Aurinko ja kuu kiertävät juuri sillä radalla, jonka Isä Jumala on niille syvällisellä matematiikallaan laskenut.
Muurahaiset tottelevat niitä lakeja, jotka Isä Jumala on rakkaudessaan niille antanut. Kuningattaria tässä keossa on tasan yksi kappale, kaikki kilpailijat telotetaan.
Paviaanilauma noudattaa niitä lakeja, jotka Isä Jumala on rakkaudessaan niille antanut. Hirveästi revitellään hampaat irvessä ja heilutetaan punaisia pakaroita, mölistään ja viskotaan keppejä ja kiviä naapurilauman päälle.
Galaksit kiitävät avaruudessa huikealla vauhdilla kieppuen samalla ympäri juuri siten, kuin Isä Jumala on rakkaudessaan niille määrännyt.
Monet nettiruukun kirjoittajat ovat todenneet, että ihminen on poikkeus Jumalan luomakunnassa.
Ihmisellä on vapaus rikkoa Jumalan tahtoa, tehdä toisin kuin koko maailmankaikkeuden Luoja haluaa ja vaatii.
Paratiisikertomuksesta näemme, että näin Jumala on asian harkinnut. Viekas käärmekin on Jumalan luoma.
Valitsemalla tottelemattomuuden ihminen rikkoi koko luomakunnassa nähtävissä olevan täydellisen kuuliaisuuden Isän Jumalan tahdolle.
Meidän oikeustajumme mukaan rikos ei ollut suuren suuri - mitä nyt omenavarkaissa kävivät.
Rangaistus oli hirvittävä.
Meidän Herramme ja Jumalamme, Jeesus Kristus, opettaa meitä rukoilemaan näin:
"Isä meidän, joka olet taivaissa
pyhitetty olkoon sinun nimesi
tulkoon sinun valtakuntasi
tapahtukoon sinun tahtosi myös maan päällä niinkuin taivaassa."
Hän tiesi mistä puhui.
KOLMAS PYYNTÖ
Tapahtukoon sinun tahtosi myös maan päällä niin kuin taivaassa.
Olemme edellä rukoilleet, että voisimme pitää Jumalan nimen kunniassa ja että hänen valtakuntansa tulisi keskuuteemme. Näihin kahteen asiaan sisältyy kaikki, mikä koskee Jumalan kunniaa ja meidän pelastustamme, sitä, että saamme omaksemme Jumalan ja kaikki hänen aarteensa. Mutta sitä suurempi hätä meillä onkin sitten siitä, että tuo kaikki pysyisi lujasti hallussamme emmekä antaisi irrottaa itseämme siitä.
Tässä näet pätee aivan sama asia kuin hyvässä valtiossa: rakentajien ja hyvien hallitsijoiden lisäksi tarvitaan välttämättä myös niitä, jotka puolustavat, varjelevat ja antaumuksella vartioivat sitä.
Sillä vaikka jo olemmekin rukoilleet sitä, mitä kaikkein eniten tarvitsemme, nimittäin evankeliumia, uskoa ja Pyhää Henkeä hallitsemaan meitä ja vapauttamaan meidät Perkeleen vallasta, niin meidän on rukoiltava myös sitä, että hän antaisi tahtonsa tapahtua.
Jos me näet aiomme evankeliumissa pysyä, saamme kyllä kokea tosi ihmeitä: kaikki ne, jotka koettavat estää ja torjua kaksi edellistä pyyntöä, hyökkäävät kimppuumme aiheuttaen paljon ahdinkoa.
Kukaan ei näet usko, miten ankarasti Perkele haraa vastaan, hän kuin ei voi sietää sitä, että joku opettaa ja uskoo oikein.
Hänelle tuottaa määrätöntä tuskaa se, että hänen on annettava valheensa ja iljetyksensä paljastua kaikessa häpeässään, vailla sitä kunniaa, minkä niille antoi Jumalan nimen ihana verho.
Kaiken lisäksi hän saa kärsiä vielä senkin, että hänet karkotetaan ihmisten sydämistä ja hänen valtakuntansa siten rakoilee.
Siksi hän riehuu ja raivoaa kuin ainakin vimmainen vihollinen pannen likoon kaiken valtansa ja voimansa.
Hän sitoo itseensä kaiken, minkä vain saa komentoonsa, ja ottaa apujoukoikseen vielä maailman ja meidän oman lihammekin.
Sillä vaikka me olemmekin uskossa ottaneet vastaan Jumalan sanan, meidän lihamme on itsestään heikko ja pahaan taipuva.
Maailma taas on ilkeä ja pahansuopa.
Perkele yllyttää, lietsoo ja kiihottaa sitä estämään meitä, ajamaan meidät takaisin, kaatamaan meidät ja palauttamaan jälleen hänen valtansa.
Koko hänen tahtonsa, kaikki hänen päätöksensä ja ajatuksensa tähtäävät yötä päivää vain tähän. Hetkeäkään lepäämättä hän käyttää sen saavuttamiseksi kaikkia niitä temppuja, konnankoukkuja ja keinoja, joita vain suinkin pystyy keksimään.
Jos tahdomme olla kristittyjä, meidän siis todella täytyy ymmärtää varautua siihen, että Perkele enkeleineen ja maailma ovat vihollisiamme, jotka tuottavat meille kaikenlaista onnettomuutta ja tuskaa.
Sillä missä Jumalan sanaa saarnataan, otetaan vastaan eli uskotaan ja missä se tuottaa hedelmää, sieltä ei varmasti rakas pyhä ristikään ole kaukana.
Kenenkään ei pidä kuvitella, että saisi olla rauhassa, vaan hänen on varauduttava siihen, että joutuu jättämään alttiiksi kaiken, mitä omistaa maan päällä: omaisuuden, kunnian, kodin ja konnun, vaimon, lapset ja oman elämänsä.
Tämä tuottaa tuskaa lihallemme ja vanhalle ihmisellemme, sillä se merkitsee peräänantamatonta kärsivällisyyttä - millaisia hyökkäyksiä sitten osaksemme tuleekin - ja altista luopumista siitä, mikä otetaan meiltä pois.
Siksi meidän on tässä, niin kuin tämä luo meihin aivan yhtä suuren tarpeen, kaikessa muussakin hädässä, rukoiltava lakkaamatta näin: "Rakas Isä. Tapahtukoon sinun tahtosi, ei Perkeleen eikä vihollisemme tahto, eikä kenenkään muunkaan, joka haluaa vainota ja tukahduttaa sinun pyhää sanaasi ja estää valtakuntasi tulemisen.
Anna meidän kärsivällisesti kantaa ja voittaa kaikki, mikä meidän on sen vuoksi kärsittävä, niin ettei kurja lihamme heikkouttaan ja velttouttaan antaisi periksi eikä lankeaisi."
Nämä kolme pyyntöä ovat siis ilmaisseet meille hyvin yksinkertaisesti ne tarpeet, joissa on kysymys Jumalasta itsestään - kaikki tosin koituu meidän hyväksemme.
Sillä se, mitä me rukoilemme, koskee juuri meitä. Rukouksen tarkoitushan on, kuten sanottu, saada tapahtumaan myös meissä se, mikä muutenkin vääjäämättä tapahtuu meidän ulkopuolellamme.
Jumalan nimi näet saa sille kuuluvan kunnian ja hänen valtakuntansa tulee joka tapauksessa, vaikka emme rukoilisikaan.
Samoin on hänen tahtonsa pakko tapahtua ja päästä voitolle, vaikka Perkele kaikkine liittolaisineen kuinkakin rynnistäisi, raivoaisi ja riehuisi sitä vastaan sekä yrittäisi repiä evankeliumin juurineen pois.
Itsemme tähden meidän on kuitenkin rukoiltava, että hänen tahtonsa toteutuisi keskuudessamme tuon riehunnan sitä estämättä.
Silloin ne eivät voi saada mitään aikaan ja me puolestamme kestämme lujina kaiken väkivallan ja vainon sekä taivumme Jumalan tahtoon.
Tällaisen rukouksen tulee nyt siis olla meidän suojavarustuksenamme.
Se heittää takaisin ja kukistaa kaiken, mitä Perkele, piispat, tyrannit ja kerettiläiset pystyvät nostattamaan evankeliumiamme vastaan.
Yhtykööt raivon huutoon ja ponnistakoot kaikki voimansa, neuvotelkoot ja tehkööt sopimuksiaan siitä, miten tukahduttaisivat ja hävittäisivät meidät sukupuuttoon saadakseen tahtonsa ja päätöksensä menestymään ja pysymään voimassa
Meidän suojamuuriksemme kaikkea tätä vastaan riittää yksi tai kaksi kristittyä, jotka näin rukoilevat.
Siihen ne törmäävät ja tuhoutuvat.
Tämä on meidän lohtumme ja turvamme: Perkeleen ja kaikkien vihollistemme tahto ja päätökset joutuvat pakosta tuhon omiksi ja häviöön, miten ylpeitä, varmoja ja mahtavia he sitten lienevätkin.
Sillä jos heidän tahtoaan ei nujerreta, Jumalan valtakunta ei voi pysyä maan päällä eikä hänen nimensä tulla pyhitetyksi.
Martti Luther
Iso Katekismus
Isä meidän rukous
Kolmas pyyntö
"Kukaan ei näet usko, miten ankarasti Perkele haraa vastaan, hän kuin ei voi sietää sitä, että joku opettaa ja uskoo oikein."
Perisynti näyttää olevan tiukka paikka ja lesti lentää suuntaan ja toiseen.
Meidän on nettiruukussa pyrittävä yhdessä tutkimaan ja ymmärtämään, mikä Jumalan tahto tässä asiassa on.
Siitä on nimittäin syvällisiä seurauksia moniin muihin asioihin tässä meidän kristillisyydessämme (1 merkityksessä).
Lainaan tähän hieman pastori Juha Muukkosen rippipuheesta Pääsiäissunnuntain 12.4.2009 Imatralla Teppanalan rukoushuoneella:
Luen tämän pääsiäispäivän psalmista 118: Riemun ja pelastuksen huuto kuuluu vanhurskaitten majoissa: Herran oikea käsi tekee väkeviä tekoja. 16. Herran oikea käsi korottaa, Herran oikea käsi tekee väkeviä tekoja. 17. En minä kuole, vaan elän ja julistan Herran töitä. 18. Herra minua kyllä kuritti, mutta kuolemalle hän ei minua antanut. 19. Avatkaa minulle vanhurskauden portit, käydäkseni niistä sisälle kiittämään Herraa. 20. Tämä on Herran portti: vanhurskaat käyvät siitä sisälle. 21. Minä kiitän sinua siitä, että vastasit minulle ja tulit minulle pelastajaksi. 22. Se kivi, jonka rakentajat hylkäsivät, on tullut kulmakiveksi. 23. Herralta tämä on tullut; se on ihmeellistä meidän silmissämme. 24. Tämä on se päivä, jonka Herra on tehnyt; riemuitkaamme ja iloitkaamme siitä.
Tänään on se päivä, josta psalmi ennustaa: Ympäri koko kristikunnan kaikuu tänään tämä riemullinen sanoma: Kristus on noussut ylös kuolleista! Synnin, kuoleman ja Perkeleen valta on voitettu! Onko tämä pääsiäisen riemullinen voitonsanoma totta myös sinun elämässäsi? Sinut on kastettu kuulumaan Jeesukselle. Se tarkoittaa jokapäiväisessä parannuksessa elämistä. Se on jokaisen meidän sydämessä asuvan synnin ja jokaisessa meissä elävän pahan tahdon kuolettamista. Se on uutta elämää - uudestisyntyneen ihmisen elämää - ylösnoussutta Jeesusta seuraten ja tunnustaen.
Nyt on meidän jokaisen aika nousta ylös synnin haudasta ja suruttomuuden unesta. Nyt on tuhlaajapoikien ja -tyttöjen aika kääntyä ja palata Isän kotiin. Nyt on aika tuoda paha sydämemme totuuden valoon; tutkittavaksi ja tuomittavaksi sekä Jeesuksen verellä puhdistettavaksi. Se, joka tässä ajassa rikkomuksensa tunnustaa ja hylkää, saa armon. Mutta se, joka haluaa tässä ajassa ulkokultaisesti ja valheellisesti pahuutensa salata ja kieltää, tulee kerran Jumalan edessä viimeisellä tuomiolla hylätyksi. Se, joka ei ole tunnustanut syntejään ja pyytänyt niitä anteeksi Jeesukseen katsoen, joutuu helvettiin. Nyt aika tunnustaa kaikki se, millä olemme Jumalaa vihoittaneet, lähimmäistämme loukanneet ja itseämme rikkoneet.
Sinä, joka olet pitänyt tärkeämpänä ja arvokkaampana jotakin muuta kuin Kaikkivaltiasta Luojaa ja Israelin Jumalaa, saat Jumalan sanan voimasta hylätä tämän sydämesi epäjumalan. Saat ottaa tänään Jeesuksen vastaan omaksi Vapahtajaksesi ja syntiesi sovittajaksi. Sinä, joka olet kiroillut, saat tunnustaa kielesi epäjumalanpalveluksen. Saat pyytää Jumalan sanaa ja Pyhää Henkeä täyttämään ajatuksesi ja puheesi. Saat pyytää, että tuottaisit sanoillasi kunniaa Herralle. Saat rukoilla puheesi olevan sitä, mikä on hyvää, totta ja oikeaa.
Sinä, joka et ole pyhäpäivisin käynyt jumalanpalveluksessa ja edes vapaapäivinäsi lukenut ja kuullut Jumalan sanaa, saat tunnustaa tämän paatuneisuutesi, kovakorvaisuutesi ja uppiniskaisuutesi. Saat aloittaa tänään uuden vaiheen elämässäsi. Sinne, missä Herran omat kokoontuvat apostolisen uskon ja järjestyksen mukaan jumalanpalvelukseen, saat tulla jatkossa myös sinäkin. Saat rukoilla, että Pyhän Raamatun sanat painuisivat korvistasi ja silmistäsi aina sydämen pohjaan asti. Saat anoa, että Jumalan sana tulisi sinussa elämäksi ja autuudeksi, pelastavaksi uskoksi ja hurskaaksi elämäksi.
Sinä, joka olet jättänyt vanhempasi ja esivallan vaille sitä kunnioitusta, joka heille Jumalan sanan mukaan kuuluu, saat tehdä parannuksen. Saat laittaa elämäntapasi täysremonttiin. Saat pyytää Herraa uudistamaan elämääsi niin, että sinulla olisi voimaa, viisautta ja tahtoa totella Hänen antamaansa järjestystä ja auktoriteetteja. Tämä koskee elämääsi niin perheessä, seurakunnassa, koulussa, työpaikalla kuin koko yhteiskunnassa.
Sinä, joka olet sanoillasi iskenyt haavoittavasti - ja sinä, joka olet vuodattanut viatonta verta abortin kautta; kuin myös sinä, joka olet jättänyt hädänalaisen lähimmäisesi vaille apua - saat jättää veriruskeatkin syntisi Golgatan ristille. Saat pyytää armahdusta. Saat rukoilla Herraa, että Hän käyttäisi sinun suutasi ja käsiäsi rakastamiseen ja rakentamiseen, ei tuhoamiseen ja tappamiseen.
Sinä, joka olet halpana pitänyt elinikäisen avioliiton pyhyyttä - olet saastuttanut itsesi esiaviollisilla tai muilla avioliiton ulkopuolisilla suhteilla, saat tehdä tänään parannuksen. Tämä koskee yhtälailla niin ajatuksiasi ja silmiäsi kuin lihan tekojasikin. Saat tunnustaa haureutesi ja huoruutesi. Saat jättää ne Jeesuksen ristille tuomittavaksi ja rangaistavaksi. Jumala on uskollinen ja vanhurskas, armahtava ja laupias. Jeesus ei heitä syntejänsä katuvaa luotansa pois.
Sinä, joka olet ottanut omin luvin toiselle kuuluvaa, saat tästä lähtien syödä ja kuluttaa vain omaasi. Sinä, joka olet valehdellut, saat rukoilla, että Totuuden Jumala täyttäsi sinut suoralla ja luotettavalla puheella. Sinä, joka olet himoinnut toisen omaa, saat tyytyä siihen, minkä Jumala on nähnyt hyväksi sinulle hyväksi.
Käymme nyt yhteen ääneen tunnustamaan Jumalan edessä syntimme.
+++++++++
ei ehken aivan tavallinen rippisaarna Suomen ev.lut. kirkossa.
Juha Muukkonen käy tuossa läpi 10 käskyn neuvoja tässä meidän kristillisyydessämme (1 merkitys), ja nostaa esiin asioita, joissa Jumalan pyhä tahto ei tapahdu meidän elämässämme.
Mitä niistä linnunradoista, mitä niistä muurahaisista, mitä tuosta naapurista.
Aurinko ja kuu kulkevat tarkasti niillä radoilla, jotka Isä Jumala on niille laskenut.
Mutta minä en yhtään päivää enkä yötä kulje täydellisesti Hänen tahdossaan, vaan tieten ja tietämättä rikon Isän Jumalan rakkaudessaan antamia määräyksiä.
Se ei minua kummemmin lohduta eikä puolusta, että joka ainut ihminen joka koskaan on elänyt tai tulee elämään tällä planeetalla on samassa tilanteessa.
Poikennut pois Jumalan tahdosta.
paitsi yksi.
Herra Jeesus oli lihansa päivinä perkeleen, lihansa ja maailman kiusattavana kuten mekin, mutta ilman syntiä.
Jeesus Nasaretilainen on Jumalan tahdon mukainen ihminen.
Sellainen, kuin meidän tulisi olla.
vaan emme ole.
Mitäs siis? Olemmeko me paremmat kuin he?
Emme ensinkään; sillä me olemme ennen osoittaneet, että sekä Juudalaiset ja Grekiläiset ovat kaikki synnin alla,
Niinkuin kirjoitettu on:
ei ole kenkään vanhurskas, ei yksikään;
Ei ole yhtäkään ymmärtäväistä, ei ole ketään, joka etsii Jumalaa.
Kaikki ovat poikenneet pois ja ynnä kelvottomaksi tulleet: ei ole yhtään, joka hyvää tekee, ei yhtäkään.
Heidän kurkkunsa on avoin hauta, kielellänsä he pettävät, kyykäärmeen myrkky on heidän huultensa alla,
Joiden suu on täynnänsä kirousta ja haikeutta.
Heidän jalkansa ovat nopiat verta vuodattamaan.
Heidän teissänsä on sula tuska ja sydämen kipu.
Ja ei he rauhan tietä tunteneet.
Ei ole Jumalan pelko heidän silmäinsä edessä.
Mutta sen me tiedämme, että kaikki, mitä laki sanoo, sen hän sanoo niille, jotka lain alla ovat: että jokainen suu pitää tukittaman ja kaiken maailman pitää Jumalan edessä vikapää oleman,
Sentähden ettei yksikään liha taida lain töiden kautta hänen edessänsä vanhurskautetuksi tulla; sillä lain kautta synnin tunto tulee.
Room 3:9-20 Biblia 1776
Apostoli Paavali kirjoittaa, että kaikki ihmiset koko maailmassa ovat Jumalan kirkkautta vailla, langenneet pois.
Ei ole yhden yhtäkään, joka tottelee Jumalan tahtoa, niinkuin muurahainen tai heinäsirkka tekee, luonnostaan.
Tähän tilanteeseen annettiin laki.
Juutalaiset ajattelevat, että opettelemalla tuntemaan tuon lain ja soveltamalla sitä omaan elämäänsä, he voivat noudattaa Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumalan tahtoa elämässään.
Elää vanhurskaasti ja Jumalaa mielyttäen.
Apostoli Paavali, rabbi Gamalielin juutalainen oppilas, sanoo yllättäen jotain muuta.
Lain tarkoitus ei ole saada liha pyhittymään Jumalan tahdon alaiseksi.
Lain tarkoitus on näyttää, miten kaukana olemme Jumalan tahdon toteuttamisesta.
Patu:
Ankaraa, mutta tarpellista rippisaarnaa meille kaikille.
Ison Katekismuksen Isä meidän selitys on samoin samanlaista parannussaarnaa.
Onneksemme molemmissa on mukana evankeliumia.
Perisynti on kaikkien muiden syntien äiti ja Jumalan lain valossa Pyhä Henki kirkastaa, ettemme ole voineet päivääkään elää rikkomatta Jumalan tahtoa.
"tarvitaan välttämättä myös niitä, jotka puolustavat, varjelevat ja antaumuksella vartioivat sitä."
Jumalan sana tarvitsee puolustajia.
Täällä nettiruukussakin kiitos kaikille, jotka "puolustavat, varjelevat ja antaumuksella vartioivat sitä."
Nilivaaran kirjeen käärmeen myrkky oli siinä, että se antaa toisenlaisen kuvan.
Me voimme tässä meidän kristillisyydessämme (2 merkitys) tehdä parannusta ja oikoa elämäämme Jumalan tahdon mukaisemmaksi, niin että vaelluksemme on Jumalalle mieleistä.
Mutta kuka tahansa voi nähdä, miten lapsellinen käsitys kirjeen kirjoittajilla on Jumalan tahdosta ja kuinka heillä ei ole mitään todellista käsitystä Jumalan pyhyydestä.
Näin he tekevät tyhjäksi Jumalan pelastussuunnitelman hurskailta näyttävillä sanoillaan, ohjaten ihmiset tutkimaan omaa vaellustaan ja nojaamaan omaan parannuksentekoonsa.
Ei ihme, että näyttää näissä piireissä ilo olevan usein kaukana.
yritys elää Jumalalle mieliksi tämän meidän kristillisyytemme neuvojen mukaan (2 merkitys) ei ole kristinuskoa, vaan juutalaisuuden ja islamin tapaista lakiin ja ihmisen omiin tekoihin nojaavaa uskontoa.
Nilivaaran kirjeen kirjoittajat eivät ymmärrä, miten syvällä synti meissä on.
Synti ei ole vain synnillisiä ajatuksia ja tekoja, ulkonaista koreutta tai maailmallisuutta, Jumalan käskyjen rikkomista.
Synti asuu koko olemuksessamme, synnissä olemme siinneet ja syntyneet ja syntisinä kuolemme.
Olemme olemukseltamme Jumalan vihollisia.
siinä ei pienet kikkaskonstit auta ollenkaan.
näitä syvyyksiä kristillinen kirkko koettaa ilmaista, kun se puhuu "alkusynnistä" tai "peri-synnistä"
ei mistään periytyvästä isälle pojalle menevästä piirteestä.
vaan ihmisen olemuksesta. olemme luonnostamme Jumalan vihollisia ja pakenemme puskaan, kun Hän lähestyy.
Haamul:
"Voiko etiopialainen muuttaa ihonsa ja pantteri pilkkunsa? Yhtä vähän te voitte tehdä hyvää, te pahantekoon tottuneet. Tämä on perisynti, luontainen synti, se oikea pääsynti. Ellei sitä olisi, ei olisi mitään todellista syntiä. Tätä syntiä ei tehdä, niin kuin kaikkia muita syntejä, vaan se on, se elää ja se aiheuttaa kaikki synnit. Se on varsinainen synti. Ei tehdä syntiä hetken tai jonkin ajan, vaan synti on olemassa, missä ikinä ihminen on ja kuinka kauan hän vain elääkin." (M.L.)
Gal. 3:8
Ja koska Raamattu edeltäpäin näki, että Jumala vanhurskauttaa pakanat uskosta, julisti se Aabrahamille edeltäpäin tämän hyvän sanoman: "Sinussa kaikki kansat tulevat siunatuiksi".
Gal. 3:22
Mutta Raamattu on sulkenut kaikki synnin alle, että se, mikä luvattu oli, annettaisiin uskosta Jeesukseen Kristukseen niille, jotka uskovat.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti