torstai 21. toukokuuta 2015

Messiaan parta

Bartholomeo Konstantinopolin - Uuden Rooman arkkipiispa ja ekumeeninen patriarkka
kuva The Orthodox Church
Kristittyjen ortodoksien parissa pappien ja piispojen parta on suorastaan kunnia-asia, joka kuuluu pyhyyden kuvaan. Aikamme paavit, munkit ja papit ajelevat puolestaan tietääkseni partansa pois.


Jesaja 50:4-9 messiaaninien ennustus kuvaa ihmisen pahoinpitelyä, jossa häntä syljetään, lyödään kasvoihin ja hänen partaansa revitään,

Esikoislestadiolaisuudessa parta on kuitenkin kielletty ilmeisesti miehisenä koreiluna.  Heidän keskuudessaan kerrotaan pilke silmäkulmassa miehestä, joka antoi partansa kjasvaa, jottei häntä vain kutsuttaisi saarnaajan tehtävään.


Raamatussa Messiaaninen teksti puhuu parrasta. Uskonnollisilla juutalaisilla on usein komea parta.
Jostain syystä Mooseksen laki kieltää "hiusten reunan leikkaamisen".

»Älkää keritkö tukkaanne päälaen ympäriltä, äläkä leikkaamalla turmele partasi reunaa» Ms 19:27

Ortodoksijuutalaiset rabbit tulkitsevat tämän lain kohdan niin, että korvien edessä olevia hiuksia ei tule leikata. Ne saavata kasvaa pitkiksi ja pojasta alkaen opitaan nämä hiukset kietomaan ja kätkemään korvalehden taakse.


Psalmi kehuu Aaronin partaa öljyisin sanoin

Miten hyvä ja kaunis onkaan
veljesten yhteinen, sopuisa elämä!
Se on kuin kallista tuoksuöljyä,
joka valuu hiuksista parralle,
Aaronin parralle,
ja siitä hänen viittansa reunuksiin.
Se on kuin aamun kaste, joka Hermonilta laskeutuu Siionin huipuille. Siionille Herra on antanut siunauksensa: siellä on elämä, ikuinen elämä.
Psalmi 133

On ilmeistä, että aikamme esikoisille isien perinnäissäännöt Lapista ovat myös parran asiassa tärkeämpiä kuin pyhän Raamatun ohjeet.

8 kommenttia:

  1. Juutalaisille parta on ollut tärkeä asia. Vanha testamentti on Jumalan sanaa, joka on kohdistettu alunperin etenkin juutalaisille, ja joka myös kristittyjen on syytä tuntea, mutta Vanhan testamentin määräykset eivät samalla tavalla velvoita kristittyjä. Ortodoksijuutalaiset pitävät yllä partaperinnettä. Mutta Uudessa testamentissa ei taida olla parran suhteen juuri opetusta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta kirjoitat, paavi on siloposki ja patriarkan kasvot parran peittämät. Esikoiset tietenkin toimivat, kuten heidän leirissään opetetaan. Joskus on silti hyvä katsoa, mitä Raamatussa asiadta sanotaan

      Poista
  2. »Älkää keritkö tukkaanne päälaen ympäriltä, äläkä leikkaamalla turmele partasi reunaa» Ms 19:27

    Ortodoksijuutalaiset rabbit tulkitsevat tämän lain kohdan niin, että korvien edessä olevia hiuksia ei tule leikata.

    Onko tulkinta oikea? Mikä on käskyn todellinen tarkoitus?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. KR 1992 kääntää nykyjuutalaisuuden mallin mukaan, KR 1933 kun tuo mieleen munkin paljaan päälaen

      3 Ms 19:27 Älkää leikatko hiuksianne lyhyiksi ohimoilta älkääkä leikkaamalla turmelko parran reunaa.

      siis pitkät hiukset ohimolla ja parran turmelemisen kielto.

      Lue koko 19 luku niin saat makua siitä kontekstista, johon tämä erikoismääräys liittyy

      Kirjoitin väärin "ortodoksirabbit" - tiukimmin tätä kokhtaa noudattavat "eräät ortodoksirabbit" etenkin ns. haredim hurskaiden piiristä ("mustahatut", puolalaisen herrasmiehen pukuun kesät talvet pukeutuvat miehet).

      Poista
  3. Alkutekstissä tuo Leviticus 19:27 käsky kuuluu
    לא תקפו פאת ראשׁכם ולא תשׁחית את פאת זקנך׃

    tqf iskeä, lempeämmin ympäröidä, pyöristää, pat rashkhem, pään, päälaen reunoja

    shkht turmella, pilata pat zaqanekha partasi reunoja

    siitähän parturille oiva mainoslause "täällä ei pilata partasi reunaa!"

    VastaaPoista
  4. Ja ajattelepa, että esikoislestadiolaiset voivat syödä strutsin lihaa ja katkarapuja, vaikka ne on kielletty 3. Mooseksen kirjassa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Esikoisten pyhän elämän koodi ei tosiaankaan perustu Mooseksen lakiin vaan Lapin herätyksen perinnäissääntöihin. Mahdatko muistaa parrakkaan saarnaajan etukirjaimet vai puhutko teoriassa että on vapaus kasvattaa parta ja jopa kantaa kravattia?

      Poista
  5. Tiedän useankin parrakkaan saarnaajan nimikirjaimia, melkein kaikki kylläkin edesmenneitä. Kerro sinä puolestasi, mihin solmiota tarvitaan. Padasjoen edesmennyt saarnaaja Anders Holm näki, että hyvällä vaatteella on kolme mahdollista ominaisuutta: se voi suojata, se voi peitttää ja se voi olla mukava päällä. Mikä näistä ominaisuuksista toteutuu mielestäsi kravatin kohdalla?

    VastaaPoista