torstai 15. huhtikuuta 2010
Leo X ja Rafael
sallinette vielä yhden kirjoituksen tästä historiasta?
olen jotenkin tästä asiasta yhä aivan shokissa
olen nuoruudesta asti toki tuntenut Rafaelin maailmankuuluksi tulleen maalauksen paavi Leo X:stä vuodelta 1518.
mutta nyt vasta näen sen.
enkä tiedä, mitä Rafael tahtoi sanoa
maalaus on aivan upea
ja aivan hirvittävä
Raffaello Sanzio da Urbino (1483-1520) maalasi paavin muotokuvan vuonna 1518, eli aivan uskonpuhdistuksen alkuhetkellä - Lutherhan naulasi 95 teesiään 31.10. 1517.
Teesien syynä olivat aneet.
Leo X (1475-1521) oli noussut paaviksi vuonna 1513. Hän oli antanut määräyksen myydä aneita Roomaan rakenteilla olevan valtavan Pietarin kirkon rahoittamiseksi.
Basilikan rakennustyöt olivat alkaneet 18.4. 1506 ja kirkko valmistui 18.11. 1626. Rakentamista kesti siis 120 vuotta. Kirkkoon mahtuu yhtä aikaa sisälle 60.000 ihmistä.
Rafael oli saanut kirkon rakentamisen vastuulleen sen jälkeen, kun kuuluisa italialainen arkkitehti Bramanti oli kuollut vuonna 1514.
Taulu on maalattu vuonna 1518 eli samoihin aikaan, kun Luther alushoususissaan laukkasi ilman kannuksia ratsunsa selässä yöhön pakoon Augsburgista.
Erfurtin munkki oli kirjoitellut willejä ja lewottomia opetuksia siitä, että ihminen vanhurskautetaan Jumalan edessä yksin uskosta Kristukseen.
kun ei saksilainen jästipää suostunut monien oppineiden keskustelujen ja kirjoittelujen jälkeenkään taipumaan, ja vielä alkoi nimitellä paaviaan anti-Kristukseksi, Leo X kirjoitti bullan, jossa uhataan Marttia kirkonkirouksella.
Taulun ja tapahtumien ajoitus on mielenkiintoinen.
Lutherin teesit 31.10. 1517
Augsburgin keskustelu 1518
Lutherin Kristityn Wapaudesta 1520
Rafael kuolee 6.4. 1520
Bulla Lutherin opetusta vastaan 15.6. 1520
Leo X kuolee 1.12. 1521
Rafael sekä syntyi että kuoli Pitkänäperjantaina.
kuolema 6.4. 1520 oli yllättävä ja nopea.
samoin nopeasti kuoli Leo X ilmeisesti malariaan.
mutta toisin kuin paavi, Rafael ennätti saada viimeisen ehtoollisen.
Hän oli elämänsä viimeiset kymmenisen vuotta todella juhlittu taiteilija Roomassa, ja hautajaisiin osallistui valtava joukko porukkaa.
Rafaelin kuolema oli aika traaginen.
Hän oli elänyt poikamiehen boheemia elämää renesanssiajan tyyliin, eikä ollut naimisissa.
Hänen monista tyttoystävistään läheisin oli Siennalaisen leipurin tytär Margherita Luti, La Formarina (italian formar leipuri), josta Rafael on tehnyt aivan upean maalauksen. Tytön isä oli paavin suosiossa ja kunnianhimoinen leipuri tavoitteli Roomassa jopa kardinaalin paikkaa.
Historioitsija Vassari kertoo, että eräänä maaliskuun yönä Rafael rakasteli Margheritan kanssa liian rajusti ja sai korkean kuumeen.
aamulla hän ei kertonut lääkäreilleen syytä tautiinsa, ja sai väärät lääkkeet - jotka johtivat hänen kuolemaansa kahdessa viikossa Pitkänäperjantaina 6.4. 1520.
Rafaelin maalauksessa vuodelta 1518 upeasti puettu paavi istuu maalauksessa katsojaan nähden sivuttain pöydän ääressä, katsoen taulun vasemman reunan suuntaan.
Hänen takanaan on varjossa kaksi nuorempaa miestä, kardinaalia, toinen ystävällisesti paavia katsoen, toinen pitäen käsiään tämän tuolin selkänojassa.
Pöydällä on avattuna upea Neitsyt Marian virginaali, jonka vieressä on kello. Paavin toinen käsi lepää kirjan päällä ja toisessa on suurennuslasi (paavi Leo X oli likinäköinen).
Maalauksen jokainen yksityiskohta on tehty aivan upeasti, huippuhienosti ja lähes valokuvan tarkkuudella.
Virginaalin hieman taipunut sivu, palvelijan kutsukello, suurennuslasi, paavin vaatteet, on kuvattu tarkasti ja miltei henkeäsalpaavasti.
Rafael aivankuin antaa tuon ajallisen rikkauden, kalliin kirjan ja esineiden ja vaatteiden ylenpalttisen ylellisyyden ja hienouden loistaa.
ei jää epäilystäkään, että tämä ukkeli ei ole köyhälistöä -
Medici suvun poika, maailman suurimman ja hienoimman kirkon rakentaja
joka maksatti kirkkonsa lampaidensa selkänahoilla, kuten Martti Luther hänestä sanoi.
miksi tämä maalaus on niin shokeeraava?
Rafael kuvaa paavia ympäröivää aineellista rikkautta ja loistoa jalokivimaisena upeutena.
mutta itse paavin kasvoihin kohdistuu kelmeä, kellertävä valo ja nuo kasvot..
ah nuo kasvot..
suo anteeksi, mutta minusta tässä on ihmishirviö purppura vaatteissa.
silmien kiertelevä ilme, ajamaton parran sänki, paksut huulet, koko olemus on luotaantyöntävä
herrasmies, jolle kaikki tämän maailman tarjoukset ovat tuttuja, joka on Rooman yössä kokenut nuoresta asti kaiken, mitä vain Perkele ihmiselle osaa tarjota.
hyi! voit sanoa minulle, miten voit tuomita ihmistä noin pelkän kuvan perusteella.
olet oikeassa.
mutta katso itse, ja päättele itse
minua askarruttaa tämä Rafaelin maalaama ruma roisto purppurassa ja valkoisessa turkiksessa.
halusiko Rafael sanoa jotain?
vai kuvittelenko vain
luterilaisena
tämä on se tyyppi, jota Luther kutsui anti-Kristukseksi virkansa puolesta
jolle kirjanen Kristityn Wapaus on kirjoitettu
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti