perjantai 8. toukokuuta 2015

Esikoiset ja helluntailaisuus


Sun Henkesi sateen alle, mun sieluni uupunut vie.
:.: Oi kirkasta huokaavalle, ristin siunattu kaita tie. :.:

Ei riitä, jos kerran Sulta, Sun kasteesi siunatun sain.
:.: Mä tarvitsen uutta tulta, uutta armoa matkallain. :.:

Ei uupua kesken matkaa tien kaitaisen kulkijat saa.
:.: On määränä siksi jatkaa, kunnes eessä on toivon maa. :.:

Sun Henkesi sateen alle, mun sieluni uupunut vie.
:.: Oi kirkasta huokaavalle, ristin siunattu, kaita tie. :.:


Alkulestadiolaisuus
Hengellinen kansanherätys alkoi rovasti Lars Levi Laestadiuksen ja hänen avustajiensa ympärillä Ruotsin Lapissa 1840-luvulta alkaen leviten sieltä nopeasti pohjois-Norjaan ja tsaarin hallitseman autonomisen Suomen Lappiin. Herätys tavoitti myös saamelaisia. 1860-luvulta herätys syttyi Amerikkaan muuttaneiden suomea puhuvien siirtolaisten keskuudessa.


Helluntailaisuus
Helluntailaisuudeksi kutsuttua kansanherätystä ei tuohon aikaan ollut olemassa. Herätys on noin 50 vuotta nuorempi kuin alkulestadiolaisuus. Se on amerikkalaista tuontitavaraa toisin kuin aidosti suomalainen Pohjolan herätys (toki Lars Levi Laestadius oli Ruotsin kansalainen ja puhui Ruotsia äidinkielenään, mutta Lapin väestö käsitti paljon suomalaisia, joiden parista hänen läheiset avustajansa tulivat.)

Helluntailaisuuden juuret ovat 1900-luvun alussa Yhdysvalloissa Kansasin osavaltiossa ja Los Angelesissa syttyneessä kansanherätyksessä.

1910-luvulla helluntaiherätys tuli Suomeen lähinnä norjalaisen metodistipappi Thomas Ball Barrattin vierailujen vaikutuksesta. Hän tuli Suomeen narvalaisten, kutsumana. (wikipedia)


Narvalaisuus
"Narvalaisuus on lestadiolaisuuden haara, joka sai nimensä syntysijastaan Narvasta. Se syntyi lestadiolaisuuden suuren hajaannuksen yhteydessä Viron Narvassa vuonna 1898, kun Viron Narvasta kävi lestadiolainen Juri Jegor Pietarissa jossa melkein kaikki lestadiolaiset olivat juuri liittyneet uusheräykseen.

Narvalaisuus muotoutui erilaiseksi kuin uusiheräys, koska kielimuuri johti väärinymmärryksiin ja toivottomuuteen Narvan lestadiolaisten keskuudessa, kun he kuulivat Pietarissa käyneeltä Juri Jegorilta että Pietarin lestadiolaiset vaativat heiltä uutta heräämistä ja sanoivat että heidän entinen uskonsa on kuollutta uskoa. Tuossa hämmennyksen tilassa Narvan lestadiolaisyhteisön opit ja käytännöt muodostuivat omalaatuisiksi "Narvan Katrin" (oik. Katariina Olli) johdolla, joka sai erityisen uskonnollisen heräyksen.

Siitä lähtien narvalaisuuden tunnusmerkkejä olivat julkirippi, ilmestykset ja rajut liikutukset. Ilmestyksistä ja näyistä tuli niin tärkeitä asioita, että Narvan Katri oli huutanut: ”Kirjoittakaa ylös, mitä minä sanon, niin siitä tulee toinen Raamattu”. Narvalaisuus levisi jossakin määrin myös Suomeen, aina Nivalan ja Ylivieskan korkeudelle asti mutta enimmäkseen Etelä-Suomeen.

Narvalaisuus sai paljon kannatusta erityisesti Pietarissa, jossa melkein kaikki lestadiolaiset olivat liittyneet uusheräykseen. Pian kuitenkin valtaosa Pietarin uusheränneistä liittyivät narvalaisuuteen. Pietarissa oli lestadiolaisia eri arvioiden mukaan noin 700-1 500 ennen 1890-luvun lopun suurta hajaannusta.

Narvalaisuus jakaantui jo aivan alkuvaiheessa kahteen suuntaukseen, joiden nimet ovat lindströmiläisyys ja kumpulaisuus.

Aleksanteri Kumpulaisen (1861-1926) johtama kumpulaisuus oli niistä hurmahenkisempi ja "lainomaisempi" painottaen ehdotonta julkirippiä.

Narvalaisuuden maltillisempi suuntaus lindströmiläisyys sai nimensä Pietarissa, Espoossa ja Viipurissa asuneeen saarnaajan Karl Teodor Lindströmin (1857-1917) mukaan.

Kumpulaiset narvalaiset kutsuivat Helsingin Rauhanyhdistykselle puhumaan norjalaisen Thomas Ball Barrattin, ja hän saapuikin Suomeen ensimmäisen kerran syksyllä 1911.

Näiden Thomas Barrattin saarnamatkojen myötä helluntaiherätys rantautui Suomeen.

Narvalaisuus hiipui 1910-luvulla ja sen kannattajia siirtyi mm uusheräykseen, helluntailaisuuteen, esikoislestadiolaisuuteen ja vanhoillislestadiolaisuuteen."
wikipedia


Kateuden henki?
Lestadiolaisuus on siis 60 vuotta vanhempi kansanherätys kuin helluntailaisuus.

Amerikkalainen karismaattisuus ei sulautunut vaivattomasti Lapin karuun pietismiin ja herätykset erkanivat toisistaan selkeästi. Helluntailaisuuden piirteitä omaava narvalainen herätys on kadonnut lestadiolaisuuden kartalta ja sen piirissä olleet palanneet Lapin herätyksen joukkoihin.

Lestadiolaisista suunnista esikoisuus on lähimpänä helluntailaisuutta ja korostaa Pyhän Hengen sekä aikuisena uudestisyntymisen merkitystä. Helluntailaiset kastavat uskoon tulleet uudelleen, esikoiset sen sijaan pitävät kastetta jokseenkin tarpeettomana, ratkaiseva on sydämessä oleva elävä usko.

Tietty jännite vallitsee vanhemman ja nuoremman veljen välillä, niin sanoakseni, ja helluntailaisten arvostelu kuulunee esikoisuuden perusasetelmiin.

Helluntailaiset ja karismaatikot senkun porskuttavat eteenpäin ja ovat Jesuksen rakkaudessa, armolahjojen runsaudessa, lähetystyön innossa ja vähäosaisten hoitamisessa kaukana edellä kaikista lestadiolaisista suunnista, etenkin pikkuruisesta esikoisten laumasta.

Salattua kateutta tuo voi herättää, noita on 500 miljoonaa, meitä 15.000, vaikka meillä on se ainoa oikea pelastava Pyhän Hengen valtuuttama parannuksen armo.




Kirkas aamu pian koittaa

Ihana hengellinen laulu helluntailaiseen tyyliin kitarakuoron laulamana



Kirkas aamu pian koittaa jälkeen aikojen yön.
Päivä varjot jo voittaa, kautta Golgatan työn.Huomenkellojen soiton kaiku sielullas soi meille kertoen:”Voiton Jeesus matkaamme toi.”
Taivaskotihin johtaa kaita elämän tie.
Herra lastansa kohtaa, kantain perille vie.Täältä katseeni nostaa, ylös vuorille saan.Sieltä sieluuni loistaa valo taivahan maan.
Oi nyt taivaisen saaton, nään mä riemullisen.
Jeesus nimessä voiton saivat voimallisen.Heidän kanssansa astun maahan kirkkauden.Silloin perille saavun joukkoon voittajien.
SAN. JA SÄV.PAAVO VIRTANEN (s.1925)

1 kommentti:

  1. Esikoisuudessa vesikastettakin pidetään varsin tarpeellisena. Lutherin tavoin ajatellaan kuitenkin, että pelastuminen ei esimerkiksi katuvan ryövärin tapauksessa ja vainojen aikana jäänyt kasteen puuttumisesta kiinni. Ja uudestisyntymiselle ei ole asetettu ikärajaa. Se voi tapahtua jo muutaman vuoden iässä.

    VastaaPoista