perjantai 9. huhtikuuta 2010

Luther ja lapsikaste (Tranvik)

M.D. Tranvik tarkastelee Lutherin teologiaa lapsikasteesta.

Kirkko oli kastanut lapsia jo yli tuhannen vuoden ajan Lutherin aikana. Hänen tuomansa korostus lupauksen sanaan ja uskoon siihen johti väistämättä ongelmiin tämän käytännön kanssa.

Jos kerran kasteen vaikuttavuus riippuu uskosta, on rakennettava jonkinlainen käsitys vastasyntyneen uskosta.

Tämä ei ollut Roomassa ongelma, koska ex opere operato näkemys sakramentista, joka vaikuttaa tehtynä tekona, teki kysymyksestä lapsen uskosta toissijaisen.

Varhaisissa kirjoituksissaan Luther ei puhu paljoakaan asiasta. Mutta se että hän otti jakson lapsikasteesta "Baabelin vankeus" kirjaansa loppuun viittaa siihen, että hän tietää kastekäsityksensä seurauksista tähän.

Tässä vaiheessa Luther omaksuu perinteisen näkemyksen, jonka mukaan vanhempien ja kummien usko ja kirkon rukous auttavat lasta.

Hän sanoo tässä myös, että lasten usko on yksinkertaista eikä niin altis aikuisten ahneuden ja taikauskon tahroille.



Hurmahenkisten anabaptistien (kasteen uusijoiden) kanssa kamppaillessaan Lutherin on pakko selventää ajatuksiaan tarkemmin.

Kirjoitukessaan "Uudestikastamisesta" (1528) Luther antaa kolme perustetta lapsikasteelle:

1. perinteiset Raamatun kohdat, joiden mukaan lapsella voi olla usko

2. Kirkon perinteen arvo

3. Kaste liittona



Luther puhuu nyt varoen pienen lapsen uskosta.

Hän sanoo, etteivät Kirjoitukset tätä varmuudella osoita, eikä Raamatussa ole missään sanottu, että "kastakaa lapset, koska myös he uskovat"

Hänen taktiikkansa on antaa asiasn todistamisen vaatimus uudestikastajille itselleen.

Luther kysyy: Koska Raamattu ei missään kohdassa kiellä, että lapset uskoisivat, kuinka he voivat olla varmoja että lapset eivät voi uskoa?

Kuinka Herodes olisi voinut surmata pyhiä viattomia lapsia (kuinka he olisivat olleet viattomia, jos he eivät uskoneet Kristukseen?) Matteus 2

Kuinka Johannes Kastaja hyppäsi kohdussa tervehtien Mariaa (Luukas 1:14).

Luther viittasi myuös kehoitukseen "sillä senkaltaisten on taivasten valtakunta" (Matteus 19:14). Kuinka Jeesus voisi puhua näin, jos lapset eivät voisi uskoa?



Vaikka Luther näin uskoi antaneensa vahvat raamatulliset perusteen pienen lapsen uskolle, tämä ei sinänsä vielä oikeuttaisi lapsikastetta.

Kuten olemme nähneet, Luther ei halua tehdä kastetta riippuvaiseksi sen saavan uskosta

"Vaikka he voisivat osoittaa, että lapsilla ei olisi uskoa kasteen hetkellä, se ei muuta minun mieltäni lainkaan... sillä usko ei ole olemassa kasteen vuoksi, vaan kaste uskon vuoksi. Kun usko tulee, kaste tulee täydelliseksi"


kun usko ei itsessään ole riittävä, Lutherin on tuotava muita näkökohtia esiin.

Luther on lapsikasteen kannalla, koska se "on peräisin apostoleilta ja on ollut apostolien ajasta alkaen käytössä".

Hän ihmettelee, kuinka uudestikastajat voivat niin kevyesti ohittaa tämän perinteen?

Jos lapsikaste ei ole pätevä, ei olisi ollut mitään kirkkoa yli tuhanteen vuoteen (koska ilman pätevää kastetta ei ole kristillisyyttä).

Luther ei vastusta heidän näkemystään vain siksi, miten se viittaa Jumalan armoon vaan hän myös ihmettelee, miten Pyhä Henki on sateena käynyt kirkon suurten ylle (Huss, Gerson, pyhä Bernard) jos heitä ei oltu oikein kastettu lapsena.



Lapsikasteen merkittävin peruste on Jumalan objektiivinen käsky.

Jumala on tehnyt liiton kaikkien ihmisten kanssa ja kaste on merkki tästä siteestä.

Koska evankeliumi on tarkoitettu koko maailmalle, kirkon tulee kastaa kaikki, myös lapset.

Jumala pitää huolen uskosta.

Kristitty on tehnyt riittävästi, kun on saarnannut ja kastanut.


kyllä Luther itse näytti esimerkkiä myös opettamista, eikö totta!



Kohtaamme taas tässä Lutherin dynaamisen ymmärryksen Raamatun lupauksista, joka on niin keskeinen hänen kaste teologiassaan.

Hänen vastustajiensa kannalta ratkaiseva ongelma oli se, ettei pikkulapsella ole järkeä, älyä, ymmärtää ja sen tähden sylivauva ei voi uskoa.

Luther ei näiden tavoin pitänyt järkeä korkeassa arvossa uskon asioissa.

Järki on lihan työkalu ja syvälle uponnut lain logiikkaan.

Hänelle tärkein on siinä, että Jumala kykenee luomaan uskon ihmisen sydämeen järjestä huolimatta.

Näin pikkulapsen kastetta voidaan sanoa varmimmaksi ja taatuimmaksi kasteeksi.

Yhdenkää jättäminen kasteen ulkopuolelle heidän ikänsä takia ei vain torju Jumalan käskyä vaan osoittaisi, että jumalalliset lupaukset olisivat riippuvaisia ihmisen toiminnasta.

12 kommenttia:

  1. Oppisi kasteesta on epäraamatullinen.
    Tämän lisäksi pilkkaat uskovia, jotka ovat käyneet kasteella uskoontulon jälkeen, herjaat meitä uudestikastajiksi. Ensinnäkään vauvakaste ei ole edes mikään kaste. Sitä ei noteerata taivaassa. TOiseksi katolinen, ortodoksinen ja luterilainen kirkko on siinä tapauksessa väkisinkastajia. Jos kasteessa oikeasti tulisi uudestisyntyminen, niinkuin sinä väität, olisi se selvästi näkyvissä suomalaisessa katukuvassa.

    Vauvakasteelle ei Raamatusta löydy mitään todistusta, siksi luterilainen kirkko joutuu kokoajan hokemaan ikäänkuin syyttävälle omalle tunnolle, että on oikein turvautua kasteeseen ja muistella sitä. Avatkaa silmänne ja olkaa itsellenne rehellisiä. Luther ei ollut erehtymätön

    VastaaPoista
  2. kuten otsake ja ensimmäinen lause kertoo, tämä on selostusta amerikkalaisen Luther tutkijan Tranvikin havainnoista.

    itse asiasta - Luther opettaa, että kaste itsessään ei ole pelastava konemainen teko, vaan Jumalan lupaus, sakramentti jossa on vesi ja Sana, joka otetaan uskolla vastaan.

    pelkkä kaste ilman uskoa ei ole pelastava, mutta kaste on välttämätön eikä sitä saa halveksia.

    Jeesus sanoo Markuksen evankeliumin lopussa "joka uskoo ja kastetaan se pelastuu mutta joka ei usko se tuomitaan"

    uudestisyntyminen ei ole se, että annat elämäsi Jeesukselle tai se että menet ripille tai muu tekosi

    Nikodemus keskustelussa Jeesus sanoo että tulee syntyä vedestä ja Hengestä.

    tämä on ihmeellinen asia, jota ihminen ei voi itse itselleen ottaa, ellei sitä Jumala hänelle anna.

    VastaaPoista
  3. uskovien kaste on raamatullinen ,ensin ratkaisu jeesuksen puoleen ,ottaa jeesus vapahtajana vastaan mennä kasteelle liittyä seurakunta yhteyteen.on vain huono tapa lapsikaste ,jokainen ihminen joutuu ratkaisemaan suhteensa jeesukseen.ei ketään kasteta uskoon uskoon tultua käydä kasteella,merkki jumalalle ja ihmisille .

    VastaaPoista
  4. Alkuseurakunnissa alettiin kastaa syntyneitä lapsia, mutta kastettiin myös uskoon tulleita pakanoita. Tällätavoin seurakunnissa oli rinnakkain aikuis- ja lapsikaste. Kummassakin tapauksessa uusi ihminen liitettiin seurakuntaan ja Jumalan lupausten osallisuuteen.
    Ajan kuluessa lapsikaste-käsitys vääristyi Katolisessa kirkossa niin, että lapsikasteesta oli tullut automaattinen "pelastuksen portti", vaikka ihminen varttuessaan saattoi elää katumattomana "kaikenlaisessa irstaisuudessa".
    Lutherin käsitys on, että lapsi on lunastustyön tähden lapsenuskossaan kaste-kelpoinen, siis uskova,
    mutta tarvitsee seurakuntaa jossa häntä hoidetaan ja hänen haavansa sidotaan.
    Aikuiskaste on edelleenkin raamatunmukainen pakanoiden keskuudessa, mutta siellä, missä Raamatunmukainen lapsikaste on jo kerran annettu, on uudelleen kastaminen kasteen halventamista.

    VastaaPoista
  5. http://koti.phnet.fi/petripaavola/Raamatunopetusvesikasteesta.html

    Mikko mieti vielä kerran

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Petri Paavolan opetuksesta vakavasti varoitan!!

      http://koti.phnet.fi/petripaavola/sakramentti.html

      Poista
  6. Minä varoitan vakavasti Mikko Louhivuoren opetuksesta, joka ei perustu Raamattuun, vaan perinäissääntöihin, jotka on koottu kirjaan nimeltä Tunnustuskirjat, jotka eivät itse perustu mitenkään Raamattuun.
    Luterilaisen opin mukaan leipä on Jumala ja ihminen syö ehtoollisessa Jumalan. Näin on useampikin luterilainen teologi sanonut.

    VastaaPoista
  7. Arvostelu on aina tervetullutta, etenkin kun se tapahtuu Raamatun valossa.

    On vaikea ymmärtää, miten Anonyymi arvostelijani voi tällä tavoin ohittaa Jeesuksen omat sanat Kiirastorstain pääsiäisaterialla "Tämä on minun ruumiini" "Tämä on minun vereni"

    Ainoa järkevä selitys olisi, että Anonyymi ei itse ole kristitty vaan kuuluu johonkin uskontoon, jossa Jeesuksen jumaluus kielletään. Tämä ei vaikuta todennäköiseltä, mutta muuta selitystä en keksi.


    ...
    Matteuksen evankeliumin 26 luvun jakeiden 26 - 29 mukaan:

    Aterian aikana Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi sen opetuslapsilleen sanoen: "Ottakaa ja syökää, tämä on minun ruumiini." Sitten hän otti maljan, kiitti Jumalaa, antoi heille ja sanoi: "Juokaa tästä, te kaikki. Tämä on minun vereni, liiton veri, joka kaikkien puolesta vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi. Ja minä sanon teille: tästedes en maista viiniköynnöksen antia ennen kuin sinä päivänä, jona juon uutta viiniä teidän kanssanne Isäni valtakunnassa."

    VastaaPoista
  8. Mikolle mietittävää http://koti.phnet.fi/petripaavola/Raamatunopetusvesikasteesta11.html

    Terkuin falkeni

    VastaaPoista
  9. Luin luterilaisia tunnustuskirjoja eilen, missä myönnetään, että Lutherin tekstejä on muokattu kasteen osalta, mutta siellä ei kerrottu kuinka paljon ja mistä kohdin.

    Itse luin kristityn vapaus ja joitain muita tekstejä, mistä ilmenee, että Luther antaa ihmisen omalle valinnalle ja vapauden suuren roolin ja siten nämä vauvakasteen kaavat sotii niitä periaatteita vastaan hyvinkin vahvasti, kun siellä vanhemmat lupaa vauvan puolesta, että vauva uskoo. Ei kenenkään toisen uskomista voi toinen ilmaista toisen puolesta edes Jumalalle yksin. Teoksissaan, joita itse pidän Lutherin teoksina sisällönsä puolesta, hän painottaa kasteen tärkeyttä koska se on Jumalan Sanaa. Hän vertaa sitä ulkoisesti mm. oljenkorteen, joka on heikon näköinen, mutta joka on kuitenkin Jumalan sanassa ja on siten arvokkaampi kuin esim ane.

    Raamattu puhuu siitä, että tulee ottaa vastaan kaste syntien anteeksi saamiseksi. Kuinka vauva voi ottaa vastaan kasteen? Mitä syntejä vauvan pitää saada anteeksi? Jeesus sanoo, "Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä ja ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua." Ei Jeesus siis ketään väkisin raahaa perässään vaan ihminen joko seuraa tätä tai on seuraamatta. Matt. 16:24

    1. Piet 3:20 jotka muinoin eivät olleet kuuliaiset, kun Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä, silloin kun valmistettiin arkkia, jossa vain muutamat, se on kahdeksan sielua, pelastuivat veden kautta. 21 Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena-joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta-Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta

    Niin uskon, että vauvakasteeseen uskovat ovat tämän edellisen raamatunkohdan väärinymmärtäneet ja siitä oppinsa luoneet, että kaste jotenkin muka pelastaisi yksin ja kaste varjelee, että uskoa ei tarvitse millään muotoa muutoin hoitaa elämänsä aikana, kuten artikkelissa siihen viittavasti sanotaan "Jumala pitää huolen uskosta." Alkukielessä kohta, "joka uskoo ja kastetaan se pelastuu..." on "Joka pysyy uskossa, joka jatkaa uskomista ja vastaanottaa kasteen..." Uskoa tulee hoitaa. Tulee rukoilla, etsiä Jumalan tahtoa, elää parannuksessa, rakastaa, syntyä uudesti ylhäältä ja täyttyä Pyhällä Hengellä. Raamattu sanoo "etsikää Herraa" Jes. 55:6; Aam. 5:6; Sef. 2:3

    Arto Alanenpää, Vantaa

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Arto, kiitos viestistäsi. Siinä on tällainen lause

      "Niin uskon, että vauvakasteeseen uskovat ovat tämän edellisen raamatunkohdan väärinymmärtäneet ja siitä oppinsa luoneet, että kaste jotenkin muka pelastaisi yksin ja kaste varjelee, että uskoa ei tarvitse millään muotoa muutoin hoitaa elämänsä aikana,"

      Lutherin kirkko ja kaikki suuret kirkot kiistävät, että kaste tehtynä tekona olisi pelastava ilman uskoa. Suomen ev.lut. kirkko on perinteisesti hoitanut Jeesuksen sanoja "kastakaa ja opettakaa" kehottamalla vanhempia ja kummeja huolehtimaan lapsen kristillisestä kasvatuksesta. Sen lisäksi kirkossa on pyhäkoulut, päiväkerhot ja teini-ikäisille suunnattu rippikoulu ja konfirmaatio.

      Konfirmaatiossa nuori itse sanoo, että tahtoi tulla kastetuksi.

      Kastamattomat aikuiset käyvät konfirmaatiokoulun, monet esimerkiksi armeijan aikana, että asia tulee virallisesti kuntoon.

      Myöskään aikuisena annettu upotuskaste ja toivottu Hengen laskeutuminen ei takaa, että henkilöstä tulee uskova Jumalan lapsi.

      Jumala näet huolehtii uskosta, antaa sen Jumalan Sanan kuulemisen kautta, mutta usko ei ole jokamiehen. Uskon lahjaa tulee hoitaa.

      Luther itse sanoi, että "Pyhä Henki vaikuttaa monissa lapsena kastetuissa" -- kuten hänessä itsessään, ja piti tätä vakuutena siitä, että Jumala hyväksyy lapsikasteen.

      Samoin voimme sanoa, että "Pyhä Henki vaikuttaa monissa aikuisina kastetuissa" ja pitää tätä vakuutena siitä, että Jumala hyväksyy aikuiskasteen.

      Sen sijaan "uudelleenkastaminen" eli lapsena kastettu menee aikuisena taas kastettavaksi merkitsee lapsikasteen hylkäämistä. Tästä syystä esimerkiksi luterilaiset ja helluntailaiset kuuluvat eri kirkkoihin, koska helluntailaiset eivät hyväksy luterilaisen lapsena saamaa kastetta, vaan kastavat hänet uudelleen.

      (Näin tekevät myös toisinaan täällä Lähi-idässä esimerkiksi kreikkalais-ortodoksit, kastavat kirkkoonsa liittyvän "oikein")

      Lapsikaste, aikuiskaste, uudelleenkaste

      Mutta "kastakaa ja opettakaa" pysyy!

      Poista
  10. Arvokasta toimintaa edustaa tämä blogi

    VastaaPoista