sunnuntai 4. toukokuuta 2014

Älykkään suunnittelun epäjumala

Professori Matti Leisola on johtava suomalainen ID linjan edustaja
kuva Mikael Tammilehto
seurakuntalainen.fi
Mooseksen laki sanoo
“Älä tee itsellesi patsasta äläkä muutakaan jumalankuvaa, älä siitä, mikä on ylhäällä taivaalla, älä siitä, mikä on alhaalla maan päällä, äläkä siitä, mikä on vesissä maan alla. Älä kumarra äläkä palvele niitä, sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala. Aina kolmanteen ja neljänteen polveen minä panen lapset vastaamaan isiensä pahoista teoista, vaadin tilille ne, jotka vihaavat minua. Mutta polvesta polveen minä osoitan armoni niille tuhansille, jotka rakastavat minua ja noudattavat minun käskyjäni."
Exodus 20:4-6 

Muinainen Lähi-itä
Muinaisen Lähi-idän kulttuureissa epäjumalten kuvat olivat aivan omaan luokkaansa kuuluvia esineitä. Kansoilla oli vanhoja perinteitä, jotka usein juontavat esihistorian aikoihin asti. Mielikuvat epäjumalista, niin hyvää tahtovista kuin pahoista, ilmaistiin aineellisessa muodossa käyttäen ikonisia symboleita, väkeviä semioottisia merkkejä.

Jumalan tai jumalattaren kuva ei vain ilmaissut yhteisön näkemystä, miltä jumaluus näyttää, vaan käsitti paljon enemmän. Kuva oli jumaluuden todellinen läsnäolo rituaalissa. Jumaltenkuvien kantaminen juhlallisissa saattuiessa oli keskeinen osa pyhäkkihin ja temppeliehin liittyvien pyhien historioiden toistamisessa. Patsaille annettiin täysihoito aamiaisesta illalliseen ja yöllä niiden unen rauhallisuus taattiin.

10 käskyä
Kymmenessä käskyssä on vakava kielto näitä syvälle yhteisöön uponneita uskonnollisia tapoja vastaan. Ne eivät koske ainoastaan pakanoiden jumalankuvien tekemistä vaan myös Israelin Jumalan, joka on ainoa todellinen Jumala. Hänestä ei saa tehdä kuvia.

Iconoklasmi
Ikonoklastiset riidat juutalaisuuden, kristinuskon ja islamin keskuudessa perustuvat Mooseksen laissa olevaan kieltoon. .Etenkin islamissa kielto tehdä kuvia pyhistä ihmisistä ja tapahtumista on ehdoton ja viety usein äärimmäisyyksiin. Tässä on syvä filosofinen ja teologinen ajatus islamin ikonoklastisissa suuntauksissa joka mahdollisesti on saanut vaikutteita 700-luvun verisistä ikonoklastisista riidoista kristillisessä kirkossa. Nestorilaiset ja muut teologit keskustelivat islamilaisten oppineiden kanssa Abbasidien kalifaatissa ja heidän esittämänsä ideat saivat siellä vastakaikua.Tekemällä kuvan Jumalasta, Allahista, ihminen pienentää Jumalan majesteettia ihmisen ajatusten käsiteltävään kokoon.

Älykkään suunnittelun epäjumala
"Älä tee jumalakuvaa" voidaan laajentaa koskemaan muunkinlaisia kuvia kuin maalaus tai kuvanveisto. Sillä mitä muuta on puusta veistetty jumalankuva kuin mielessä olevan kuvan ilmausta muokatussa aineessa?

Etsiessään älykästä suunnittelua luonnossa on välttämätöntä käyttää matemaattisia, filosofisia, teologisia ja muita kriteerioita määriteltäessä, miten älykkyys ja suunnitelmallisuus siellä ilmenee. ID liikkeessä ei välttämättä puhuta mistään jumalallisista olennoista kun muodostetaan teorioita ja selitetään luonnon prosesseja. Älykkään suunnittelun saama laaja kiinnostus monissa kristillisissä piireissä kertoo siitä, että Jumala elementti ja Luominen ovat ihmisten mielissä.

Mielessä olevan jumalakuvan pukeminen metodein ja tieteellisin teorioin vastaa muinaisen Lähi-idän ihmisten jo osoittamaan unelmaan nähdä Jumala. Valitettavasti tulos ei ole aito kuva Jumalasta toiminnassa luonnossa vaan ihmisen luoma epäjumala.

Tämä löysemmin tai tarkemmin määritelty epäjumala on ateistien suosittu hyökkäyskohde, koska he aivan järkevästi olettavat että William Paley on oikein kuvannut juutalais-kristillisen näkemyksen siitä, kuinka Jumala toimii luonnossa. He löytävät tässä epäjumalassa loogisia virheitä. "Nämä ja nämä tosiasiat luonnosta eivät sovi siihen jumalakuvaan, jonka olet itsellesi tehnyt."


Mitä tehdä?
Älä tee itsellesi jumalakuvaa.

Anna Jumalan synnyttää kuva Kristuksesta sinuun Sanan kautta Pyhässä Hengessä.

Opiskele luontoa, tutki sen ihmeitä, kysy kysymyksiä, haasta vallitsevia teorioita, nauti David Attenboroughin BBC luontosarjoista painottaen sitä, mitä silmilläsi näet pikemmin kuin ihmisten antamia selityksiä sille. Se on väkevä uskonnollinen kokemus!

Tutki Kirjoituksia joissa löydät aidon kuvan Jumalasta. Hän ei ole siellä vain kuvattuna vaan Sanalla Hän vaikuttaa persoonaasi luita ja ytimiä myöten.

Sekä silloin kun opiskelet luontoa ja silloin kun tutkit Raamattua pidä mielessäi yksi asia yli kaiken - rakkaus Totuuteen.
joutuvat kadotukseen, koska he eivät ole rakastaneet totuutta, joka olisi pelastanut heidät.
2 Thess 2:10b

______
Sama teksti on myös englanniksi blogissani Phos to alethinon

15 kommenttia:

  1. Luulen, että edusta sellaista kantaa luonnon ja luomisen suhteen, jonka ymmärtäminen ottaa aikansa. Mutta kun sitten oppii ja ymmärtää sen niin tulee todellinen AHAA-elämys.
    Keskustelu Areiopagi-ketjussa osoittaa tuon, miten vaikeata on ymmärtää tuollaista ajattelun luomaa epäjumalaa.Jos on jo etukäteen tietävinään vastaukset suuriin ongelmiin niin ongelmat eivät kiinnosta.

    Jaa kukapa ei unelmoisi nähdä Jumala? Ehkä se on ihmissysteemin rakennettu hybris joka ei tyydy siihen mitä meille on annettu .Halua olla Jumalan kaltainen ,sitä voisi todellakin kutsua perisynniksi.

    Nuo kreationistit ovat täynnä pyhää vihaa, joka saa heidät vääristelemään totuuden etsimistä.
    Ymmärrän heidän pyrkimyksensä puolustaa yhtä raamatun näkemystä, mutta miten totuudelle silmänsä ummistaminen voi antaa todellisia oivalluksia edes siitä mihin he pyrkivät , Jumalan puolustamiseen?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ymmärrät missä mennään, arvostan sitä töodella paljon. Leisola täysin arvostelukyvyttömästi allkirjoittaa kreationistien tekstejä, esim Kimmo Pälikön kauheuksia. Reinikainen suositteli areiopagillakin Säihkyvät kivet kirjakauhistusta. Rakkaus totuuteen puuttuu.

      Minulla pn intoa vaan ei taitoa. Haasteesi Petrille menee perille, ja olisi pelastusrengas tervehtymiseen, jos hän sen huolisi. Jos lehmät lentäisivät... Arvovaltakysymys tämä Lutherin maailmankatsomukseen perustettu Lähetyshiippakunnan kreationismi. (Tosin Martti eli geosentrisessä maailmassa, mutta mitäs pikkuseikpista)

      Poista
  2. Turhaan kritisoit itseäsi.Kyllä sitä taitoa riittää niille jotka haluavat sen nähdä. Hykertelin mielihyvästä noiden hauskojen mutta pohjimmiltaan vakavia repliikejäsi lukiessani.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kun taistelu elämästä on jo bakteeritasolla ja seksi yksisoluisille välttämätöntä, tämä läpäisee elollisen luonnon niin totaalisesti. Luonto on vahvasti modulinen, hyvä paketti kun löytyy, se otetaan laajalti käyttöön! Onko tämä kaikki siis jo elämän alussa potentiaalisesti läsnä.

      Poista
    2. "Kun taistelu elämästä on jo bakteeritasolla ja seksi yksisoluisille välttämätöntä, tämä läpäisee elollisen luonnon niin totaalisesti. Luonto on vahvasti modulinen, hyvä paketti kun löytyy, se otetaan laajalti käyttöön! Onko tämä kaikki siis jo elämän alussa potentiaalisesti läsnä."

      Ei, vaan jo sitä ennen. Taivaassa syttyi jo ennen maanpäällisen elämän luomista taistelu. Lucifer kapinoi, ja taistelua löytyi. Taistelu elämästä on taivaallista alkuperää, jo alunperin, älykästä suunnittelua.

      Toteamuksesi Paleystä on jännä:

      "
      Tämä löysemmin tai tarkemmin määritelty epäjumala on ateistien suosittu hyökkäyskohde, koska he aivan järkevästi olettavat että William Paley on oikein kuvannut juutalais-kristillisen näkemyksen siitä, kuinka Jumala toimii luonnossa. He löytävät tässä epäjumalassa loogisia virheitä."

      En ole vielä tavannut yhtään suomalaista ateistia, joka olisi koskaan edes lukenut itse yhtään William Paleyn teosta, saati tutustunut hänen näkemyksiinsä siitä, miten Jumala toimii luonnossa. Jotkut ovat lukeneet jotain tiivistelmiä hänen apologeettisista teoksistaan, joissa hän tiivisti aikakautensa argumentteja, mutta originaalit ajatuksensa esim. Jumalan toimintaan luomakunnassa liittyen hän esitti muissa julkaisuissaan. En usko sinunkaan Paleyn ajattelua Jumalan toiminnasta luonnossa tuntevan. Oletan tekstiesi perusteella, että et itse ole lukenut yhtään Paleyn teosta koskaan.

      Poista
    3. Kiitos kommentistasi. Kirjoitan Paleysta enemmän (H) ID AS blogissa
      http://idasluominen.blogspot.co.il/2014/01/william-paley-ja-suuri-kelloseppa.html

      Hänen pääteoksensa luonnollisesta teologiasta on luettavissa verkossa
      http://naturaltheology.us/

      Poista
    4. Tuo teksti ei osoittanut sinun lukeneen koskaan Paleyn tuotantoa. Paleyn luonnollisen teologian kirjakin on vain pieni osa hänen tuotantoaan, ja hänen teoksistaan ehkä vähiten hänen itsensä kehittelemä, sillä siinä hän tiivisti oppikirjamaisesti aikakautensa argumentteja, eikä edes pyrkinyt luomaan juuri omaa ja uutta. Osa hänen muista teologisista kirjoituksistaan sen sijaan on varsin originellejä, ja kuvaa paremmin myös Paleyn omaa käsitystä Jumalan toiminnasta luonnossa.

      Mitä Paleyn kirjoituksia olet lukenut, vai oletko lukenut yhtään?

      Poista
    5. Olen ymmärtänyt, että Natural Theology on Paleyn pääteos, jota Cambridgen yliopiston teologian opiskelijat tenttivät 1920-luvulle asti. Olen selannut sitä verkossa, muita Paleyn kirjoja en. Hän kirjoitti paljon Raamatusta.

      Tunnet hänet ilmeisesti hyvin ja pidät muita kirjojaan tärkeämpinä kuin tätä aikansa ajattelua kuvaavaa laajaa teosta.

      William Paley on epäilemättä Suuri Kelloseppä jumalan tärkeä kuvaaja ja siksi mainitsen hänet näiden "ajatuksin kuvattujen epäjumalien" joukossa.

      Tiedoksesi, että en pyri keskusteluun suomalaisten ateistien kanssa. Koetan tuoda esiin aineistoa ja näkökulmia, joista olisi apua totuutta etsiville luonnontutkimuksesta kiinnostuneille kristityille.

      Poista
    6. Teos oli hyvin tärkeä Charles Darwinille itselleen, kuten tiedät.

      http://web.ecologia.unam.mx/laboratorios/evolucionmolecular/homes/pdfs/WilliamPaley_1802_NaturalTheology.pdf

      Poista
  3. "Tunnet hänet ilmeisesti hyvin ja pidät muita kirjojaan tärkeämpinä kuin tätä aikansa ajattelua kuvaavaa laajaa teosta."

    Natural Theologyn Paley julkaisi vähän ennen kuolemaansa 1800-luvun alussa. Paleyn elinaikana kirja ei ehtinyt tulla yleisesti tunnetuksi, osin siksi että se oli erittäin kallis. Tunnetuksi se tuli myöhempien muokattujen painosten myötä, joihin monet muut olivat tehneet muutoksia. Pointtini ei ole se, että kuinka tärkeitä mikäkin kirja ylipäätään on - vaan että jos haluaa päästä selville Paleyn ajattelusta koskien Jumalan toimintaa, paras viite ei ole hänen se kirjansa, jonka aiheena on evidenssikysymys Jumalasta luonnossa. Paley kun ei ilmeisesti rajoittunut näkemään Jumalaa vain siellä, missä hänestä on nähtävissä evidenssiä. Mutta argumentit täytyi rajoittaa siihen.

    Darwinille Paleyn ajatukset olivat tosiaan tärkeitä. Hänhän lainasi monet evoluutioteoriansa keskeiset käsitteetkin Paleyltä, kuten monen muun joukossa vaikkapa käsitteen sopeutuma/adaptaatio, jota Paley käytti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kiitos tarkennuksesta. Olisi arvokasta saada joitain viitteitä mitä kirjoja pidät Paleyn jumalakäsityksen kannalta tärkeimpinä?

      Poista
    2. Omana elinaikanaan Paleyn tunnetuin teos oli "Principles of Moral and Political Philosophy" (1785), joka oli Paleyn elinaikana laajalti luettu ja tunnettu valistusajan filosofian merkkiteos. Lukemaan sitä teosta pääset esim. alla olevista linkeistä (joiden pitäisi johtaa eräisiin teeman kannalta kiinnostaviin osioihin):

      http://oll.libertyfund.org/titles/703#lf0158_label_234

      http://oll.libertyfund.org/titles/paley-the-principles-of-moral-and-political-philosophy#lf0158_label_234

      Toki myös Evidences (1794) oli häneltä tärkeä kirja, mutta pitäisin Paleyn oman aikansa pääteosta, eli juuri "Principles of Moral and Political Philosophy" -kirjaa yhtenä parhaimmista lähteistä hänen oman Jumalakäsityksensä ymmärtämiseen.

      Lue siitä vaikkapa osuudet "Chapter 4: The Will of God" ja "Book V: Duties Towards God", ja selvitä itsellesi ja vaikka meille muillekin sitten, mistä olet samoilla linjoilla ja mistä eri mieltä Paleyn kanssa.

      Poista
    3. Otan haasteen mielellän vastaan olettaen, että kyse on Jumalan toiminnasta luonnossa, ID teema siis.

      Poista
    4. ID-teemasta ei ole kyse (joka on teologisesti aika suppea, ja jolla linjalla Paley ei itse ollut, sillä hänhän argumentoi Jumalasta, ei ID:stä), mutta teologisesta ajattelutavastaan, kuten siitä, miten Jumala toimii luomakunnassaan, tai mikä on ihmisten rukouksen ja Jumalan sekä luomakunnan tapahtumien suhde, Paley kyllä tuossa kirjoittaa. Näitä tekstejä lukemalla avautuu lukijalle Paleyn ajattelutapa siihen, miten Jumala toimii luonnossa.

      Poista
  4. Avasin aiheesta uuden blogin William Paley ja Luominen
    http://wpaley.blogspot.com/2014/05/haaste.html

    VastaaPoista