perjantai 2. toukokuuta 2014

Jumalinen ja tyytyväinen (1 Tim 6:6)

Mercedes-Benz E 200 CE
kuva wikimedia
Mutta se on suuri voitto, olla jumalinen ja tyytyä onneensa.
1 Tim 6:6

Esko ja Liisa
Esko Esikoinen ja ehtoisa emäntänsä Liisa ovat jumalaisita vakavaraista väkeä, kotinsa siisti, lapsensa hyvin kasvatettuja, sukulaisten, ystäviensä ja naapuriensa kunnioittamia ihmisiä.

Mukavahan se on kaartaa rukoushuoneen pihaan uudella mersulla, joka ei pakkasellakaan petä. Rouva ei laisinkaan koreile, mutta tarkoin hän kuitenkin valtisee värit ja huivinkin kuosin. Sydämestään he tämän kristillisyyden neuvoja tahtovat noudattaa. Kun Jumalan tahto tulee rikottua - ja näin tapahtuu - tai lähimmäistä vastaan tehtyä, valmius pyytää anteeksi ja tehdä parannus on siellä eikä hampaankoloihin tahdota jättää ikäviä asioita.

Vakavaraisuus johtuu osittain sukujen perinnöstä molemmin puolin, jossa metsääkin on saatu takamailta. Suurempi tekijä on uskollisuus ja huolellisuus niin työpaikalla kuin luottamustehtävissä kuin kotosalla - työt tehdään niinkuin Jumalalle eikä ihmisille. Rahaa ei myöskään tuhlaannu tämän ajan humputuksiin, ravintolailtoihin tai kalliisiin alkomaholeihin, kuten niin monessa suomalaisessa kodissa.

Esko ja vaimonsa Liisa Esikoinen ovat jumalisia ja tyytyväisiä.elämäänsä ja uskolla Jumalaan ja Jeesukseen ja Pyhään Henkeen on siinä tärkeä osansa.


1 Tim 6:6
Mitä tuo Ensimmäisen Timoteuskirjeen kohta tahtoo sanoa?

Mutta se on suuri voitto, olla jumalinen ja tyytyä onneensa. (Biblia)
Ja suuri voitto onkin jumalisuus yhdessä tyytyväisyyden kanssa. (KR 1938)
Suuri rikkauden lähde usko kyllä onkin, kun tyydymme siihen mitä meillä on. KR (1992)

Kyllä tässä on puhe maallisesta rikkaudesta, varallisuudesta, pankkitilistä, osakkeista, humisevista takametsistä, viljavista pelloista, kohtuullisesta palkkatasosta.

Kärki ei ole siinä, kuinka paljon maallista hyvää ja mammonaa Jumala on lapselleen suonut, vaan uskovan tyytyväisyydestä, tyytymisestä.

Vastakkain ovat "ne jotka rikastua tahtovat" ja "ne, jotka tyytyvät onneensa"


Liisa versus Tarja
Kertomuksemme Esko Esikoinen ja vaimonsa Liisa ovat tyytyväisiä oloonsa. Mersu on kyllä uusi, mutta ei E-luokan W212 koska he sopivat ihan hyvin C -luokan W204 dieseliin, ovathan lapsetkin jo maailmalla. He ovat autoonsa ja oloonsa tyytyväisiä ja kiitollisia Jumalalle myös siitä maallisesta hyvästä, jota Isä antaa kaiken hengellisen hyvän lisäksi.

Pertin vaimo Tarja sen sijaan ei ole tyytyväinen, vaikka ulkonaisesti katsoen heilläkin menee hyvin, ovat jumalisia ja vauraita ja ajavat bemarilla seuroihin.

Tarjaan on iän mukana näet iskenyt halu rikastua, taata "vanhuuden päivien turvallisuus", saada hieman isompi talo, hankkia lapselle merenranta asunto Laajalahdesta, ja olishan tuo saaristomökki ja vankka merivene mukava....

Olemuksestansa huokuu tyytymättömyys ja kiittämättömyys, vaikka kaikkea on heile annettu riittävästi ja terveyttäkin.


Matti ja Maija Meikäläinen
No entä se Matti ja Maija Meikäläinen, jotka bussilla ja kävellen rukoushuoneelle tulevat ja joutuvat tarkkaan laskemaan, että rahat riittävät perheelle kuukauden loppuun asti ja huokaavat asuntovelan alla?

He ovat Timoteuskirjeen mukaan rikkaita uskovia, koska tyytyvät osaansa. Tekevät parhaansa, pyytävät toki Isältä jokapäiväistä leipää, kuten Jeesus opettaa Isä meidän rukouksessa ja unelmoivat velattomasta vanhuudesta.

Mutta tämä no nyt näin ja tämä on annettu, ja onhan katto päänpäällä ja lasten ei tarvitse paikatuissa vaatteissa koulua käydä, ruokaa on kunhan Maija taloudellisesti asioita ajattelee.


Ahneuden synti
6. III. Mutta se on suuri voitto, olla jumalinen ja tyytyä onneensa.
7. Sillä emmepä me ole mitään maailmaan tuoneet, on siis tiettävä, ettemme myös mitään täältä taida viedä ulos.
8. Mutta koska meillä on elatus ja vaatteet, niin tyytykäämme niihin.
9. Mutta ne, jotka rikastua tahtovat, lankeevat kiusaukseen ja paulaan ja moniin tyhmiin ja vahingollisiin himoihin, jotka ihmiset vahinkoon ja kadotukseen upottavat.
10. Sillä ahneus on kaiken pahuuden juuri, jota muutamat ovat himoinneet, ja ovat uskosta eksyneet ja itsellensä paljon murhetta saattaneet.

Vaan muistetaanko saarnoissa varoittaa ahneuden synnistä?

Eikö siinä joudu saarnaajakin peiliin katsomaan?

se sisaren perinnön vääryydellä vieminen ahneudessa on synti sekin.

Lesken ropo, Jumala sen näkee!


2 kommenttia:

  1. "Vaan muistetaanko saarnoissa varoittaa ahneuden synnistä?"

    Aika usein. Sitä en ymmärrä, minkä takia asuntovelallinen, eli aktiivisäästäjä, nähdään kertomuksessasi epäahneena, "osaansa tyytyvänä". Itsekin olen asuntovelallinen, mutta tiedän varsin hyvin sen, että omaisuus karttuu kuukausi kuukaudelta, kun velkavivulla alunperin ostettu asunto siirtyy pankilta yhä enemmän minun omistukseeni. Ei se ole osaansa tyytymistä, vaan vaurastumista.

    Mitä ahneempi, sitä isomman asunnon ja asuntovelan ihminen ottaa. Moni on niin ahne, että ottaa niin suuren velan, ettei jaksa sitä kantaa. Varsinkaan siinä tapauksessa, jos korot nousevat, ja jos asuntojen hinnat kääntyvätkin laskuun. Viimeisteen silloin velkavivulla harjoitettu asuntokeinottelu voi johtaa isoihin ongelmiin perhe-elämässäkin. Monessa tapauksessa perhe kärsii yli-isoista asuntohankinnoista ja ylisuurista asuntoveloista jo aiemmin. Mersut maksavat pikkusummia nykyisten asuntojen hintojen rinnalla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. hyvä kommentti, kiitos. on tärkeää, että ahneuden synti pidetään esillä ja todistat, että näin on.

      yritykseni on esimerkein piirtää tyytyväisiä ja tyytymättömiä kristittyjä, toiset kiittävät siitä, mitä on, toiset ahnehtivat rikkauksia toivoen ja saattavat ihmisen moniin kiusauksiin ja murheisiin.

      mersu on turvallinen ajaa suomen ankarissa oloissa ja hyvä sijoitus autona, minkä mallin isäntä valitsee voi kertoa rovastin varoittamasta "koreilusta" tai pitkäntähtäimen järkevyydestä.

      Poista