lauantai 19. lokakuuta 2013

Naispiispat: neitseestäsyntymisopilla ei ole väliä

Ruotsin evankelis-luterilaisen kirkon arkkipiispa
saksalaissyntyinen Antje Jackelén (s.1955)
kuva wikimedia

Miehen ja naisen ajattelun rakenteellinen erilaisuus näkyy myös uskonasioissa.

Teesi on taustana yritykselleni ymmärtää Ruotsin ensimmäisen naisarkkipiispa Antje Jackelénin ja Suomen ensimmäisen naispiispa Irja Askolan suhtautumista apostolisen uskontunnustuksen feministiseen avainkohtaan "syntyi Neitsyt Mariasta".

Ymmärrän heidän huolellisesti muotoilluista teologisista lausunnoistaan, ettei opilla neitseestäsyntymisestä ole juurikaan väliä aikamme kirkossa. (Aihe ei ole myöskään tällä hetkellä mitenkään pinnalla Luterilaisen maailmanliiton agendoissa, kertoo Kaisamari Hintikka.)

Kansa näyttää olevan samaa mieltä, molemmat naiset valittiin vahvalla äänten enemmistöllä Kristuksen kirkon paimenen vastuulliseen tehtävään.


Kotimaa24 uutisoi 15.10.2013:
Ruotsin kirkon Härnosandin hiippakunnan piispa, suomalaissyntyinen Tuulikki Koivunen-Bylund iloitsee Antje Jackelénin valinnasta Ruotsin ensimmäiseksi naispuoliseksi arkkipiispaksi.
...
Häntä lämmittää Jackelénin saaman suuren kannatuksen ohella erityisesti se, että uusi arkkipiispa on maahanmuuttaja kuten hänkin.

- Tämä on minulle jälleen osoitus siitä, että Ruotsin kirkko on todellinen Kristuksen kirkko. Meille moninaisuus on aidosti rikkaus, Koivunen-Bylund sanoo.

- Hänen takanaan on valtavan suuri Ruotsin kirkon päättäjien, luottamushenkilöiden ja viranhaltijoiden tuki, Koivunen-Bylund sanoo.

Hän kuvaa saksalaissyntyistä Antje Jackelénia taitavaksi, haasteita pelkäämättömäksi teologiksi sekä positiiviseksi, iloiseksi ja kannustavaksi henkilöksi ja luotettavaksi ystäväksi.
lue koko artikkeli Kotimaa24 15.10.2013

Irja Askolan vastaus 2010
Helsingin piispanvaalien alla 2010 esitettiin ehdokkaille kolme kysymystä, joista Irja Askolan vastaus ensimmäiseen "Uskotko Jeesuksen neitseelliseen syntymään, kuten apostolisessa uskontunnustuksessa sanotaan?" ymmärrettiin näin

"Askola uskoo, että Jeesus on Jumalan poika. Hän ei ole Joosefin poika vaan mukana on yliluonnollinen elementti. Neitseestäsyntyminen on hänelle "sanallinen likiarvo" asiasta, jota ei ihmissanoin voi sanoa."
Usko ja elämä keskustelu


Naisetko vain?
Dosentti ja tietokirjailija Kari Kuula on kirjoittanut useammankin tekstin neitseestäsyntymisopista ja sen liiallisesta korostamisesta kirkossa - onhan tämä aihe hyvin vähän edustettuna Uuden testamentin kirjoituksissa.

Katso esimerkiksi Kuulan vastaus Kotimaa24 kirjoituspyyntöön aiheesta Kuopion piispanvaalien yhteydessä "Neitseestäsyntymisestä virheellisiä uskomuksia", kun ehdokkaana ollut Sakari Häkkinen kertoi kiistävänsä koko opinkappaleen.

Mutta juuri tämä Kari Kuulan kirjoitus - ja Sakari Häkkisen raju kannanotto, jossa hän laittaa tietoisesti päänsä pölkylle vaarantaen valituksi tulemisensa - kertovat miehen ja naisen välisestä rakenteellisesta erosta. Ainakin näille kahdelle miehille asialla on väliä ja se on niin tai näin.
Kuula itse pitää Jeesuksen sikiämistä neitseestä totena, mutta hänen mielestään se ei ole kristinuskon keskeisin opinkappale.

– Kyllä minä uskon neitseestäsyntymiseen, vaikka se on naiivia ja epäfilmaattista nykyään. Uskon neitseestäsyntymiseen saman logiikan nojalla, kuin jolla Luther perusteli lapsikastetta. Kirkko on sitoutunut sekä lapsikasteeseen että lauseeseen ”sikisi Pyhästä Hengestä”, Kuula toteaa.

Hän sanoo kuitenkin, että neitseestäsyntymiseen liitetään virheellisiäkin uskomuksia. Hänen mielestään esimerkiksi piispakandidaatti Miikka Ruokanen esitti neitseestäsyntymisen liian keskeiseksi opiksi. Kuulan mielestä Jeesuksen jumaluus ei perustu siihen, että hän syntyi neitseestä.

– Neitseestäsyntyminen ei ole se tapa, jolla jumaluus tulee ihmiseen. Jeesus ei ole Jumalan ja ihmisen yhdistelmä.

Tämän vuoksi Kuula ei lähtisi korostamaan neitseestäsyntymistä yhtään nykyistä enempää esimerkiksi joulun raamatunkertomuksista opetettaessa. Hän ei sano suoraan, onko hän aina ajatellut neitseestäsyntymisestä samoin kuin nyt, mutta toteaa käyneensä läpi omat skeptiset vaiheensa.
Lue koko artikkeli Kotimaa24 21.12.2011


Mitä tähän sanomme?
Kari Kuulan ja Sakari Häkkisen kanssa olisi mielenkiintoista taittaa peistä tästä asiasta, mistä oikein on kysymys, pistää teologista ja eksegeettistä painia oikein miehekkäästi olantakaa että tanner tömisee! Totuuden nimessä uskon, että kehään tulisi myös naisteologeja otsa tuimassa rypyssä ja nyrkkeilyhanskat hyvin sidottuina. Joitakin...

Sen sijaan arkkipiispa Antje Jackelén ja piispat Tuulikki Koivunen-Bylund ja Irja Askola pitäisivät moista tappelua vanhasta opinkappaleesta sivistymättömänä ja tarpeettomana, kun ihmiskunta kipeästi kaipaa Jumalan rakastavaa armohoitoa syviin vammoihinsa.

(Tahdon tässä heti torjua yllättävän laajalle levinneen harhakäsityksen, että paavin kirkko olisi joskus keskustellut onko naisella sielu. Ei ole keskustellut, koska naisen sielu ei koskaan ole ollut virallisesti sielläkään epäilyksen aihe. Katso tästä esimerkiksi Mystic Rose)


Päivitys
Tuleva arkkipiispa kommentoi keskustelua Svenska Dagbladet 23.10.2013

"Intervjun vid hearingen inför ärkebiskopsvalet har återgivits och tolkats på olika sätt i medierna. Det har till och med hävdats att jag ”förnekar” jungfrufödelsen. Det är fel. I intervjun sa jag – visserligen lite tillspetsat – att om man ”tar jungfrufödelsen som en biologisk fråga så har man missat hela poängen”. Detta var inte ett svar på frågan om huruvida under är möjliga. Utan det jag ville och vill betona är att om vi reducerar berättelsen till en biologisk fråga går vi miste om de rika teologiska övertonerna kring Jesus och Maria."

Kotimaa24 uutisoi
Hän toteaa lehdessä, että hänen sanomisiaan on tulkittu monin tavoin. "On jopa väitetty, että kiellän neitseestäsyntymisen. Se on väärin väitetty. Haastattelussa (viittaa taannoiseen arkkipiispaehdokkaiden haastatteluun) sanoin – tosin hieman kärjistäen – että jos käsittelemme neitseestäsyntymistä biologisena kysymyksenä, silloin olemme eksyneet asian pointista. Tämä ei ollut vastaus kysymykseen, ovatko ihmeet mahdollisia. Sen sijaan halusin ja haluan painottaa, että jos typistämme kertomuksen biologiseksi asiaksi menemme vikaan niistä teologisesta pohjavireestä, joka liittyy Jeesukseen ja Mariaan."
lue koko artikkeli Kotimaa24


"Som kristna ska vi inte blygas över inkarnationens mysterium, inte relativisera dess unicitet utan, som Maria, begrunda det i våra hjärtan. Inte för att vi har ord som räcker till, utan för att detta är större än våra ord."
Antje Jackelénin

6 kommenttia:

  1. En ole teologi, mutta mielestäni neitseestä syntymisen kieltäminen (tai sen kyseenalaiseksi asettaminen) rikkoo luterilaisen viitekehyksen konsepteja. Se vanhurskaus, joka tuotiin taivaasta, syntyy "neitseestä" ja on myös neitseellinen siinä mielessä että se on täysin ilman vanhan Aatamin "siementä", siis oman vanhurskauden (lain) tekoja.
    Tämän lahjavanhurskauden (Jeesuksen ansion tähden) uskominen omalle kodalle on ihmiselle yhtä vähän järkeen käypää kuin neitseestä syntymisen ihmeeseen uskominen.
    Tunnustamalla neitseestä syntymisen ihmeen tunnustamme myös samalla, että meidän inhimmillinen (=lihallinen) järkemme, älymme, tietomme ja tieteelliset saavutuksemme ovat "maan tomua", kehittyneet palvelemaan ihmislajimme selviytymistä "darwinistisessa" olemassaolon taistelussa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kauniisti kirjoitat uskon salaisuuksia ihmetellen.

      Kommentistasi päätellen sinulle apostolisen uskontunnustuksen sanoilla "syntyi Neitsyt Mariasta" on väliä ja tahdot perustella, miksi asialla on merkitystä.

      Tämän perusteella on todennäköistä, että olet miespuolinen kirjoittaja, mutta ei 100% varmaa, kuten ruotsalaisen naisprofessorin raju kannanotto kertoo - eroaminen kirkosta, jonka arkkipiispa ei pidä tätä oppia tärkeänä eikä ajankohtaisena ja joka saa siitä huolimatta poikkeuksellisen suuren ääntenvyöryn tehtäväänsä.

      Poista
  2. Kiitos palautteesta, ymmärsit oikein sen, että halusin nimenomaan tehdä kytkennän uskontunnustuksen merkitykseen.
    Sanotaanhan siellä Raamatussa jossain paikassa niinkin (en nyt muista missä) että "suun tunnustuksella pelastutaan".
    Ymmärtääkseni luterilaisen tunnustuksen varsinaisella sisällöllä ei ole osallisuutta siihen patriakaaliseen hapatukseen, missä kunniakulttuurin sinapinsiemen alitajuisesti vieläkin, tietyillä tahoilla myös länsimaisissa kristillisissä piireissä, tuntuu muhivan. Nimittäin, että naisen sukupuolinen koskemattomuus, neitseys sinänsä, olisi suuri pointti Jumalankin silmissä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Neitseys sai nopeasti valtaisan merkityksen Kristuksen kirkossa, sekä miesten että naisten.

      Miksi sanot, että se ei olisi suuri pointti Jumalan silmissä? Ehkä tarkoitat naisen asemaa laajemmin juutalais-kristillisen perinteen vaikuttamassa osassa ihmiskuntaa, jossa tuli tärkeäksi Marian ikuinen neitseys ja kielletään se, että Jeesuksella oli Uuden testamentin mukaan veljiä ja sisariakin varmaan (joita ei ehkä laskettu...) Ikäänkuin aviovaimona ja äitinä nainen olisi Jumalan silmissä vähempiarvoinen, ja mies aviomiehenä ja isänä Jumalan silmissä vähempiarvoinen kuin selibaatissa elävä?

      Nämä ovat kaksi eri asiaa - neitseyden merkitys ja sen epäraamatullinen ylikorostus kristillisessä kirkossa...

      Poista
    2. Ne ovat tosiaan kaksi eri asiaa.
      Tarkoitin, että naisen asema ja siihen kohdistuneet odotukset, neitseys mukaanluettuna, juutalais-kristillisessä perinteessä ovat vaikuttaneet ja vieläkin alitajuisesti vaikuttavat siihen uskotaanko neitseelliseen sikiämiseen kirjaimellisesti vai ei ja millaisia opillisia tulkintoja sille annetaan. On siis kysymys motiiveista (muistakin) miten asia nimenomaan halutaan nähdä ja selittää. Pyhällä Hengellä ei ole näitä inhimmillisiä motiiveja. Hän kirkastaa vain Kristuksen lunastustyötä.





      Poista
  3. Pyydän ottamaan huomioon, ettei ihmisen DNA:n puhtaus ole itsestäänselvyys.

    http://ennustuksia.com/2013/06/12/ihmisen-kirjan-muokkaaminen/

    VastaaPoista