Jeesus ja samarialainen nainen Paolo Veronese (1528 - 1588) kuva Wikimedia |
Totisesti, totisesti sanon minä teille: joka ei ovesta mene sisälle lammashuoneeseen, vaan astuu siihen muualta, se on varas ja ryöväri.
Mutta joka oven kautta sisälle menee, se on lammasten paimen:
Sille ovenvartia avaa, ja lampaat kuulevat hänen äänensä. Ja omia lampaitansa kutsuu hän nimeltänsä, ja vie heidät ulos.
Ja kuin hän omat lampaansa päästää ulos, käy hän heidän edellänsä, ja lampaat seuraavat häntä, sillä he tuntevat hänen äänensä.
Mutta ei he muukalaista seuraa, vaan pakenevat häntä; sillä ei he tunne muukalaisten ääntä.
Tämän tapauksen sanoi Jesus heille; mutta ei he niitä ymmärtäneet, mitä hän heille sanoi.
Johannes 10:1 - 6
Ymmärrämmekö me?
Lampaat seuraavat Hyvää Paimenta, sillä he tuntevat hänen äänensä.
Muukalaista he eivät seuraa, sillä he eivät tunne muukalaisten ääntä.
Pinnallisesti otettuna tämä voidaan ymmärtää niin, että uskovat seuraavat tuttua, lapsuudesta asti kuultua ääntä ja pysyvät näin yhdessä laumassa, vaikka se olisi piskuinen. Samalla torjutaan vieraat opettajat ja saarnaajat, joiden ääni ei ole tuttu.
Näin tietenkin tapahtuukin esimerkiksi esikoisten parissa, jossa Laestadiuksen puheenparsi ja meän kieli antavat omat tuntomerkkinsä, tutut äänenpainot, joissa kuullaan Hyvän Paimenen ääni.
Kun Johannes näitä Jeesuksen sanoja kirjoitti, mitään esikoisuutta ei ollut vielä olemassa - eikä ollut lähes kahteen tuhanteen vuoteen Johanneksen evankeliumin laatimisen jälkeenkään.
Kyse on ekumeenisesta, koko maailmaa koskeva, jossa Herrallamme on monta lammastarhaa. (Sana tulee kreikan οἰκουμένη oikumene sanasta, joka tarkoittaa "koko maailma")
Syvällisesti Herramme tässä puhuu suhteestaan omiinsa, he ovat Hänen paimentamaansa laumaa ja Hän tuntee jokaisen lampaansa nimeltä. Hänen omansa tunnistavat Hänen äänensä ja seuraavat Häntä meni sitten syyteen tai saveen.
Montakin asiaa erottaa Pyhässä Hengessä kuuluvan Hyvän Paimenen äänen niistä monista muista äänistä, joita Jeesuksen omia puhutellaan. Eräs tärkeä tuntomerkki kristityille on se, että Hyvän Paimenen aidossa äänessä on läsnä sekä armo että totuus.
Saatanan ääni
Suomi24 forumilla kuuluu voimakkaana vuodesta toiseen Syyttäjän ääni, jossa yhdistyvät syvä viha kristinuskoa ja kristittyjä kohtaan, jatkuvat kristittyjen lankeamusten ja rikkomusten etsiminen ja esiintuominen, sekä ankarin mahdollinen tuomio mihin suomenkieli pystyy.
Tämä erityinen ääni on Saatanan ääni, jolle Jumala on antanut yleisen syyttäjän tehtävän.
Saatanan äänelle on ominaista syyttäjän armottomuus ja väitteiden puolitotuudet. Syytökset ovat näet tehokkaita vain, jos niissä on annos totuutta, jonka Jumalan lapsi tunnistaa ja myöntää.
Kuvitellaan, että Saatanan äänellä puhuva ihminen kohtaa naisen Sykarin kaivolla.
"Sinä tulet tänne häveten keskellä päivää, kun kunnialliset Sikemin naiset saapuvat varhain aamulla noutamaan vettä tästä kaivosta. (totta) Tämä kertoo siitä, että olet julkisesti menettänyt maineesi ja kulkenut mieheltä toiselle kuin yleinen huora (totta). Sinä elät nytkin avoliitossa vastoin Jumalan säädöksiä ja hyviä tapoja (totta). Et sinä kelpaa synagoogaan edes naisten puolelle ja ansaitset sinuun kohdistuneen halveksunnan (totta). Ei Jumalakaan sinua synnissä elävää rakasta vaan olet jo tuomittu syntiesi tähden (valhe)."
Tämän jälkeen tuo ihminen lähtee mokoman naisen luota pois tyytyväisenä siihen, että on totuus tullut sanottua. Hurskaasti, mutta täysin armottomasti.
Hyvän Paimenen ääni
Hyvä Paimen on tullut murskaamaan Saatanan teot ja tekee niin omalla tavallaan. Hänen äänensä tavoittaa aivan toisella tavalla Sykarin kaivolla olevan naisen, vaikka molemmat tietävät totuuden hänen nykyisestä elämästään.
Nainen häkeltyy Jeesuksen kunnioittavasta suhtautumisesta - vielä juutalaisena vaikka nainen on samarialainen. Keskustelu on hienotunteista, mutta porautuu syvälle naisen elämään.
Herran ääni ei murskannut naista, ei polkenut poljettua, ei lyönyt lyötyä, vaan kerrassaan muutti tämän elämän. Arka, pelokas ja häpeän alla elävä nainen riensi kaupunkiin ja alkoi julkisesti kaikille kertoa löytäneensä tosi merkillisen miehen, ettei tämä olisi itse Messias!
Hyvän Paimenen ääni, armo ja totuus.
Totuuden näemme Johanneksen kertomuksessa ja sen Saatanakin tietää ja osaa syyttää naista täysin palkein.
Missä on armo?
Jeesus ei lainkaan käytä sanaa "synti" eikä puhu mitään synnin palkasta, kuolemasta ja tuomiosta. Missä on armo?
Hyvä Paimen tunnisti naisessa oman lampaansa, vaikka tämä on samarialainen, ja nainen kuuli Hänen äänensä.
Kohtaaminen oli mullistava ja pelkästään Jeesuksen asenne, varmaan ilmeet ja äänensävyt, olivat täynnä armoa ja totuutta. Naisen sisällä tapahtui vallankumous, kun hän kohtasi Vapahtajan, maailman parhaan sielunhoitajan.
Johanneksen evankeliumin kertomus
Niin hän tuli Samarian kaupunkiin, joka kutsuttiin Sikar, lähes sitä maakartanoa, jonka Jakob oli pojallensa Josephille antanut.
Niin siellä oli Jakobin lähde. Kuin Jesus matkasta oli väsynyt, istui hän lähteen päälle, ja se oli liki kuudetta hetkeä.
Niin tuli yksi Samarian vaimo vettä ammentamaan, ja Jesus sanoi hänelle: anna minun juodakseni.
Sillä hänen opetuslapsensa olivat menneet kaupunkiin ruokaa ostamaan.
Sanoi Samarian vaimo hänelle: kuinka sinä minulta juoda anot, joka olet Juudalainen, ja minä olen Samarialainen? sillä ei Juudalaiset pidä yhtään kanssakäymistä Samarialaisten kanssa.
Jesus vastasi ja sanoi hänelle: jos sinä tietäisit Jumalan lahjan, ja kuka se on, joka sinulle sanoo: anna minun juodakseni! niin sinä anoisit häneltä, ja hän antaisi sinulle elävää vettä.
Sanoi vaimo hänelle: Herra, eipä sinulla ole, milläs ammennat, ja lähde on syvä: mistä siis sinulla on elävää vettä?
Oletkos sinä suurempi kuin meidän isämme Jakob, joka meille tämän kaivon antoi? ja hän joi itse siitä, ja hänen lapsensa, ja hänen karjansa.
Jesus vastasi ja sanoi hänelle: jokainen, joka juo tästä vedestä, hän janoo jälleen;
Mutta joka siitä vedestä juo, jonka minä hänelle annan, ei hän janoo ijankaikkisesti*; vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä sen veden lähteeksi, joka kuohuu ijankaikkiseen elämään.
Sanoi vaimo hänelle: Herra, anna minulle sitä vettä, etten minä janoaisi enkä tarvitsisi tulla tänne ammentamaan.
Jesus sanoi hänelle: mene, kutsu miehes, ja tule tänne.
Vaimo vastasi ja sanoi hänelle: ei minulla ole miestä. Sanoi Jesus hänelle: oikein sinä sanoit: ei minulla ole miestä.
Sillä viisi miestä on sinulla ollut, ja se joka sinulla nyt on, ei ole sinun miehes. Sen sinä oikein sanoit.
Vaimo sanoi hänelle: Herra, minä näen, että sinä olet propheta.
Meidän isämme ovat tällä vuorella kumartaneet ja rukoilleet, ja te sanotte: Jerusalemissa on se sia, jossa pitää rukoiltaman.
Jesus sanoi hänelle: vaimo, usko minua: se aika tulee, ettette tällä vuorella eikä Jerusalemissa Isää rukoile.
Ette tiedä, mitä te rukoilette*, mutta me tiedämme, mitä me rukoilemme; sillä autuus on Juudalaisista.
Mutta hetki tulee, ja jo nyt on, että totiset rukoiliat rukoilevat Isää hengessä ja totuudessa; sillä Isä tahtoo myös senkaltaisia, jotka häntä rukoilevat.
Jumala on Henki, ja jotka häntä rukoilevat, niiden pitää hengessä ja totuudessa häntä rukoileman.
Vaimo sanoi hänelle: minä tiedän, että Messias on tuleva, joka kutsutaan Kristus: kuin hän tulee, niin hän ilmoittaa meille kaikki.
Jesus sanoi hänelle: minä olen se, joka sinun kanssas puhun.
Silloin tulivat hänen opetuslapsensa ja ihmettelivät, että hän sitä vaimoa puhutteli; ei kuitenkaan kenkään sanonut: mitäs kysyt? eli mitäs häntä puhuttelet?
Niin vaimo jätti vesi-astiansa, ja meni kaupunkiin, ja sanoi niille ihmisille:
Tulkaa katsomaan sitä ihmistä, joka minulle sanoi kaikki, mitä minä tehnyt olen: olleeko hän Kristus?
Niin he läksivät kaupungista ja menivät hänen tykönsä.
Johannes 4:5-30
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti