Neljänneksi
ei hyödytä sielua, jos ruumis kantaa pyhiä vaatteita, niinkuin papit ja hengelliset;
eikä sekään, jos hän oleskelee kirkoissa taikka pyhissä paikoissa;
eikä se, jos hän ruumiillisesti rukoilee, paastoo, käy pyhissä ja tekee kaikkia hyviä töitä, joita ikänä ruumis tekee ja ruumiissa on suinkin mahdollista tehdä.
varsinpa peräti toista täytyy sen olla, joka sielulle tuottaa ja antaa hurskauden ja vapauden.
Sillä kaikkia näitä äsken mainituita asioita, töitä ja tapoja saattaa pahakin ihminen, teeskentelijä ja ulkokullattu omata ja harjoittaa.
Semmoisen menon kautta syntyykin vain pelkkiä teeskentelijöitä.
Toisaalta se ei vahingoita sielua, jos ruumis kantaa epäpyhiä vaatteita, on epäpyhissä paikoissa, syö, juo, ei vaella pyhissä, ei rukoile ja jättää tekemättä kaikki ne työt, joita äsken mainitut teeskentelijät tekevät.
tämä on niin hurjan väkevää ja kovaa puhetta, että kuka sitä kestää kuulla?
perus-essu?
ei ikinä! ennen kiroaa Lutherin helvetin pohjalle, kuin ikänsä pyhissä kulkenut, syntiä välttänyt, syömätön, juomaton, valokuvaamaton hurskas nielee tämän.
"Semmoisen menon kautta syntyykin vain pelkkiä teeskentelijöitä."
ei auta Martti setää yhtään tämäkään 4. kohdan teksti Kristityn Wapaudessa
Lapin uskollinen kristitty vaistoaa heti Hengessä, mistä syvyydestä tämä Lutherin opetus nousee
"Toisaalta se ei vahingoita sielua, jos ruumis kantaa epäpyhiä vaatteita, on epäpyhissä paikoissa, syö, juo, ei vaella pyhissä, ei rukoile ja jättää tekemättä kaikki ne työt, joita äsken mainitut teeskentelijät tekevät."
nyt kun on niin, että Jumala siellä taivaassa ei muuta ennätä tekemään, kuin seuraamaan kristittyjen vaelluksia epäpyhissä paikoissa ja joka ei tämän kristillisyyden neuvoja noudata.
menee jopa yleiselle uimarannalle, jossa voi nähdä vaikka mitä, joka miehen uskon heti siihen paikkaan sammuttaa.
tämähän kuului niihin EH syrjäyttämisen perusteisiin, että Halme ei tuollaista epäjumalaa kumartanut
vaan edusti kristityn vapautta siinä määrin, että Kiirunasta kolahti - lopullisesti.
mitä Lutherus tuossa hylkää ja roskana heittää menemään
kaiken oman entisen hurskautensa munkkina, joka rukoilee yöt päivät, kieltäytyy kaikista maailman huveista vielä tarkemmin kuin aikamme isaksonilaiset, tekee rippiä joka toinen päivä kaivellen sielunsa syvyydet auki Staupnitzille, vaeltaen pyhissä, viipyen Erfurtin luostarin kirkossa.
kaiken tuon hän teki koko sydämestään.
ja nyt tajuaa, että ei se sisäistä ihmistä lainkaan auta.
taisi mennä paavi Leo X:ltä hirvenpaistin kappale väärään kurkkuun tuota lukiessa.
piti hienointa italialaista viiniä siihen päälle kulauttaa, ettei tukehdu ja ennen aikojaan kuolla kupsahda.
taitaa tässä jotain kaunista tosin rikkoutua.
mutta käsi sydämelle, perus-essu
katso seuraväkeä, pikkuserkkujasi, isoäidin tuttuja, kahvikestien pullan leipojaa, ruksan siivoojaa
löytyykö tälle mitään vastinetta, Lutherin koville sanoille, jotka kattavat nimenomaan hänen oman elämänsä, menneisyytensä hurskauden?
"Sillä kaikkia näitä äsken mainituita asioita, töitä ja tapoja saattaa pahakin ihminen, teeskentelijä ja ulkokullattu omata ja harjoittaa."
löytyykö ketään?
älä minulle kerro
ole vain totuudellinen itsellesi
kristityn vapaus ei ole tuollaista
kutsuisin tuollaista kristillisyyttä nimellä "Bolsöyn kyynelet" erään unohtumattoman kertomuksen mukaan. Hänen poikansa johdolla tällainen kristillisyys varmasti saa jatkossa yhä pysyvämpää jalansijaa Jumalan lasten sydämissä, aiheuttaen suurta ahdistusta ja tuhoa Herran elovainioilla.
eikö ole kirjoitettu galatalaisille
"vapauteen Kristus vapautti meidät, älkää siis antako..."
kristityllä on tuo mahdollisuus, antaa sitoa itsensä uudelleen orjuuden ikeeseen, lain alle, ollakseen mieliksi Jumalalle ja ihmisille.
"Niin pysykäät siis siinä vapaudessa, jolla Kristus meitä vapahtanut on, ja älkäät taas teitänne sekoittako orjuuden ikeeseen."
apostoli Paavalin kirjeestä Galatalaisille 5:1
Martti Luther viittaa tähän väkevään jakeeseen kirjansa Kristityn Wapaus alussa.
vapaus
orjuuden ies
härälle pantiin ies niskaan, kun se työtä pellolla tekee.
orjuus on ikäänkuin tuollainen raskas ies hartioillamme
Jesaja profetoi, että Hän on särkenyt ikeen:
Kansa, joka pimeydessä vaelsi, näki suuren valkeuden, ja jotka asuivat kuoleman varjon maassa, niiden ylitse se kirkkaasti paistaa.
Sinä lisäät kansaa, ja lisäät hänelle iloa; sinun edessäs iloitaan, niinkuin elonaikana iloitaan, niinkuin saaliin jaossa iloitaan:
Sillä sinä olet heidän kuormansa ikeen, heidän olkainsa vitsan, ja heidän vaatiansa sauvan särkenyt, niinkuin Midianin aikana.
Jes 9:1-3 KR 1776
missä ilo?
issä milo?
jos kristillisyytesi ei ole ilon täyttämää, koetahan tutkia itseäsi, oletko uskossa - onko Kristus sinussa?
sillä siellä riemuitaan eikä sielu laulamasta lakkaa, missä Herra Jeesus itse vapauttaa lain orjuuden ikeestä ja kirkas evankeliumi saa syttyä sydämeen.
Jos kuljet Bolsöyn kyynelten polkuja hurskaana, omasta syntisyydestäsi ja heikkoudestasi murehtien, Jumalan ankaraa katsetta selässäsi tuntien
et ole silloin vapaa kristitty, vaan orja, armontilassa mutta et vielä uskossa
iloton ja epävarma iankaikkisesta kohtalostasi, sillä oikea usko Jeesukseen ei ole vielä saanut syntyä sydämeesi eikä Jumalan Sanan valkea rieska sitä ravinnut ja kasvattanut
sillä Jeesus sanoo, että Hänen ikeensä ei ole raskas, vaan kevyt!
Kaikki ovat minulle annetut minun Isältäni, ja ei kenkään tunne Poikaa, mutta Isä; eikä Isää tunne yksikään, mutta Poika, ja kenelle ikänä Poika tahtoo sen ilmoittaa.
Tulkaat minun tyköni kaikki, jotka työtä teette ja olette raskautetut, ja minä tahdon teitä virvoittaa.
Ottakaat minun ikeeni teidän päällenne, ja oppikaat minusta, että minä olen siviä ja nöyrä sydämestä: ja te löydätte levon teidän sieluillenne;
Sillä minun ikeeni on sovelias ja minun kuormani on keviä.
Jeesus
Matt 11:27-30 Biblia 1776
onko kristityn vapaus sitten niitä itse otettuja lihan vapauksia, joista saarnaajat vakavasti varoittavat?
ja Eero sai kyytiä
onko kristityn vapaus sitten tehdä rutosti syntiä, kuten Lutherin syytettiin opettavan, ja yhä tänään syytetään?
nettiruukussakin
jos ei ole, niin missä vapaus?
Luther sanoo
"Kristitty on vapaa herra"
"Kristitty on kaikkien alamainen ja palvelija"
siinä se vapaus??
onko kristityn vapaus sitten vapautta synnistä, perisynnin haihtuminen, elämää Hengen voimassa Jumalaa mielyttävällä tavalla?
tästähän norppa ja MarttiF ovat viimeksi peistä taittaneet kuin turnajaisissa muinoin.
nettiruukun kestoteema
:-)
vitsi on siinä, että norppa on puolittain oikeassa.
on mahdollista, että hengellisesti täysin kuollut ihminen, joka ei Kristusta tunne eikä Kristus häntä
osaa kyllä opin
tietää erottaa toisten kirjoituksista, mikä on opin mukaista ja mikä on opin vastaista
voi jopa saada inkvisiittorin arvokkaan tehtävän harhaoppien kitkemiseksi Kristuksen kirkosta
luulee oppinsa mukaisesti että asiat ovat Jumalan kanssa kunnossa
norppa sanoo, mitä opista, jos elämä ei ole voittokulkua Jeesuksen seurassa, ylösnousemuksen iloa ja voimaa?
eikä kirkkojen opista niin piittaa, vaan katsoo rohkeasti ja itsenäisesti uskonasioita omalla tavallaan, kuten olemme saaneet häneltä kuulla
on myös mahdollista, että ristin ryövärin asia korotetaan yli kaiken.
tahdotaan näin korostaa evankeliumin puhtautta ja kaikkien tekojen turhuutta.
siellä kuolinvuoteellakin tilimme Jumalan edessä on negatiivinen ja saldo pelastukseen auttavien tekojemme kohdalla nolla.
saihan ristin ryöväri viime hetkellä armon vaikka ei voinut mitään uskon hedelmää osoittaa eikä tippaakaan pyhitystä näyttää pitkän perjantain katkerina viimeisinä tunteina, kun sapatti jo lähestyi.
näin olkoon myös meidän uskomme laita.
ei tehdä mitään, ei pyritä mihinkään, ollaan vaan kuin kapakalat pelastuksen suolassa ja odotetaan että meidät täältä pois korjataan armosta, ilman yhtään omaa hyvää tekoa!
essujen teologiaa tämä, jos olen oikein ymmärtänyt.
hyviä tekoja kartetaan ja suorastaan pelätään.
silloin kristityn vapaus ymmärretään vapaudeksi kristillisyydestä
siihen ei sisälly tämä uusi keveä ies, joka on Jeesus, aasia tarvitseva Herra, jolla on isot elopellot tuuleentumassa, eikä meinaa työntekijöitä löytyä.
olishan noita tuolla vino pino
vaan he ovat niin hurskaita ja niin puhtaan evankeliumin uskovia, etteivät lähde sirppiään terottamaan ja kääri hihojaan huojuvien vehnäpeltojen keskellä hikoilemisesta puhumattakaan.
he sanovat, että elon Herran silmissä semmonen puuhailu on omanvanhurskauden rakentamista.
joten krooh, puh puh, krooh
voimme näitä wapaita sieluja, joita ei Jumalan valtakunnan vastuu ja kansalaisuus lainkaan rasita, verrata kertomuksen kirkkoherran palvelijoihin.
oli talvinen pimenevä ilta, ja kaksi palvelijaa oli kulkemassa kirkkomaan ohi, kun kauempaa erottui kirkkoherran rattaat.
tempasivat siitä kiviaidan yli ja piiloutuivat hautakivien taakse, että Herra saisi rauhassa ja heitä häiritsemättä kulkea kotiinsa.
vaan jotenkin siinä kohdalla rattaiden pyörä jäi loukkuun.
kirkkoherra oli pulassa ja sanoi ääneen hautausmaata katsellen "olishan niitä tuolla auttajia, mutta eivät taida tulla"
poijat kuulivat pomonsa äänen ja mönkivät tummina lumisina ukkeleina hautakivien takaa sanoen "no tullaan, tullaan"
jotenkin kirkkoherra sai rattaansa äkkiä vapaiksi ja karautteli kotia kohti taakseen katsomatta.
kuolleet sielut
ryövärin armoon turvautuvat
jotka eivät muista kristityn rukousta, kristityn, joka ei vielä kuolinvuoteella viimeisiään ole vetelemässä
Oi sinä kaikkein armollisin,
ristiinnaulittu Herra Jeesus Kristus.
Armahda minua, vaivaista syntistä,
ja katso puoleeni laupeutesi silmin,
niin kuin sinä katsoit Pietariin, kun hän oli kieltänyt sinut,
ja niin kuin sinä katsoit syntiseen naiseen fariseuksen kodissa
ja ryöväriin ristinpuulla.
Anna minulle pyhä armosi,
että minä niin kuin Pietari itkisin syntejäni,
niin kuin syntinen nainen sinua sydämestäni rakastaisin
ja ryövärin kanssa saisin katsella pyhiä kasvojasi
taivaassa iankaikkisesti.
vielä on armonaika
vielä on päivä, että tehdään työtä
elävä kristillisyys on tuon ihanan katumusrukouksen sisältöä
hengellistä heräämistä, syvenevää synnin ja armon tuntemista, pyhitystä
että minä niin kuin Pietari itkisin syntejäni
en olisi vain herra Liukaskieli, joka kepeästi synneistä keskustelee kristittyjen seurassa, kaiken ymmrtäen.
vaan oikea kristitty, joka itkee syntejään
eikä niitä salaisesti rakasta ja manaile tätä kristillisyyttä, joka ei salli edes saunaoluen juomista.
vapaa kristitty on sidottu syvillä rakkauden siteillä Jeesukseen
siitä kumpuaa kaikki elävä kristillisyys, Jeesuksen Kristuksen sisällisestä tuntemisesta
että minä niinkuin syntinen nainen sinua sydämestäni rakastaisin.
Raamattu kertoo, että hän rakasti paljon, koska oli saanut paljon anteeksi.
armahdettu, sisäisesti evankeliumin vapauttama kristitty huokuu rakkautta Jeesukseen Kristukseen.
sillä hän uskoo, että hänen syntinsä on sovitettu, ettei hänelle lueta niitä syyksi Herran tulisilmien katseessa, ja että tähän uskomattomaan armoon on vain yksi syy
Jumalan rakkaus, kun Hän lähetti ainoan Poikansa, ettei yksikään, joka Häneen uskoo hukkuisi, vaan saisi iankaikkisen elämän
kristitty on vapaa kaikesta oman hurskauden, pyhityksen, voimallisen hengellisen elämän, kirkkaana palavan uskon, lähimmäisen rakastamisen ja Jumalan rakastamisen taakasta
vanhurskauttamisen asiassa, pelastuksen asiassa, hänellä ei ole yhtikäs mitään lisäämistä siihen, mitä Herra Jeesus, suuri Ylimmäinen pappi, on kerran Jerusalemissa tehnyt.
mennyt oman verisen sovintokuolemansa kautta kaikkein pyhimpään ja repinyt ristillä sen velkakirjan, joka meitä vastaan on kirjoitettu laissa, ja avannut tien Isän Jumalan sydämelle, niin että esirippu repesi ja erottava muuri on kaadettu.
siihen ei ole mitään lisäämistä
ja näin kristitty rukoilee, kolmantena rukouksena
että ryövärin kanssa saisin katsella pyhiä kasvojasi taivaissa iankaikkisesti!
sillä ei elävässä uskossa oleva kristitty rukoile, että saisi elää iankaikkisesti käsittämättömässä riemussa tuolla puolen sillattoman virran
ei hän ole silleen itsekäs
saati että jättäisi muut sisaret ja veljet rauhassa kulkemaan helvettiä kohti
mitä elävässä uskossa oleva kristitty rukoilee tässä?
että saisin nähdä Vapahtajani kasvosta kasvoihin
että saisin olla Jeesuksen kanssa ihan iankaikkisesti
kun nyt jo saamme Hänen kanssaan käsi kädessä kulkea
ettei tämä ikänä loppuisi, edes kovan kuoleman tullessa
näin Jeesuksen rakkauden kautta täytetään meissä ilman omaa ansiotamme lain suurin käsky
"rakasta sinun Herraasi ja Jumalaasi yli kaiken"
no eikös kristikunta ole täynnä sitten vapaita Jeesusta rakastavia kristittyjä?
no kun ei
Bolsöyn kyynelten tie on lihalle paljon mieluisampi
Pyhän Hengen voittoisan voiman tie on lihalle paljon mieluisampi
mitä tahansa muuta kuin kristityn wapaus
ja perkele on tehnyt taitavaa kavalaa työtänsä, riistääkseen tämän vapauden sinulta ja minulta ja hämärtääkseen kaikilta sen ihmeellisen jalokiven, joka on Jumalan armon laki ja evankeliumi
erittäin hyvin tuloksin
sillä hänen kuiskutuksensa ovat meille mieluisat
"tulet niinkuin Jumala..."
et kenenkään palvelija, et edes Kristuksen, vaan oma jumalasi, joka ratkot oman elämäsi arkiset pulmat ja isommatkin ongelmat ihan itse niillä hoksottimilla, kyvyillä ja taidoilla, jotka Jumala Luoja on sinulle antanut.
Sisäisen ihmisen paratiisimainen vapaus, nakupellenä rakkaan kanssa ihanassa puutarhassa kirmaaminen, eläinten ja puiden hymistessä Jumalan kunniaa
ja sittisontiaisten
tämä vapaus vaihtuu työn orjuudeksi, raatamiseksi, kivuliaaksi lasten synnyttämiseksi, otsan hieksi ja tuskan huudoksi
maasta sinä olet tullut ja maaksi olet tuleva
sillä eihän ihminen voi sola fide, yksin uskosta, ottaa vastaan Jumalan kaikkia lupauksia
pitää siihen jotain omaa maksua saada mukaan - en minä sentään ihan nolla ole
vaan tätä on kristityn kasvu
minun tulee vähetä, Hänen kasvaa!
Jokapäiväinen aamukaste, jossa vanha ihminen hukutetaan ja jossa nousee uusi ihminen sekä aivan ilmainen armon ateria tästä meille kertoo:
Tulkaa, sillä kaikki on valmistettu!
ei tartte mitään siihen lisätä
eikä saa, se olisi Kristuksen täydellisen verisen sovintouhrin halveksimista, epäuskoa ja Jumalan pilkkaa
Siis missä Jeesus?
jessä Miisus?
virsi 225 vastaa:
Jeesus, luona armopöydän
sinut löydän,
siinä mulla kyllin on.
Siellä armo, rauha, ilo,
siellä elo,
sieltä löydän ravinnon.
Siitä vuotaa lohdutusta,
virvoitusta,
jota sielu tarvitsee.
Siitä kasvaa usko, tieto,
voima, taito,
joka mielen hallitsee.
Armon pöytä, Jeesus rakas,
olet paras,
elämäni kuolosi.
Haavasi on auki mulle,
vaivatulle,
voimani kun raukeni.
Matkalla on ruokanani,
juomanani
ruumiisi ja veresi.
Hengen nälkä kasvaa yhä,
Herra pyhä,
antimista pöytäsi.
Tätä ruokaa syödessäni,
juodessani
orjan mieli katoaa.
Tämän riemun rikkaudessa,
runsaudessa
oma puku putoaa.
Tässä näyttää tahraiselta,
saastaiselta
kaikki oma hurskaus.
Kristuksesta loistaa vastaan
ainoastaan
Isän suuri rakkaus.
Mieltäni se liikuttakoon,
opettakoon
armon Herraa kiittämään.
Sieluni se sulattakoon,
taivuttakoon
Jeesukseeni tyytymään.
Kirkkaus ja voitto, valta
kaikkialta
olkoon yksin Kristuksen.
Maa ja taivas luotuinensa
Herrallensa
riemuin tuokoon kiitoksen!
virsi 225
Jaakko Pitkätky viim. 1815.
Uud. Wilhelmi Malmivaara 1901.
Virsikirjaan 1938.
arvoisa perus-essu, Hessu!
pidä siis kaikki se mikä tässä kristillisyydessä on hyvää
vältä maailman houkutuksia ja lihan vapauksia ja synnin himoja parhaasi mukaan, koreilua ja elämän korkseutta
kulje isien ja äitien tietä, johon olet lapsesta kasvanut
salli, että sinut nähdään seuroissa
(siitä voi tulla puhetta saarnaajien taholta, kun aika sinusta jättää)
vaan älä anna minkään tämän tulla "maksuksi" armosta
älä anna kenenkään riistää sinulta kasteen armoa, jonka saat uskossa ottaa vastaan
älä anna kenenkään estää sinua tulemasta Jeesuksen luo Hänen kalliin ruuminsa ja veren ruokaa nauttimaan.
ja kun kysytään, asetu Pietarin rinnalle ja sano "en minä noin syntejäni osaa oikeasti itkeä"
asetu syntisen naisen rinnalle ja sano "en minä noin sydämestäni sinua Jeesus rakasta, vaan itseäni yli kaiken"
asetu ryövärin rinnalle ja sano "Herra, muista minua, kuin tulet valtakuntaas"
siinä on kristityn vapaus kätkettynä
Herrassa Jeesuksessa
mitä??
miksi sinä yhä intät ja pahojasi ajattelet lumiukoista ja akoista?
eihän tässä merkitse mitään mitä joku mikko sanoo tai joku muu ihminen.
voihan nenä mikä paksu otsa!
sanot
"minulla on hyvä omatunto, synnit anteeksi, rauha Jumalan kanssa"
voihan vietävä, luuletkko että sinun omantuntosi levosta tässä on kyse, miten ailahteleva onkaan ihmisen mieli!
sanot
"tämä kristillisyys minut pelastaa, tässä joukossa pääsen perille"
voi hyvänen aika, vieläkö olet sokea ja tomppeli?
sanot
Jumala varmasti on mielistynyt minun vaellukseeni kristillisyyden neuvojen mukaan
oi! siis et tahdo olla vapaa vaan orja?
riennä Jeesuksen tykö, sinä vaivainen viheliäinen syntinen kaikkine parannuksen tekoinesi, uskoinesi ja luottamuksinesi ihmiseen ja itseesi
veisaa virttä 225! ja ota vastaan Herran pyhä ehtoollinen - usein
Tätä ruokaa syödessäni,
juodessani
orjan mieli katoaa.
Tämän riemun rikkaudessa,
runsaudessa
oma puku putoaa.
Tässä näyttää tahraiselta,
saastaiselta
kaikki oma hurskaus.
Kristuksesta loistaa vastaan
ainoastaan
Isän suuri rakkaus.
Neljänneksi
ei hyödytä sielua, jos ruumis kantaa pyhiä vaatteita, niinkuin papit ja hengelliset;
eikä sekään, jos hän oleskelee kirkoissa taikka pyhissä paikoissa;
eikä se, jos hän ruumiillisesti rukoilee, paastoo, käy pyhissä ja tekee kaikkia hyviä töitä, joita ikänä ruumis tekee ja ruumiissa on suinkin mahdollista tehdä.
varsinpa peräti toista täytyy sen olla, joka sielulle tuottaa ja antaa hurskauden ja vapauden.
Sillä kaikkia näitä äsken mainituita asioita, töitä ja tapoja saattaa pahakin ihminen, teeskentelijä ja ulkokullattu omata ja harjoittaa.
Semmoisen menon kautta syntyykin vain pelkkiä teeskentelijöitä.
Toisaalta se ei vahingoita sielua, jos ruumis kantaa epäpyhiä vaatteita, on epäpyhissä paikoissa, syö, juo, ei vaella pyhissä, ei rukoile ja jättää tekemättä kaikki ne työt, joita äsken mainitut teeskentelijät tekevät.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti