Totisesti on kohtuullista
ylistää autuaaksi sinua, Jumalansynnyttäjä,
aina autuas ja viaton ja meidän Jumalamme Äiti.
Me ylistämme sinua, joka olet kerubeja kunnioitettavampi
ja serafeja verrattomasti jalompi,
sinua puhdas Neitsyt, Sanan synnyttäjä,
sinua totinen Jumalansynnyttäjä!
(Rukouskirja Orologion 2000, s. 91)
ajatuksemme lähtevät oitis ortodoksisen kirkon juhlallisiinmenoihin ja hymneihin Marialle, Jeesuksen äidille.
protestantti sanoo sen sijaan mieluusti paljon arkisemmin "Maria, Herran piikanen"
protestantit protestoivat roomalais-katolisen kirkon Marian palvontaa, josta on tullut 1800-luvulta lähtien varsin keskeinen osa tuon maailman suurimman kristikunnan haaran elämää.
tätä karttaen varotaan puhumasta Mariasta kovin paljoa, asetetaan hänet tänne meidän muiden pariin ihmiseksi ja joka nöyrästi otti vastaan Jumalan Sanan ja kätki sen sydämeensä.
kuin kuka tahansa meistä? vaan ei!
Maria - Jumalansynnyttäjä, Jumalan äiti
Tiedämme Mariasta hyvin vähän samoin kuin tiedämme Jeesuksen lapsuudesta ja nuoruudesta hyvin vähän.
Mutta se, mitä Mariasta tiedämme. on melkoista jytää.
kuin yxi meistä??
Marian palvonta
no mites se piru meiltä pilaisi tämän niin uskomattoman kauniin asian
nuori nainen, neitsyt, tulee raskaaksi ja synnyttää Jumalan.
hmmm
no tämähän on helppoa
Marian palvonta!
sen ympäriltä saamme aikaan sellaisen kiistan, että riitelemään tottuneet lestadiolaisetkin alkavat lämmetä.
ja kuinka ollakkaan
keskellä liljain ja ruusujen, heinillä härkien kaukalon
lapsi puhkeaa itkuun ja Maria hämmentyneenä seuraa tuota kylätappelua, missä kristityiksi itseään kutsuvat ihmiset lyövät toisiaan halolla päähän, potkivat takamuksiin ja repivät hiuksista ennenkuin tuomitsevat toisensa oikein suureen ääneen helvetin pohjalle.
huh, perkele huokaa helpotuksesta, olipa lähellä että joku alkaisi ajatella itse asiaa!
Miten me voimme tietää Marian ajatuksista?
"Mutta Maria kätki kaikki nämä sanat ja tutkisteli niitä sydämessään"
kuka tuollailsta voi kertoa Mariasta?
Maria itse voisi tuommoista kertoa.
Olisiko mahdollista, että meillä olisi Uudessa Testamentissa Marian omaa kertomaa??
niiden tietojen pohjalta, joita meille on annettu Uudessa Testamentissa, Maria seisoi ristin juurella, missä hänen poikansa riippui kuolemaa tehden.
Kun Jeesus näki, että hänen äitinsä ja rakkain opetuslapsensa seisoivat siinä, hän sanoi äidilleen: "Nainen, tämä on poikasi!"
Sitten hän sanoi opetuslapselle: "Tämä on äitisi!" Siitä hetkestä lähtien opetuslapsi piti huolta Jeesuksen äidistä. Joh 19:26-27
Kirkon piirissä on muistitieto, että Johannes olisi ottanut Jeesuksen äidin, Marian, mukaansa Efesoon. On siis varsin mahdollista, että Maria on kertonut muistojaan jollekin.
Erityisen paljon Mariasta kertoo Luukkaan evankeliumi, jonka tekijä sanoo tutkineensa asioita paljon.
Emme varmaan koskaan saa tieteellistä todistetta, että joku nauhurin kanssa on tallentanut Marian kertomaa.
Mutta jotain kautta lekuri Luukas on saanut kuulla että "Maria kätki nämä sanat ja tutki niitä sydämessään"
jonka ilmeisesti Maria äiti itse on jollekin kertonut. Varmaan aika paljon värikkäämmin ja monin sanoin Maria on vanhemmiten varmaan jouluyön tapahtumista kertonut.
Jumalansynnyttäjä ei ole sama kunnianimi kuin "Jumalan äiti"
hiustenhalkomista?
no kun ei. yritystä selventää, kuka Maria on. Painopiste on synnyttämisessä, kreikan sana tarkoittaa tosiaan lapsivuodetta.
kyse ei ole sukulaissuhteesta, sellaisesta jossa Maria olisi jotenkin iankaikkisen Jumalan äiti.
siitäkös riemu syntyisi.
Efeson kirkolliskokous 431 pohti kovasti, kuka Jeesus on ja päätyi siihen, että Jeesus on totinen Jumala ja totinen ihminen.
mukavahan se olisi tietää, onko Maria totisen ihmisen äiti, ja Jumala totisen Jumalan isä, kun Pyhä Henki varjosi neitsyen, joka tuli raskaaksi.
mukavahan se olisi uteliaan ihmisen tietää paljon muutakin tämän maailmankaikkeuden salaisuuksista ja jumalallisista asioista.
vaan ei yli sen mitä kirjoitettu on.
Maria synnytti Jeesuksen. Jeesus on Jumala ja ihminen. Näin Maria on jumalansynnyttäjä ja eräässä mielessä Jumalan äiti.
Efesossa oli tarkkoja poikia mukana
He sanoivat "ei theotokos, jumalansynnyttäjä, vaan khristotokos, Kristuksen synnyttäjä"
johon piispat vastasivat "Kristus on Pyhän Kolmiyhteyden, iankaikkisen Jumalan, persoona."
Beetlehemissä tapahtui ainutkertainen asia. Jumala tuli lihaksi, latinaksi inkarnaatio.
Maria äidille kirkon antama kunnianimitys "theotokos" tarkoittaa juuri tätä.
Inkarnaatio - lihaksi tuleminen
Nainen tuli raskaaksi, hänen kohdussaan ollut munasolu hedelmöittyi, kiinnittyi kohdun seinään, kasvoi yhdeksän kuukautta äidin rinnan alla, sai ravintonsa napanuoraa pitkin, ja kun aika oli tullut, syntyi kuten kaikki ihmiset syntyvät tähän kylmään maailmaan.
ei vain ollut lääkäriä paikalla takamuksille läpsyttämässä. ehkä joku paikallinen nainen oli kätilönä auttamassa.
ei voinut Joosefkaan sikaria poltella ulkosalla, kun tupakka tuli tunnetuksi vasta 1500 vuotta myöhemmin.
tuli ihmiseksi. ihan oikeaksi ihmiseksi.
Jumala tuli lihaksi.
Ikuinen Neitsyt
kristillinen kirkko, luterilaiset Tunnustuskirjat mukaanlukien, antavat Marialle myös kunnianimen "ikuinen neitsyt".
kuten Amadeus aivan oikein toteat, Raamattu selvästi kertoo että Mariasta tuli Joosefin vaimo ja Herrallemme oli lihan puolesta veljiä ja sisaria.
näistä tunnetuin Jaakob, Herran veli, josta tuli varhaisen messiaanisen seurakunnan johtaja ja jonka kirje mahdollisesti on Uudessa testamentissa (tai sitten ei)
"ikuinen neitsyt" on saanut sitten ajatuksen, että nainen joka ei mene avioliittoon on jotenkin pyhempi kuin perheenäiti. Nunnaluostarit ja muut siitä kertovat.
nämä ajatuksen ehkä kulkevat käsikädessä, jolloin ollaan etääntymässä raamatullisesta hengestä hyvin kauas.
itse olen oppinut ymmärtämään tuon opinlauseen niin, että kirkolle Maria on "ikuinen neitsyt" - tämä oli hänen elämänsä tärkein anti ihmiskunnalle.
Kotirouvana, äitinä ja isoäitinä eläminen on hänen yksityistä elämäänsä.
Eeva ja Maria
kaikille naisvihaajille, misogyneille, joita kristillisessä kirkossa on yllättävän paljon, olisi hyvä muistuttaa mieleen kristillisen kirkon vanha kaunis opetus
mikä Eevan tottelemattomuuden kautta särkyi, se Marian hiljaisen ja nöyrän kuuliaisuuden kautta korjattiin.
kaksi naista, pelastushistorian viivan kahdessa eri päässä - naisen suunnaton merkitys koko ihmiskunnalle ja myös juutalais-kristilliselle uskolle, jota Raamattu huokuu.
(totta kai tiedämme, että ei Maria maailman syntiä ottanut pois vaan Jumalan Karitsa)
Maria ei pistänyt hanttiin, vaikka nuoren tytön elämä meni tosi väkkärälle ja meinasi tulla ero kihlatusta heti kättelyssä. Vaan enkelit pitivät Mariasta, Herran piikasesta, huolen.
Luukas 1:26-38 KR 1992
Kun Elisabet oli kuudennella kuukaudellaan, Jumala lähetti enkeli Gabrielin Nasaretin kaupunkiin Galileaan neitsyen luo, jonka nimi oli Maria.
Maria oli kihlattu Daavidin sukuun kuuluvalle Joosefille.
Enkeli tuli sisään hänen luokseen ja sanoi: "Ole tervehditty, Maria, sinä armon saanut! Herra kanssasi!"
Nämä sanat saivat Marian hämmennyksiin, ja hän ihmetteli, mitä sellainen tervehdys mahtoi merkitä.
Mutta enkeli jatkoi: "Älä pelkää, Maria, Jumala on suonut sinulle armonsa.
Sinä tulet raskaaksi ja synnytät pojan, ja sinä annat hänelle nimeksi Jeesus.
Hän on oleva suuri, häntä kutsutaan Korkeimman Pojaksi, ja Herra Jumala antaa hänelle hänen isänsä Daavidin valtaistuimen.
Hän hallitsee Jaakobin sukua ikuisesti, hänen kuninkuudellaan ei ole loppua."
Maria kysyi enkeliltä: "Miten se on mahdollista? Minähän olen koskematon."
Enkeli vastasi: "Pyhä Henki tulee sinun yllesi, Korkeimman voima peittää sinut varjollaan. Siksi myös lapsi, joka syntyy, on pyhä, ja häntä kutsutaan Jumalan Pojaksi.
Ja tiedä tämä: Myös sukulaisesi Elisabet kantaa poikalasta, vaikka on jo vanha. Hän on jo kuudennella kuukaudella -- hän, jota on pidetty hedelmättömänä! Jumalalle ei mikään ole mahdotonta."
Silloin Maria sanoi: "Minä olen Herran palvelijatar. Tapahtukoon minulle niin kuin sanoit."
Niin enkeli lähti hänen luotaan.
Jumalalle ei mikään ole mahdotonta
Voiko upeampaa tekstiä enää kuvitella?
jossa ihmisen herkkä nuoruus, viattomuus, ihmettely ja enkelin majesteettiset läpi aikakusien kaikuvat sanat kohtaavat?
kun on oikein tiukka paikka, meidän kannattaa muistaa Gabrielin sanat Marialle:
Jumalalle ei mikään ole mahdotonta
tämän maailman viisaat ja oppineet kertovat varmaan taas tänä jouluna, että tämä ei pidä paikkaansa.
he sanovat: ei Jumala kykene ssattamaan tyttöä raskaaksi
Hän, joka on synnytyselimet suunnitellut ja luonut?
he sanovat: ei Jumala kykene lähettämään enkeleitä mihinkään
he sanovat: ei Jumala kykene herättämään kuolleista ketään
he sanovat: yhtä puppua kaikki, joulusatua, valhetta pääsiäisestä!
sanotaan heille yhdessä enkeli Gabrielin kanssa
Jumalalle ei mikään ole mahdotonta!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti