa Kristuksen kirkkaus?

sellainen nainen pistää kristityn miehen polvilleen ja saa sydämen sykkimään reippaasti ylinopeudella.


Niin olkaan vaimot myös miehillensä alamaiset, että nekin, jotka ei sanaa usko, vaimoin tavoista ilman sanaa voitetuksi tulisivat,

Kuin he teidän puhtaan menonne näkevät pelvossa.

Joidenka kaunistus ei pidä oleman ulkonaisissa hiusten palmikoissa ja kullan ympäri-ripustamisessa eli vaatteen puvussa,

Vaan salainen ihminen ilman vikaa sydämessä, lakialla ja hiljaisella hengellä, se on kallis Jumalan edessä.

Sillä näin ovat pyhätkin vaimot muinen itsensä kaunistaneet, jotka toivonsa panivat Jumalan päälle ja olivat miehillensä alamaiset,

Niinkuin Sara oli Abrahamille kuuliainen ja kutsui hänen herraksi, jonka tyttäriksi te tulleet olette, jos te hyvin teette ja pelkäämättä olette.

Te, miehet, myös asukaat heidän kanssansa taidolla ja antakaat vaimolliselle niinkuin heikommalle astialle hänen kunniansa, niinkuin myös elämän armon kanssaperillisille, ettei teidän rukouksenne estetyiksi tulisi.

1 Piet 3:1-7 Biblia 1776



Sarah Shahi - iranialainen kaunotar
"Rumat ne vaatteilla koreilee"

Raamattu kertoo, että Saara oli hyvin kaunis nainen.

Niin kaunis, että Abraham kutsui häntä sisarekseen, etteivät tappaisi häntä ja ottaisi vaimokseen...

Mitä olisi miesten maailma ilman naisten kauneutta?

Ei se ole naisten oma keksintö. Isä Jumala on nämä ihanat olennot luonut, jotta miehet heitä palvelisivat, hoitaisivat, rakastaisivat, varjelisivat ja parhaana seuralaisenaan pitäisivät kuten Kristus hoitaa seurakuntaansa.


Lumiukkona siis varoitan.

älkää kuvitelko, että naisen ulkonaista pukeutumista koskevat ohjeet nostaisivat esikoislestadiolaiset jotenkin tämän maailman yläpuolelle.

paljon tiukempaa pukeutumissääntöä kuoleman uhalla pidetään uskonnollisissa piireissä yllä suuressa maailmassa.

älkää huoritelko tyttäriä ja äitejä, jotka sanan kuuloon tulevat, ettei Herra Jumala sulkisi korviaan teidän rukouksiltanne, miehet.

älkää miehet lukeko Raamatun määräyksiä naisia kohtaan, vaan antakaa heidän itse lukea ne.

lukekaa Raamatun määräyksiä miehiä kohtaan, kuinka miehen tulee käyttäytyä naisen kanssa.

Siinä riittää meille kaikille miehille todellista parannuksentekemistä Herran edessä tuon älyvapaan ja hengellisesti kuolettavan naisten "koreilun" tökkimisen sijasta.


Ai niin ne hiukset.

Tässä näkyy miten kauas Raamatusta jotkut saarnaajat, vanhimmatkin, ovat eksyneet isien perinnäissääntöjä toistaessaan.

Apostoli Paavali antaa hiusmuotioa koskevia neuvoja Korintton seurakunnalle


Mutta ei miehen pidä päätänsä peittämän, sillä hän on Jumalan kuva ja kunnia; mutta vaimo on miehen kunnia.

Sillä ei mies ole vaimosta, mutta vaimo on miehestä.

Ja ei mies ole luotu vaimon tähden, mutta vaimo on luotu miehen tähden.

Sentähden pitää vaimon pitämän voiman päänsä päällä enkelitten tähden;

Muutoin ei ole mies paitsi vaimoa, eikä vaimo paitsi miestä, Herrassa,

Sillä niinkuin vaimo on miehestä, niin on myös mies vaimon kautta; mutta kaikki Jumalasta.

Tuomitkaat itse keskenänne: onko se kaunis, että vaimo avopäin Jumalaa rukoilee?

Eikö luontokin sitä teille opeta, että se on miehelle häpiäksi, jos hänellä on pitkät hiukset?

Mutta vaimolle on se kunniaksi, että hänellä on pitkät hiukset; sillä hiukset ovat hänelle peitteeksi annetut.

1 Kor 11:7-15 Biblia 1776


γυνὴ δὲ ἐὰν κομᾷ, δόξα αὐτῇ ἐστιν; ὅτι ἡ κόμη ἀντὶ περιβολαίου δέδοται αὐτῇ.

1 Kor 11:15 alkutekstissä on naisen pitkistä hiuksista sana

peribolaion

huntu.

Apostoli sanoo, että luontokin meille opettaa, että miehelle pitkät hiukset ovat häpeäksi.

Jostain syystä Jeesukselle yleensä maalataan pitkät hiukset...

Apostoli Paavali sanoo, että samoin luonnostamme ymmärrämme, että naisen pitkät hiukset ovat hänen kunniansa

todellakin, doksa, kunnia!

eikä mitään turhuutta.

ja huntu, joka kauniisti laskeutuu ohimoille ja olkapäille ja korostaa kauniita kasvonpiirteitä.

Paavali ei tainnut oikein hyvin naisia tuntea - joillekin lyhyet hiukset ovat selvästi vielä kauniimmat (ja helppohoitoisemmat).


mutta jostain syystä tämä Raamatun kohta luetaan niin, että naisen tulee antaa hiustensa kasvaa pitkiksi, ja sitten kääriä ne tiukalle nutturalle ja piilottaa harmaan huivin alle.

apostoli Paavali voisi olla vähän ihmeessä, että miten hänen neuvonsa noin ymmärrettiin?





Kirjoittanut: mama, 15.06.2009


Mielenkiintoinen aihe. Naiskauneus puhuttaa. Lienee jotain varsin perustavanlaatuista siinä ihmisen elämää ajatellen.

Ja onhan se niin, että siitä puhe, missä ajatukset. Ja saarnaaja tietenkin puhuu oman asennemaailmansa ja maailmankatsomuksensa kautta asioita.

Tosiaan jos saarnaaja puhuu rumista synneistä, jotka johtivat piikkikruunun painamiseen Jeesuksen päähän ja siinä yhteydessä mainitsee nimeltä "koreilemisen synnin", voisi ehdottaa kaverille ekskursiota Tukholman yöhön ja jos siitä selviää hengissä voisi jatkaa matkaa jonnekin Abu Graibin tapaiseen paikkaan, käydä kurkkaamassa, miten Ruandan raiskatut naiset ja isittä syntyvät lapset pärjäilevät, vaellella hetken Rion slummeissa.

Sen jälkeen voi olla hiemn realistisempi käsitys siitä, mikä on ruma synti. Ja myös siitä, miten nuo samat voimat, jotka noissa paikoissa laittavat ihmiset noihin kauheisiin tekoihin, vaikuttavat meissä jokaisessa.

Silloin, kun oivaltaa oikeasti synnin ja miten se itsessä vaikuttaa, ei enää leiki nappikauppaa jollain naisten koreilemisilla. Aika kauheaa ristintyön halveksuntaa.


Helsinki Marjaniemi

Taisi olla samaisessa saarnassa eilen kohta, missä saarnaaja kielsi menemästä yleisille uimarannoille ja hakeutumaan perheineen omille rannoille.

Ajatusrakennelma tuolla takana on hätkähdyttävä. Siinä johdatetaan kuulijoita ajattelemaan ihmisen kehon olevan jotenkin luonnoton ja ihmisen kehon esimerkiksi alastoman kehon näkemisen (tosin uimarannoilla ihmisillä on yleensä jotain päällään) johtavan syntiin.

Ihmettelen mielikuvituksen vajavuutta, jos ei samaan syntiin johda täysin puetun vastakkaisen sukupuolen näkeminen, tai vaikka burkhaan puetun essunaisen näkeminen.

Vai onko kyse siitä, että alastoman (=uimapuvussa) olevan naisen nähessään vääristyneeseen seksuaalisuuteen kasvatettu ihminen ei hallitsekaan itseään, vaan hyökkääkin raiskaamaan tuon ihmisen? Kerrotaanhan toki tuollaisista tapauksista lehdissä, että oli taas joku nainen raiskattu jossain ja sitten sivulauseen omaisesti, että se oli pukeutunut viettelevästi. Tästäkö on kyse?

Raiskaus
Copyright 1990-93 philg.mite.edu

Silloin olisi kyllä saarnan terän oltava ihan toisessa kohdassa. (1) Ensinnäkin niissä miehissä, jotka eivät naisia kunnioita, vaan kuvittelevat itselleen oikeuksia sen mukaan, mitä fiiliksiä jonkun pukeutuminen jossain päin kehoa aiheuttaa. Ja pitävät suurena kilvoituksena tuota taistelua, jota sitten kehossaan käyvät ja haluavat pyhinä miehinä tuon "syyllisyyden" siirtää naisiin. Ja siihen on oiva miehinen ja ylevä keino: halveksunta.

Siinä olisi totisesti parannussaarnan paikkaa, jos asia menee noin kuin kuvailin. En tiedä, kun en ole miehen pään sisällä koskaan ollut...

(2) Toiseksi saarnan terän tulisi kohdistua vanhempiin, ja opastaa heitä kasvattamaan lapsistaan terveen seksuaalisuuden omaavia kristityitä. Sellaisia, jotka osaavat arvostaa ja kunnioittaa omaa kehoaan ja seksuaalisuuttaan ja samoin toisen. Ilman ihmiskehon toimintojen turhaa hengellistämistä.

1 kommentti: