Vanhin Gunnar Pärseter
Otteita saarnasta Lahden juhannusseuroissa 22.6. 2009
Rauhan Side 4/2009
"'Sen tähden minä tunnustan sinun edessä syntini, ja en peitä pahoja tekojani. Minä sanoin: minä tunnustan Herralle pahat tekoni, ja niin sinä annoit anteeksi syntini vääryyden."
Veli ja sisar, olemme saaneet kokea tämän. Omavanhurskaus sanoo, että riittää, kun teen salaisen ripin minun ja Jumalan välillä.
Kyllä Jumala tietää, mihin syntiin olen langennut. Hän tietää paljon enemmän kuin minä tiedän.
Daavid sanoo: 'Anna anteeksi minun salaiset syntini' (Ps 19:13).
Kelle ne olivat salaisia? Olivatko ne Jumalalle salaisia?
Eivät, vaan ne ovat minulle salaisia. Minä olen täynnä salaisia vajavaisuuksia.
Mutta kun Jumalan Henki laskee jotakin omalletunnolle, niin silloin meillä on yksi tie kuljettavana, ja se johtaa Herran luo.
Daavid meni Naatanin luokse ja tunnusti syntinsä.
Hän tunnusti olevansa syyllinen mies. Olkoon Jumalan sana niin terävä, että se asetetaan kohti omaa rintaa.
Silloin minä tunnustan ylitsekäymiseni Jumalan edessä, joka on minun veljessäni.
Jumala on meitä niin lähellä, että hän on vejessämme.
Jumala on lähellä hänen pyhällä vuorellaan, eli hänen seurakunnassaan täällä maan päällä.
Kun huudamme sinne, saamme kuulla ihanan sanoman: Usko synnit anteeksi.
Mikä vaikutus sillä on?
Silloin kun olemme olleet raskautettuja, sidottuja ja kauhuissamme, olemme saaneet tuntea, mikä voima tässä sanassa on.
Silloin meidät on päästetty vapaiksi ja olmme tulleet puetuiksi.
Meistä on tullut kuin lintu, joka on päässyt irti ansasta, ja olemme saaneet lentää hetken aikaa lämpimässä ilmassa.
Silloin on yhden ja toisen kerran tullit pieni viserrys: Kiitos taivaallinen Luoja ja Lunastaja.
Kaikki syntini ovat nyt anteeksi annetut. Saan olla vapaa ja uskoa itseni Jumalan lapseksi."
Mutta miten on?
Jos minulla on veto näihin ja olen jäänyt kiinni tällaisiin synteihin, hukunko minä?
Ei, rakas ystävä, et sinä huku, jos vaellat synnin poispanijana ja parannuksen tekijänä, valitat Herran edessä, tulet kristittyjen luokse, tulet luotettavan ystävän luokse, tulet rippi-isän luokse.
On monenlaista työtä, eikä kaikki työ ole seurakunnan hyväksymää.
Sellainen työ voi aiheuttaa vahinkoa.
Mutta seurakunnan tekemää työtä meidän tulee tukea esirukouksillamme ja myös varoillamme, joita Jumala meille antaa.
Miten suuri arvo onkaanyhdellä ihmissielulla!
Yksikin ihmissielu on arvokkaampi kuin koko maailma ja siksi tämä asia on niin tärkeä.
Työtä tulisi tehdä samalla tavalla liittäen yhteen työtavat ja taivaallinen oppi sellaisena kuin Herra Jeesus on sen itse antanut kehoittaessaan saarnaamaan parannusta ja syntien anteeksiantamusta.
Johdattakaa kaikkia, myös metsässä olevia yhteen lammashuoneeseen, niin että on yksi lauma ja yksi paimen.
On vain yksi lammashuone.
Ei löydy useampaa lammashuonetta, vaikka on sellaisiakin, jotka tahtoisivat rakentaa kaksi lammashuonetta, niinkuin Laestadius sanoo.
Toisesta rakennelmasta tulee sivukonttorin kaltainen mutta ei lammashuonetta. Siitä tulee huone, jossa asuvat vuohet ja vuohipaimenet ja siellä annetaan toisenlaista ruokaa.
Hän ympäröi meidät pelastuksen riemulla.
Miten hän sen tekee? 'Minä neuvon sinua ja osoitan sinulle tien, jota vaellat: minä johdatan sinua silmilläni.'
Tarvitsemme neuvoja, jotta voimme vaeltaa taivaan tietä.
Näitä neuvoja saamme yksinkertaisissa pyhäseuroissa saarnaajiltamme ja opettajiltamme, mutta myös vanhoilta kristityiltä, jotka ovat kulkeneet tietä edellämme.
Ei siksi, että he ovat hyviä kristityitä, jotka ovat onnistuneet niin hyvin vaelluksessaan, mutta sen tähden, että he ovat itse langenneet.
He tietävät, missä vaarat ovat ja osaavat näyttää meille vaaranpaikat.
Mutta he voivat myös näyttää, miten heidät on nostettu ylös silloin, kun he ovat langenneet. Aina on ollut saatavissa apua ja lohdutusta.
Kristuksen ruumiissa on erilaisia jäseniä.
Uskomme, että yksi jäsen, joka näkee, on päässä. Se on Jumalan hyvä Pyhä Henki.
On nenä, joka haistaa ja tuntee, että on savun hajua. Silloin on vaara olemassa, vaikka käsi ei tunnekaan lämpöä.
On korva, joka oi kuulla, mten maailman tuuli puhaltaa. Silloin ei jalka voi sanoa: "En kuule mitään, tämä on yliampuvaa. Olen yhtä hyvä kristitty kuin sinäkin."
Ymmärtäväisten kristittyjen täytyy koetella kaikkia näitä varoituksia Kristuksen ruumiissa.
Muuten voi käydä niin, että kaikki luulevat, että heillä on korvat, vaikkei heillä kuitenkaan ole tätä tehtävää. Silloin tulee sekaannus kristillisyyteen.
Uskomme, että Pyhä Henki johdattaa tulevaisuudessakin teitä täällä Suomessa ja myös meitä Lapinmaalla siten, että me kaikki olisimme niin pieniä, että tahtoisimme seurata näitä neuvoja, emmekä olisi niinkuin 'orhit ja muulit, joilla ei ole ymmärrystä' joille on pantava suitset ja ohjat suuhun, elleivät he lähesty sinua'.
Vanhin Gunnar Pärseter 22.6. 2009
Kirjoittanut: Haamul
Sellainen ajatus, että muut uskovien joukot ovat joitakin "sivukonttoreita" eivätkä lammashuonetta, on aika hassu, kun ajattelee vaikkapa vain lestadiolaisuuden tähänastista suhdetta evankelisluterilaiseen kirkkoon.
- - -
Ps. 46:4: "Virta ja kaikki sen haarat ilahduttavat Jumalan kaupunkia, Korkeimman pyhiä asuinsijoja."
"... voi käydä niin, että kaikki luulevat, että heillä on korvat, vaikkei heillä kuitenkaan ole tätä tehtävää. Silloin tulee sekaannus kristillisyyteen."
Minä uskon, että kaikilla Hyvän Paimenen lampailla on korvat. Vieläpä kuulevat sellaiset. Jeesus sanoo, että ne "lampaat seuraavat häntä, sillä ne tuntevat hänen äänensä".
Kirjoittanut: Patu
Sen siunatun opin, jonka Vapahtaja toitänne maan päälle ja antoi opetuslapsilleen ja apostoleilleen, hän on istuttanut tänä viimeisenä etsikkoaikana Ruotsin Lapin maalle, missä tämä puu edelleen seisoo. Juhani Raattamaa näki tämän puun sinapinsiemenen kaltaisena. Hänen elinaikanaan se oli kasvanut suureksi puuksi, jonka oksat ulottuivat valtakunnan rajojen ja valtameren yli. Näillä oksilla olemme saaneet istua näissäkin seuroissa.
Gunnar Persäterin saarna 22.6.2009 Rauhan Side 4/2009
Kirjoittanut: Haamul
"Ymmärtäväisten kristittyjen täytyy koetella kaikkia näitä varoituksia Kristuksen ruumiissa."
Tähän ajatukseen perustuu varmaan sekin, ettei Raamattuakaan ole oikein sopivaa tutkia ilman ns. ymmärtäväisten läsnäoloa. Ties mitä hullua nämä ymmärtämättömät juhdat sieltä löytävätkään.
Kirjoittanut: Patu
Me kristityt saamme- myös joutuessamme valittamaan ja vaeltamaan kuoleman varjon laaksossa- uskoa ja olla varmoja, että uskomme ja kristillisyytemme johdattaa meidät kotiin Jumalan paratiisiin. Tämä usko ja kristillisyys ovat Jumalasta, ei ihmisestä. Ihmiset, joka turvaavat väärään vanhurskauteen ja kuolleeseen uskoon, joutuvat puhumaan itsensä ympäri ja lohduttamaan ja rauhoittaman mieltään esimerkiksi soittamalla ja musisoimalla, jolla he luovat sisäisen tunnelman. Mutta silloinkin heidän sisällään on epäily, eivätkä he ole koskaan saaneet pelastusvarmuutta.
Gunnar Persäterin saarna 22.6.2009 Rauhan Side 4/2009
Kirjoittanut: Haamul
"...uskomme ja kristillisyytemme johdattaa meidät kotiin"
eikö sentään Kristus eikä kristillisyys.
Mietin toisinaan, mikähän pelastusvarmuus se on, mikä pelästyy virsien soittoa uruillakin.
Kirjoittanut: mama
Vanhin Gunnar Pärseterin saarnassa mainitaan Jeesus useampaan kertaan. Ne maininnat ovat tässä
”Olemme nyt viimeisen kerran tämän lähetyksen yhteydessä kokoontuneina Herran Jeesuksen korkeassa ja pyhässä nimessä sanoaksemme hyvästit toisillemme.”
”Se [apu rukoushuoneenrakennusprojektissa Jällivaarassa] luo ystävyyden ja rakkauden siteitä ja viestit toiveen, että tämä siunattu kristillisyys saisi säilyä tulevillekin sukupolville Hengen yhteydessä ja rakkaudessa vahvan perustuksen, Herran Jeesuksen päällä.”
”Sen siunatun opin, jonka Vapahtajamme toi tänne maan päälle ja anoi opetuslapsilleen ja apostoleilleen hän on istuttanut viimeisenä etsikkoaikana Ruotsin lapin maalle, missä tämä puu edelleen seisoo.”
”Tästä [Daavidin ja Paavalin syntien anteeksiantamus] näemme millainen anteeksiantamus Jumalalla on rakkaan Poikansa kautta”
”Millä tavoin synti on peitetty? Me kannamme Kristuksen vanhurskautta, joka on kaikkein kaunein vaate maan päällä. Olemme saaneet Kristuksen edesvastaajaksemme ja lunastajaksemme. Hän ei ole ainoastaan kärsinyt ja kuollut puolestamme vaan myös mennyt taivaallisen Isänsä luokse. Hän on mennyt läpi kaikkien taivaitten, läpi kaikkien Jumalan lasten sydänten ja hän on Isän oikealla kädellä. Hän on armoistuimena tässä seurakunnassa. Hänen seurakuntansa on Isän oikea käsi. Mutta Hän on myös siellä taivaan kunniassa. Kun syyttäjä tulee, niin Hän sanoo: ”Isä minä olen maksanut velan näiden raukkojen puolesta; minä vastaan heidän synneistään. Kaikki on maksettu ja kaikki on sovitettu.” Silloin meidän syntimme on peitetty.”
”Jos olet täällä sinä, jossa on vilppiä, ja jonka täytyy lohduttaa itseään omalla vanhurskaudella ja tehdä työtä yötä päivää autuutesi hyväksi, pane se nyt pois ja rohkaistu uskomaan Jumalan Pojan nimessä, että kaikki omavanhurskaus ja kaikki se työ on anteeksi annettu. Rohkaistu uskomaan Jumalan lapsen yksinkertaisella tavalla, niin tulet tuntemaan sisälläsi yli ymmärryksen menevän rauhan.”
”Mene armoalttarin Herran Jeesuksen luokse ja polje oma kunniasi jalkojesi alle”
”Miksi uskomme oman vanhurskauden ääntä, joka sanoo, ettei Jumalan Pojan kallis sovintoveri riitä minulle, vaikka se on niin voimakas, että yksikin pisara riittää puhdistamaan koko maailman synnin. Tämä epäusko on kauhea synti, koska Jumalan Poika on maksanut tämän kaiken.”
”’Sen tähden kun suuret vedenpaisumukset tulevat eivät ne heihin ulotu’ Emmekö mekin ole elämässämme tunteneet, että olemme saaneet kohdata vastoinkäymisiä? Jumalan poika puhuu niistäkin. Hän puhuu, että tulee sade (Matt 7:25), että meille tulee uskon koettelemuksia kuoleman sairauksien, vastoinkäymisten kautta. Kaikella tällä Hän vetää meitä lähemmäksi rakastavaa syliään. Mutta kun meillä on näitä koettelemuksia, emme me niitä aina sellaisina tunne, vaan silloin on tunne: *Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit?’ Näin Jumalan Poika sanoi ristillä.”
”Nuoret voivat herättää meitä, jotka alamme vanheta, välinpitämättömyydestä ja hitaudesta uuteen innostukseen. He voivat muistuttaa meitä siitä rakkaudesta, joka meillä oli ylkää kohtaan, mutta joka on kohdallani viilennyt. Tuntuu, että rakkaus on kovin paljon vähentynyt. Katsellessa näitä nuoria, jotka rakastavat Herraansa ja Mestariansa lämpimällä nuoren morsiamen rakkaudella, tuntuu kuin itsellä olisi vanhan naisen rakkaus. Mutta uskomme, että sekin pieni rakkaus, joka meillä kuitenkin on, on kipinä Kristuksen rakkaudesta.”
”Katsokaamme päämaalia ja ristiinnaulittua orjantappuroilla kruunattua kuningasta Herraa Jeesusta Kristusta. Kiittäkäämme ja ylistäkäämme Häntä ja kunnioittakaamme Jumalaa ja Karitsaa armosta, jonka Hän on meille osoittanut."
Kirjoittanut: Patu
Meillä on pelastusvarmuus, joita ei ole kuolleen nuskon tunnustajilla. Onko pelastusvarmuus sisäinen tunnelma ja millä keinoilla se on saatu?
Kirjoittanut: Haamul
"tuntuu kuin itsellä olisi vanhan naisen rakkaus"
Ohhoh :D
Kyllä vanhakin nainen voi rakastaa.
"Kuolleen uskon tunnustaja". Kuka se on?
Jokainen, joka uskoo ja tunnustaa Jeesuksen Kristuksen Herrakseen, mutta ei ole itse lestadiolainen?
Kirjoittanut: mama
Noiden lisäksi vielä yksi yllä jo mainittu:
”Työtä tulisi tehdä samalla tavalla liittäen yhteen työtavat ja taivaallinen oppi sellaisena kuin Herra Jeesus on sen itse antanut kehottaessaan saarnaamaan parannusta ja syntien anteeksiantamusta.”
Kirjoittanut: elizza
Tampereen evl sivuilta:"Musiikki on olennainen osa jumalanpalvelusta ja kirkollisia toimituksia. Siinä missä sanat loppuvat, musiikki jatkaa kulkuaan ihmismieliin."
Helsinki evl:"Musiikki kuuluu kaikkiin uskontoihin. Kirkon musiikki on ylistystä ja rukousta. Se ilmentää ja herättää tunteita, joita sanat eivät voi koskaan tavoittaa."
Tampereen kirkoissa siis sanat loppuvat ja Helsingissä ne eivät tavoita tunteita. Onhan tämä suora ja rehti tunnustus kirkon taholta. Vajetta paikataan musiikilla. Elävässä kristillisyydessä ei sanat lopu ja kyseessä on Sana joka terävänä tunkee luihin ja ytimiin ja herättää kokonaisvaltaisesti.
Kirjoittanut: Patu
"Tampereen kirkoissa siis sanat loppuvat ja Helsingissä ne eivät tavoita tunteita. Onhan tämä suora ja rehti tunnustus kirkon taholta. Vajetta paikataan musiikilla. Elävässä kristillisyydessä ei sanat lopu ja kyseessä on Sana joka terävänä tunkee luihin ja ytimiin ja herättää kokonaisvaltaisesti."
Totta tämäkin. Varmasti väärää musiikin käyttöäkin on. Mutta varmasti myös oikeaa.
Millä kaikella muulla sitä vajetta paikataan, mihin saarnan sanat loppuvat tai ei herätä tunteita essujen seuroissa?
Kirjoittanut: Haamul
Mitähän vajetta Daavid paikkaili, kun hän riimitteli:
"Jumala, minun sydämeni on valmis, minun sydämeni on valmis: minä tahdon veisata ja soittaa."
Tämäkin sitten lienee "kuolleen kristillisyyden" turhanaikaista hyristelyä:
"Hyvä on kiittää Herraa, laulaa ylistystä sinun nimellesi, Korkein.
Hyvä on aamulla kertoa armostasi ja illalla uskollisuudestasi
harpun ja lyyran sävelin, kymmenen kielen helkkyessä.
Herra, sinä ilahdutat minua teoillasi, minä riemuitsen sinun kättesi töistä."
Kirjoittanut: elizza
Kyse on siitä, että kirkko antaa musiikille tehtävän, joka kuuluu vain Jumalan Sanalle. Lisäksi tavallisilla ihmisillä on käsitys, että musiikki, varsinkin klassinen, puhdistaa sisäisesti. Esim. tällä viikolla nuori nainen TV:ssä lausui näin, kuvaillessaan konserttielämystään. Kirkossa ei ehkä
näin pitkälle ole vielä menty.
Kirjoittanut: Haamul
Keskustelun aiheena olevassa saarnassa on todella paljon hyviä ja kauniita lauseita. Mutta aivan kuin punaisena lankana tuntuu kuitenkin kautta linjan olevan väkinäinen lauman eristyksissä pitäminen ja koossapitäminen sellaisilla ohjaksilla, joita ei Jumalan Sana tunne.
Jumalan valtakunnan ja Jumalan hengen pakonomainen rajaaminen koskettamaan vain lestadiolaisia ei ole Jumalasta.
Tämä on esikoislestadiolaisuuden vakava sairaus.
Jeesus, Hyvä Paimen!
Tule ja etsi tämä pohjoiseen paennut lauma,
paranna se eksytyksen taudistaan.
Kosketa Sanasi sauvalla jokaista tämän pitkin rakkamaita hajalleen eksyneen ja nälkiintyneen lauman paimenta, että he näkisivät siellä sen Sinun raivaamasi polun, joka johtaa alas, pois siitä tuulisesta ja pilvisestä paikasta, missä Sinun ruohosi ei kasva eivätkä lähteesi pulppua.
Jeesus, johdata tiemme kulkua,
että Sinun tahtosi toteutuisi tämänkin eristyksissä harhailevan lauman kohdalla,
niin, että lopulta todella olisi yksi lauma ja yksi Paimen.
Aamen.
Kirjoittanut: MikkoL
Aamen
Kirjoittanut: Patu
Aamen! Johdata kaikkeen totuuteen. Sinun sanasi on totuus.
"Liikkeen johtajilla on moraalinen vastuu koittaa pitää liikettä kasassa. Silloin ei kuulu kilpailijoiden mainostaminen yhtä hyväksi tai paremmaksi." lainaus
Ei Jumalan sanan saarnaamisen pitäisi olla bisnestä eikä politiikkaa. Sellaiseksi se on muuttunut ja sellaisena sen norppakin haluaisi tehdä. Voi hyvä sylvi!
"Toisaalta luonnollinen ravinto sisältää kuonaa, jopka poistetaan elimistöstä. Vähäravinteinen ruoka tuottaa paljon jätettä ja pitää ruoansulatuksen paremmin kunnossa. En tiedä onko tämä hengellisestikin näin?"
On siinäkin ohje saarnamiselle! Tulee puhua vai Jumalan sanaa, eikä sekottaa siihen ihmisoppeja.
Kirjoittanut: Haamul
No jopas. Ei takuulla hengellisessä ravinnossa kuitupitoinen eli terveellinen ravinto tarkoita roskaruokaa.
Hän varmaan laski leikkiä. Niin sen täytyy olla.
Kirjoittanut: Rami
Lainaus: "Liikkeen johtajilla on moraalinen vastuu koittaa pitää liikettä kasassa."
Aina yhtä hämmästyttävä kaveri. Mikä ihmeen itsetarkoitus liike on?
Liikkeen johtajilla on moraalinen vastuu johdattaa jäseniä Jeesuksen seuraajiksi. Jos he sitä voivat olla liikkeen sisällä, he pysyvät siinä. Heillä ei ole mitään tarvetta lähteä muualle.
Kirjoittanut: mama
Aamen, Haamulin rukoukseen.
Kirjoittanut: Haamul
Miika 3:
11 Sen päämiehet jakavat oikeutta lahjuksia vastaan, sen papit opettavat maksusta, ja sen profeetat ennustelevat rahasta. Mutta Herraan he turvautuvat, sanoen: "Eikö Herra ole meidän keskellämme? Ei tule meille onnettomuutta."
12 Siitä syystä, teidän tähtenne, Siion kynnetään pelloksi, Jerusalem tulee kiviraunioksi ja temppelivuori metsäkukkulaksi.
Siis tuostako olisi kysymys...
Enpä tiedä.
Rakennusten tähden...
Hän edelleen laskee leikkiä?
Kirjoittanut: mama
Kuule, ei uskossa ole kyse kolossien pyörittämisestä, ei ihmisen vallanhimon tyydyttämisestä, eikä ihmiskunniasta.
Tiedätkö, on ihan oikeasti olemassa iankaikkinen Jumala, joka elää ja toimii tänäänkin. Hän antoi Poikansa edestämme syntiuhriksi. Pyhä Henki opastaa meitä elämään Kristuksessa.
Jeesus e,i. kärsi, kuoli ja nousi ylös kuolleista ja elää tänäänkin. Hänen seuraajanaan saamme olla ja kutsumme muitakin. Tämä on Elämää.
Tämä ei ole mitään legendaa, mille keksitään ihmeellisiä juttuja ja yhdistyksiä, vaan täyttä totta.
Esikoislestadiolaisuudenkaan tehtävänä ei ole toimitilojen ylläpitäminen, vaan Jumalan Sanan julistaminen, ihmisten kokoaminen Jeesusta seuraamaan.
Onko sinun kovin vaikeaa tätä ymmärtää? Erikseen on sitten nuo poliittiset puolueet ja maalliset yhdidtykset joilla voi olla toisenlaisia tavoitteita.
Kirjoittanut: Patu
Kannattaa saarnata siten, että palvotaan rahaa ja investoinneilla on paras mahdollinen tuotto. Jumalan sanasta viis tai neljä.
Kirjoittanut: mama
Piti olla Jeesus eli, kärsi, kuoli ja nousi ylös kuolleista ja elää tänäänkin. Hänen seuraajanaan saamme olla ja kutsumme muitakin. Tämä on Elämää.
Kirjoittanut: Haamul
Okei. Oletetaan, että hän onkin oikeilla jäljillä. Rakennusten (ynnä muun vastaavan) takia johto haluaa pitää tokan koossa.
Tänne tunturiin on rakennettu niin hieno räkkäsuoja, ettei paremmasta väliä!
Ehkä silloin unohdetaan, että maalliset majat aina kuitenkin puretaan, ja uskovia varten "Jumalalla on taivaassa meitä varten ikuinen asunto, joka ei ole ihmiskätten työtä".
Ja tässä on sitten vielä todella vakava ongelma. Kuolemanvakava. Viittaan 2. Kor. 2: 17:aan:
"Sillä me emme ole niinkuin nuo monet, jotka myyskentelevät Jumalan sanaa; vaan puhtaasta mielestä, niinkuin Jumalan vaikutuksesta, Jumalan edessä, me Kristuksessa puhumme."
Ovatko paimenet korruptoituneita? Onko se mahdollista? Tuo sana "myyskennellä" - se on sisältörikas sana ja valitettavasti - näin luulen - ei hänen ehkä ihan huvikseenkin esittämä ajatus olekaan täysin tuulesta temmattu.
Sanan Totuudesta tinkiminen ajallisten etujen vuoksi!
Tämä sama Sanan "myyskentely", tietynlainen "hengellinen korruptio", ajallisen rauhanomaisuuden ja hyvinvoinnin laittaminen etusijalle, Sanan kustannuksella…
Tämä on varmasti myös koko luterilaisen kirkon paimenten ongelma tänä päivänä.
Kirjoittanut: Haamul
Rahan ja sanan välinen jännite...
Mammonan ja Kristuksen välinen jännite.
Kirjoittanut: kolmonen
Kyllä hän on oikealla asialla, mutta saivartelijat eivät ymmärrä häntä. Jokaisella puolueella ja yhdistyksellä on omat sääntönsä, tavoitteensa yms. Ei nettiruukkuunkaan pääse kuka tahansa kirjoittamaan, eikä tänne hyväksytä mitä tahansa kirjoituksia, sillä jos ne ovat linjaa vastaan, niin ne poistetaan, tai ainakin ammutaan täydeltä laidalta vastaan. Ev.Lut. kirkossakin, vaikka toimisi Jumalan sanan mukaan, mutta ei hyväksyttyjen sääntöjen, niin kenkää tulee.
Nämä lopunajan merkit ovat näkösällä täällä olevissa kirjoituksissa:
Matt.24:10. Ja silloin monta pahenevat, ja keskenänsä pettävät toinen toisensa, ja vihaavat toinen toistansa keskenänsä.
11. Ja monta väärää prophetaa nousevat ja viettelevät monta.
12. Ja että vääryys saa vallan, niin rakkaus monessa kylmenee.
13. Mutta joka vahvana pysyy loppuun asti, se tulee autuaaksi.
14. Ja tämä valtakunnan evankeliumi pitää saarnattaman kaikessa maailmassa, kaikille pakanoille todistukseksi; ja silloin tulee loppu.
Kirjoittanut: immata
Seurakunnan kokoontuminen tarvitsee sisätiloja. Itse olen sitä mieltä, että seiniä ja kattoja ei tarvitse omistaa. Silloin kulut jäävät niin pieniksi, että rahahuolet eivät paina. Sana saa kaikua vapaana. - lainaus
Olen samaa mieltä.
Haamulin rukoukseen tahdon yhtyä.
Kirjoittanut: Haamul
Kirkot ja rukoushuoneet täyttyisivät aivan uudella tavalla ja saataisiin myös kuulla paljon kiitoksen ja ylistyksen ääntä, jos Sanaa raikkaasti ja estottomasti saarnattaisiin.
Vaikka kyllähän siitä tuli maan päälle syttyisi. Kun Jeesus on paikalla, siitä merkkinä on myös valtava rauhattomuus ihmisten keskuudessa. Onhan Hän itse sanonut: "Luuletteko, että minä olen tullut tuomaan maan päälle rauhaa? Ei, sanon minä teille, vaan eripuraisuutta. Sillä tästedes riitautuu viisi samassa talossa keskenään, kolme joutuu riitaan kahta vastaan ja kaksi kolmea vastaan, isä poikaansa vastaan ja poika isäänsä vastaan, äiti tytärtänsä vastaan ja tytär äitiänsä vastaan, anoppi miniäänsä vastaan ja miniä anoppiansa vastaan."
Vaikkakin tilanne nyt voi näyttäytyä melko rauhallisena, kuitenkin erämaan sudet ovat monin paikoin suuna päänä. Lampaat eivät pakenekaan, jos aitauksen seinät rakennetaan oikein korkeiksi ja sudet lammasten vaatteissa pelottelevat lampaat pysymään tiukasti aloillaan.
Herra ei kuitenkaan katsele tällaista iät ajat.
Jos kaiken aana ja oona on aitauksen seinien korottaminen ja lampaiden näköalojen rajoittaminen sisältä ulospäin, jossain vaiheessa käy niin, että rukoushuoneetkin romahtavat kiviraunioiksi. Käy kuten Edomissa, että palatsit kohta kasvavatkin orjantappuroita, linnat polttiaisia ja ohdakkeita. Ja niistä tulee erämaasusien asuntoja. Ilman todellista Kristuksen Herrauden läsnäoloa "siellä erämaan ulvojat ja ulisijat yhtyvät, metsänpeikot toisiansa tapaavat."
Onko sellainen vaara olemassa, että rukoushuoneista olisi tulossa erämaasutten asuntoja?
Varmaa on, että raatelevia susia on nytkin paljon liikkeellä. Mutta ne osaavat pukeutua lammasten vaatteisiin. Ne eivät välttämättä tulekaan ulkoa sisään, vaan ne ovat jo lammasten keskuudessa: "Teidän omasta joukostanne nousee miehiä, jotka väärää puhetta puhuvat, vetääkseen opetuslapset mukaansa."
Mistä lammas voi tietää, kyseessä on susi lammasten vaatteissa?
Ulkonäöstä ne eivät niitä erota. Ne saattavat puhua myös monia kauniita sanoja. Nämä kun ovat niitä, jotka kerran sanovat: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?' Ja kuitenkaan Herra ei niitä tunne.
Raamattu sanoo, että ne tunnetaan hedelmistään. Sudet ja väärät profeetat eivät saa aikaan hyviä hedelmiä. Heidän kauttaan ei tulla Vapahtajan uskoon. Heidän kauttaan ei Elämän vesi virtaa ja kasvata virran varrella kasvaviin puihin tuoreita lehtiä ja terveitä hedelmiä.
Eikö se ole muka hyvä hedelmä, jos he - kuten väittävät - tekevät voimallisia tekoja Jeesuksen nimessä?
Raamatun mukaan se on hyvä hedelmä, että täytetään taivaallisen Isän hyvä tahto. Mikä se tahto on? Että jokainen ihminen uskoisi Häneen, jonka Isä on lähettänyt. Että uskottaisiin Hänen Poikaansa. Niin rakennuksemme on sellaisen Kallion päällä, ettei mikään myrsky tai maanjäristyskään sitä hajota.
Ahdas portti on usko Kristukseen.
Mutta Persäter sanoo:
"... voi käydä niin, että kaikki luulevat, että heillä on korvat, vaikkei heillä kuitenkaan ole tätä tehtävää. Silloin tulee sekaannus kristillisyyteen."
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti