Neljänneksikolmatta
toisaalta ei edistä uskotonta yksikään hyvä työ hurskaaksi ja autuaaksi pääsemään.
Ei voi toisaaltakaan yksikään paha työ tehdä häntä pahaksi ja kadottaa;
vaan epäusko, joka tekee ihmisen ja puun pahaksi, se tekee pahoja ja kirottuja töitä.
Sentähden ei ole hurskaaksi taikka pahaksi tulemisen alkuna työt, vaan usko ja epäusko, niinkuin viisas mies sanoo: "siitä tulee kaikki ylpeys, koska ihminen luopuu Jumalasta eikä usko häneen" (Siirak 10:147).
Samoin opettaa Kristuskin, ettei ole aljettava töistä, ja sanoo:
"taikka tehkää hyvä puu, niin hänen hedelmänsä tulee hyväksi, taikka tehkää mädännyt puu, niin hänen hedelmänsä tulee mädänneeksi" (Matt. 12: 33),
ikään kuin hän sanoisi: joka tahtoo saada hyviä hedelmiä, hänen pitää puusta alkaman ja istuttaman hyvä puu.
Siis, joka haluaa tehdä hyviä töitä, hän ei saa alkaa töistä, vaan persoonasta, jonka tulee tehdä töitä.
Mutta hyväksi tekee ihmisen ainoastaan usko, ja vain epäusko yksin tekee hänen pahaksi, eikä mikään muu.
Totta tosin on, että työt tekevät ihmisen hurskaaksi, tahi pahaksi ihmisten edessä, se on, ne osoittavat ulkonaisesti, kuka on hurskas taikka kuka on paha, niinkuin Kristus Matt. 7: 16 sanoo: "hedelmistänsä te tunnette heidän".
Mutta se kaikki on paljas ulkonainen kiilto.
Tämä muoto eksyttää monta ihmistä, jotka sitte kirjoittavat ja opettavat, kuinka hyviä töitä on tehtävä ja kuinka hurskaaksi tullaan, mutta ne eivät kuitenkaan koskaan muista uskoa, menevät menoansa, ja taluttavat toinen sokia toista, kiduttavat itseänsä monilla töillä, eivätkä kuitenkaan koskaan saavuta totista hurskautta.
Tällaisista sanoo Paavali 2 Tim. 3 l. näin: "heillä on jumalinen meno olevanansa, mutta sen voiman he kieltävät pois, aina he oppivat, mutta he eivät saavuta koskaan tosi hurskauden tuntemista."
Sen, joka ei nyt halua eksyä sellaisten sokeiden parissa, täytyy katsoa ulommaksi, kuin töihin, käskyihin eli opetukseen töistä.
Hänen tulee ennen kaikkia pitää huolta siitä, kuinka itse ihminen tulisi hurskaaksi.
Mutta hän ei tule hurskaaksi ja autuaaksi käskyin ja töitten kautta, vaan Jumalan sanan kautta (se on, hänen armonsa lupauksen kautta) ja uskon kautta; että hänen jumalallinen kunniansa pysyisi siinä paikallaan, että hän tekee meidät autuaiksi ei töistämme, vaan armollisen sanansa kautta ilmaiseksi sulasta laupiudesta.
Martti Luther
Kristityn vapaus
kohta 24
Tässä taas taitaa olla sellainen mieliaihe, josta MarttiF paljon on kirjoittanut tässä yhteydessä.
että pitää puhua ensin siitä, kuinka tullaan vanhurskaiksi
sitten vasta siitä, mitä ovat kristityn hyvät teot
eli lain kolmas käyttö
kristillisyyden neuvot ja ohjeet
puurot ja vellit
rattaat ja hevoset
kun tahtovat tässä mennä sekaisin
ja ovat menneet sekaisin
kuka kelvatakseen Jumalalle
kuka ansaitakseen jotain Jumalalta
kuka tekemättä mitään, kun kaikki tapahtuu ihan itsestään
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti