sunnuntai 22. heinäkuuta 2012

"Raamattu ei ole luonnontieteen oppikirja" linja

Edellisessä viestissäni kuvaama Leisola-Puolimatka-Reinikainen linja ottaa uskon vakavasti ja tahtoo tuoda sen näkökulmia myös modernin luonnontieteen maailmaan. Painopiste asetetaan tutkijan henkilökohtaiseen vakaumukseen ja maailmankuvaan, jonka ytimessä on usko tai sen puute.

Tilaa tahdotaan raivata uskon mahdollisuuksille, mutta "usko" on lopulta hyvin lähellä rationalismia, eräänlainen ateismin käänteisarvo. Tämä järkeilyn ilmapiiri on ymmärrettävää, sillä ovathan kaikki kolme erittäin älykkäitä ja syvästi oppineita tieteen aikakauden ihmisiä, jotka ovat saavuttaneet korkeita akateemisia oppiarvoja ja hyvän aseman elämässä.

Hermeneuttisesti tämä linja on kuitenkin tappava - se sammuttaa tiedon janon, jonka sijaan tulee "tiedetyn änkkääminen" muka raamatullinen ja uskovan näkemys todellisuudesta sellaisena kuin se oikeasti on Jumalan luomana. 

Tähän luomisesta keskustelevaan linjaan verrattuna on varsin aneeminen monien tieteellistä sivistystä saaneiden kristittyjen "Raamattu ei ole luonnontieteen oppikirja" -linja, jonka seurauksena antaudutaan aikamme tieteen edessä, nostetaan kädet ja siirrytään kiltisti sivuun. Nämä kristityt hyväksyvät luonnontieteen omana alanaan ja varovat siihen sekaantumasta kreationismin pelottavan esimerkin ja Galileo Galilein kohtelun muistaen.

Molemmissa lähestymistavoissa piilee syvä ongelma ja kristillistä uskoa uhkaava vaara.

Leisola-Puolimatka-Reinikainen -linja väärentää sekä luonnon että Jumalan Sanan eikä pysy totuudessa. Tästä tärkein esimerkki ovat Creation Ministries ja Answers from Genesis tyyppiset yritykset luoda tieteen tulosten avulla erityinen kristillinen, Raamatulle uskollinen todellisuus.

Raamattu ei ole luonnontieteen oppikirja -linja vetäytyy käytännössä äärimmäisen tärkeästä ja uskon kannalta niin uhkaavalta ja repivältä taistelukentältä, jättäen koululaiset, kirkon nuorison ja kristityt opiskelijat omaan varaansa ilman asiallista, hermeneuttisesti tervettä tukea.

Mikä linja sitten olisi "asiallinen, hermeneuttisesti terve".

Totuuden linja.

Koetan antaa siitä seuraavassa viestissä esimerkin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti