Roomalainen kampaus. Pitkät hiukset on sidottu nutturalle. München Glyptothek n. 90-100 AD Kuva Barbara McManus VRoma project |
Uutisten mukaan hyvää vauhtia hankkeilla oleva Suomen oma Lähetyshiippakunta antaa mahdollisuuden tarkistaa seurakunnissa vallalla olevia käytäntöjä pyhän Raamatun valossa.
On selvä, että emme tule näkemään näissä seurakunnissa naisia alttareilla liturgeina emmekä saarnaajina. Tämähän on lähetyshiippakunnan perustamiseen johtanut kysymys. Eksklusiivisesti miesten pappeus ei ole itsetarkoitus vaan pyhän Raamatun arvovallan korostamista uskonpuhdistuksen hengessä yli ihmismielipiteiden ja kirkolliskokousten Raamatun vastaisten päätösten.
Tuttuja teemoja menneistä keskusteluista, mutta nyt on Lähetyshiippakunnan seurakunnissa mahdollista toteuttaa apostolisia ohjeita kokoontumisten järjestyksestä vapaina Suomen ev.lut. kirkon piispojen ja kirkolliskokousten päätöksistä.
Seuraavassa on suoraan Uuden testamentin apostolisista kirjeistä joitain asiaan liittyviä kohtia johdantona toteamuksiani millaisia käytännön neuvoja niistä voimme löytää:
Hiukset
Ohje 1: Seurakunnan kokoontumisissa naiset peittävät pitkät hiuksensa huivilla, miehet ovat avopäin. Asia on tärkeä luomisjärjestyksen takia ja apostoli Paavali kirjoittaa siitä pitkästi.
Seuratkaa minun esimerkkiäni, niin kuin minäkin seuraan Kristusta. Kiitän teitä siitä, että aina muistatte ja noudatatte niitä opetuksia, jotka olen välittänyt teille. Teidän tulee kuitenkin tietää, että jokaisen miehen pää on Kristus, naisen pää on mies ja Kristuksen pää on Jumala. Jos miehellä on päähine päässään, kun hän rukoilee tai profetoi, hän häpäisee päänsä. Sen sijaan jos nainen on avopäin, kun hän rukoilee tai profetoi, hän häpäisee päänsä, sillä sehän on samaa kuin hän olisi antanut ajaa hiuksensa pois. Ellei nainen peitä päätään, hän voi yhtä hyvin leikkauttaa hiuksensa. Mutta jos kerran hiusten leikkaaminen tai pois ajaminen on naiselle häpeällistä, hänen tulee peittää päänsä.Nainen vaikenee pyhien seurakunnissa
Miehen ei pidä peittää päätään, koska hän on Jumalan kuva ja heijastaa hänen kunniaansa. Nainen taas heijastaa miehen kunniaa. Miestä ei ole luotu naisesta vaan nainen miehestä, eikä miestä luotu naisen takia vaan nainen miehen takia. Naisen tulee siis pitää päässään arvonsa merkkiä enkeleiden takia. Herran edessä ei kuitenkaan ole naista ilman miestä eikä miestä ilman naista, sillä niin kuin nainen on luotu miehestä, myös mies on syntynyt naisesta. Mutta kaikki on saanut alkunsa Jumalasta.
Päätelkää itse, onko naisen sopivaa rukoilla Jumalaa avopäin.
Opettaahan jo luontokin teille, että pitkä tukka on miehelle häpeäksi mutta naiselle kunniaksi. Pitkät hiukset on annettu naiselle hunnuksi.
Jos joku kuitenkin väittää vastaan, niin sanon hänelle, ettei meillä ole sellaista tapaa eikä yleensäkään Jumalan seurakunnilla.
1 Kor 11:8-16
Ohje 2: Naiset eivät puhu eivätkä edes kysele asioita seurakunnan kokoontumisissa.
Niin kuin on laita kaikissa pyhien seurakunnissa, naisten tulee olla vaiti seurakunnan kokouksissa. Heidän ei ole lupa puhua, vaan heidän on oltava kuuliaisia, niin kuin lakikin sanoo. Jos he tahtovat tietoa jostakin, heidän on kysyttävä sitä kotona omalta mieheltään, sillä naisen on sopimatonta puhua seurakunnan kokouksessa. Teidänkö luotanne Jumalan sana on lähtenyt liikkeelle? Tai onko se tullut pelkästään teidän luoksenne?Miehet rukoilevat kädet kohotettuina, ei kädet ristissä
1 Kor 14:34-36
Ohje 3: Rukoiltaessa miehet seisovat ja kohottavat kätensä taivasta kohti.
Tahdon, että kun miehet rukoilevat, he kohottavat kätensä rukoukseen puhtain mielin, ilman vihaa ja ilman epäilyä.Nainen ei opeta
1 Tim 2:8
Ohje 4: Nainen ei opeta jumalanpalveluksessa saarnaten, ei pyhäkoulussa, koulussa, kristillisessä opistossa, yliopistossa, ei kotonakaan, vaan perheen isä hoitaa ruokarukouksen, Isä meidän ja 10 käskyn opettamisen
Naisen tulee kuunnella opetusta, hiljaa ja kuuliaisena. Sitä en salli, että nainen opettaaNainen ei hallitse miestä
1 Tim 2:9
Ohje 5: Naisella ei ole puheoikeutta eikä äänioikeutta seurakunnan kokouksissa eikä kotona hallintaoikeutta mihinkään
...enkä sitä, että hän hallitsee miestä; hänen on elettävä hiljaisesti.Naisen oma tie pelastukseen: lapset, usko, rakkaus ja pyhä elämä
1 Tim 2:9
Ohje 6: Naisia rohkaistaan kristillisessä opetuksessa synnyttämään paljon lapsia, kantamaan syyllisyyttä ihmiskunnan lankeamuksesta syntiin sekä huolehtimaan siitä, että pysyvät uskossa, rakkaudessa ja siveydessä. Näin hekin pääsevät pelastuksesta osalliseksi.
Ensinhän luotiin Aadam ja sitten Eeva, eikä petetyksi joutunut Aadam, vaan nainen antoi pettää itsensä ja rikkoi käskyn. Lasten synnyttäjänä hän on kuitenkin pelastuva, jos vain pysyy uskossa ja rakkaudessa ja viettää hillittyä, Jumalalle pyhitettyä elämää.
1 Tim 2:11-15
...............
Raamatussa on säilynyt paljon muitakin Uuden testamentin seurakunnille suunnattuja apostolisia ohjeita. Edellä mainitut kohdat lienevät Suomessa edelleen käytännön elämää suurten 1800-luvun kansanherätysten perintönä.
Poikkeus on ohje miesten rukouksesta kädet kohotettuina, jota tietääkseni ei missään luterilaisessa herätysliikkeessä noudateta ja helluntailaisten tapaa rukoilla jopa oudoksutaan.
Pään peittäminen huivilla oli tapana 1800-luvulla yleisesti muutenkin, mutta nykyään käytäntö lienee Suomessa vain katolisilla (jumalanpalveluksen aikana pidettävä kaunis pitsiliina tms), esikoislestadiolaisilla (huivi) ja ehkä jollain muulla ryhmällä.
Pitkien hiusten raamatullinen vaatimus ainakin esikoislestaiolaisilla edelleen voimassa.
Lasten synnyttämisestä on vanhoillis-lestadiolaisuudessa ollut viime vuosina taas paljon puhetta. Suuret perheet ovat siunaus mutta myös melkoinen rasitus äidille. Sielläkään tuskin suoraan pelastumista sidotaan lasten saamiseen ja luonnon aiheuttamaa lapsettomuutta ymmärretään, ehkäisyä ei.
Naisten osuus suomalaisten herätysliikkeiden johtotehtävissä lienee melko vähäinen, kuten Raamattu neuvoo.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti