perjantai 27. marraskuuta 2009

Vapaus laista

"Veljet, otan esimerkin tavallisesta elämästä.

Ihmisenkään laatimaa vahvistettua testamenttia ei kukaan voi tehdä mitättömäksi, eikä siihen voi lisätä mitään.

Nyt on lupaukset annettu Abrahamille ja hänen jälkeläiselleen. -- Tässä kohdassa ei sanota "jälkeläisille", mikä tarkoittaisi monia, vaan siinä puhutaan yhdestä: "sinun jälkeläisellesi", ja tämä on Kristus. --


Tarkoitan sitä, että neljäsataakolmekymmentä vuotta myöhempi laki ei voi kumota Jumalan aikoinaan vahvistamaa testamenttia ja tehdä hänen lupaustaan tyhjäksi.

Jos perinnön saaminen perustuisi lakiin, se ei enää perustuisikaan lupaukseen. Jumala on kuitenkin juuri lupauksellaan lahjoittanut perinnön Abrahamille.


Mikä sitten on lain tarkoitus?

Se säädettiin perästäpäin osoittamaan rikkomukset, kunnes tulisi se jälkeläinen, jota lupaus koski.

Lain luovuttivat enkelit välittäjää käyttäen. Mutta välittäjää ei tarvita vain yhtä varten. Jumala on yksi.

Onko laki siis ristiriidassa Jumalan lupausten kanssa?

Ei toki!

Jos olisi annettu laki, joka pystyy tekemään eläväksi, silloin vanhurskaus todella perustuisi lain noudattamiseen.

Pyhä kirjoitus on kaiken sulkenut synnin vankilaan sitä varten, että se, mitä on luvattu, annettaisiin niille, jotka uskovat Jeesukseen Kristukseen.

Mutta ennen kuin uskon aika tuli, me jouduimme olemaan lain vartioimina ja sen vankeina, kunnes usko ilmestyisi.

Näin laki oli meidän valvojamme Kristuksen tuloon asti, jotta me sitten tulisimme vanhurskaiksi uskosta.

Nyt uskon ilmestyttyä emme enää ole valvojan alaisia.

Te kaikki olette Jumalan lapsia, kun uskotte Kristukseen Jeesukseen.

Kaikki te, jotka olette Kristukseen kastettuja, olette pukeneet Kristuksen yllenne.

Yhdentekevää, oletko juutalainen vai kreikkalainen, orja vai vapaa, mies vai nainen, sillä Kristuksessa Jeesuksessa te kaikki olette yksi.

Ja jos te kerran olette Kristuksen omia, te olette Abrahamin jälkeläisiä ja saatte periä sen, mikä hänelle oli luvattu."

Gal 3:15-29 KR 1992



kunpa Herra Jeesus oikein avaisi esikoisten saarnaajien silmät ja sydämet ymmärtämään, mitä tässä on kirjoitettu!

niin paljon saa kuulla Huutavan äänen kautta lain saarnaa, tekoihin ja motiiveihin puuttuvaa tyyliltään aitoa juutalaista tai islamilaista opetusta hurskaasta elämästä ja sen vaaroista.

niin paljon saa kuulla ja lukea ihmisen omaa hengellistä tilaa arvioivaa lain saarnaa, uskon vaatimusta, johon joku raukka pöntöllä vastaa

"tahdon uskoa"



kuinka ilahduttavaa onkaan kuulla saarnaajaa, joka kunnioittaa Jeesusta, kertoo Kristuksen työstä Golgatalla ja kuinka se Sanan ja sakramenttien kautta annetaan hyödyksemme.

kuinka Kristus elää meissä ja vaikuttaa meissä kuuliaisuuden ja hyvät teot, jotka Jumalalle kelpaavat.

kuinka saamme elää Jumalan Pojan uskossa eikä omassa uskossamme, jonka lamppua epätoivoisesti yritämme pitää puhtaana.


Hengen vapaus ei kuitenkaan missään tapauksessa ole vapautta Jumalan Sanasta.


evankeliumien ulkopuolelle on jäänyt Jeesuksen sana, joka saattaisi hyvinkin olla Jeesuksen suusta.


Jeesus kulki viljapellon ohi, jossa mies teki työtä sapattina.

sehän on Jumalan Sanalla kielletty, ei saa tehdä työtä sapattina.

Jeesus sanoo tämän Egyptin hiekassa säilyneen papyruksen antaman tekstin mukaan

"jos tiedät, mitä teet, olet autuas. jos et tiedä, olet kirottu"



Varoitus!

mikko on muuttanut seuraavan kohdan galatalaiskirjeestä - seuraavaa tekstiä ei löydy kirjoitettuna Raamatun sivuilta.

onko se silti raamatullinen?



Kiirunaan meni viesti saarnaajasta, ja lainaus siitä mitä oli ruksalla sanonut. Annettiin ymmärtää, että hyllylle.

näin tuo saarnaaja oli julistanut eräällä rukoushuoneella sunnuntain päiväseuroissa:

"Kaikki ihmiset eri kirkoista ja herätysliikkeistä ja eripuolilta maailmaa ovat Jumalan lapsia, Siionin muurien sisällä, tämän siunatun kristillisyyden turvissa, kun uskovat Kristukseen Jeesukseen.

Kaikki, jotka on kastettu Kristukseen, ovat pukeneet Kristuksen ylleen ja Jumala näkee heidät puettuina vanhurskauden kirkkaan valkoiseen asuun Poikansa tähden.

Yhdentekevää, oletko esikoislestadiolainen vai vanhoillinen, körttiläinen tai adventisti, köyhä työläinen vai menestyvän yrityksen omistaja, mies vai nainen, sillä Kristuksessa Jeesuksessa te kaikki olette yksi.

Ja jos te kaikki kerran olette Kristuksen omia, te olette myös isä Abrahamin jälkeläisiä ja saatte periä sen, mikä hänelle oli luvattu."

-- hyllytys tuli



Kirjoittanut: mama

Kovin koettaa ihmiset puuhastaa...

Vaan jos ei Herra huonetta rakenna, turhaan rakentajat vaivaa näkee.

Noiden hyllytysten kanssa tosiaan kannattaa hetkeksi itse kunkin hiljentyä kahden itsensä kanssa, mitä ovat omat hyllytysperusteeni.

Perustuvatko ne Jumalan Sanaan, vai perustuvatko ne johonkin muuhun muotoseikkaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti