sunnuntai 22. marraskuuta 2009

Kristillisyyden neuvot

onpa jalosta puusta tullut laho puu.

koetan kirjoittaa kauniisti ja esitän heti toivomuksen, että olen käsittänyt ihan väärin ja nettiruukun asioita sisältäkäsin hyvin tuntevat kirjoittajat kertovat miten asiat ovat todellisuudessa.

tämä olisi nimittäin aivan liian surullista ollakseen totta.

usein kuulen esikoisten saarnoissa ja keskusteluissakin mainittavan kristillisyyden neuvot tai tämän meidän kristillisyytemme neuvot.

mitä pahoin pelkään nyt on, että tällä tarkoitetaan kääntymistä ihmisten puoleen.

ensinnäkin ajatus olisi painajaismaisessa mielikuvituksessani niin, että elämän ohjetta ja neuvoa kristityn käyttäytymiseen ja elämiseen haetaan ihmisiltä. näin on ennen tehty, näin nyt neuvotaan tekemään.

"näin tässä meidän kristillisyydessämme"

tai

"ei meillä ole ollut tapana"

toiseksi sairas mielikuvitukseni näkee kauhukuvia kristitystä, joka menee etsimään kristillisyyden neuvoja esikoisten saarnaajalta tai sielunhoitajalta.

mitä tässä tilanteessa minun tulisi kristittynä tehdä?

saarnaaja alkaa tässä kauhuskenariossa pohtia kysymystä ja esittää oman mielipiteensä perustaen sen ehkä joltain vanhemmalta saarnaajalta kuulemaansa ohjeeseen tai siihen, miten tässä kristillisyydessä on ennen tehty ja neuvottu.

"minun mielestäni sinun tulisi..."

"tee näin ja näin"

ja ensimmäisenä näissä keskusteluissa kauhuelokuvassani on jonkinlainen kaiken anteeksipyytämisen olo, anteeksi että olen olemassa, anteeksi että häiritsen ja vien aikaanne, anteeksi...

ja älytön "saat uskoa" vastaus, joka ei lainkaan paneudu ahdistuneen huoliin.


näinhän ei tietenkään voi olla! kyse on vain lumiukon ymmärtämättömyydestä ja ulkopuolisen pahaa tarkoittavasta vääristelystä.

kertokaa minulle, arvoisat nettiruukun lukijat, että olen väärässä - ainakin suurimmaksi osaksi.

kertokaa, että oikeasti kristillisyyden neuvot eivät suinkaan tarkoita kääntymistä ihmisten puoleen.

kaikki neuvot, joita sieltä edestä seuroissa jaetaan, perustellaan huolellisesti Jumalan Sanalla ja Lutherin opilla.

mitään ei opeteta ilman että kysytään, mitä Raamattu tästä sanoo ja näin etsitään ei ihmisen vaan Jumalan neuvoa.



kertokaa minulle, jotka tiedätte, että ei suinkaan saarnaaja tai muu sielunhoitaja kaivelee päätään muistellakseen ihmisten, toisten saarnaajien, neuvoja tai miten tässä ihmisten joukossa asioita on ennen tehty.

vaan ensimmäisenä kuunnellaan tarkasti ahdistuneen asiaa tai tietäkysyvän kysymystä.

sitten on saarnaajan mielessä ensimmäisenä "mitä Herra Jeesus Kristus tahtoo sanoa tälle ihmiselle"

mitä Jumalan Sanan neuvoa on tarjolla tähän tilanteeseen?

ja sitten tietenkin tuo "kuule, sinun tilanteesi on sellainen että minulla ei ole siihen ihmisenä mitään sanomista. me nyt yhdessä laskemme sen rukouksessa Jeesuksen hoitoon ja odotamme uskossa luottavaisesti, että Herra itse vastaa sinulle ja näyttää tietä eteenpäin, valaisee polkuasi ja ohjaa ja opettaa kuten Sanassa sanotaan."

ja sitten sekä kysyjä että neuvoja hiljentyvät yhdessä Herran eteen painaen päänsä ja kysyen kristillisyyden neuvoja Kristukselta.



---
olen todella vilpittömästi iloinen kun todistatte, että noin se menee todellisuudessa tässä meidän kristillisyytemme arjessa ja kaikkialla on ilmassa vain yksi asia, mitä ylösnoussut Ihmeellinen Neuvonantaja tänään haluaa minulle opettaa.

kulkemista arjessa käsi kädessä Galilean miehen kanssa, joka sanoo että Hän on Tie.



Put your hand in the hand of the man who stilled the water
Put your hand in the hand of the man who calmed the sea
Take a look at yourself and you can look at others differently
By puttin your hand in the hand of the man from Gallalee.

Everytime I look into the Holy Book I wanna tremble
When I read about the part where a carpenter cleared the temple
For the buyers and the sellers were no different fella's than what I
professed to be
And it causes me shame to know I'm not the gal that I should be

Put your hand in the hand of the man who stilled the water
Put your hand in the hand of the man who calmed the sea
Take a look at yourself and you can look at others differently
By puttin your hand in the hand of the man from Gallalee.



Mama taught me how to pray before I reached the age of seven
And when I'm down on my knees, that's when I'm close to heaven
Daddy lived his life for two kids and a wife, but you do what you must do
But he showed me enough of what it takes to get me through

Put your hand in the hand of the man who stilled the water
Put your hand in the hand of the man who calmed the sea
Take a look at yourself and you can look at others differently
By puttin your hand in the hand of the man from Gallalee.

Put your hand in the hand of the man who stilled the water
Put your hand in the hand of the man who calmed the sea
Take a look at yourself and you can look at others differently
By puttin your hand in the hand of the man from Gallalee.


Sanat Lynn Anderson



Kansa, joka pimeydessä vaelsi, näki suuren valkeuden, ja jotka asuivat kuoleman varjon maassa, niiden ylitse se kirkkaasti paistaa.

Sinä lisäät kansaa, ja lisäät hänelle iloa; sinun edessäs iloitaan, niinkuin elonaikana iloitaan, niinkuin saaliin jaossa iloitaan:

Sillä sinä olet heidän kuormansa ikeen, heidän olkainsa vitsan, ja heidän vaatiansa sauvan särkenyt, niinkuin Midianin aikana.

Sillä kaikki sota ja meteli, ja veriset vaatteet pitää poltettaman ja tulella kulutettaman.

Sillä meille on lapsi syntynyt, ja poika on meille annettu, jonka hartioilla herraus on; ja hänen nimensä kutsutaan Ihmeellinen, Neuvonantaja, Väkevä Jumala, Ijankaikkinen Isä, Rauhan päämies:

Että hänen herrautensa pitää suureksi tuleman, ja ei rauhalla loppua, Davidin istuimelle ja hänen valtakunnallensa, valmistamaan sitä ja vahvistamaan tuomiolla ja vanhurskaudella: hamasta nyt niin ijankaikkiseen on Herran Jumalan Zebaotin kiivaus tämän tekevä.


Jesaja 9:1-6 Biblia 1776


todellakin

poika on meille annettu jonka harteilla on herraus

Ihmeellinen neuvonantaja

se tarkoittaa että Jeesuksen antamat neuvot ovat ylen ihmeellisiä

usein siinä ihan leuka loksahtaa että "Herra, et sinä voi olla tosissasi - eihän näin voi..."

ja kun sitä Tietä kuljetaan, leuka loksahtaa toisen kerran

olipa ihmeellinen neuvo!

kuinka minun onkaan nyt hyvä olla ja rakkaideni asiat oikenevat.



miksi siis noista painajaisista puhun ja pyydän, että hälvennätte huoleni.


no siitä syystä että on kahdenlaisia ihmisiä

toiset turvaavat ihmisten neuvoihin

toiset turvaavat Herraan


toiset ovat kirottuja

toiset ovat siunattuja


en millään tahtoisi, että tämä ihana esikoislestadiolainen herätys tai kukaan sen piirissä oleva olisi itse asiassa Jumalan kirouksen alla, ihmisiin turvaava karun autiomaan asukas.



Näin sanoo Herra: kirottu olkoon se mies, joka luottaa ihmiseen, ja panee lihan itsellensä käsivarreksi, ja jonka sydän luopuu pois Herrasta.

Hänen pitää tuleman niinkuin kanerva korvessa, ja ei pidä saaman nähdä tulevaista lohdutusta; ja hänen pitää asuman kuivuudessa korvessa, hedelmättömässä ja autiossa erämaassa.

Mutta se mies on siunattu, joka luottaa Herraan; ja Herra on hänen turvansa.

Hän on niinkuin se puu, joka veden reunalle on istutettu ja ojan viereen juurtunut; sillä jos vielä palavuus tulee, niin ei hän kuitenkaan pelkää, vaan sen lehdet pysyvät viheriäisinä, eikä murehdi, kuin kuiva vuosi tulee, mutta kantaa hedelmän ilman lakkaamatta.


Sydän on häijy ja pahanilkinen kappale ylitse kaikkein; kuka taitaa sitä tutkia?


Minä Herra tahdon tutkia sydämen ja koetella munaskuut ja annan kullekin hänen töittensä jälkeen ja hänen töittensä hedelmän jälkeen.


Jeremia 17:5-10 Biblia 1776



väärät kristillisyyden neuvot, ne jotka turvaavat ihmiseen, sanovat tähän Jeremian ankaraan sanaan

"ehei, olkaa turvassa, rauha eikä hätää mitään.

eihän Jumala kosta eikä anna tekojemme mukaan ja mittaa elämämme hedelmää, kaikki anteeksi vaan Jeesuksen nimessä tällä isolla paloruiskulla!"

mutta sielu, joka turvaa Herraan eikä ihmisiin, säikähtää ja rukoilee kuningas Daavidin kanssa


"Tutki minua, Jumala, ja koettele sydämeni: kiusaa minua, ja ymmärrä, kuinka minä ajattelen.

Ja katsos, jos minä pahalla tiellä lienen, niin saata minua ijankaikkiselle tielle."

Psalmi 139:23-24 Biblia 1776



Jumalaa pelkäävä ja etsivä sielu ei sano

"saarnaaja, saata minua ijankaikkiselle tielle tämän kristillisyyden neuvoilla"



vaan rukoilee - ehkä yhdessä viisaan saarnaajan kanssa

"Jumala, saata minua ijankaikkiselle tielle"

hän kääntyy Korkeimman puoleen.

ja Korkein vastaa hänelle.


(ai niin, taisin unohtaa - eiväthän essut juurikaan rukoile)


Kirjoittanut: mama

Pahoittelut, Mikko,

tuo ei liene kovinkaan väärä käsitys, saattaahan joskus koko saarna olla juuri tuita "kristillisyyden neuvot" osastoa.

Ja opastihan tuo Persäterin saarnakin, siis tuo Rauhan Siteessä juuri julkaistu, nimenomaan ihmisiin tukeutumiseen.

Esimerkiksi kolmonen usein käyttää ilmaisua "kun ei saarnaajien neuvot kelpaa", edes yrittämättä peittää sitä, että kyseessä on ihmisiin tukeutuminen.



Kirjoittanut: elizza

Jeesus on "Ihmeellinen Neuvonantaja" ja Hän on päättänyt kenen/mitä kautta Hän neuvoo.

Hän ei ole neuvonut kirjoittamaan tänne rienauksia, herjaa, valhetta ja kitkeryyttä jumalanlasten joukkoa vastaan, vaan se neuvo ja ohjeistus on saatu pelsepuupilta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti