Raamattua korkeimpana auktoriteettina pitävinä meidän protestanttien tulisi löytää oikea tapa ylistää Mariaa autuaaksi.
Sanoohan Marian kiitosvirsi
"Minun sieluni ylistää Herran suuruutta,
minun henkeni riemuitsee Jumalasta,
Vapahtajastani, sillä hän on luonut katseensa vähäiseen palvelijaansa.
Tästedes kaikki sukupolvet ylistävät minua
autuaaksi, sillä Voimallinen on tehnyt minulle suuria
tekoja."
Luukas 1:46-49.
meidän ei tosiaan tarvitse osallistua Marian palvontaan, joka menee yli äyräiden, eikä siitä riidellä.
kukin seisoo Herran edessä ja vastaa näistä asioista Hänelle.
mutta Haamulin osoittamalla tavalla voimme katsella Mariaa myös uskon ja uskovan ihmisen esikuvana.
joka kuulee Sanan ja uskoo sen
jonka elämässä Jumalan Sana tulee lihaksi
tämä on ainutlaatuinen tapahtuma, inkarnaatio ja Jeesuksen syntymä ihmiseksi Beetlehemissä kaksituhatta vuotta sitten.
ja tämä on toistuva tapahtuma, kun Jumalan Sana tulee lihakasi meidän elämässämme ja saa aikaan sen, mitä varten Jumala on sen lähettänyt.
yksinkertainen, kuuliainen, nöyrä ja hiljainen, sydämessään paljon kuulemaansa miettivä ja varmasti rukouksen ihminen.
Neitsyt Maria voi myös olla meidän sukupolvellemme puhtauden esikuva, mallina nuorille tytöille ja nuorille miehille, että kihlaus ja avioliitto ovat edelleen suuria Jumalan lahjoja.
kannattaa odottaa, sillä tarkoitus on että Jumala antaa lapsen jos toisenkin, joista jokainen on suuri Jumalan lahja ja ansaitsee turvallisen perheen.
vaikka isän osuus ei aina olisikaan kaikille niin selkeä. Joosef teki miehen teon ja otti tytön vaimokseen.
>>
"Pyhä Henki tulee sinun yllesi, Korkeimman voima peittää sinut varjollaan. Siksi myös lapsi, joka syntyy, on pyhä..."
Tämä on samalla myös tavallaan kuvaus siitä, mitä meissäkin tapahtuu, kun uudestisynnymme. Se on kuvaus uuden ihmisemme syntymisestä Pyhän Hengen vaikutuksesta.
Silloin meillekin kuuluvat nämä sanat, jotka Elisabet lausui Marialle Pyhän Hengen vaikuttamana: "Autuas sinä, joka uskoit!"
Usko oli Mariankin kohdalla Herran alkama ja täyttämä teko. Omasta puolestaan Maria oli varmaankin nimensä veroinen (Marian nimen voidaan tulkita suomeksi tarkoittavan "vastahakoisuutta"). Lihallisen ihmisensä puolesta hänkin - ilman Jumalan antamaa Henkeä - oli vastahakoinen.
Room. 8:6
Sillä lihan mieli on kuolema, mutta hengen mieli on elämä ja rauha;
Room. 8:7
sentähden että lihan mieli on vihollisuus Jumalaa vastaan, sillä se ei alistu Jumalan lain alle, eikä se voikaan.
>> nimimerkki Haamul Nettiruukku
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti