sunnuntai 15. marraskuuta 2009

Huora

olen vähän kulmat koholla seurannut tuota keskustelua kummilahjoista.


voisitko ystävä kertoa, mikä prostituutiossa nyt on niin kamalaa?


suomalainen wikipedia kertoo:

Huora on nainen tai mies, joka palkkiota vastaan tarjoaa seksuaalisia palveluita.

Tarkoittaa sekä ilotyttöä eli prostituoitua, että ”liian vapaana” pidetyn seksuaalisuuden omaavaa naista.

Aikaisemmin näitä on kutsuttu myös portoiksi.

Nykyisin samaan tapaan käytetään myös sanoja horo . (Horo on germaaninen lainasana: hoer (NL), josta englannin whore ja ruotsin hora ovat molemmat kehittyneet.

Lutka puolestaan on lainaa venäjästä: bludnyj ”haureellinen, irstaileva”, blud ”haureus”.

Inkerissä plutka tarkoittaa heittiötä, pahantekijää, vatjassa taas blutka on ”levoton, kuljeskeleva”.

Muita huora sanan muotoja ovat myös hutsu, horatsu, lumppu, ja lunttu.

Naisia on nimitetty huoriksi esimerkiksi avioliiton ulkopuolisista tai aviottomista suhteista tai pelkästään tällaisen epäilyistä.

Esimerkiksi keskiajan Euroopassa prostituoituihin ja aviottomasta seksistä syytettyihin naispuolisiin suhtauduttiin pitkälti samalla tavalla, heitä kutsuttiin huoriksi, ja heidät leimattiin syntisiksi eli kristinuskon moraalia rikkoviksi ja huonoiksi naisiksi, joiden on arveltu joutuvan ilman muuta helvettiin.

Huorat haudattiin toisinaan kirkkomaan ulkopuolelle samoin kuin rikolliset.

Myös kristillisen ajan suomalainen kansanperinne samaisti huoran aviotonta seksiä harjoittaneeseen naiseen.

Kun Marjatta-tyttö tuli raskaaksi, kauhistui hänen äitinsä, Kalevalan mukaan:

Voi sinua, hiien huora!
Kenen oot makaelema?
Ootko miehen naimattoman
eli nainehen urohon?

Isä ajoi Marjatan kotoa:

Mene, portto, poikemmaksi,
tulen lautta, tuonnemmaksi,
kontion kivikoloihin,
karhun louhikammioihin,
sinne, portto, poikimahan,
tulen lautta, lapsimahan!"

Kertomus perustuu osin keskiaikaiseen Hannun ja Marketan balladiin ja osin kristilliseen kertomukseen Jeesuksen syntymästä.


Naisten halventamista huoraksi väittämällä kutsutaan huoritteluksi.

Erityisen paljon vapaata seksiä harjoittavaa miestä saatetaan kutsua nimityksellä pukki tai huoripukki.

Huorittelu on joskus nähty naisten seksuaalisen valvonnan muodoksi.

Esimerkiksi Hannele Koivunen syyttää kirjassaan Madonna ja huora (1995) kirkkoa siitä, että Magdalan Mariasta on tehty katuvan huoran peruskuva, jonka kautta miehet säätelevät naisen seksuaalisuutta.

Naisen on oltava madonna tai huora.

Hora-sana saattaa viitata myös Hera-jumalattareen, josta papisto myös halusi päästä eroon.

--- tähän asti suomalainen wikipedia




en ole saanut vastausta miksi huora on niin kamala asia.

jos oikein ymmärrän, aika harvoilla esikoislestadiolaisilla on mitään kokemusta näistä asioista.


Jeesksella oli paljonkin.

Häneltä meni kerrassaan pyhän miehen maine

"eikö hän tiedä, kuka häneen koskee?"

mokomakin syntisten ja juoppojen ystävä.

ei sopisi kunnon heränneiden seuraan, tämä Raamatun Jeesus.



erityisesti minua ottaa päähän naisten syyllistäminen.

prostituutio on aikamme ihmisorjuutta, ja järjestelmää pitävät yllä rahaa tekevät ihmiskauppiaat ja naisen ihanuudesta maksava miesväki.

järjestäytynyt rikollisuus on taustalla.

moni huonoille teille joutunut nainen on miehen uhri.

aviottoman lapsen äiti.

mua vähän potuttaa toi kolmosen kommentti kastetilaisuudesta ja kummilahjoista.

ehkä "vähän" ei ole tossa oikea sana.

ajattelen kuitenkin, että hänen kommenttinsa on aito ja edustaa isompaakin porukkaa tässä kristillisyydessä.


Kirjoittanut: Haamul

Eihän valveutuneimpien seurassa pidetä joukkoon kuuluvana edes miehestä tietämätöntä tyttörukkaa, varhaisteiniä, jos hän kantaa kaulassaan "huoran merkkiä" eli kultaista ristiä.

Mutta tässä tapauksessa onkin niin - näin uskallan sanoa - huoruus katsojan silmässä.

Tämän päivän maailmassa ristikorun pitäminen kaulalla on rohkea teko. Heti kaverit koulussa ja työpaikalla alkavat epäillä uskovaksi. Usein se tulkitaan jopa uskontunnustukseksi, ja toiset uskovat ilahtuvat, mutta esim. ateistit kohottavat ärtyneesti kulmiaan, jotkut myös aloittavat naljailun ja pilkanteon.

Ja sitten on tämä toinen ääripää, ...joka myös pilkkaa, vieläpä erityisen törkeällä tavalla - tuskin kuitenkaan itse tietäen, mitä tekee.


Totuus on ja siksi jää:
Hengestä syntymätön maailma pahentuu aina rististä, tavalla tai toisella.


Kirjoittanut: mama

Eipä taida olla parempaa esimerkkiä synnin seurausten karmivuudesta kuin prostituutio. Ja missä pahimmat seuraamukset joutuvat kantamaan ne, jotka jo alunperin ovat uhreja.

Ja yhteiskunnallinen ja uskonnollinen paheksunta kohdistuu nimenomaan tuon ammatin harjoittajiin, ei suinkaan niihin, joiden takia he ovat tuohon ammattiin ajautuneet eikä niihin jotka käyvät tarpeensa, fantasiansa ja perversionsa seksiammattilaisten luona tyydyttämässä (ehkäpä monelle vaimolle jopa helpotukseksi).

Ruotsissa taitaa olla asiakkuuskin kriminalisoitu, päädyttiinkös siihen Suomessa, huh aukko tiedoissani.


Kirjoittanut: MikkoL

Niin yksi Pharisealaisista rukoili häntä ruualle kanssansa. Ja hän meni Phariseuksen huoneeseen ja aterioitsi.

Ja katso, yksi vaimo oli kaupungissa, joka oli syntinen, ja kuin hän sai kuulla, että hän aterioitsi Pharisealaisen huoneessa, toi hän lasin kallista voidetta.

Ja seisoi takana hänen jalkainsa juuressa itkien, ja rupesi kyyneleillänsä kastamaan hänen jalkojansa, ja niitä päänsä hiuksilla kuivasi, ja suuta antoi hänen jalkainsa, ja voiteli ne voiteella.

Mutta kuin Pharisealainen sen näki, joka hänen kutsunut oli, sanoi hän itsellensä: jos tämä olis propheta, niin hän tietäis, mikä ja millainen tämä vaimo on, joka häneen rupee, että hän on syntinen.



Ja Jesus vastaten sanoi hänelle: Simon, minulla on jotakin sinulle sanomista. Hän sanoi: Mestari, sanos.

Kaksi velkamiestä oli yhdellä lainaajalla: yksi oli velkaa viisisataa penninkiä ja toinen viisikymmentä.

Koska ei heillä ollut varaa maksaa, antoi hän molempain anteeksi. Sano siis, kumpi näistä häntä enemmän rakastaman pitää?

Simon vastaten sanoi: minä luulen, että se, jolle hän enemmän anteeksi antoi; hän sanoi: oikein sinä tuomitsit.

Ja hän käänsi itsensä vaimoa päin, ja sanoi Simonille: näetkös tämän vaimon? minä tulin sinun huoneeses, etkä sinä antanut vettä minun jaloilleni; mutta tämä kyynelillä kasti minun jalkani ja ne hiuksillansa kuivasi.

Et sinä minun suuta antanut, mutta tämä, sittenkuin hän tähän tuli, ei ole lakannut minun jalkaini suuta antamasta.

Et sinä minun päätäni öljyllä voidellut; mutta tämä voiteella minun jalkani voiteli.

Minä sanon sinulle: sentähden että hänelle paljo syntiä anteeksi annettiin, niin hän paljon rakasti; mutta jolle vähempi anteeksi annetaan, se vähemmän rakastaa.



Niin hän sanoi hänelle: sinun syntis ovat anteeksi annetut.

Niin rupesivat ne, jotka myös aterioitsivat, sanomaan keskenänsä: kuka tämä on, joka synnitkin anteeksi antaa?

Niin hän sanoi vaimolle: sinun uskos on sinun vapaaksi tehnyt: mene rauhaan.

Luukas 7:36-50 Biblia 1776



eikö olekin totta, että myös kristityt tekevät paljon työtä auttaakseen elämässä haaksirikkoutuneita naisia, torjuakseen järjestäytynyttä prostituutiota, auttaakseen yksinäisiä äitejä.

Suomen Valkonauhaliitto tekee arvokasta työtään

http://www.suomenvalkonauhaliitto.fi/etusivu/


ja eikö olekin totta, että tämän meidän kristillisyytemme piirissä ei nosteta sormeakaan huorien ja heidän tavallaan vaikeuksissa olevien naisten auttamiseksi.

muuta kuin haukutaan pystyyn seuroihin tulevat siveät äidit tyttärineen, joilla on Ihmisen Pojan merkki kaulalla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti