IHMINEN
aika outo sana ulkomaalaisen korvissa, ja meilläkin ehkä hieman harvinainen, kun sitä miettii.
ihminen ... ihhh
joku kai osaisivat kertoa, mistä tuo sana tulee - ei kuulosta sen enempää baltialaiselta kuin muultakaan lainasanlta kielessämme
Agricolalla se on muodossa
inhiminen .. Inhimisen Poica
ehkä siinä on jotain kielellistä kulumista ... inh .... ih
koetan tällä palstalla selvitellä lyhyesti inhimisen eikun ihmisen biologisia sukujuuria
siis mitä kehitysoppi sanoo inhimisen alkuperästä
HOMINIDAE
Luokitellaan ensin että nähdään mistä on kyse
on lämminverisiä joiden veri on lämmin
on nisäkkäitä joilla on nisät
on kädellisiä joilla on kädet
mutta entäs
hominoidi
hominidi
hominiini
hominan
humanoid
human (ihminen... ihh)
onhan siinä hoota kerrassaan
kaikki nuo h-sanat tulevat latinalaisista sanoista, joiden pohjana on Homo, ihminen
Ecce homo
Pilatus sanoi Jeesuksesta kansanjoukoille
ecce homo
katso ihmistä
(samaa sukupuolta rakastavan nimitys on lyhennelmä samasta homoseksuaalinen)
tässä lajittelussa menee kyllä pää sekaisin. Wikipedia selostaa
1. hominoidi eli apinat
Hominoidae lajiin kuuluvat pienistä apinoista gibbonit ja suuret apinat
2. hominidi
Hominidae lajin haara, johon kuuluvat suuret apinat
3. hominine
Homininae alalaji, johon kuuluu suuria apinoita, kuten gorilla, simpanssi ja ihminen, mutta ei esimerkiksi organtutangi
4. hominin
Hominini alalaji, johon kuuluvat simpanssit ja ihmiset
5. hominan
Hominina alalaji, johon kuuluvat moderni ihminen lähisukulaisineen
sitten on myös
human, Homo, inhiminen
humanoidi - tieteiskirjallisuuden ihmisen näköinen olento
tiedämme kyllä, että ihminen on ihminen ja apina on apina
että ihminen tallustelee kahdella jalalla kun apinat ei
että ihmisen peukalo on missä on kun apinan peukalo on missä se on
mutta tämä hurja sarja latinan hu.hu.hu otuksia sisältää sekä apinat että ihmiset samassa sukupuussa
taustalla on geenitutkimus
USKON NÄKÖKULMASTA
tarkoitukseni on tässä yrittää antaa pähkinänkuoressa keskeistä tietoa ihmisen alkuperästä aikamme luonnontieteen valossa.
koska kyseessä on nettiruukun keskustelut, koetan keskittyä sellaisiin asioihin ja näkökulmiin, joilla on erityistä merkitystä Raamattuun uskovalle kristitylle.
siis katsella asioita uskon näkökulmasta.
sekoittamatta armoa ja luontoa
se ei ole aivan helppoa!
LAJIN HAARAUTUMINEN
tuon yllä olevan joulupukin hohhohhoh voimme tiivistää
on oikkein iso porukka lajeja suuressa puussa, jonka nimi on latinaksi hominidae
tämä joukko käsittää isot ja pienet apinat - koko jengin häntineen ja karvoineen
hominidit ovat pienempi porukka tästä isosta porukasta, joka käsittää isot apinat
tähän suppeampaan isojen apinoiden joukkoon kuuluvat luonnontietelijöiden mukaan ihminen, simpanssi, gorilla ja orangutangi.
hominit ovat pienempi porukka tästä isommasta hominidien joukosta D kirjaimella
siihen kuuluvat ihminen ja simpanssi
tästä jo näemme millaista sukupuuta tiede meille tarjoaa
gorillat ja orangutangit ovat kaukaisempia serkkujamme
simpanssit ovat lähisukulaisia
gibbonit ovat kaukaisia serkkuja mutta marakatit ja muut pienet apinat paljon kaukaisempia
kaikki samasta puusta veistettyjä
tai Haamulin ilmausta käyttäen
samasta tomusta tehtyjä
mutta simpanssit ottivat myös eri suunnan kuin tämä meittin porukka, jonka entisiä ja nykyisiä sukulaisia kutsumme nimellä homina
nykyihmiselle olemme antaneet vaatimattomasti nimen
Homo sapiens sapiens
viisas viisas ihminen
kuinkas muuten!
LAJIEN SYNTY
"simpanssit ottivat eri suunnan"
miten ne simpanssit oikein ottivat eri suunnan??
jos oikein ymmärrän, simpanssit ovat simpansseja eivätkä osaa ottaa mitään suuntaa sukupuussa
kyllä joku sen suunnan heille antaa
pikku-pekka huutaa pulpetista innokkaasti "Jumala"
hyvä opettaja varmaan hymyilisi iloisesti "näin me kristittyinä uskomme"
"mutta luonnon kirjaa lukemalla koetamme ymmärtää, miten tämä suunnan ottaminen tapahtuu tämän maailman lainalaisuuksien mukaan"
"uskomme, että nuo lainalaisuudet ovat Jumalan asettamia, eivät jotenkin itsekseen aineesta syntyneitä"
pikku-pekka ehkä sanoo "no ne luonnonlait vain ovat, senkun ovat"
johon opettaja
"tämä onkin Jumalan nimen merkitys heprealaisessa Raamatussa"
"minä olen"
LAJIMME VANHAT JUURET
noin isompaa kuvaa katsellen yksinkertaisesti, niin meillä on tietoa, että nisäkkäitä oli kyllä jo keskielämän aikaan liskojen ja dinojen valtakaudella, kun linnut lenteli ilmassa ja kalat oli jo kauan uineet vesissä, makeissa ja suolaisissa.
kala on siis hyvin vanha elämänmuoto tällä planeetalla, muista se kun seuraavaa hiillosta teet pilkillä saamallesi ahvenelle!
mutta se iso jysäys lopetti dinojen ajan siellä 80 kiepeissä ja nämä pikkuset karvapallot ottivat maan haltuunsa
jäihän noita, krokotiilejä, varaaneja, käärmeitä ja kilpikonnia ja murkkuja ja hyttysiä ja perhosia ja jopa dinot jatkoivat elämäänsä, mutta lintuina
kaikenmoista vilinää sitä sitten oli eoseeniajalta lähtien, sapelihammastiikeriä ja muuta otsoa.
apinoiden sukupuu menee siis kyllä takaisin jonnekin sinne keskielämän hämäriin, mesotsooiselle ajalle, mutta hyvin niukkaa on todistusaineisto.
hyvin niukkaa nisäkkäistä ylipäätään
sukupuu, johon nykyisen käsityksen mukaan kuuluvat kaikki apinat, ihminen mukaan lukien, erosi "vanhasta apinasta" mioseenikauden tuntumassa joskus 25 miljoonaa vuotta sitten.
Suuret ja pienet apinat erosivat toisistaan mioseenin kulueessa 18 miljoonaa vuotta sitten.
Pongidae erosivat omaksi haarakseen siinä 14 milj. vuotta sitten, Gorillat alkavat kookospähkinöitä syödä noin 7 milj vuotta sitten
se apinalaji, jota me ihmiseksi kutsumme, erkanee viimeisenä mioseenikauden loppuessa noin 5 miljoonaa vuotta sitten.
25 moi moi wanha apina ... eoseeni, oligoseeni geologiassa
14 - 7 - 5 mioseenin kuluessa
plioseenin alkaessa Afrikassa tallustaa tyyppejä, joista me taidamme polveutua.
toisin sanoen meille kristityille - yhtä lailla kuin Raamattua lukeville juutalaisille ja muslimeille - luonnontiede antaa aikamoisen tällin
ihminen ei ole polveutunut apinasta
ihminen on apina
LEGENDOJA APINOISTA
Juutalaisella kansalla on perimätieto, että Baabelin tornin rakentajista yksi kansa kirottiin niin, että siitä tuli mitä kutsumme apinoiksi.
Muslimeilla on perimätieto, että apinat polveutuvat Eilatissa asuneista juutalaisista, jotka kalastivat sapattina.
Sanotaan että joillain kristityillä olisi ollut käsitys, että apinat muka olisivat saatanan luomia ihmisen irvikuvia eläimellisine himoineen. (varsin rasistinen näkemys apinoista)
nämä kaikki väitteet esiintyvät eng. wikipediassa mutta siellä ei anneta niiden lähteitä.
IHMINEN ON APINA
biologian ja luonnontieteen näkökulmasta ihminen on apina
siis viimeinen haarautuma tästä hominidae heimosta, jonka juuret menevät eoseenikaudelle ja mahdollisesti jopa mesotsoiselle ajalle.
no
me sanomme biologeille, että teidän kielenkäyttönne poikkeaa hieman tavallisesta kielenkäytöstä, jossa tiedämme kyllä mikä on ihmisen ja apinan ero.
biologit kuitenkin kertovat meille, että heidän tapansa määritellä eläinkunnan lajeja perustuu tiettyihin tosiasioihin.
DNA on nykyään varsin iso juttu kaiken elollisen tutkimuksessa ja luokittelussa.
genetiikan näkökulmasta olemme siis apinoita.
Jumalan näkökulmasta olemme ihmisiä.
eiks tämä ole jännää!
apina on eläin, ihminen ei, elävä kylläkin. apinat ovat eläimellisiä, eikä niillä ole sielua joka heräisi kuoleman jälkeen,nitä ei herätetä. voidaanhan me tutkia ihan mitä tahansa että ne on sukua, mutta apina on apina vaikka voissa paistais mennäänpä vaikka tarkemmin tutustumaan niihin niin nähdään. oli muuten sekavaa tekstiä, no on tämä minullaki.
VastaaPoistaMartti Luther uskoi Jumalan voivan luoda ihmisen apinasta ja saarnoissa ensimmäisestä Mooseksen kirjasta ihmisen olevan ruumiiltaan kuin eläin. Luther kirjoitti Roomalaiskirjeessä, että apina ei muutu ihmiseksi matkimalla ihmistä vaan Jumala voi sanallaan muuttaa apinan ihmiseksi. Ruumiiltamme me olemme eläimiä emmekä kasveja. Jussi Viitalan Inhimillinen eläin, eläimellinen ihminen on pohtinut ihmisen sosiaalisen käyttäytymisen taustoja kuten myös Desmond Morriksen Alaston apina. Lutherin kirjojen pohjalta minä voin uskoa Jumalan voivan luoda ihmisen apinasta omaksi kuvakseen. Juha Valsteen Apinasta ihmiseksi kertoo vain sen, miten se käytännössä tapahtui.
VastaaPoistaKiitos kommentistasi ja viittauksestasi Jussi Viitalan kirjaan "Inhimillinen eläin, eläimellinen ihminen" (Atena, 2003). Kirja oli Tieto Finlandia -ehdokkaana.
PoistaEläintieteilijä ja tietokirjailija Jussi Viitala on toiminut dosenttina Jyväskylän yliopiston bio- ja ympäristötieteiden laitoksella ja johtanut Konneveden tutkimusasemaa.
Lutherin näkemykset ovat varsin reippaita - olisiko sinulla Ollitapio niihin myös lähdeviittauksia, missä hän näin kirjoittaa. Genesis kommentaarissaan?
Poista