sunnuntai 31. heinäkuuta 2011

Mietteitä kristillisestä seksuaalietiikasta

Otetaan lähtökohdaksi Suomen evankelis-luterilaisen kirkon avioliittoon vihkimistä ja laillisten parisuhteiden siunaamista koskevat ohjeet ja päätökset. Kuinka kamala on tilanne tämän pahan ja avionrikkojan sukupolven keskellä?

Rukoilemme että kirkkomme papisto ja työntekijät saisivat säilyä puhtaina opissa ja elämässä ja olla hyvänä ja siunaavana esimerkkinä kirkkokansalle Jumalan Sanan antamasta lahjasta myös näillä elämänalueilla.

Yksiavioisuus
ei ole mikään itsestäänselvyys ja Vihreät nuoret ovatkin ehdottaneet useamman miehen tai naisen liiton mahdollisuutta valtion lainsäädännön suojissa. Olen kohdannut sekä arabinaisia että joitain venäläisiä ja eurooppalaisia vaimoja, joiden puolisot ovat Palestiinassa ottaneet toisen vaimon. Voisin hiukan siis tältäkin taustalta valottaa Vihreiden nuorten vihreyttä ihmisen pahuuden suhteen.

Kerrotaan, että Rooman aikaan kristityistä sanottiin "he jakavat kaiken keskenään paitsi vaimojaan".

Uskollinen koko elämän kestävä parisuhde on kristityille luonnollinen ja itsestään selvä asia, ja avioerot ja niihin liittyvät asiat aiheuttavat vakavaa huolta ja pohdintaa. Avioliittoon suhtaudutaan hyvin vakavasti ja katsotaan, että se suojelee parisuhdetta ihmissuhteisiin liittyvien ylämäkien ja alamäkien kanssa.

Neitseys
Pyhä Raamattu antaa erinomaisen suuren painoarvon neitseydelle ja Jeesuksen äiti Maria lienee tästä klassisista klassisin esimerkki.

Nuoren naisen tai miehen neitseydelle nauraminen on tyypillistä tälle pahalle ja avionrikkojalle sukupolvelle, joka ei ymmärrä immenkalvon merkitystä laisinkaan vaan etsii yhä nuorempana aikuisen seksuaalista elämää ikäänkuin parinkymmenen vuoden kasvu ja sisäinen kehittyminen, vastuun ja äitiyden isyyden vaatiman kypsyyden saavuttaminen olisi joku naurunasia.

Yksi liha
Tämä luomiskertomukseen perustuva ilmaus tulee mm Jeesuksen omista sanoista, kun Häneltä kysyttiin avioerosta: "Ja minkä Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako." (Matt. 19:6)

Mielestäni Jeesus ei tässä viittaa rabbin tai pastorin sanomaan Aameneen - siis vihkitoimitukseen - vaan yhdyntään. Se on jumalallinen tapahtuma, miehen ja naisen suhteen ruumiillinen, lihallinen, täyttymys, ja näistä kahdesta tulee yksi.

"Ja Jumala loi ihmisen omaksi kuvaksensa, Jumalan kuvaksi hän hänet loi; mieheksi ja naiseksi hän loi heidät." (1 Ms. 1:27)

Tämä ei tarkoita, että on kaksi jumalaa, tai jumalallista alkuvoimaa kuten taolaisuudessa ajatellaan, vaan Jumala on yksi. Kun mies ja nainen yhtyvät, heistä tulee yksi liha.

Näin Jeesuksen siunaavat ja ankarat sanat ohjaavat yksiavioisuuteen ja oman itsensä säästämistä tulevalle aviopuolisolle ja elinikäistä avioliittoa, uskollista parisuhdetta.


Homoseksuaalisuus
Kirkko on päättänyt, että Suomen lakien mukaisen parisuhteen solmineet ihmiset saavat myös kirkon esirukouksen liitolleen.

Raamattu on yksiselitteisen jyrkkä suhteessa homoseksuaalisuuteen, Vanhassa testamentissa kuolemanrangaistuksen ansaitseva teko ja Roomalaiskirjeessä merkki Jumalan hylkäämäksi joutuneesta epäjumalanpalvelijasta ja sitä seuraavasta äärimmäisestä heittäytymisestä tämän maailman muhinoihin.

Raamattu ei käsittääkseni tunne uskollista ja siveää homoseksuaalista parisuhdetta.

Ymmärtääkseni apostoli Paavali tarkoittaa heteroseksuaalisen homoilusta, esimerkiksi keisari Neron tapaan.

Tästä ei suinkaan seuraa vapaat markkinat vaan ehkä tiukempi seksuaalieettinen linja kuin moni hillitön haluaa.


Jumala on järjestyksen Jumala ja samaa sukupuolta olevien uskollinen liitto täyttää monella tavoin järjestyksen asiaa.

Viettelyksistä
Sukupuolielämän luonne on sellainen, että viettelyksiä ja viettelijöitä löytyy vähän joka lähtöön.

Jeesus puhuu erityisen vakavasta kaikenlaisesta lasten viettelemisestä

Mutta jos joku johdattaa lankeemukseen yhdenkin näistä vähäisistä, jotka uskovat minuun, hänelle olisi parempi, että hänet heitettäisiin mereen myllynkivi kaulassa. 43 Jos kätesi viettelee sinua, hakkaa se pois. Onhan parempi, että käsipuolena pääset sisälle elämään, kuin että molemmat kädet tallella joudut helvettiin, sammumattomaan tuleen [ 44 [i] , missä 'mato ei kuole eikä tuli sammu'].* 45 Jos jalkasi viettelee sinua, hakkaa se pois. Onhan parempi, että jalkapuolena pääset sisälle elämään, kuin että sinut molemmat jalat tallella heitetään helvettiin [ 46 , missä 'mato ei kuole eikä tuli sammu']. 47 Ja jos silmäsi viettelee sinua, heitä se pois. Onhan parempi, että silmäpuolena pääset sisälle Jumalan valtakuntaan, kuin että sinut molemmat silmät tallella heitetään helvettiin, 48 missä 'mato ei kuole eikä tuli sammu'. 49 "Jokainen tullaan suolaamaan tulella. 50 Suola on tarpeellista. Mutta jos se menettää suolaisuutensa, millä te sen suolaatte? Olkoon teissä suola itsessänne ja eläkää sovussa toinen toisenne kanssa."
Markus 9:42-50 KR 1992


Soveltaisin Jeesuksen sanoja näin:
jos hetero etsii ja viettelee homoseksuaalista ihmistä saadakseen uusia kokemuksia tai muusta syystä, hän tekee syntiä omaa olemustaan ja toista ihmistä vastaan ja rikkoo Jumalan luomisjärjestystä.

jos homo etsii ja viettelee heteroseksuaalista ihmistä saadakseen tyydyttää halunsa tai muusta syystä, hän tekee syntiä omaa olemustaan ja toista ihmistä vastaan ja rikkoo Jumalan luomisjärjestystä.

suutari pysyköön lestissään.

jos parisuhteessa elävä, homo tai hetero, hakeutuu toisten ihmisten pariin etsimään seksuaalista tyydytystä tai muusta syystä, hän tekee syntiä omaa olemustaan ja toista ihmistä vastaan ja rikkoo Jumalan luomisjärjestystä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti