Nykyiset Lapin vanhimmat opettavat, että Jeesus ei ole täällä, Hän on noussut taivaaseen.
Jonnekin hyvin kauas meistä kuolevaisista ihmisistä.
ja jättänyt täällä asioiden hoitamisen omilleen Pyhän Hengen johdossa.
Mutta missä on taivas?
No ylhäällä tietenkin.
Taivas on päämme päällä ja me asumme maassa.
Siellä ovat pilvet ja taivaan tähdet.
"Alussa loi Jumala taivaat ja maan" 1 Ms 1:1 (herpean sana on monikossa)
Apostolien teoissa Jeesus otetaan Jerusalemista, Öljymäeltä, taivaaseen
Ja kuin hän nämät sanonut oli, otettiin hän ylös heidän nähtensä, ja pilvi vei hänen ylös heidän silmäinsä edestä.
Ja kuin he katselivat taivaaseen, hänen mennessänsä, katso, heidän tykönänsä seisoi kaksi miestä valkeissa vaatteissa,
Jotka myös sanoivat: Galilean miehet, mitä te seisotte ja katsotte taivaasen? Tämä Jesus, joka teiltä otettiin ylös taivaasen, on niin tuleva kuin te hänen taivaasen menevän näitte.
Silloin he palasivat Jerusalemiin vuorelta, joka Öljymäeksi kutsutaan ja on läsnä Jerusalemia sabbatin matkan.
Apt 1:9-12 Biblia 1776
Vielä sata vuotta sitten lapsikuoleisuus oli hyvin yleistä Suomessa.
Vakavuudella ja hartaudella lauloi silloin äiti pienoikaisilleen:
Ilta on tullut Luojani
armias ole suojani
Jos sijaltain en nousiskaan
taivaaseen ota tykösi.
Taivas on kirkas kaunoinen
siellä on armas lapsosein
siellä on aina kirkas sää
taivas ei konsaan pilveen jää.
Lapseksi tee mua taivahan
maista jo matkaa kulkeissain
täällä jo taivas rintaan luo,
nukkua helmaas nyt mun suo.
Tämä iltarukous merkitsi toisinaan juuri sitä, mitä se sanoo.
Aina ei lapsi herännyt uuteen aamuun vaan kalman kalpea pieni ruumis odotti isää ja äitiä viimeiselle matkalle. Usein jonkin kuumetaudin loppuun kuluttama, kun ei lääkkeitä oikein vielä ollut.
tuo iltarukous on voinut olla kielellisesti outo lapselle ja jollekin ehkä suorastaan pelottava, jos ymmärtää ajatuksen.
"maista jo matkaa kulkeissain"
helposti lapsi maistelee matkaa ja on ihmeessään, serkkun korjasi sen lapsena "maista jo makkaraa kulkeissain" ... oli loogisempi
mutta siinä on myös lohdullista kirkkautta
ei sanallakaan mainita Jeesusta.
Virsikirjassa se onkin saanut leppoisamman muodon
virsi 563
Ilta on tullut, Luojani,
armias ole suojani.
Anteeksi synnit antaen
rauhalla siunaa Jeesuksen.
Jos vielä uuden päivän saan,
lapsenas auta kasvamaan,
niin että taivaan kirkas sää
täällä jo saisi lämmittää.
Lapsena hoida taivahan
keskellä vieraan maailman.
Täällä jo taivas rintaan luo,
nukkua helmaas nyt mun suo
Säk. 1 englantilainen viim. 1800-luvun alkupuolelta.
Säk. 1 suom. lastenlehdessä Varpunen 1860.
Uud. ja säk. 2–3 mahd. Aune Krohn 1931.
Virsikirjan lisävihkoon 1963.
vaikka tuossa varmasti on syvä totuus
Ilta on tullut, Luojani,
armias ole suojani.
Anteeksi synnit antaen
rauhalla siunaa Jeesuksen.
niin samalla särkyy tuo alkuperäisen sanoituksen kuolemanvakava taivaallinen sointu
joka huokuu luottamusta Jumalaa, elämän ja kuoleman Herraa kohtaan.
Ilta on tullut, Luojani,
armias ole suojani.
jos sijaltain en nousisi
taivaaseen ota tykösi.
ehkä voin juutalaisen kansan kertomuksella hieman alleviivata tuon laulun sanomaa
missä on taivas?
Rabbi opetti lapsia ja kysyi sitten:
no mitenkä on, pääsenkö taivaaseen jos annan synagoogaan monia kirjoja.
lapset yhdestä suusta "ei"
pääsenkö taivaaseen, jos autan puutteessa olevia lähimmäisiäni?
lapset vastasivat "ei"
no entä, jos osaan koko Talmudin ulkoa?
taas lapset vastasivat "ei"
sitten rabbi kysyi "no mitä minun pitää olla, että pääsisin taivaaseen"
pikku Moshe vastasi "sinun pitää olla kuollut".
joten ei se "taivas on ylhäällä" ihan niin yksinkertainen asia ole -
Soile Isokoski laulaa tuon virren taivaallisesti...
tuo vaistomainen katse ylöspäin, kun kysymme missä on taivas.
onhan taivas sana juuri yllämme olevaa tilaa tarkoittava.
tosin se on mennyt vähän mukkelis makkelis kun olemme saaneet oppia, että asumme pallon päällä, joten ylös ja alas on aika sekava käsitys.
tätä pallon pyörimistä jotkut vapaa-ajattelijat käyttävätkin uskontoa pilkatessaan.
mutta "Ilta on tullut Luojani" laulu kertoo jotain samaa kuin tuo kasku rabbista ja lapsista - taivas on tuonpuoleinen todellisuus, jonne kristitty toivoo pääsevänsä kuoleman jälkeen.
eikä meillä ole lainkaan selvää kuvaa, missä se siis sijaitsee - ei tämän maailman kartoituksissa löydy Jumalan taivaalle koordinaatteja.
Vanhin Odd Minden ajatus on, että Jeesus on mennyt taivaaseen ja on siis lähtenyt pois luotamme, jättäen asiat seurakunnan hoitoon (vaikka esikoisuus ei ole edes kirkko vaan ainoastaan herätysliike kirkkojen sisällä).
Apostoli Paavali, joka sai käydä kolmannessa paratiisissa - ruumiissa vai siitä poissa, sitä emme tiedä - kertoo Areiopagin saarnassaan Ateenassa, ettei Israelin Jumala suinkaan ole jossain kaukana tuolla puolen tähtitarhojen taivaassaan.
Samoin tämä ylösnousseen ja taivaaseen astuneen Jeesuksen kohdannut ja Hänen kanssaan usein jutellut apostoli kertoo, että Jeesus Kristus on läsnä tässä meidän todellisuudessamme, ei jossain mielikuvituksemme tuolla puolen tähtitarhojen kirkkauden saleissa Isän luona.
Apostoli sanoo, että Jeesus Kristus on ruumiin pää ja me olemme sen jäsenet.
Opetus, että Jeesus olisi lähtenyt pois, ei ole apostolinen eikä se osoita uskoa eikä ymmärrystä Pyhään Kolmiyhteyteen, joka on Isä, Poika ja Pyhä Henki - yksi Jumala.
Niin Paavali seisoi keskellä oikeuspaikkaa, ja sanoi: Atenan miehet! minä näen teidät kaikissa kappaleissa epäjumalisiksi;
Sillä minä kävelin tässä ympäri ja katselin teidän jumalanpalvelustanne, ja löysin alttarin, jossa oli kirjoitettu: tuntemattomalle Jumalalle. Jota te siis tietämättä palvelette, sen minä teille ilmoitan.
Jumala, joka maailman teki ja kaikki mitä siinä on, joka on taivaan ja maan Herra, ei hän asu käsillä rakennetuissa templeissä,
Eikä häntä ihmisten käsillä palvella, niinkuin hän jotakin tarvitsis; sillä hän itse antaa jokaiselle elämän ja hengen sekä kaikki.
Ja hän on tehnyt kaiken ihmisten sukukunnan yhdestä verestä kaiken maan piirin päälle asumaan, ja määräsi aivotut ajat ja heidän asumisensa rajat:
Että heidän piti Jumalaa etsimän, jos he hänen taitaisivat tuta ja löytää; vaikka ei hän tosin ole kaukana yhdestäkään meistä.
Sillä hänessä me elämme, ja liikumme, ja olemme: niinkuin muutamat teidän runosepistänne sanoneet ovat: sillä me olemme myös hänen sukunsa.
Apt 17:22-28 Biblia 1776
Mutta nämät kaikki se yksi Henki vaikuttaa, jakaen kullekin omansa niinkuin hän tahtoo.
Sillä niinkuin ruumis on yksi, ja hänellä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, ehkä heitä on usia, ovat kuitenkin yksi ruumis; niin on myös Kristus.
Sillä me olemme myös yhdessä Hengessä kaikki yhdeksi ruumiiksi kastetut, sekä Juudalaiset että Grekiläiset, sekä orjat että vapaat, ja kaikki me olemme yhteen Henkeen juotetut.
Sillä ei ruumis ole yksi jäsen, vaan usia.
Jos jalka sanois: en minä ole käsi, sentähden en minä ole ruumiista: eikö hän senvuoksi ole ruumiista?
Ja jos korva sanois: en minä ole silmä, sentähden en minä ole ruumiista: eikö hän senvuoksi ruumiista ole?
Jos koko ruumis silmänä olis, kussas siis kuulo? Jos se kaikki kuulona, kussas siis haisto?
Mutta nyt on Jumala pannut jäsenet erinänsä itsekunkin ruumiissa niinkuin hän on tahtonut.
1 Kor 12:11-18 Biblia 1776
Varsinaista pirunkusea on tänä kesänä kuultu Lapin ankeilta aavoilta.
Raamattu opetus pielessä,
Kolminaisuusoppi pielessä,
seurakuntaoppi pielessä,
sovitusoppi pielessä,
käsitys sakramenteista, kasteesta, ehtoollisesta ja ripistä, pielessä
ja kuitenkin jatkuvasti hoetaan kuin transsissa, kuin käärmeenlumoajan pillillä "oikea oppi, meillä on oikea oppi, oikea oppi"
on luudalle töitä ja suurelle Esikoisellemme hommia, että tämä horkkatauti, Lapin kuume, saataisiin hoidettua ja raamatulliset vartijat Siionin muureille taas vahtimaan, etteivät sudet pääse näin Kristuksen kalliilla verellä ostettuja ihmisiä siellä raatelemaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti