perjantai 26. joulukuuta 2008
Laestadius ja maahiset
yhteydet vanhoihin kansanperinteisiin ovat erityisen voimakkaita Lapissa, jossa maahiset yhä tänään elävät kansan muistissa ja tavoissa.
Lapin herättäjä ja Pohjolan apostoli Lars Levi Laestadius oli itse äitinsä puolesta saamelainen.
Näin hän oli herkkä luonnossa kulkija, sen äänien, värien, luonnon moninaisten ilmiöiden tarkkailija.
Etevänä kielimiehenä Laestadius laati saamelaisille "kotalappi" kirjakielen
Tiedemiehenä Laestadius ei tutkinut ja kerännyt vain kukkia vaan tallensi myös arvokasta ja monipuolista tietoa saamelaisten tavoista ja uskonnosta.
Rauna Kuokkanen, PhD
Dekána/Dean of Academic Studies
Sámi Allaskuvla/Sami University College
Hánnoluohkká 45
9520 Guovdageaidnu/Kautokeino
Norway
tel. (+47) 7848 7713
Mob. (+47) 9283 7146
Saamelainen Rauna on nykyään Kanadassa, Ontariossa, tutkimassa globalisaation ja kansallisen autonomian asioita.
Kanadassa on intiaanien asema järjestetty paljon paremmin kuin USA:ssa, jonka lähihistoria on suorastaan järkyttävä intiaanien kansanmurhineen ja reservaatteineen.
Hän on arvioinut lestadiolaisen uskontotieteen professori Juha Pentikäisen kirjaa saamelaisista "Saamelaiset. Pohjoisen kansan mytologia" artikkelissaan
Noitarumpu, Laestadius ja saamelainen mielenmaisema.
aikamme valkoihoiselle lestadiolaiselle saattaa olla yllätys, miten tosissaan Laestadius otti saamelaisten uskonnon.
mutta hänellä oli siihen poikkeukselliset edellytykset.
uskallan väittää, että meidän Herramme Jeesus Kristus piti tärkeänä, että Hänen valitsemansa Pohjolan apostoli ymmärtää sisältäkäsin ja herkän luonteensa saamelaisten kieltä ja kulttuuria, uskonnollisia perinteitä, maahisia ja noitarumpuja.
Valinnan viisaus näkyy Laestadiuksen työn syvällisessä merkityksessä saamelaisille sekä kulttuurin että kansallisen identiteetin ja vähemmistökansan, alkuperäiskansan kysymysten kannalta.
Aikamme jumalattomat ihmiset, jotka eivät usko sen enempää Jeesukseen kuin Jumalaan tai Pyhään Henkeen, pitävät Laestadiuksen työtä saamelaisten parissa "valkoisena kulttuurikolonialismina".
Kun Maria matala tyttö saapui Suomeen, vihainen vaka vanha Väinämöinen alkoi soutaa suurille ulapoille.
nämä ihmiset varmaan ajattelevat, että kristinuskon tulo Suomeen tuhosi suomalaisen kansanperinteen ja olisivat mielellään jättäneet meidät Lallin kanssa pakanuuden yöhön.
samalla tavoin "olisi ollut parempi ettei Laestadiusta olisi" ja saamelaiset saisivat shamaaniensa kanssa vapaasti yhä rummuttaa itsensä tuolle puolen rajan.
nämä epäuskoiset ihmiset ovat oikeassa, jos Jumalaa ei ole olemassa.
jos Jumala on olemassa, he ovat lähes totaalisesti väärässä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti