tiistai 10. heinäkuuta 2012

Te tulette minun todistajikseni - sinä myös!

"Seuratkaa minua, niin minä teen teistä ihmisten kalastajia"
Jeesus Mk 1:17
Image wordcasters

On todella tärkeää, että tajuamme miten vaikeasti uskottavalta ja huteralta vaikuttavaksi Pyhä Henki on tarkoituksella tehnyt pyhän Raamatun. Missään tämä tuskin näkyy yhtä selvästi kuin evankeliumien kertomuksissa Jeesuksen ylösnousemuksesta.

Ymmärrämme pyhän Raamatun sivuilta, että ei mikä tahansa usko Jeesukseen auta vaan nimenomaan usko Jeesuksen ylösnousemukseen on pelastavaa uskoa.
Jos sinä suullasi tunnustat, että Jeesus on Herra, ja sydämessäsi uskot, että Jumala on herättänyt hänet kuolleista, olet pelastuva.
Room. 10:9
Varmaankin Isä Jumala on näin äärimmäisen tärkeän asian, ihmisen iankaikkisen kohtalon, järjestänyt mahdollisimman selkeälle, lujalle ja varmalle pohjalle, johon uskomme perustaa?

Kaikkea vielä!


Sangen huterat todisteet
Kertomukset ylösnousemuksen aamun tapahtumista ovat keskenään sekavia, ristiriitaisiakin ja koko asiasta kertova porukka itse asiassa varsin vähän luottamusta herättävää. Onhan kyse taikauskoisesta takapajulasta Rooman itäisellä nurkalla, muutamia kalastajia, joidenkin muiden perusammattien edustajia, joitain naisia, joita edes heidät tuntevat ystävänsä eivät ota ensin todesta!

Ja nämä kertomukset raapustettuina hatarille vanhoille papyruksille ja pergamenteille koineen kreikalla, mikä käsikirjoitus mitenkin muuttuneena...

Jotkut kristityt ovat niin uskon maailmassa aivan lapsesta asti, että heille Jeesuksen ylösnousemus on kerrassaan totta kuin paraskin tieteellinen fakta.

Mutta näin ei ole. Korkeaotsaiset UT:n historian tieteelliset tutkimukset näyttävät, miten hutera ja sekava muistitietoon perustuva kertomussikermä tästä uskomme aivan ratkaisevasta ydinasiasta on.

Ei ole yksi tai kaksi teologian opiskelijaa, joka on "aloittanut Hengessä ja päättänyt Helsingissä" uskon romahdettua Raamatun totuudellisen tutkimuksen vakuutettua heidät todistusaineiston perustavasta heikkoudesta.

Ja kun vielä tiede sanoo, että kuolleen ihmisen herääminen eloon kolmen päivän kuluttua on jokseenkin epätodennäköistä.

Ja kun vielä Raamattu sanoo, että se ei edes ollut sama tämän maailmanajan lihallinen ruumis, joka Jeesukselle annettiin ylösnousemuksessa.


Epäreilua Jumalalta?
Oikeustajumme sanoo, että jos jokin ratkaisevan tärkeä asia riippuu uskosta, niin tämän uskon edellyttäjän tulee antaa selkeät ja vahvat todisteet asiansa puolesta.

Katsoessamme evankeliumien kertomuksia ... etenkin Markuksen evankeliumia, joka näyttää päättyvän aivan kuin kesken (loppu yhteenvedon on joku myöhemmin tähän evankeliumiin lisännyt)
Ulos tultuaan naiset pakenivat haudalta järkytyksestä vapisten. He eivät kertoneet kenellekään mitään, sillä he pelkäsivät.
Markus 16:8

Tai jos ihmettelemme, kuinka mikään muu evankelista ei tiedä mitään haudalle asetetusta roomalaisesta vartiosta...
Seuraavana päivänä, sapatin valmistuspäivän mentyä, ylipapit ja fariseukset lähtivät yhdessä Pilatuksen luo. He sanoivat: "Kunnioitettu maaherra, meille tuli mieleen, että eläessään tuo villitsijä sanoi: 'Kolmen päivän kuluttua nousen kuolleista.' Käske siis vartioida hautaa tarkoin kolmanteen päivään asti, etteivät hänen opetuslapsensa pääse varastamaan häntä ja sanomaan ihmisille: 'Hän on noussut kuolleista.' Viimeinen villitys olisi silloin ensimmäistä pahempi." Pilatus vastasi heille: "Saatte vartioväkeä. Menkää ja järjestäkää haudan vartiointi niin hyvin kuin taidatte." He lähtivät ja varmistivat haudan sinetöimällä kiven ja asettamalla vartion.
Matteus 27:62-66
Eikö tämä evankeliumien kertomusten ristiriitaisuus ja ongelmallisuus ole tosi epäreilua Jumalalta?


Olisihan Hän voinut antaa ihmiskunnalle epäämättömän yksiselitteisen taatun ja varman tekstin asian vakuudeksi. Ja parempi vielä, olisihan Hän voinut antaa Ylösnousseen ilmaantua Jerusalemin temppelin portailla nimmareita jakaen kaiken kansan nähdä ja uskoa, Hän on noussut kuolleista!


Toinen tapa vakuuttaa
Todistusaineiston hataruuden ja puutteiden ja todistajien melko vähäisen statuksen tarkoitus on ohjata uskomme aivan muualle kuin kirjoitetun totenapitämiseen.

Isä Jumala toki tietää, millaista tekoa olemme ja miten tottelemattomia ja epäuskoisia luonnostamme olemme, Aatamin ja Eevan lapset. Hän tietää myös, miten voisi "jyrätä meit" ja aivankuin tosiasioilla pakottaa meidät uskomaan eli tietämään - näin on faktat, Jeesus on noussut kuolleista, Halleluja.

Tämä poistaisi uskonnosta ja jumalasuhteesta vapauden, vapauden riidellä Luojan kanssa, sanoutua Hänestä irti, lähteä omille teille. Rakkaus ei olisi silloin mahdollista, vaan olisimme uskosta riippumattomia totena pitämisen robotteja. Niinkuin aurinko nousee aamulla, niin varmasti Jeesus on noussut kuolleista ja kaikki on niin ja aamen ja totta.

Toki tällaistakin kristillisyyttä on, mutta siinä hukataan tämä herkkä ihmistä kunnioittava ja rakastava lähestymistapa - näin on huterat todisteen, uskotko eli tahdotko silti uskoa? Ei ole pakko.


Voimaton ja pelokas todistajien joukko
Vaan jos tähän olisi Jumala asian jättänyt, kaunis hiljainen rakastava kutsu uskoa ja niin huterat perusteet, että epäusko on täysin mahdollista ja jopa todennäköistä, että asiat olisivatkin toisin ja Jeesuksen ruumis oikeasti mätäni haudassa tai Gehennan kaatopaikalla tai mitä viisaudessamme siten keksimmekin... niin siihen olisi asia jäänyt ja Jeesus liike kuihtunut omaan mahdottomuuteensa.

Asia on sanottu Apostolien tekojen alussa - sillä mikä on apostoli, ellei Jeesuksen valitsema ylösnousemuksen todistaja?

Kolmekymppinen Jeesus Nasaretilainen tallusteli sandaaleissaan Luvatun maan pölyisillä teillä varmaan kolmen vuoden ajan 30 jKr tuntumassa ja piti hyvin pientä ja tarkasti valittua miesporukkaa oppilainaan. Kaksitoista heitä oli evankeliumien kertoman mukaan ja joukon mukana kulki myös naisia heitä palvelemassa. Varmaan siinä kulkueessa oli usein paljon enempikin väkeä, mutta tämän sisäpiirin kanssa Jeesus erityisesti työskenteli.

Miksi?

Koska Hän aikoi rakentaa Taivasten valtakunnan heidän varaansa, etenkin Simonin, jolle Hän antoi uuden nimen Kefas, Kallio. (kreikan petrus)

Vaan eivät olleet mitään urhoja nämä, kuten tiedämme, kaikki jouksivat torstaiyönä karkuun tosipaikan tullen ja itse Kallioksi kutsuttu pelkäsi pienen palvelijattaren huomautusta ja kirosi opettajansa turvallisuussyistä. Peloissaan he olivat Mestarin julkisen teloituksen jälkeen, kuka heistä ensimmäisenä tapetaan... lukittujen ovien taakse hiiren hiljaa.


Pilvi vei Jeesuksen
Ollessaan heidän kanssaan aterialla Jeesus sanoi: "Älkää lähtekö Jerusalemista, vaan jääkää odottamaan sitä, minkä Isä on teille luvannut ja mistä olette minulta kuulleet. Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä. Siihen ei ole enää montakaan päivää."

Silloin ne, jotka olivat koolla, kysyivät häneltä: "Herra, onko nyt tullut se aika, jolloin sinä rakennat Israelin valtakunnan uudelleen?" Hän vastasi: "Ei teidän kuulu tietää aikoja eikä hetkiä, jotka Isä oman valtansa nojalla on asettanut. Mutta te saatte voiman, kun Pyhä Henki tulee teihin, ja te olette minun todistajani Jerusalemissa, koko Juudeassa ja Samariassa ja maan ääriin saakka."

Kun hän oli sanonut tämän, he näkivät, kuinka hänet otettiin ylös, ja pilvi vei hänet heidän näkyvistään.
Apt 1:4-9
Sin män...

Eikä mokoma Raamattu tässäkään ole niin kovin vakuuttava, kun evankelista Matteus ei näytä tietävän Kristuksen taivaaseenastumisesta mitään, Markuksesta puhumattakaan ja Johannes on ihan omassa maailmassaan...


Voimallinen todistus!
Ei Isä Jumala ole epäreilu lapsiaan kohtaan. "Minkä Isä on teille luvannut" Jeesus sanoo, Isä Jumala ihan itse.
Mutta te saatte voiman, kun Pyhä Henki tulee teihin, ja te olette minun todistajani Jerusalemissa, koko Juudeassa ja Samariassa ja maan ääriin saakka
Apt 1:8
Ja kas, kun Pyhä Henki tulee Hän myös näyttää, että ei se Raamattu sittenkään ihan niin hutera juttu ole kuin miltä ensin näytti!


Pelastava usko
Pelastava usko siihen, että Jeesus on noussut kuolleista ei ole totenapitämistä, vaan se on aivan mahdottoman asian uskomista hyvin hatarin perustein ja vastoin kaikkea järkeä ja kriittisen historiantutkimuksen todennäköisyyksiä ja luonnollista tietämystämme.

Pelastava usko on sangen voimallista, sillä Pyhä Henki sen synnyttää ihmisen sydämessä Jumalan armosta ja rakkaudesta.
Pelastava usko on kaiken järkeilyn ylittävä ihme ja ylhäältä annettu lahja, jota ei kaikille anneta.

Epäreilua? Ehkä, mutta jos olet sellaisen uskon saanut, varo ylpeilemästä ikäänkuin se olisi omaa tekoasi tai halveksimasta epäuskoisia. Heillä on syynsä olla uskomatta, älä sinä ole yksi niistä syistä!

Sitä uskoa eivät julmat raatelevat sotilaat kykene kiskomaan ihmisestä, sitä ei Perkele onnistu sammuttamaan ja se liekki syttyy sydämestä sydämeen maailman ääriin asti.


Entäs sinä ja minä?
Mutta te saatte voiman, kun Pyhä Henki tulee teihin, ja te olette minun todistajani Jerusalemissa, koko Juudeassa ja Samariassa ja maan ääriin saakka
Apt 1:8

Jos haluat tietää, kuinka huteralla pohjalla asia todellakin on, huomaa että sinä olet itse Jeesuksen ylösnousemuksen todistaja missä liikutkin!

Voiko sen huterammin asiat olla?

No, onneksi Raamattu sanooo, että et sinä oikeasti vaan Pyhä Henki, joka sinussa asuu.

Ja Hän on - kuten maailmanhistoria osoittaa - jokseenkin vakuuttava.

On Jeesus Kristus mulle ain rakkain
päällä maan.
Hän haudan hirmut voitti
ja elää ainiaan.
Kun ihmismielet vaihtuu,
mä ääntään seurailen
ja riemumielin
Häntä vain palvelen.


Hän elää, Hän elää,
Oi Kristus elää tänään.
Hän tietä kanssain vaeltaa,
mua ohjaa, opettaa.


Hän elää, Hän elää,
Pelastus ihmeinen.
Sä kysyt, mistä tiedän sen:
Hän elää syömmessäin.
He lives

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti