hepreankielen sana אחריות tarkoittaa vastuuta.
aion tällä palstalla heitellä vastuun palloa, joten jos et sellaisesta pidä, älä lue tätä pidemmälle.
ole vapaa, nauti viikonlopusta, Hej på dig!
kirjoitan ensin pyynnön kaikille nettiruukun osallistujille arvioida oheisen asialistan paikkansapitävyys.
useimmat teistä tuntevat esikosilestadiolaisuuden henkilökohtaisesti lapsesta asti. tiedän että ainakin hän on oman kertomansa mukaan ollut mukana aikoinaan monta vuosikymmentä ja osallistunut rukoushuoneen talkoisiin ja liikkunut myös lähetysmatkoilla maamme rajojen takana.
minä en ole.
joten tässä väitteeni, joita pyydän arvostelemaan ja korjaamaan, mikä ei pidä paikkaansa.
1. toisin kuin on väitetty, pönttöjono on hyvässä järjestyksessä eikä minkäälaista kyynärpäätaktiikkaa ja etuilua ole.
2. toisin kuin on väitetty, seurojen jälkeinen jonotus salin eteen on ilmapiiriltään harras ja hiljainen eikä mikään toritapahtuma.
3. toisin kuin on väitetty, seuraväki veisaa virsiä samalla kun toiset jonottavat pyytämään todistusta syntien anteeksisaamisesta.
4. toisin kuin on väitetty, Suomen 160 saarnaajan joukossa on monia muitakin kuin Sakari Siltala ja Heikki Puurtanen, jotka nostavat ristin lippua korkealle.
5. toisin kuin on väitetty, Sakari ja Heikki eivät olleet siinä lähetystössä, joka vanhin Odde Minden ja vanhin Gunnar Pärseterin ohjeista menivät tapaamaan saarnaaaja Risto Blomia ja ajoivat hänet esikoisuudesta ulos.
6. toisin kuin on väitetty, esikoislestadiolaiset saarnaajat korostavat uudestisyntymistä vedestä ja Hengestä.
7. toisin kuin on väitetty, esikoislestadiolaiset saarnaajat korostavat, että Herran pyhässä ehtoollisessa jaetaan totisesti Jeesuksen ruumis ja veri ja siinä annetaan synnit anteeksi.
8. toisin kuin on väitetty, pöntöllä käyminen on aito rippi, jossa keskeisenä on totinen synnintunto ja armahtavan Vapahatajan vapauttava kosketus.
9. toisin kuin on väitetty, esikoislestadiolaisuuden johto korostaa Raamatun lukemisen tärkeyttä, neuvoo jokaista perheen isää pitämään Vähää katekismusta esillä kotona ja korostaa kristillisen opin puhtauden merkitystä.
10. toisin kuin on väitetty, esikoislestadiolaiset saarnaajat eivät pidä yllä käsitystä, että vain esikoisuudessa on tarjolla tässä pimentyneessä, luopuneessa ja eksyneessä maailmassa oikeat taivaan valtakunnan avaimet.
ahariut - vastuu
odotan rauhallisesti ja kiitollisena antamianne korjauksia tähän kymmenen kohdan listaan asioista.
kun korjauksia tulee, tahdon ottaa vastuun virheestäni ja korjata julkisesti myös julkisesti esittämäni valheelliset tai virheelliset väitteet.
jos olet tuon listan lukenut ja näet, että se on totuudellinen ja pitää paikkansa, vastuu on sinun.
ahariut
ettei Herra kerran sano sinulle
"tiesit - miksi et siis tehnyt mitään vaan vaikenit?"
tehnyt mitä?
ei jokaisen tehtävänä ole möykätä maailman tiedotusvälineissä esikoisuuden ongelmista, huonoista ja hyvistä puolista.
ei jokaisen tehtävänä ole lähettää kirjettä rukoushuoneen saarnaajalle, jossa pyydetään selvitystä saarnan epäraamatullisesta sisällöstä.
ei jokaisen tehtävänä ole puhutella saarnaajaa päiväseurojen tai iltaseurojen jälkeen ja ottaa esille opillisia ongelmia.
ei jokaisen tehtävänä ole mennä tuon arvokkaan pariskunnan luo seurojen jälkeen, joiden päät ovat painuneet "meidän kristillisyytemme ei täytä niitä mittoja, jotka tänään meille annettiin" ja kertao heille, että Jeesus tietää kyllä.
ei jokaisen tehtävänä ole puhua tuon kaikkien hylkäämän ja halveksiman ihmisen kanssa, joka vaatenaulakossa ottaa hiljaa takkiaan painuakseen yksinäiseen yöhön ja kuunnella, mitä hän oli tänään saanut Herralta.
mutta ehkä joku noista on sinun tehtäväsi, jos otat vastuun siitä, mitä tiedät esikoislestadiolaisuudesta tänään.
Herralla saattaa olla muitakin juttuja mielessä, joiden kautta hän voisi sinua pistää palvelustyöhön tässä meidän kristillisyydessämme.
Hänen palvelijanaan, ei ihmisten.
Kirjoittanut: Haamul
1-4: Näin on. Väitteet ovat vääriä.
5: Tätä asiaa en tunne.
6-10: Valitettavasti väitteet osuvat oikeaan.
Kysymyksen 4 vastausta tarkentaisin hiukan: en tiedä, onko MONIA muitakin, mutta tiedän varmasti, että on muutamia muita. Ns. lähetysmiehiä he eivät ole.
Kirjoittanut: MikkoL
tuon korjauksesi kohtaan otan mielelläni ja iloiten vastaan, Haamul, enkä mene julkisesti väittämään moista enää.
uskon että pitkin ja poikin herätysliikettä on niitä "pikkusaarnaajia", joita ei minään pidetä, ja jotka ovat Jeesuksen silmissä suuria.
mutta miksi Lammin saarnaajaa ei kutsuta Lahdessa saarnaamaan?
onko Pyhä Henki toinen Lammilla ja Lahdessa?
pyyntö eräälle.
koetas asettua joskus myös mun paikalleni.
jos Herran Henki käskee sinua, että mene nuhtelemaan Sakaria ja Heikkiä.
sano heille, näin sanoo Herra "te kyllä julistatte oikein, mutta se minulla on teitä vastaan että tuomitsitte minun palvelijani Risto Blomin, joka totuudellisesti Jumalan sanan valossa saarnoja tutki"
"Risto elää vielä. Menkää ja tehkää parannus"
mitä tekisit?
veikkaan, että menisit.
miksi siis minua nuhtelet?
Kirjoittanut: Haamul
"... yksi huone, johon ei saanut mennä"
Tulkitsen varmaa väärin, mutta tarkoittaakohanko, että esikoislestadiolaisuuden tarkempi tarkastelu on yhtä kuin oli Vanhassa Liitossa Kaikkein Pyhimpään astuminen?
Onko MikkoL nyt tosiaankin astumassa kengät jalassa pyhälle maaperälle?
Älä viitsi.
Kirjoittanut: mama
Mikkomikko! Ei me haluta mitään vastuuta mistään, mehän kuulutaan pelastuneiden joukkoon. Kyllä Jumala hommansa hoitaa. Parempi ettemme mene sohlaamaan.
Mitä siitäkään tulee, jos jokainen rupeis kuunteleen, mitä meitä muka kehotetaan tekemään, ootetaan vaan ohjeita, mitä taas seuroissa saadaan.
Meidän turvamme on kuukausittaisessa tilipussissa.
Eiks joo?
Ah hän tarkottaa, että tarttee olla lisenssit kunnossa, että voi parannusta saarnata! Ja varoa, ettei astu väärille varpaille!
Ja jos joidenkin usko on kohdistuu kultaiseen vasikkaan, ei sitä saa heiltä riistää. Ei saa kertoa, että se on epäjumalanpalvelusta.
Siitä voi tulla jollekin paha mieli!
Voi, millainen onkaan sun jumalasi?
Jos ilmoitus on Pyhästä Hengestä, se tulee koetelluksi ja arvokkaaksi havaituksi, ilman tuota itsesikorostuslauseketta.
Jos se ei ole Pyhästä Hengestä, syyllistyt raskaaseen rikkomukseen Jumalaa vastaan.
Pyydän, älä turhaan lausu Jumalan nimeä.
Kirjoittanut: Haamul
Haluaisin tarkentaa vielä vastaustani kysymykseen 8.
Kyllä varmasti monestikin "pöntössä käyminen" voi tarkoittaa tosiaan aitoa rippiä ja synninpäästöä.
Mutta monelle se sittenkin on vain tapa, jolla tunnustaudutaan vieläkin kuuluvaksi "tähän ainoaan oikeaan joukkoon". Eräänlainen näyttämisen paikka.
Tässä on taustalla se väärä käsitys (jota myös paikoin opetetaan!), että "todistajien joukko", mistä Hepr.12:1 puhuu, tarkoittaakin tämän kristillisyyden jäsenten todistajien joukkoa.
- - -
Joillekin pöntössä käynti on myös eräänlainen saarnan hyväksymiskuittaus. On yleinen ajatus, että mitä isommat jonot "parannusta tekemään", sen parempi on ollut saarna. Edessä käynti on puoltolause saarnaajalle. (En keksinyt tätä itse, vaan olen kuullut jonkun jopa tunnustavan toimivansa näin)
Se käsitys minulla kuitenkin on, että yleensä "pöntössä käymisen" taustalla on aito synnintunto. Edessä käyminen saarnaajien kaulassa ymmärretään näet "synnin pois panemiseksi".
"Kun siis ympärillämme on todistajia kokonainen pilvi, pankaamme pois kaikki mikä painaa ja synti, joka niin helposti kietoutuu meihin."
Kirjoittanut: mama
Noihin mikon väitteisiin. Valitettavasti taitaa olla niin, että täytyy kallistua aikalailla tuohon Haamulin arvioon noista.
1. Joskus on siistejäkin jonoja
2. Isoissa seuroissa taitaa tosiaan olla aika hulabaloo.
3. Kaiholla muistan aikaa, kun näin vielä oli.
4. Onneksi sentään on muitakin. Tuppaa vaan kummallista höhää tulemaan mukaan. Joka opettaa, pitäköön opistaan vaarin (vanha essulainen sanonta - tai sitten ei). Eli opettajat oppimaan!
5. Tämän kyllä haluaisin mieluusti jonkun joka asiasta jotain tietää todistavan vääräksi!
6. Nope. No näin voidaan sanoa, mutta aina seuraa selityksiä...
7. Näinkin joku opettaa. Noita sanoja saatetaan käyttää, mutta oikeasti synnit saa anteeksi vain ruksalla, tai siis jonkun essun todistamana.
8. Pöntöllä käyminen on kultainen vasikka!
9. tämän voi todistaa vääräksi kysymällä rukoushuoneen eteisessä melkein keltä tahansa mitä tahansa kristinopista.
10. Jopa jotkut muuten ihan raitista sanaa julistavat, saattavat tähän sortua.
Kirjoittanut: Rami
MikkoL:1. toisin kuin on väitetty, pönttöjono on hyvässä järjestyksessä eikä minkäälaista kyynärpäätaktiikkaa ja etuilua ole.
OK
2. toisin kuin on väitetty, seurojen jälkeinen jonotus salin eteen on ilmapiiriltään harras ja hiljainen eikä mikään toritapahtuma.
Tätä en ymmärrä. Tatkoitatko, että seurojen jälkeen on jonoa saarnaajien luo ripittäytymään? Tällaista on joskus 60.luvulla ollut. Pelkkä "pöntöllä" käyminen ei riittänyt. Sai kyllä uskoa yleisen syntisyyden anteeksi, mutta jonkun tekosynnin saa anteeksi vasta kun ripittäytyy.
Nykyään ei jonoja ole ja rippi on menettänyt arvonsa. Pelkään, että meidän tappioksemme. Pelätään, että ripistä tulee vapahtaja, niin kuin siitä aikaisemmin tulikin.
3. Virsien veisaaminen mielien herkistämiseksi on suorastaan kielletty.
Kirjoittanut: MikkoL
olen saanut ymmärtää että 60-70 luvulla elettiin esikoisuuden kulta-aikaa
monet tämän päivän hartaat kristityt saivat silloin oppia henkilökohtaisesti tuntemaan Jeesuksen.
kuvaamasi käytäntö 60-luvulta on se mitä luulin että on - metsästin siis oikeaa rippiä - ja löysin suureksi surukseni tämän pelkän pöntollä käymisen kultin, ihmisten keksimän liturgian.
suurten seurojen päättyessä voi salissa olla melkoista jonoakin tulossa eteen, ja tilanne on tavallisesti melkoisen sekava ja vähemmän harras, kun neljä viisi saarnaajaa ottaa porukkaa vastaan.
Kirjoittanut: Rami
Tarkoitat siis "seurojen jälkeen" sitä kun saarna on loppunut. Jep. Minulle seurat kestävät loppuvirteen asti.
60-70 luku oli omanvanhurskauden kulta-aikaa.
Silloin ei monellakaan saarnaajalla ollut luottamusta lappiin.
Lähinnä Gunnar Jönssonin persoona sai luottamuksen palaamaan ja nyt kuvitellaan, että oikea oppi on pesiytynyt lapin tuntureihin. On sama ketä siellä asuu ja mitä opettaa, siellä on juuret ja totuus.
Kirjoittanut: MikkoL
"60-70 luku oli omanvanhurskauden kulta-aikaa"
huh...
mitenkähän noin väärän käsityksen sitten sain.
Kirjoittanut: mama
70-luvun lopulla ja 80-luvulla puhalteli hieman evankelisemmat tuulet essujen joukoissa.
90-luvulta lähtien on taas kylmät pohjatuulet puhallelleet...
Joo, aina on joukossa ollut mukana myös tervettä tervaskantoa. Ei ole Jumala kokonaan tätäkään laumaansa jättänyt, edelleenkään.
Kirjoittanut: Rami
Melkein kohta Gunnarin kuoleman jälkeen (1982) alkoi tietoinen suunnan muutos "vanhaan tuttuun ja turvalliseen" = uskotaan varmuuden vuoksi armoon ja omaan ansioon. Varma on aina varmaa.
Sen verran on ollut meteliä, että on tainnut tyhmät ja viisaat pysyä hereillä.
Voi reppanaa, rukoillaan hänen puolestaan. Vaikea on ymmärtää, mihin tälläisellä työllä pyrkii.
VastaaPoista