keskiviikko 18. marraskuuta 2009

Viisaat ja tyhmät neitsyet

nimimerkki Patu kirjoittaa keskustelujen puolella. Koska aihen on tärkeä ja koskee Jeesuksen kuuluisaa vertausta, kopioin sen myös raamattupiirin puolelle.
...

Jos haluaa saada kuvan essujen julistuksen perussäveltä, niin kannattaa kuunnelle Aarre Panulan saarna 15.11.2009 . LLL:n saarna oli jo valittu pohjustamaan julistusta.

Ennen viisaiden ja tyhmien neitseiden vertauksen lukemista Panula kertasi ja täydensi luetun saarnan loppuviestiä: uudestisyntyminen ei tapahdu kasteessa. Ihminen syntyy viattomana, mutta lankeaa myöhemmin syntiin, josta on tehtävä parannus uskomalla äänellisesti saarnattu syntien anteeksiantamuksen sana. Silloin uudestisynnytään Jumalan lapseksi, josta on langettu pois synnin tekemisen kautta.

Vertauksesta puhuessa Panula ei kehottanut puhdistamaan lampun lasia, mutta lisäsi siihen lasin sijasta muuta. Viisaat menivät myös ostamaan oikeilta öljykauppiailta öljyä lamppuihinsa, tyhmätkin menivät, mutta väärille öljymarkkinoille. Viisaat pääsivät siksi Karitsan häihin, tyhmät eivät. Kuoleman hetkellä on hyvä olla puhdistettu omatunto ja öljyä lampussa. On turvallista kuolla, kun on Jumalan sanan todistus, omantunnon todistus ja seurakunnan todistus. Omavanhurskaat luottavat siihen, että on kastettu, käynyt kirkossa ja toiminut hengellisissä asioissa. Lopuksi kehotti noutamaan öljyä lamppuihin.

---
Onko joku muu kuullut saarnan, niin voi täydentää ja oikaista, jos muistan tai referoin väärin.

Patu

Kirjoittanut: MikkoL

tämä on suoranaista Jumalan pyhän Sanan vääristelyä.

huh



tuolla oli toisella palstalla just puhe tästä nykytilanteesta.

Patu kirjoittaa, ja pyytää korjaamaan jos on vääin kuullut

mutta tämän todistuksen mukaan Aarre Panula keksii saarnassa ihan omasta päästään parannusta Jumalan Sanaan.

aivan käsittämätöntä röyhkeyttä ja jumalattomuutta.

Kyseessä on tunnettu ja arvostettu saarnaaja, ja koska hänen oma lisäyksensä Raamattuun sopii esikoisten käsityksiin "oikeasta öljystä" niin harhaan johdettu seurakunta lausuu aamenta mielessään - näinhän se on.

vaan kun ei ole.


hepreassa on tähän sopiva sanonta "herpa vebusha"

häpeä ja kauhistus!

Kirjoittanut: immata

Kuuntelin Panulan saarnan ja Patun todistus on kohdallaan.

Se on kuunneltavissa vieläkin Huutavan äänessä.

Kirjoittanut: MikkoL

Ei pidä todistajan yksinänsä astuman edes ketäkään vastaan, jostakusta pahasta teosta ja synnistä, mikä ikänä paha teko se olis joka tehdään; mutta kahden eli kolmen todistajan suussa ovat kaikki asiat vahvat.


5 Ms 19:15 Biblia 1776



nyt on tämä Helsingin saarnan kohta, jossa evankeliumin tekstiä väärennetään, kahden luotettavan todistajan todistuksella vahvistettu.

joten asia on näin, kuin Patu sen sanoi.

lista on tältäkin vuodelta 2009 aika huolestuttava - ja tässä on vain mitä olen itse saanut tiedoksi.

miltei alkaa näyttää käytännöltä, että Raamatun sanaa heitellään miten päin vain, lisätään ja poistetaan ja sanotaan melkein miten on kirjoitettu - mutta ei ihan.

1. Vanhin Håkan Gustafsson
"Hej! tytöt uimassa"

2. Vanhin Gunnar Persäter
"Daavid meni Naatanin luo"

3. Lähetysmies Seppo Parviainen
"Viisaat neitsyet puhdistavat lampun lasia"

4. Saarnaaja Aarre Panula
"Tyhmät neitsyet menivät myös ostamaan öljyä, mutta väärästä paikasta"



Kirjoittanut: Patu


4. Saarnaaja Aarre Pajula
"Tyhmät neitsyet menivät myös ostamaan öljyä, mutta väärästä paikasta"

Tarkoituksenmukainen lisäys oli se, että viisaat neitsyet menivät ostamaan öljyä oikeilta kauppiailta. Se tietysti käy ilmi myös yo. MikkoL:n lainaamasta kohdasta.

Korostus asuvaisen Pyhän Hengen saaneen synninpäästön julistamisen tärkeydestä sai tässä saarnassa tukea tällaisella vertauksen selittämisellä.



Kirjoittanut: MikkoL

taivaat sulkevia oppiharhoja?

eihän tässä ole mistään opista kysymys.

ei ole kysymys kristillisestä opista, ei essujen opista eikä Lutherin opista.

kysymys on siitä, että esikoislestadiolaiset johtavat saarnaajat käyttävät Raamattua täysin mielivaltaisesti.

antavat itselleen luvan keksiä suorastaan tarinoita Raamatun nimissä.

se ei ilmeisestikään lainkaan häiritse sinua. niinkuin ei moni muukaan asia, joita täällä ruoditaan. ihan hyvä niin että säilytät sielunrauhasi.

et myöskään kysele, miksi muita häiritsee Jumalan Sanan väärentäminen, pseudoraamatullisuus, vähän sinnepäin raamatullisuus.

et kysy vaan suoraan kiellät tuomasta tuollaisia epäkohtia esiin ja moitit että näin tehdään.

jos sinulta kysyttäisiin, ei Raamatun vääristelyä omien mielioppien mukaan saisi lainkaan edes mainita.

Jumala tahtoo lahjoittaa rakkauden totuuteen.

se rakkaus ei siedä tällaista perusteellista Jumalan lasten harhautusta. hyvässäkään tarkoituksessa.


no nyt annan sulle omalta osaltani aivan täyden vapauden ajatella mitä lystäät mikon kirjoituksista.

ihan vapaasti ota tai jätä.


mutta sidon osaltani sinut hopeisin ja kultaisin kahlein Jeesuksen ylimmäispapilliseen rukoukseen. siitä ei sinun pidä luistaman nokkeluudellasi!


Mestari itse rukoilee Isää


”Pyhitä heidät totuudessa; sinun sanasi on totuus"

Johannes 17:19 KR 1992


tämä on niin hirveää, että mennään totuuden Sanaa muuttamaan ja sekoilemaan.

saarnaajan tulee saarnata tekstistä, mitä siihen on kirjoitettu.

siinä riittää työtä elinajaksi ja aina löytyy uutta.

omien sanojen tunkeminen Jumalan Sanaan ei ole pyhittymistä totuudessa.




tässä tulee täysi toppi.

näin ei Jumalan Sanaa kohdella

kuin jotain vanhaa riepua


ulkomuistista ei saa siteerata, jos alkaa sen mukana tulla omaa puppua ja uusia keksintöjä

huitele siellä savotassa puita nurin miten tahdot, mutta Jumalan Sana on pyhä ja on sellaisena pidettävä.

tässä on koko esikoislestadiolaisen herätyksen ongelman ydin.

rakkaus Raamatun totuuteen on hukassa.

ja se totuus on Kristus.



Kirjoittanut: Haamul

Lamppu ja öljy tarkoittavat sydäntä ja uskoa.

Jos sanotaan, että öljyä ei voi saada kuin lestadiolaisten välityksellä, sehän on tietenkin valhe. Öljyä eli uskoa saadaan nimittäin Raamatun mukaan Kristuksen Sanan kuulemisesta.

Kristuksen Sana, evankeliumi, kuultiinpa Häntä missä tahansa, kenen välityksellä tahansa, ITSE on voimallinen vaikuttamaan uskon.

On aivan pimeä, suorastaan pimeyden ruhtinaan syöttämä ajatus sellainen väite, että uskon voi saada kuulemalla evankeliumi VAIN lestadiolaisten huulten välityksellä.

Kirjoittanut: Rami

3. Tyhmät ottivat lamppunsa mutta eivät varanneet mukaansa öljyä.
4. Viisaat sitä vastoin ottivat lampun lisäksi mukaansa öljyastian.
5. Kun sulhanen viipyi, heitä kaikkia alkoi väsyttää ja he nukahtivat.
6. Mutta keskellä yötä kuului huuto: 'Ylkä tulee! Menkää häntä vastaan!'
7. Silloin kaikki morsiusneidot heräsivät ja panivat lamppunsa kuntoon.
8. Tyhmät sanoivat viisaille: 'Antakaa meille vähän öljyä, meidän lamppumme sammuvat.'
9. Mutta viisaat vastasivat: 'Emme me voi, ei se riitä meille kaikille. Menkää ostamaan kauppiailta.'
10. Mutta kun he olivat ostamassa öljyä, sulhanen tuli. Ne, jotka olivat valmiit, menivät hänen kanssaan häätaloon, ja ovi suljettiin.
11. Jonkin ajan kuluttua toisetkin saapuivat sinne ja huusivat: 'Herra, Herra, avaa meille!'
12. Mutta hän vastasi: 'Totisesti, minä en tunne teitä.'
13. "Valvokaa siis, sillä te ette tiedä päivää ettekä hetkeä.

Tekstin mukaan viisailta ei öljy loppunut.
Mutta ketä ovat nuo kauppiaat? Näyttää siltä, että ne olivat jossain muualla kuin morsiusneitojen joukossa. Eikö sulhanen tuntenut heitäkään?


Kirjoittanut: kolmonen
Voisitko MikkoL vihdoinkin selittää

1.mitä ymmärrät sillä, kun neitseet valmistivat lamppunsa, panivat tai laittoivat sen kuntoon? Miten se tapahtuu?

2. Mikä on lamppu?

3. Mikä on astia?

4. Hengellinen selitys sille, että ottaa öljyä astiaan?

5. Miten tämä on mahdollista, kun 1992 käännöksen mukaan, Tyhmät ottivat lamppunsa mutta eivät varanneet mukaansa öljyä, mutta kuitenkin kun Ylkä tuli, Tyhmät sanoivat viisaille: Antakaa meille vähän öljyä, meidän lamppumme sammuvat. Mitten lamppu palaa, jos siellä ei ole öljyä?

6. Mutta viisaat vastasivat: 'Emme me voi, ei se riitä meille kaikille. Menkää ostamaan kauppiailta.' Mitä ovat nämä öljykauppiaat?

Hän on oikeassa, että selitä itse ensin ja arvostele sitten muita ja siinä, että on helppo hajoittaa, mutta vaikeampi rakentaa.

Kirjoittanut: Rami
Ennen kuin voit sanoa varmasti mitä se ei ole, sinun on tiedettävä mitä se on.

Sano jos tiedät, tai tunnusta rehellisesti että et tiedä. Sinä yrität aina luikerrella itse kysymyksen alta.

Kirjoittanut: kolmonen

Koska edelleen vääristelet, niin voit selittää:

7. Mitä on oikea öljy ja väärä öljy? (Panula ei tästä puhunut, mistä sen otit)

8. Mistähän nämä tyhmät olivat ostamassa öljyä?

9. Mikä oli tämä ovi mikä suljettiin ja johon tyhmät kolkuttivat?

10. Olikohan tyhmät löytäneet öljyä, kun he palasivat?

11. Miksi ylkä ei tuntenut heitä?

Kirjoittanut: immata

7. Mitä on oikea öljy ja väärä öljy? (Panula ei tästä puhunut, mistä sen otit)
kolmonen

Panula sanoi väärän öljyn olleen vesiöljyä eli kuollutta uskoa.

Kirjoittanut: kolmonen
"Ei pidä todistajan yksinänsä astuman edes ketäkään vastaan, jostakusta pahasta teosta ja synnistä, mikä ikänä paha teko se olis joka tehdään; mutta kahden eli kolmen todistajan suussa ovat kaikki asiat vahvat."

Näin kirjoittaa pappi, mutta Ylimmäinen pappi sanoo:

15. Mutta jos sinun veljes rikkoo sinua vstaan, niin mene ja nuhtele häntä kahden kesken yksinänsä. Jos hän sinua kuulee, niin sinä olet veljes voittanut.
16. Mutta jos ei hän sinua kuule, niin ota vielä yksi eli kaksi kanssas, että kaikki asia kahden eli kolmen todistajan suussa olis.
17. Mutta ellei hän niitä tahdo kuulla, niin sano seurakunnalle; ellei hän seurakuntaa tottele, niin pidä häntä pakanana ja Publikanina.

17. Ja teidän laissanne on myös kirjoitettu, että kahden ihmisen todistus on tosi.
18. Minä olen se, joka itsestäni todistan, ja Isä, joka minun lähetti, todistaa myös minusta.
19. Niin he sanoivat hänelle: kussas Isäs on? Jesus vastasi: ette tunne minua ettekä minun Isääni: jos te tuntisitte minun, niin te tuntisitte myös minun Isäni.



7. Mitä on oikea öljy ja väärä öljy? (Panula ei tästä puhunut, mistä sen otit)
kolmonen

Panula sanoi väärän öljyn olleen vesiöljyä eli kuollutta uskoa.
immata

En ole kuullut saarnaa, eikä missään lainauksessa ollut muuta kuin vääristä öljykauppiaista.

Tästä oli ollut jossakin kyläpaikka kyse, niin eräs pikku-poika oli sanonut, että ne menivät väärille öljymarkkinoille.

Kirjoittanut: YHA


Kolmoselle: 15. Mutta jos sinun veljes rikkoo sinua vstaan, niin mene ja nuhtele häntä kahden kesken yksinänsä. Jos hän sinua kuulee, niin sinä olet veljes voittanut.

Tuo koskee sitä, että veljesi on "pienessä piirissä" rikkonut sinua vastaan, ei sitä että joku julkisesti tekee väärin.

Jos saarnaaja julkisesti puhuu ohi raamatun, silloin voidaan asiata myös julkisesti keskustella.

Kirjoittanut: Haamul

Näinköhän "vesiöljy" viittaa Kasteen veteen...

Aika paha, jos niin.



"Työt ilman uskoa ovat tyhmäin neitsein lamppu ilman öljyä. Sillä tyhmät neitseet eivät anna Jumalan sanalla neuvoa itseänsä." (Luther)

Niinpä! Jumalan Sana kehottaa uskomaan, yksin armosta, yksin Vapahtajan teon tähden.

Jeesus sanookin: "Sitä, joka minun tyköni tulee, minä en heitä ulos."

Ei pidäkään siis mennä ostamaan sieltä, missä myydään rahalla ja hinnalla, vaan kääntyä Hänen puoleensa, joka myy ilman rahaa, ilman hintaa.

Nyt onkin sitten ongelmana se, miten Jeesuksen tykö päästään. Sillä sitä, joka Jeesuksen tykö tulee, Hän ei heitä ulos!

Miten Hänen tykönsä päästään?

Kolmosella lienee asiasta sama käsitys kuin Panulallakin.

Mutta Raamattu sanoo, että Getsemanessa (=suomeksi 'öljypuserrin') ja Golgatalla maata vihmoneessa Vapahtajan ahdistuksen Kasteessa on jokaiselle uskovalle itse Herra Jeesus Ylösnousemuksena ja Elämänä.



Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme Hänen kuolemaansa kastetut? Siinä Kasteessa totisesti ON jokaiselle uskovalle Jeesus, kaikkine aarteineen. Siinä Kasteessa Jumala antoi meille Poikansa. Jumalan Sanana, jonka viitta punertui (Ilm.19:13) Hänen yksinäisessä taistelussaan Getsemanessa missä KAIKKI opetuslapset nukkuivat (Matt.26:40 ym.) kun Hän yksin taisteli, ja Golgatalla.

Hänen tykönsä päästään uskomalla Sana, joka lupaa, että "niin on Jumala maailmaa rakastanut, että Hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä".

Tuo Sana on läsnä myös Kasteen Sakramentissa. Kaikkine aarteineen! Hän tuntee jokaisen nimeensä kastetun uskovan, riippumatta siitä onko tuo uskova lestadiolainen tai joku muu -lainen kristitty. Niin saamme aivan epäilemättä uskoa, sillä Raamattu kertoo, että joka uskoo ja on kastettu, pelastuu.


Kirjoittanut: mama

Kymmenen neitseen vertauksesta puhui Jukka Norvanto eilen.

Hänellä oli mielenkiintoinen näkökulma tuohon vertaukseen, joka auttaa sitä ymmärtämään.

Jukka puhui kahdenlaisista vertauksista, joita on Raamatussa; allegorisista ja parabolisista.

Wikipedia sanoo allegoriasta: "Allegoria (kreikan sanoista αλλος, "toinen", ja αγορευειν, "puhua julkisesti") eli vertauskuva on kirjallisuudessa tai kuvataiteissa käytettävä symbolistinen esitystapa, jossa alkuperäinen käsite tai idea korvataan toisella."

Paraabeli taas on toisen asteen käyrä, jolla on yksi polttopiste. Parabolinen vertaus on siis sellainen, jolla on tietty polttopiste (vaikkapa opetus). Parabolisessa vertauksessa asiat eivät ole allegorisia.




Esimerkki allegorisesta vertauksesta on vaikkapa kylväjävertaus, missä eri tyyppiset maan laadut kuvaavat tietynlaista sydämen tilaa.

Parabolisesta vertauksesta taas hyvä esimerkki on juuri kymmenen neitseen vertaus, jossa törmätään mahdottomuuksiin, jos aletaan lukea sitä allegorisena.

Kymmenen neitseen vertauksen polttopisteessä on valvominen. On tärkeää valvoa ja olla valmis kun ylkä tulee.

Tuon vertauksen Jeesus oli tietenkin ottanut omasta ajastaan, jolloin juhlapaikan ovet kuulemma suljettiin yön tullen, etteivät rikollisjoukot pääsisi sisään. Juhlapaikallahan taitaisi olla paljon ryöstettävää. Sisään pääsivat ne, jotka olivat juhlaseurueessa, myöhemmin tulleille ei välttämättä enää uskallettu avata.

Kirjoittanut: Rami

KIRKKOPOSTILLA 3 OSA
Seitsemäskolmatta kolminaisuudenpäivän jälkeinen sunnuntai;Evankeliumisaarna
6. Tätä valtakuntaa saarnattaessa vaikutus on seuraava. Muutamat omaksuvat sen sydämestänsä, täydellä todella; he uskovat sanan ja lähtevät sitten tekemään hyviä tekoja, antavat lamppunsa loistaa maailman edessä, — he ovat, näet hyvin varustuneet lampuilla ja öljyllä, toisin sanoen, uskolla ja rakkaudella. Tämä meille kuvataan ymmärtäväisillä neitsyeillä.
On sitten eräitä, jotka hekin ottavat vastaan evankeliumin, mutta torkahtelevina. Asia ei ole heille tärkeä. He tosin tekevät paljon tekoja, mutta heiltä puuttuu usko. He luulevat saavansa asian toimeen teoilla. He ovat suruttomia, arvellen, ettei ole mitään hätää, kyllä Jumala teoilla korvataan. Nämä kuvataan meille tyhmillä neitsyeillä.


Raamatussa sanotaan tyhmiksi niitä, jotka eivät ole kuuliaisia Jumalan sanalle, vaan seuraavat omaa päätänsä; he eivät tule järkiinsä, vaan pitävät oman ajatuksensa parhaimpana. Näille käy kuitenkin lopuksi niin kuin kävi tyhmille neitsyeille. Tässä valtakunnassa ovat nämä molemmat lajit. Siellä, missä evankeliumia ja Jumalan sanaa saarnataan, on myöskin uskon harjoitusta; toiset pääsevät perille, toiset eivät.
7. Ota tällä kohdalla erikoisesti huomioosi: tämä vertaus ei puhu evankeliumin vainoojista — he ovat jo tuomitut ja tästä valtakunnasta jo syöstyt - vaan Kristus puhuu niistä, jotka ovat tässä valtakunnassa. Hän nimeää tyhmätkin neitsyet, sillä heillä on kristityn nimi, ja he kuuluvat tähän valtakuntaan: he saarnaavat evankeliumia, tekevät hyviä tekoja, jopa he tekojensa ansiosta tuntuvat muita kiehtovammilta.
jatkuu

Kirjoittanut: Haamul
"Kymmenen neitseen vertauksen polttopisteessä on valvominen. On tärkeää valvoa ja olla valmis kun ylkä tulee."

Mutta huomionarvoinen seikka silti sekin on, että yljän huudon kuuluessa ne kaikki 10 olivat nukkumassa. Ne viisaatkin.

Sama tilanne oli Getsemanessa ja Kirkastusvuorellakin (Lk.9). Molemmissa tilanteissa opetuslapset kävivät uneliaiksi ja nukahtivat.

Olemmeko me kenties parempia valvojia kuin Pietari, Jaakob ja Johannes.

Tulee valvoa. Se on totta. Unohtamatta kuitenkaan, minkä varassa meidän valvomisemme on.

Ilman suurta Yövalvojaamme olisimme hukassa kaikki.

Kirjoittanut: mama

Näinpä.


Ja sitä öljyä taidetaan tarvita. Silleen, että se lamppu valaisis sen seuraavan askeleen. Kuulemma ne lamput ei juuri pidemmälle valaisseet.

Kirjoittanut: Rami

Mikä heiltä puuttuu? He eivät ole tosi toimessa, he etsivät omaan kunniaansa, eivät Jumalan kunniaa yksin. Heissä ei ole mitään pelkoa; ilon he kyllä omaksuvat: kaikki he ovat menossa häihin, heitä on paljon, ja heillä kaikilla on lamppunsa, mutta he eivät ole huolehtineet öljystä. Mutta kun ylkä, Herra Kristus, viimeisenä päivänä tulee, harva hänen kerallansa häihin kulkee. Paljon oli kansaa maailmassa vedenpaisumuksen tullessa, mutta Nooan kanssa arkkiin menijöitä oli ainoastaan kahdeksan sielua.


Samoin on käyvä tässäkin: moni näyttää olevan kristitty, mutta harva käy yljän keralla häihin.
8. Silloin nuo ymmärtämättömät, nuo tekopyhät, ulkokultailijat, omiin tekoihinsa luottaneet sanovat viisaille neitsyeille, toisin sanoen, vilpittömille kristityille, jotka luottavat ainoastaan Jumalan laupeuteen ja hyvyyteen:
Antakaa meille öljyänne, sillä meidän lamppumme sammuvat.
9. Niin, tietysti sammuvat ne lamput, joissa ei öljyä (Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava usko)ole! On varmaa: teot eivät auta, teoistasi et saa hankituksi itsellesi mitään lohdutusta, sen tekee vain Jumalan armo ja laupeus. Sieltä etsiös lohdutusta ja apua! Sillä se on, jolle hän sen osoittaa. Siksipä viisaat sanovatkin ymmärtämättömille:
Emme voi, se ei riitä meille ja teille. <<<0729>>>


10. Ukonisku niihin, jotka luottavat pyhimysten ja muiden ihmisten ansioon! Eihän heillä ainoallakaan ole tarpeeksi, saati sitten ylijäämää toisille annettavaksi. Kun he siis saapuvat, kolkuttavat ja halusta hekin pyrkivät häihin, täytyy heidän, niin kuin ymmärtämättömien neitsyeiden, kuulla: "Minä en tunne teitä; sisällä ovat ne, joiden piti sisälle pääsemänkin». Sepä vasta hirmuinen tuomio: kaikki pyhät, jopa koko luomakunta heidät hylkää, sillä sitä, jota hän ei tunne, ei tunne kukaan! Tarkatkaamme siis ahkerasti tätä vertausta, sillä se on puhuttu meille! Olkoon evankeliumi meille täyttä totta! Älkäämme nukkuko tai olko perin suruttomia, sillä ylkä, Kristus, tulee ennen kuin huomaammekaan. Se, ken silloin on valmis, käy hänen kerallansa häihin. Tätä Herra tarkoittaa päättäessään vertauksen. Hän selittää oman puheensa ja sen tarkoituksen. Hän sanoo:
Valvokaa siis, sillä te ette tiedä päivää ettekä hetkeä, jona Ihmisen Poika on tuleva.




11. Samoin hän varoittaa meitä eräässä toisessakin kohdassa olemaan aina valmiina sen päivän varalle, sanoessaan: "Olkoot teidän kupeenne vyötetyt ja lamppunne palamassa, ja olkaa te niiden ihmisten kaltaiset, jotka herraansa odottavat, milloin hän palajaa häistä, että he hänen tullessaan ja kolkuttaessaan heti avaisivat hänelle" (Luuk. 12:35. ja s. jae); ja heti sen jälkeen (40. jakeessa) hän sanoo: »Niin olkaa tekin valmiit, sillä hetkenä, jona ette luule, Ihmisen Poika tulee». — Tässä evankeliumissa on vielä yksi asia, josta meillä on oleva paljon lohdutusta, nimittäin se, minkä hän sanoo:
Yljän viipyessä tuli heille kaikille uni, ja he nukkuivat.


12. Kaikille, hän sanoo, toisin sanoen, sekä viisaille että ymmärtämättömille. Viisaatkin nukkuvat. Aika ajoin oikeatkin kristityt tekevät syntiä. Kyllä Jumala saattaa valtakunnassaan sietää syntisiä, kun vain synti tunnetaan, kun hänen kolkuttaessaan avataan, jopa hänen valtakuntansa on yksinomaan sellainen valtakunta, jossa yhtä mittaa synnit anteeksi annetaan. Synti tosin jää kristittyihin, koska liha ja veri ovat liikkeellä, mutta lohdutukseksemme me tiedämme, ettei se meitä vahingoita: anteeksi anoessamme Jumala sen anteeksi meille antaa. Pyhä Johannes sanoo: »Lapsukaiseni, tämän minä kirjoitan teille, ettette syntiä tekisi; mutta jos joku syntiä tekeekin, niin meillä on puolustaja Isän tykönä, Jeesus Kristus, joka on vanhurskas. Ja hän on meidän syntiemme sovitus, eikä ainoastaan meidän, vaan koko maailman syntien» (1. Joh. 2:1. ja s.); ja Isä-meidässä me rukoilemme joka päivä: »Herra, anna meille anteeksi meidän velkamme, niin kuin mekin anteeksi annamme meidän velallisillemme» (Matt. 6:12). Jos uskomme, se meille varmasti tapahtuu.


13. Hurskasten, oikeiden kristittyjen ja väärien kristittyjen erotus on siis tämä: hurskaat tietävät, että yksin Jumalan armo ja laupeus poistaa synnin, väärät kristityt sitä vastoin luulevat teoilla tyynnyttävänsä Jumalan vihan ja pääsevänsä irti synneistä.

tähän asti ML.

Iski kopiointi vimma.

Olis syytä Panulankin lukea joskus oppi-isämme selityksiä, niin ei tarvitsisi ruveta satuilemaan. Hänellä kun on vielä tapana panna omat satunsa Pyhän Hengen piikkiin.


Kirjoittanut: Haamul

"Ukonisku niihin, jotka luottavat pyhimysten ja muiden ihmisten ansioon!" (M.L.)

Eikö se ole luottamista pyhimysten ja muiden ihmisten ansioon, jos uskotellaan, että evankeliumin Sana on voimallinen vain tiettyjen pyhien ja muiden ihmisten suusta kuultuna.

Kirjoittanut: Haamul, 17.11.2009 23:18

[Vastaa tähän viestiin] [Lähetä viesti kirjoittajalle] [Kommentoi] [Poista]

Hullua, miten nurinkurin sielunvihollinen, se vanha silmänkääntäjä, voikaan asiat kääntää!

Ei julistaja tee Sanasta pyhää, vaan Sana itsessään on pyhä.

Tosiasia on, että saamme uskoa Sanan, kuulemme sen mistä tahansa tai kenen tahansa suusta.


Kirjoittanut: mama

Luuk. 1:1-4
Jo monet ovat ryhtyneet työhön ja laatineet kertomuksia niistä asioista, jotka meidän keskuudessamme ovat toteutuneet, sen mukaan kuin meille ovat kertoneet ne, jotka alusta alkaen olivat silminnäkijöitä ja joista tuli sanan palvelijoita.

Niin olen nyt minäkin, otettuani alusta asti kaikesta tarkan selon, päättänyt kirjoittaa yhtenäisen esityksen sinua varten, kunnioitettu Teofilos, jotta tietäisit, kuinka luotettavaa sinulle annettu opetus on.


Luukas oli jo huolissaan erilaisista tarinoista, mitä liikkui Jeesuksen ympärillä. Monet muutkin kirjoittelivat "evankeliumeja" ja Luukasta huolestutti jo tuolloin totuudenmukaisen tiedon välittäminen. Tunnetaan kymmeniä erilaisia evankeliumeja. Raamattuun niistä huolittiin neljä.

Meidän on edellisten vuosituhansien uskovien tavoin pidettävä huoli, että välitämme samaa Sanaa väärentämättömänä eteenpäin. Ei kelpaa "muistelut"!

1 kommentti:

  1. taivaassa on nyt aarre Panula, vaikka kuinka olisi mollattu hänen saarnaa

    VastaaPoista