perjantai 16. tammikuuta 2009

Ihminen

ihminen 3D anatomia
IHMINEN

aika outo sana ulkomaalaisen korvissa, ja meilläkin ehkä hieman harvinainen, kun sitä miettii.

ihminen ... ihhh

joku kai osaisivat kertoa, mistä tuo sana tulee - ei kuulosta sen enempää baltialaiselta kuin muultakaan lainasanlta kielessämme

Agricolalla se on muodossa

inhiminen .. Inhimisen Poica

ehkä siinä on jotain kielellistä kulumista ... inh .... ih

koetan tällä palstalla selvitellä lyhyesti inhimisen eikun ihmisen biologisia sukujuuria

siis mitä kehitysoppi sanoo inhimisen alkuperästä


HOMINIDAE

Luokitellaan ensin että nähdään mistä on kyse

on lämminverisiä joiden veri on lämmin

on nisäkkäitä joilla on nisät

on kädellisiä joilla on kädet

mutta entäs

hominoidi
hominidi
hominiini
hominan
humanoid
human (ihminen... ihh)

onhan siinä hoota kerrassaan



kaikki nuo h-sanat tulevat latinalaisista sanoista, joiden pohjana on Homo, ihminen


Ecce homo
Pilatus sanoi Jeesuksesta kansanjoukoille

ecce homo

katso ihmistä

(samaa sukupuolta rakastavan nimitys on lyhennelmä samasta homoseksuaalinen)



tässä lajittelussa menee kyllä pää sekaisin. Wikipedia selostaa

1. hominoidi eli apinat
Hominoidae lajiin kuuluvat pienistä apinoista gibbonit ja suuret apinat

2. hominidi
Hominidae lajin haara, johon kuuluvat suuret apinat

3. hominine
Homininae alalaji, johon kuuluu suuria apinoita, kuten gorilla, simpanssi ja ihminen, mutta ei esimerkiksi organtutangi

4. hominin
Hominini alalaji, johon kuuluvat simpanssit ja ihmiset

5. hominan
Hominina alalaji, johon kuuluvat moderni ihminen lähisukulaisineen

sitten on myös
human, Homo, inhiminen

humanoidi - tieteiskirjallisuuden ihmisen näköinen olento



tiedämme kyllä, että ihminen on ihminen ja apina on apina

että ihminen tallustelee kahdella jalalla kun apinat ei

että ihmisen peukalo on missä on kun apinan peukalo on missä se on

mutta tämä hurja sarja latinan hu.hu.hu otuksia sisältää sekä apinat että ihmiset samassa sukupuussa

taustalla on geenitutkimus


USKON NÄKÖKULMASTA

tarkoitukseni on tässä yrittää antaa pähkinänkuoressa keskeistä tietoa ihmisen alkuperästä aikamme luonnontieteen valossa.

koska kyseessä on nettiruukun keskustelut, koetan keskittyä sellaisiin asioihin ja näkökulmiin, joilla on erityistä merkitystä Raamattuun uskovalle kristitylle.

siis katsella asioita uskon näkökulmasta.

sekoittamatta armoa ja luontoa

se ei ole aivan helppoa!


LAJIN HAARAUTUMINEN
tuon yllä olevan joulupukin hohhohhoh voimme tiivistää

on oikkein iso porukka lajeja suuressa puussa, jonka nimi on latinaksi hominidae

tämä joukko käsittää isot ja pienet apinat - koko jengin häntineen ja karvoineen

hominidit ovat pienempi porukka tästä isosta porukasta, joka käsittää isot apinat

tähän suppeampaan isojen apinoiden joukkoon kuuluvat luonnontietelijöiden mukaan ihminen, simpanssi, gorilla ja orangutangi.

hominit ovat pienempi porukka tästä isommasta hominidien joukosta D kirjaimella

siihen kuuluvat ihminen ja simpanssi


tästä jo näemme millaista sukupuuta tiede meille tarjoaa

gorillat ja orangutangit ovat kaukaisempia serkkujamme

simpanssit ovat lähisukulaisia

gibbonit ovat kaukaisia serkkuja mutta marakatit ja muut pienet apinat paljon kaukaisempia

kaikki samasta puusta veistettyjä

tai Haamulin ilmausta käyttäen

samasta tomusta tehtyjä


mutta simpanssit ottivat myös eri suunnan kuin tämä meittin porukka, jonka entisiä ja nykyisiä sukulaisia kutsumme nimellä homina

nykyihmiselle olemme antaneet vaatimattomasti nimen

Homo sapiens sapiens

viisas viisas ihminen

kuinkas muuten!


LAJIEN SYNTY

"simpanssit ottivat eri suunnan"

miten ne simpanssit oikein ottivat eri suunnan??

jos oikein ymmärrän, simpanssit ovat simpansseja eivätkä osaa ottaa mitään suuntaa sukupuussa


kyllä joku sen suunnan heille antaa

pikku-pekka huutaa pulpetista innokkaasti "Jumala"

hyvä opettaja varmaan hymyilisi iloisesti "näin me kristittyinä uskomme"

"mutta luonnon kirjaa lukemalla koetamme ymmärtää, miten tämä suunnan ottaminen tapahtuu tämän maailman lainalaisuuksien mukaan"

"uskomme, että nuo lainalaisuudet ovat Jumalan asettamia, eivät jotenkin itsekseen aineesta syntyneitä"

pikku-pekka ehkä sanoo "no ne luonnonlait vain ovat, senkun ovat"

johon opettaja

"tämä onkin Jumalan nimen merkitys heprealaisessa Raamatussa"

"minä olen"


LAJIMME VANHAT JUURET

noin isompaa kuvaa katsellen yksinkertaisesti, niin meillä on tietoa, että nisäkkäitä oli kyllä jo keskielämän aikaan liskojen ja dinojen valtakaudella, kun linnut lenteli ilmassa ja kalat oli jo kauan uineet vesissä, makeissa ja suolaisissa.

kala on siis hyvin vanha elämänmuoto tällä planeetalla, muista se kun seuraavaa hiillosta teet pilkillä saamallesi ahvenelle!

mutta se iso jysäys lopetti dinojen ajan siellä 80 kiepeissä ja nämä pikkuset karvapallot ottivat maan haltuunsa

jäihän noita, krokotiilejä, varaaneja, käärmeitä ja kilpikonnia ja murkkuja ja hyttysiä ja perhosia ja jopa dinot jatkoivat elämäänsä, mutta lintuina

kaikenmoista vilinää sitä sitten oli eoseeniajalta lähtien, sapelihammastiikeriä ja muuta otsoa.



apinoiden sukupuu menee siis kyllä takaisin jonnekin sinne keskielämän hämäriin, mesotsooiselle ajalle, mutta hyvin niukkaa on todistusaineisto.

hyvin niukkaa nisäkkäistä ylipäätään

sukupuu, johon nykyisen käsityksen mukaan kuuluvat kaikki apinat, ihminen mukaan lukien, erosi "vanhasta apinasta" mioseenikauden tuntumassa joskus 25 miljoonaa vuotta sitten.

Suuret ja pienet apinat erosivat toisistaan mioseenin kulueessa 18 miljoonaa vuotta sitten.

Pongidae erosivat omaksi haarakseen siinä 14 milj. vuotta sitten, Gorillat alkavat kookospähkinöitä syödä noin 7 milj vuotta sitten

se apinalaji, jota me ihmiseksi kutsumme, erkanee viimeisenä mioseenikauden loppuessa noin 5 miljoonaa vuotta sitten.

25 moi moi wanha apina ... eoseeni, oligoseeni geologiassa

14 - 7 - 5 mioseenin kuluessa

plioseenin alkaessa Afrikassa tallustaa tyyppejä, joista me taidamme polveutua.


toisin sanoen meille kristityille - yhtä lailla kuin Raamattua lukeville juutalaisille ja muslimeille - luonnontiede antaa aikamoisen tällin

ihminen ei ole polveutunut apinasta

ihminen on apina


LEGENDOJA APINOISTA

Juutalaisella kansalla on perimätieto, että Baabelin tornin rakentajista yksi kansa kirottiin niin, että siitä tuli mitä kutsumme apinoiksi.

Muslimeilla on perimätieto, että apinat polveutuvat Eilatissa asuneista juutalaisista, jotka kalastivat sapattina.

Sanotaan että joillain kristityillä olisi ollut käsitys, että apinat muka olisivat saatanan luomia ihmisen irvikuvia eläimellisine himoineen. (varsin rasistinen näkemys apinoista)

nämä kaikki väitteet esiintyvät eng. wikipediassa mutta siellä ei anneta niiden lähteitä.


IHMINEN ON APINA
biologian ja luonnontieteen näkökulmasta ihminen on apina

siis viimeinen haarautuma tästä hominidae heimosta, jonka juuret menevät eoseenikaudelle ja mahdollisesti jopa mesotsoiselle ajalle.

no

me sanomme biologeille, että teidän kielenkäyttönne poikkeaa hieman tavallisesta kielenkäytöstä, jossa tiedämme kyllä mikä on ihmisen ja apinan ero.

biologit kuitenkin kertovat meille, että heidän tapansa määritellä eläinkunnan lajeja perustuu tiettyihin tosiasioihin.

DNA on nykyään varsin iso juttu kaiken elollisen tutkimuksessa ja luokittelussa.

genetiikan näkökulmasta olemme siis apinoita.

Jumalan näkökulmasta olemme ihmisiä.

eiks tämä ole jännää!

4 kommenttia:

  1. apina on eläin, ihminen ei, elävä kylläkin. apinat ovat eläimellisiä, eikä niillä ole sielua joka heräisi kuoleman jälkeen,nitä ei herätetä. voidaanhan me tutkia ihan mitä tahansa että ne on sukua, mutta apina on apina vaikka voissa paistais mennäänpä vaikka tarkemmin tutustumaan niihin niin nähdään. oli muuten sekavaa tekstiä, no on tämä minullaki.

    VastaaPoista
  2. Martti Luther uskoi Jumalan voivan luoda ihmisen apinasta ja saarnoissa ensimmäisestä Mooseksen kirjasta ihmisen olevan ruumiiltaan kuin eläin. Luther kirjoitti Roomalaiskirjeessä, että apina ei muutu ihmiseksi matkimalla ihmistä vaan Jumala voi sanallaan muuttaa apinan ihmiseksi. Ruumiiltamme me olemme eläimiä emmekä kasveja. Jussi Viitalan Inhimillinen eläin, eläimellinen ihminen on pohtinut ihmisen sosiaalisen käyttäytymisen taustoja kuten myös Desmond Morriksen Alaston apina. Lutherin kirjojen pohjalta minä voin uskoa Jumalan voivan luoda ihmisen apinasta omaksi kuvakseen. Juha Valsteen Apinasta ihmiseksi kertoo vain sen, miten se käytännössä tapahtui.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi ja viittauksestasi Jussi Viitalan kirjaan "Inhimillinen eläin, eläimellinen ihminen" (Atena, 2003). Kirja oli Tieto Finlandia -ehdokkaana.

      Eläintieteilijä ja tietokirjailija Jussi Viitala on toiminut dosenttina Jyväskylän yliopiston bio- ja ympäristötieteiden laitoksella ja johtanut Konneveden tutkimusasemaa.

      Poista
    2. Lutherin näkemykset ovat varsin reippaita - olisiko sinulla Ollitapio niihin myös lähdeviittauksia, missä hän näin kirjoittaa. Genesis kommentaarissaan?

      Poista