Helium atomi (2) fm yksikkö on femtometri 10-15 m kuva wikimedia |
Seurakuntalainen.fi uutisoi tärkeästä puheenvuorosta
Elämään-lehden huhtikuun numerossa käsitellään ruumiillista ylösnousemusta. Lehden haastatteleman Åbo Akademin dogmatiikan professori Gunnar af Hällströmin mukaan ylösnousemuksen ruumiillisuutta on pohdittava Jeesuksen ylösnousemuksesta käsin. - Hän on ensimmäinen meistä, esimerkkitapaus, rakastettavissa ja kuitenkin niin erilainen, Hällström kuvailee. Tehdäänkö ylösnousemuksessa kokonaan uusi ruumis vai kootaanko ruumis uudelleen kuolleen ajallisesta ruumiista? Hällströmin mukaan on selvää, että sama ruumis kootaan uudelleen, vaikka se olisi poltettu atomeiksi.Kauniit sanat ensin, vaikka en haastattelua pääse sattuneesta syystä lukemaan kokonaisuudessaan, uutinen kuvaa sen keskeistä sisältöä ja kuinka siinä oli esillä elintärkeitä kristillisen uskon asioita. Systemaattisen teologian akateemisten edustajien osallistuminen kirkkokansan keskusteluun on tavattoman hieno asia, jostain syystä yllättävän harvinaista.
- Kokonaan uusi ruumis tarkoittaisi että opetamme sielun vaellusta - ruumiista seuraavaan, hän huomauttaa.
- Kirkko opettaa ylösnousemusta Jeesuksen tapauksen mukaisesti. Siitäkin huolimatta että leijonat söivät kristittyjen ruumiita ja heidän tuhkansa heitettiin jokeen.
lue koko kuutinen seurakuntalainen.fi
Elämä lehden saama haastattelu on kaiken kaikkiaan todella hieno asia!
Ongelma
Hällströmin mukaan on selvää, että sama ruumis kootaan uudelleen, vaikka se olisi poltettu atomeiksi.
Ruumiin ylösnousemus on todellakin kristinuskon älyllisen hyväksymisen cause célèbre tai suorastaan l'enfant terrible.
Kyllähän modernin tieteellisen ajan koulima ihminen voi hyväksyä ajatuksen myyttisestä, symbolisesta Jeesuksen ylösnousemuksesta. Vaikka alkukirkon taikauskoisen ajan tietämättömät uskoivatkin Jeesuksen nousseen ruumiillisesti haudasta, "me tiedämme toki paremmin".
Puhe siitä, että tämä ruumis nousisi haudasta kohtaamaan Kristuksen tuomioistuimen tuntuu aivan mahdottomalta.
Professori Gunnar af Hällström viittaa atomeihin. Näihin olen huomannut ateistienkin viittaavan, sanoen että yhden ihmisen atomit ovat luonnon kiertokulussa myöhemmin osa satojen ihmisten, ehkä tuhansien, ruumiista.
Ongelma on tämän maailmanajan materiaa kuvaavassa sanassa atomi.
Hengellinen ruumis
Apostoli Paavali käyttää hyvin erikoista kieltä selittäessään ruumiin ylösnousemusta korinttilaisille kristityille
Niin on myös kuolleitten ylösnousemus: kylvetään katoavaisuudessa, nousee katoamattomuudessa;(KR 1992 alkutekstiä selittelevä käännös on tässä avainkohdassa virheellinen, käyttäen sanaa ajallinen kun pitäisi olla sielullinen. Katso aiheesta Kirjoituksia Raamatusta)
kylvetään alhaisuudessa, nousee kirkkaudessa; kylvetään heikkoudessa, nousee voimassa;
kylvetään sielullinen ruumis, nousee hengellinen ruumis. Jos kerran on sielullinen ruumis, niin on myös hengellinen.
Niin on myös kirjoitettu: "Ensimmäisestä ihmisestä, Aadamista, tuli elävä sielu"; viimeisestä Aadamista tuli eläväksitekevä henki.
Mutta mikä on hengellistä, se ei ole ensimmäinen, vaan se, mikä on sielullista, on ensimmäinen; sitten on se, mikä on hengellistä.
Ensimmäinen ihminen oli maasta, maallinen, toinen ihminen on taivaasta.
Minkäkaltainen maallinen oli, senkaltaisia ovat myös maalliset; ja minkäkaltainen taivaallinen on, senkaltaisia ovat myös taivaalliset.
Ja niinkuin meissä on ollut maallisen kuva, niin meissä on myös oleva taivaallisen kuva.
Mutta tämän minä sanon, veljet, ettei liha ja veri voi periä Jumalan valtakuntaa, eikä katoavaisuus peri katoamattomuutta.
1 Kor 15:42-50
Apostoli Paavalin mukaan - nykyajan kieltä tulkkina käyttääkseni - ylösnousemusruumista ei ole tehty tämän maailman peruselementeistä, atomeista.
Sielunvaellusta?
Onko korinttilaiskirjeen yliluonnollinen sanoma ymmärrettävä siis siten, että ajallinen ruumis tuhoutuu ja sielu saa uuden asuinsijan aivan toisenalaisessa taivaallisessa hengellisessä ruumiissa.
Professori af Hällström vertaa aiheellisesti tällaista kirkon torjumaa opetusta ruumiista ruumiiseen siirtymiseksi, sielunvaellukseksi.
Mutta apostoli ei näin opeta, vaan korostaa kirjeessään monella eri tavoin ajallisen ruumiin ja ylösnousemusruumiin keskinäistä yhteyttä.
Miten siis tieteellisesti, atomista taivaallinen atomi?
Tässä ollaan Wittgensteiinin sanomattomien asioden parissa, jossa paraskin inhimillisen kielen käyttö jää vajavaiseksi Jumalan suurten mysteerien edessä, aqpostolinkin!
Kristuksen ylösnousemus on leikkauskohta, jossa tämän ajan lainalaisuuksia tutkiva tiede ja ihmisen ajattelu kohtaa toisen todellisuuden, maan ja taivaan kohtauspaikka.
Isä Jumala ei ole katsonut asialliseksi ilmoittaa meille tieteellisellä tarkkuudella sielullisen ja hengellisen ruumiin suhdetta. Saattaa olla, että emme nykyajan tiedoilla vielä pystyisi sellaista selitystä laisinkaan ymmärtämään, kun kolmannen vuosituhannen alun tiede ei hengestä juuri mitään ymmärrä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti