1. "Uskonnot/uskomukset täytyy nähdä kokonaisuutena, eikä tarkastella niitä pelkästään esim. kristinuskon kautta."
2. "Tiedon alkupiste on siellä jossain kymmenien tuhansien vuosien päässä, josta uskomukset, traditiot, rituaalit jne. on lähteneet liikkeelle, ja matkalla saaneet uusia vaikutteita (mm. jumalkäsitteen synty), muuttuneet tahattomasti, muutettu tarkoituksella (esim. polyteismi -> monoteismi) jne. ja vähitellen muototuneet "nykyasuunsa"."
KOMMENTTI
sieluton_ tuo tässä esiin kaksi merkittävää uskontotieteen linjaa, 1. vertaileva uskontotutkimus ja 2. uskontohistoria. Molemmat ovat jo perusteellisesti tutkittuja mielenkiintoisia tutkimusaloja, joilla on syvällinen merkitys myös juutalaisuuden, kristinuskon ja islamin tutkimuksessa.
Uskontohistoriaa sieluton_ kuvaa biologisen kehitysopin antaman mallin mukaan, ihmiskunnan uskonnot ovat kuin esihistoriallisesta siemenestä kasvava, kehittyvä ja muuntuva puu tai pensas.
3. "Evoluutiossa "taikauskon aikakausi" on väistämätöntä. Se perustuu ihmisen älykkyyden, uteliaisuuden, pelkojen ja mielikuvituksen yhteentörmäykseen tietämättömyyden kanssa. Raamattu, uskomukset, uskonnot... ne voidaan selkeästi nähdä evoluutiossa hitaasti ja väistämättömästi muodostuvina asioina, aivan kuten esim. jonkin aistin syntyminen ja kehitys, mutta se tapahtuu tietoisuuden "minä" osassa."
KOMMENTTI
Uskonnot ymmärretään tässä lainauksessa ihmisen henkisten kykyjen ja tietämättömyyden törmäyksenä hitaassa kehityksessä.
sieluton_ viittaa tässä "ihmisen minä osaan" eli ajattelee ihmisen henkistä rakennetta ja siinä olevia rakenteita.
Johtopäätös tällaisesta uskonnon määritelmästä on tietenkin, että tiedon lisääntyessä tarve taikauskoisiin eli uskonnollisiin selityksiin vähenee. Monet ovat näin ajatellen jo kauan povanneet uskonnon katoamista modernista maailmasta ihmiskunnan kollektiivisen tiedon lisääntyessä.
niin ei kuitenkaan ole käynyt, sillä uskon ja tiedon määrittely tuolla tavoin on täysin riittämätön.
4. "Mielikuvituksen voimaa "ruumiillistaa" kuviteltuja asioita ei pidä väheksyä."
KOMMENTTI
Näin todella on. Hyvä esimerkki on majesteettinen ukonilma, jota entisajan ihmiset eivät kyenneet tiedoillaan mitenkään selittämään. Eihän sähköstä tiedetty juuri mitään ennen 1800-luvun loppupuolta.
Ihmisen väkevän mielikuvituksen anatamat selitykset vaihtelevat kulttuureittain ja ovat sosiaalinen ilmiö, yksilö ei vain itse päätä mistä on kyse, vaan yhteisö jakaa uskomuksen ukkosesta.
Suomessa sana ukkonen jountuu yli-jumala Ukosta, jonka puoliso oli Akka. Lähi-idässä Baal oli vuorten huipuilla viihtyvä mahtava myrskyn jumaluus. Kreikassa ja Roomassa Zeus eli Jupiter jylisteli vaunuillaan ja ampui tulisia nuoliaan salamoina. Esimerkit vaihtelevat eri puolilla maailmaa.
Myös nykyihmisessä ukkonen herättää vavistusta ja kunnioitusta, vaikka nyt arvaamattomana luonnonvoimana, joka voi sytyttää metsäpalon tai lyödä varomaattomasti rannalla olevan silmänräpäyksessä kuoliaaksi.
sieluton_ antaa mielikuvituksesta esimerkin, joka ei oikeastaan kuulu mielikuvituksen aiheeseen ja edustaa uskontopsykologian ja uskontososiologian teemoja
5. " Katso esim. hurmokseen ajautuvaa uskovaista. Voima, jota hän ei ole ikinä nähnyt, vaan jonka hän on oppinut erilaisten vaikuttimien (kirkko, raamattu, uskonto-opit jne) kautta, saa hänet hihkumaan transsissa. Psykologiset voimat ei ole jumalallisia, vaan hyvin inhimillisiä."
KOMMENTTI
Vaikuttaa siltä, että sieluton_ ei ole tutustunut lestadiolaisiin hihhuleihin ja historiassa eikä kylmiin hyppyihin. Pikemmin kuvaus tuo mieleen amerikkalaisten intiaanien tai bushmannien transsi-tanssin tai Lapin shamaanien rummun rytmin.
Psykologiset voimat ovat kovin inhimillisiä, ja kuten kaikki meissä ihmisissä, Jumalan luomia.
6. "Hyvin inhimillinen teos, kaikkine virheineen ja mahdottomuuksineen, on myös raamattu."
KOMMENTTI
Tämä on tärkeä havainto, mutta vain puolet totuudesta. Raamattu todella on läpeensä aidosti inhimillinen kaikkine virheineen ja mahdottomuuksineen. Samalla se on läpeensä aidosti jumalallinen kokoelma juutalaisten laatimia kirjoituksia, jolla ei ole sisällön eikä vaikutuksen kannalta mitään vertaa ihmiskunnan uskontojen maailmassa.
Totta on, uskontojen alkuperä on erittäin tärkeä tuntea edes jollain tasolla. Näin voidaan ymmärtää paremmin esim. islamin ja kristikunnan eroja ja yhtäläisyyksiä - kummatkin yhtä rauhaisia ja samalla yhtä verisiä omalla tavallaan. Juuri näistä Jeesus sanoi, että hedelmistään puu tunnetaan. Eipä sen kummempia.
VastaaPoistaTuo on hyvä viittaus Mestarin sanoihin
Poista33 "Jos puu on hyvä, sen hedelmäkin on hyvä, mutta jos puu on huono, sen hedelmäkin on huono. Hedelmästään puu tunnetaan. 34 Te käärmeen sikiöt, kuinka teidän puheenne voisi olla hyvää, kun itse olette pahoja! Mitä sydän on täynnä, sitä suu puhuu. 35 Hyvä ihminen tuo hyvyytensä varastosta esiin hyvää, paha ihminen pahuutensa varastosta pahaa. 36 Minä sanon teille: jokaisesta turhasta sanasta, jonka ihmiset lausuvat, heidän on tuomiopäivänä tehtävä tili. 37 Sanojesi perusteella sinut julistetaan syyttömäksi, ja sanojesi perusteella sinut tuomitaan syylliseksi."
Matteus 12: 33-37
Luukkaan mukaan
Poista43 "Yksikään hyvä puu ei tee kelvotonta hedelmää eikä yksikään kelvoton puu hyvää hedelmää. 44 Hedelmästään jokainen puu tunnetaan. Eihän orjantappuroista koota viikunoita eikä piikkipensaasta poimita rypäleitä. 45 Hyvä ihminen tuo sydämensä hyvyyden varastosta esiin hyvää, paha ihminen tuo pahuutensa varastosta esiin pahaa. Mitä sydän on täynnä, sitä suu puhuu.
Luukas 6:43-45
Matteuksella on toinenkin kohta samasta aiheesta, mutta viitaten profeettoihin. Monta väärää profeettaa vaikuttaa ihmiskunnan keskellä, eikä niitä kaikkia tule uskoa Jumalan lähettämiksi.
Poista15 "Varokaa vääriä profeettoja. He tulevat luoksenne lampaiden vaatteissa, mutta sisältä he ovat raatelevia susia. 16 Hedelmistä te heidät tunnette. Eihän orjantappuroista koota rypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita. 17 Hyvä puu tekee hyviä hedelmiä, huono puu kelvottomia hedelmiä. 18 Ei hyvä puu voi tehdä kelvottomia eikä huono puu hyviä hedelmiä. 19 Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, kaadetaan ja heitetään tuleen. 20 Hedelmistä te siis tunnette heidät.
Matteus 715-20