maanantai 26. huhtikuuta 2010

Toinen osa (23)

Kolmaneksikolmatta

ovat siis nämä kaksi lausetta todet: hyvät, hurskaat työt eivät tee koskaan hyvää, hurskasta miestä;

vaan hyvä, hurskas mies tekee hyviä, hurskaita töitä.

Pahat työt eivät koskaan tee pahaa ihmistä, vaan paha ihminen tekee pahoja töitä.

Niin täytyy siis ihmisen aina ennen kaikkia hyviä töitä olla hyvän ja hurskaan ja hyväin töiden seurata ja lähteä hurskaasta, hyvästä ihmisestä, niinkuin Kristuskin sanoo: "ei paha puu kanna hyviä hedelmiä. Hyvä puu ei kanna pahoja hedelmiä."

Nyt on varsin selvä, etteivät hedelmät kanna puuta; eivät myös puut kasva hedelmästä; vaan päinvastoin puu kantaa hedelmiä ja hedelmät kasvavat puusta.

Niinkuin nyt puiden täytyy olla ennen hedelmiä ja hedelmät eivät tee puuta ei hyväksi eikä pahaksi, vaan puut tekevät hedelmät;

samaten täytyy ihmisenkin ennen kuin hän tekee hyviä taikka pahoja töitä olla joko hurskaan taikka pahan;

ja hänen työnsä eivät tee häntä hyväksi eikä pahaksi, vaan hän tekee hyviä tahi pahoja töitä.



Samaten näemme kaikissa käsitöissäkin.

Hyvä tahi huono huone ei rakenna hyvää tahi huonoa kirvesmiestä; vaan hyvä tahi huono kirvesmies laittaa hyvän taikka huonon huoneen.

Ei mikään teko tee mukaistansa mestaria; vaan millainen mestari on, sen mukainen on hänen tekonsakin.

Niin ovat ihmisen työtkin; sen mukaan kuin hän on uskossa taikka epäuskossa ovat hänen työnsä hyviä taikka pahoja. Eikä päinvastoin ole hän hurskas taikka uskovainen sen mukaan kuin hänen työnsä ovat.



Kuin työt eivät tee ketään uskovaiseksi, niin ne eivät tee hurskaaksikaan. Mutta usko, kun se tekee hurskaaksi, niin se tekee hyviä töitäkin.

Kun siis työt eivät tee ketään hurskaaksi ja ihmisen täytyy, ennen kuin hän tekee töitä olla hurskaan: niin on selvä, että paljas usko sulasta armosta, Kristuksen ja hänen sanansa kautta, tekee ihmisen kyllin hurskaaksi ja autuaaksi.

Ja ettei kristitty tarvitse yhtään työtä eikä yhtään käskyä autuudeksensa, vaan on vapaa kaikista käskyistä, ja tekee kaikki, mitä hän tekee, vapaasta tahdosta ilmaiseksi, eikä etsi niillä omaa hyötyänsä eikä autuutta;

sillä hän on jo ravittu ja autuas uskonsa ja Jumalan armon kautta;

vaan hän tekee hyviä töitä, kelvataksensa Jumalalle.

Martti Luther
Kristityn vapaus
kohta 23



kristillisyyden hedelmät ovat semmoinen erityisesti Haamulin rakas aihe ollut nettiruukussa.

tässä on samaa aihetta - hyvä puu tekee hyviä hedelmiä

paha puu tekee pahoja hedelmiä

ja sitten tuommoinen lause, jota ei niinvaan luulisi Lutherilta kuulevansa

kristitty "tekee hyviä töitä, kelvataksensa Jumalalle."


kun katselemme tämän maailman menoa, näemme paljon kristittyjä jotka tekevät pahoja tekoja

näemme kristittyjä, jotka eivät tee mitään tekoja, jotta ei näyttäisi siltä että yrittävät kelvata Jumalalle.

näemme maailmallisia ihmisiä, jotka eivät uskoa mainitse, ja tekevät valtavasti hyviä tekoja.

näemme laiskoja uskovia, jotka heille tuhisevat "ette te noilla ansaitse autuutta"

eivät he yritäkään

mutta ehkäpä heidän työnsä kelpaavat Jumalalle


Luther sanoo, että ei kelpaa.

mutta itä-Karjalan ortodoksit kertovat mitä oikeaoppiset suomalaiset luterilaiset papit yrittivät jatkosodan aikana tehdä heille.



Kirjoittanut: MarttiF

Sitä he surkeasti valittavat, mutta iloitsevat siitä, mitä leniniläiset oikeauskoiset tekivät.
Kun lippu sitten laskettiin, olivat samat "Ruotsin pakanat" nostamassa maata jaloilleen, hyysäämässä kansaa seksibaarien sutturoista katulapsiin ja mummoihin.
Onko joskus nähty idän oikeauskoisia lohduttamassa kotiinsa kaipaavaa Kuolemanjärven mummoa?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti