keskiviikko 17. helmikuuta 2010
Jumalan suuruus - naisen rinnat
Jumalan luomistöitä miettiessämme näemme kaikkialla, kuinka Hän yhdistää kauneuden ja tarkoituksenmukaisuuden.
Myös meidän ihmisten luomistöiden parissa, design, autojen suunnittelu, huonekalujen, pöytäkaluston tai kaupungin rakennusten ihanteena on yhdistää tarkoituksenmukaisuus, käyttökelpoisuus sulavalinjaiseen kauneuteen.
Jos saisimme tutkia miesten ajatusmaailmaa, tämän palstan teema on varmaan kymmenen kärjessä siinä, mitä mielessään liikkuu päivin ja öin.
Jumala on onnistunut luomaan jotain, joka on näin sekä erittäin tarkoituksenmukainen, ellei suorastaan tarkoitushakuinen, ja samalla jotain niin kaunista, että sitä eivät romaanikirjailijat, runoilijat ja kuvataiteilijat, patsaiden veistäjät ole vieläkään kyllin pystyneet tyhjentävästi kuvaamaan.
Ihiminen määrittelee sen luomakunnan osan, johon hän itse kuuluu nimellä "nisäkkäät" (mammals) - lämminverisiä eläimiä ja ihminen, joiden naarailla on nisät ja jotka ruokkivat vastasyntyneitä maidollaan.
Luonnonhistoriasta tiedämme, että noin 65 miljoonaa vuotta sitten maapalloa silloin hallinnut elämänmuoto - dinosaurukset - menehtyivät suuressa katastrofissa ja niiden jaloissa pyörineet pienet nisäkkäät alkoivat lisääntyä ja valloittivat maapallon.
Heidän joukostaan sitten nousi ihminen, joka nyt mestaroi tätä planeettaa täysin itsehaltijan tavoin, tehden mitä tahtoo.
Naispuolisilla ihmisillä on nisät, joissa on rasvakdosta, maitoa tuottavia rauhasia ja tiehyitä jotka kulkevat rintojen kärjissä nännipihalla (aerolia) olevaan monia hiuksenhienoja reikiä sisältävään ja varsin vahva nänniin.
Sekä miehillä että naisilla on rinnassa kaksi "nänniä" mutta murrosikään tulevalle tytölle estrogeeni niminen hormoni alkaa kasvattaa hienosti suunniteltuja ulospäin työntyviä rintoja.
Suurin osa maitorauhasista on noin 3 cm alueella nännistä ja niistä johtaa siihen 4-18 tiehyttä puun juuristoa muistuttavana monimutkaisena verkostona.
Synnytysosastoilla on äitejä, jotka tippa silmässä koettavat saada edes muutaman pisaran sitä arvokasta äidinmaitoa vastasyntyneelle, jota kätilö ja sairaanhoitajat niin kehuvat.
Sitten voi olla äitejä, joille maito nousee sellaisella voimalla rintoihin, että he kuumehorkassa tärisevät ja tuota äärettömän arvokasta eliksiiriä riittää jaettavaksi koko osaston vastasyntyneille.
Vastasyntyneen ensimmäinen kokemus nykyajan maailmassa kohdusta tultua taitaa olla huoneen kylmähkö ilma ja jonkun läpsäys takamuksille, että henki alkaa kulkea kun äidin kohdusta hapen tuonut napanuora on julmasti katkaistu.
Vaan sitten tulee jotain suurenmoista, valkoista, pehmeää, lämmintä, sama sydämen syke, mutta nyt lähellä olevat kasvot.
Vauveli löytää tavallisen nopeasti uuden ravinnon lähteen, ja saattaa kirkua vihaisesti, jos väsynyt äiti ipanitsia koettaa saada huilaamaan ja antaa rintojen hieman levätä pikku ahmatin imennästä.
Kuinka aikamme psykologit ja muut asiantuntijat kehuvatkaan tätä äiti-rintaruokinta vauveli asetelmaa ja sanovat jopa, että se on eräs ihmisenä olemisen aivan perustavimmista kokemuksista.
Turvallinen, lämmin, hyvä ja hoitava - varsinkin jos sitten äiti tai isä pistää olkapäälle ja taputtelee turhat ilmat pois sisikunnasta, jotka voisivat ruveta kipristelemään masussa.
ehkä siinä röyhtäisyn kanssa tulee pikkusen tuota maitoakin isän puhtaalle paidalle, mutta semmosta elämä on. yhtä suttausta.
Jeesuksen elämä alkoi samalla tavoin, mahtoiko Jooseppi läpsäytellä takamukselle tallin yössä emme tiedä.
Vaan niin sai Jumalan Poika levätä Marian rinnoilla ja ahmia maitoa ravinnokseen Bethlehemin yössä.
Paikallinen legenda kertoo, että kun Maria oli ruokkimassa Jeesusta syntymäkirkon lähellä olevassa luolassa, piilopaikassa ennen Egyptiin menoa, hieman tuota Jumalan äidin maitoa putosi luolan lattialle.
Koko kallio siitä valkeni!
Ja satojen vuosien ajan ovat nykyajankin bethlehemiläiset naiset menneet tuohon kappeliin ja ottaneet hieman tuota valkoista kiveä mukaansa juomaan sekoitettavaksi, parantamaan äidinmaidon tuotantoa ja muutenkin siunaukseksi. (Milk Grotto, Bethlehem)
Pietarin kirjeen kuuluisat sanat tulevat varmaan mieleemme, kun katselemme tuota iki-ihanaa näkyä, äitiä ruokkimassa äskettäin syntynyttä ihmislasta.
"Niin pankaat pois nyt kaikki pahuus ja kaikki petos, ja ulkokullaisuus ja kateus, ja kaikki panetus,
Ja halaitkaat sitä terveellistä sanan rieskaa, niinkuin äsken-syntyneet lapsukaiset, että te sen kautta kasvaisitte.
Jos te muutoin maistaneet olette, että Herra on suloinen"
1 Piet 2:1-3 Biblia 1776
Vaan kuka äiti antaisi vastasyntyneelle rieskaa?
Uudet käännökset puhuvatkin maidosta:
Jättäkää siis kaikki pahuus ja vilppi, kaikki teeskentely ja kateus ja kaikki panettelu
Niin kuin vastasyntyneet lapset tavoitelkaa puhdasta sanan maitoa, jotta sen ravitsemina kasvaisitte pelastukseen. Olettehan te "maistaneet Herran hyvyyttä".
1 Piet 2:1-3 KR 1992
ἄδολος adolos, väärentämätön
γάλα gala maito
mistä mahtanee Biblian rieska tulla! Kun Textus receptus puhuu myös maidosta.
Jumala on luonut naisen rinnat siten, että ne kestävät vastasyntyneen ahmivan imemisen, kuin lapsen elämä riippuisi tuosta maidosta.
ja siitähän se riippuukin.
ihmeellinen maidontuotantojärjestelmä, ajoitus raskauden ja synnytyksen tarkkuudella, maito täynnä kaikkea sitä, mitä vauveli tarvitsee vitamiineista vasta-aineisiin ja ravitseviin mineraaleihin ja mitä kaikkea.
Jumala on luonut myös ihmistä varten nisäkkäitä, joiden maidontuotanto ei lopu lapsen vartuttua ja kun hänet on vieroitettu äidin rinnoilta.
saamme iloita joka päivä maidosta, valkoisesta, kalkkipitoisesta, terveellisestä juomasta, jota tuottavat meille lehmät.
olemme Ayshirit ja muut kehittäneet ahneuksissamme luonnonvalinnan avulla niin valtaviksi maidontuottajiksi, että nuo arvokkaat lehmäparat tarvitsevat rintaliivejä utareidensa kantamiseen.
luonnottamalta se näyttää. vaan maitoa tulee noista utareista läpi vuoden. oikein koneella pumpattavaksi.
joidenkin seutujen asukkaat juovat kamelien maitoa, jotkut vuohenmaitoa tai tekevät siitä juustoa, kuka tietää mitä maitoa maailman äärillä.
ja suurena herkkuna saavat maalaistalojen emännät tehdä vastasyntyneelle vasikalle tarkoitetusta ternimaidosta juustoa.
ja tietenkin osaamme erottaa kerman maidosta, myydä sinistä vähärasvaista pastorin käsittelemää litkua kevytmaitona.
Mutta eivät miehet niinkään maidontuotantoa mieti, paitsi varmaan vastasuntynyttä lastaan puolisonsa tukena hoitava isä.
Jumala on luonut miehen ja naisen välille valtavan jännitteen, jota seksuaalisuudeksi kutsutaan, ja jonka ympärillä maailma pyörii.
Kauneus ja terveys, missikilpailut, taide ja markkintointi ja koulun tanssiaiset ja uimahallit ... miehet ovat pyörällä päästään tästä Jumalan hänelle luoman avun kauneudesta.
ei ole harvinaista, että jos joku nuori mies näkee edes vilauksen poven kärjestä, nännipihasta, hän alkaa jokeltaa kuin lapsi ja silmänsä harottavat sekavasti, niin voimakasta tämä visuaalinen viestintä on.
varmaan monta autojen peräänajoa ja rakennusmiehen putoamista tikkailta tai lompakon varastamista littyy tilanteisiin, jossa suloinen nainen on läheltä kulkenut.
toki naisväki tämän voimansa tuntee ja miljoonat eurot vuosittain käytetään rintojen leikkauksiin, suurentamisiin, pienentämisiin, silikonitäytteisiin ja ties minkälaisiin vaatteisiin, jotka tekevät tämän rynnäkkötykistön vain entistä tehokkaammaksi.
ja kauppa käy.
jostain syystä Jumala on luonut maailman sellaiseksi, että se ei ole täydellinen.
varmaan useimmat nykyajan naiset ovat tietoisia rintasyövän kavaluudesta ja etsivät huolella noita epäilyttäviä möykkyjä rinnan kudoksessa.
kun sellainen löytyy mahdollisimman varhain, syövän hoitaminen on tehokkainta ja etäpesäkkeitä, noita tappavia metastaaseja, ei tule.
mutta joskus joudutaan rajuun leikkaukseen, jossa koko rinta poistetaan potilaan hengen säilyttämiseksi.
onneksi on olemassa proteeseja, jotka antavat näin runnellun ihmisen saada elää normaalia elämää ja kulkea kadulla kenenkään ihmettelemättä.
mutta taistelu rintasyöpää vastaan on vakava asia, onhan tämä kavala tauti niin yleinen naisten kuolinsyy yhä edelleen.
näin on Jumala maailmamme luonut ja luvannut, että Hän hoitelee myös meidän sairautemme ja kuolemamme asian.
Synkemmällä puolella palstan aiheesta ovat sitten miehet pahoine himoineen ja haluineen.
Sielutieteiden tutkijat ovat olleet suorastaan yllättyneitä, miten syvät ja hurjat raivon ja vihan tunteet miehellä voi olla naisen rintaa kohtaan.
Tämä purkautuu sitten kaikenlaisena sadismina ja pahantekona ja puremisena, sadismina ja toisen kiusaamisena.
Varmaan nuo ensimmäiset vuodet ovat tässäkin osatekijänä, monimutkaisella ja yhä varsin huonosti ymmärretyllä tavalla.
Voi olla, että äiti on väsynyt ja tahtoisi nukkua, kun 13 ipanaa on kaikki jo punkassa. kun tämä neljästoista sitten koliakissa tai muuten kiljuu ja isä vaan kääntää itsekkäästi kylkeään, ehkä hän lykkää rinnan lapsen suuhun, melkein tukehduttaen tämän.
hiljenee se lapsi siitä ehkä, mutta mitä mahtaa mielikuvia miehenalun päähän muodostua?
en tiedä. teoriaa vain..
koska naisen rinnoissa on niin valtavat määrät hermoja, ne ovat hyvin herkät myös kivulle.
tämän ovat kiduttajat kautta aikojen tienneet naisia yhteiskunnan viran puolesta tai muuten kiduttaessaan.
keskiajalta tunnetaan esimerkiksi "hämähäkki", joka kai sai nimensä jättämästään jäljestä, punaisista juovista. Pihdeillä tartuttiin naisen rinnan tyveen ja sitä sitten väännettiin tuskallisesti ja ehkä vedettiin, niin että rinnan herkät sisäiset rakennelmat lopullisesti turmeltuivat.
Roomalaisajan marttyyrien joukossa on pyhä Agatha, jonka rinnat leikattiin pois kun häntä koetettiin saada kieltämään uskonsa Jeesukseen.
Pyhä Agatha on nykyään katolisissa maissa erityisesti juuri rintasyövästä kärsivien ja masektomian kokeneiden naisten suojeluspyhimys.
Synkkää tarinaa on paljon, tuskaa, verta ja kipua, näin tärkeän ruumiinosan kohdalla.
Mutta eiköhän hyvä ja kaunis sittenkin ole voitonpuolella, ja miehillä on paljon aihetta kiittää Jumalaa naisväen ihanuudesta, fyysisestä ja henkisestä ja hengellisestä.
Joillakin saarnaajilla aihe on niin tärkeä, että he käyttävät ajatuksiaan ja aikaansa naisten vaatteiden kaula-aukkojen paljastavuuteen.
Kuten sanottu, monta kolaria on sen tähden ajettu, kun miesten huomio on muualla.
Surullista tässä siveyteen ja asialliseen pukeutumiseen johdattelussa on pohjalla oleva nurinkurinen ajatus.
Koska nainen on niin viehkeä ja kaunis katsoa, hän on syypää minun synnillisiksi koettuihin ajatuksiini.
pelkästään miehenä oleminen kun on jonkun hengellisen ihmisen mielestä synti, tai naisena.
olisipa Jumala luonut meistä enkeleitä, eikä ihmisiä, miehiä ja naisia, he toivovat ja tällaiseen selibaattiin tahtovat sitten itsensä ja muut johdattaa.
joutuen väkisin farisealaisuuteen, ulkokultaisuuteen ja monenlaisiin neurooseihin, luontoa vastaan.
mutta katsotaanpa vielä lisää pyhästä Raamatusta, mitä tästä aiheesta sieltä löydämme.
Job 24:9
Äidin rinnoilta riistetään orpo, ja kurjalta otetaan pantti.
Psalmi 22:8-12
Kaikki, jotka minut näkevät, pilkkaavat minua, levittelevät suutansa, nyökyttävät ilkkuen päätään:
"Jätä asiasi Herran haltuun. Hän vapahtakoon hänet, hän pelastakoon hänet, koska on häneen mielistynyt."
Sinähän vedit minut äitini kohdusta, sinä annoit minun olla turvassa äitini rinnoilla;
sinun huomaasi minä olen jätetty syntymästäni saakka, sinä olet minun Jumalani hamasta äitini kohdusta.
Älä ole minusta kaukana, sillä ahdistus on läsnä, eikä auttajaa ole.
Jesaja 28:5-9
Sinä päivänä Herra Sebaot on oleva loistava kruunu ja kunnian seppele kansansa jäännökselle
ja oikeuden henki sille, joka oikeutta istuu, ja väkevyys niille, jotka torjuvat hyökkäyksen takaisin porttia kohden.
Ja nämäkin horjuvat viinistä ja hoipertelevat väkijuomasta. Väkijuomasta horjuu pappi ja profeetta; he ovat sekaisin viinistä, hoipertelevat väkijuomasta. He horjuvat näyissä, huojuvat tuomioissa.
Sillä täynnä oksennusta ja saastaa ovat kaikki pöydät - ei puhdasta paikkaa!
"Keitähän tuokin luulee taitoon neuvovansa, keitä saarnalla opettavansa? Olemmeko me vasta maidolta vieroitettuja, äidin rinnoilta otettuja?
Jesaja 66:7-14
Ennenkuin Siion kipuja tuntee, hän synnyttää; ennenkuin hänelle tuskat tulevat, hän saa poikalapsen.
Kuka on sellaista kuullut, kuka senkaltaista nähnyt? Syntyykö maa yhden päivän kivulla, tahi synnytetäänkö kansa yhdellä haavaa? Siionhan tunsi kipuja ja samalla jo synnytti lapsensa.
Minäkö avaisin kohdun sallimatta synnyttää, sanoo Herra, tahi minäkö, joka saatan synnyttämään, sulkisin kohdun?
Iloitkaa Jerusalemin kanssa ja riemuitkaa hänestä kaikki, jotka häntä rakastatte; iloitsemalla iloitkaa hänen kanssaan, te, jotka olette hänen tähtensä surreet,
että imisitte ja tulisitte ravituiksi hänen lohdutuksensa rinnoista, että joisitte ja virkistyisitte hänen kunniansa runsaudesta.
Sillä näin sanoo Herra: Minä ohjaan hänen tykönsä rauhan niinkuin virran ja kansojen kunnian niinkuin tulvajoen. Ja te saatte imeä, kainalossa teitä kannetaan, ja polvilla pitäen teitä hyväillään.
Niinkuin äiti lohduttaa lastansa, niin minä lohdutan teitä, ja Jerusalemissa te saatte lohdutuksen.
Te näette sen, ja teidän sydämenne iloitsee, ja teidän luunne virkistyvät kuin vihanta ruoho; ja Herran käsi tulee tunnetuksi hänen palvelijoissansa, mutta vihollistensa hän antaa tuntea vihansa.
Sananlaskut 5:18-23
Olkoon sinun lähteesi siunattu, ja iloitse nuoruutesi vaimosta.
Armas peura, suloinen vuorikauris - hänen rintansa sinua aina riemulla ravitkoot, hurmautuos alati hänen rakkaudestaan.
Miksi, poikani, hurmautuisit irstaaseen naiseen ja syleilisit vieraan vaimon povea?
Sillä Herran silmien edessä ovat miehen tiet, ja hän tutkii kaikki hänen polkunsa.
Jumalattoman vangitsevat hänen rikoksensa, ja hän tarttuu oman syntinsä pauloihin.
Kurittomuuteensa hän kuolee ja suistuu harhaan suuressa hulluudessaan.
Korkea Veisu 4:1-7
"Katso, kaunis sinä olet, armaani; katso, kaunis sinä olet.
Kyyhkyläiset ovat sinun silmäsi huntusi takana; sinun hiuksesi ovat kuin vuohilauma, joka laskeutuu Gileadin vuorilta.
Sinun hampaasi ovat kuin lauma kerittyjä lampaita, pesosta nousseita, kaikilla kaksoiset, ei yhtäkään karitsatonta.
Kuin punainen nauha ovat sinun huulesi, ja suusi on suloinen; kuin granaattiomena, kypsyyttään halkeileva, on sinun ohimosi huntusi takana.
Sinun kaulasi on niinkuin Daavidin torni, linnaksi rakennettu; tuhat kilpeä riippuu siinä, urhojen varustuksia kaikkia.
Sinun rintasi ovat kuin kaksi nuorta peuraa, kuin gasellin kaksoiset, jotka käyvät laitumella liljain keskellä.
Siksi kunnes päivä viilenee ja varjot pakenevat, minä käyn mirhavuorelle ja suitsukekukkulalle.
Kaikin olet kaunis, armaani, ei ole sinussa ainoatakaan virheä."
Korkea Veisu 7
"Palaja, palaja, suulemitar! Palaja, palaja, ihaillaksemme sinua!"
"Mitä ihailette suulemittaressa, katselette hänen asekarkelossaan?"
"Kuinka kauniisti astelet kengissäsi, sinä ruhtinaan tytär! Sinun lanteesi kaartuvat kuin kaulakorut, taiturin kätten tekemät.
Sinun povesi on ympyriäinen malja, josta sekoviini älköön puuttuko; sinun uumasi on nisukeko, liljojen ympäröimä.
Sinun rintasi ovat kuin kaksi nuorta peuraa, kuin gasellin kaksoiset.
Sinun kaulasi on kuin norsunluinen torni. Sinun silmäsi kuin Hesbonin lammikot Bat-Rabbimin portin luona; sinun nenäsi on kuin Libanonin torni, joka katsoo Damaskoon päin.
Sinun pääsi kohoaa kuin Karmel, sinun pääsi palmikot ovat kuin purppura; niihin pauloihin on kuningas kiedottu."
"Kuinka kaunis olet, kuinka suloinen, sinä rakkaus, riemuinesi! -
Sinun vartesi on kuin palmupuu, ja sinun rintasi niinkuin rypäleet.
Minä ajattelin: nousen palmupuuhun, tartun sen oksiin; olkoot silloin rintasi niinkuin viinirypäleet ja henkesi tuoksu kuin omenain tuoksu.
Ja olkoon suusi kuin jalo viini." "Viini, joka helposti valahtaa rakkaaseeni ja kostuttaa nukkuvien huulet!
Minä olen rakkaani oma, ja minuun on hänen halunsa."
"Tule, rakkaani, lähtekäämme maalle, kyliin yöpykäämme.
Käykäämme varhain viinitarhoihin katsomaan, joko viiniköynnös versoo ja ummut aukeavat, joko kukkivat granaattipuut. Siellä annan sinulle rakkauteni.
Lemmenmarjat tuoksuavat, ja oviemme edessä kasvavat kaikkinaiset kalliit hedelmät, uudet ja vanhat: sinulle, rakkaani, olen ne säästänyt."
Korkea Veisu 8:1-3
"Olisitpa kuin oma veljeni, äitini rintoja imenyt! Tapaisin sinut
ulkona, sinua suutelisin, eikä minua kukaan halveksuisi.
Minä johdattaisin sinut, veisin äitini taloon, ja hän neuvoisi minua. Minä antaisin mausteviiniä juodaksesi, granaattiomenani mehua."
Hänen vasen kätensä on minun pääni alla, ja hänen oikea kätensä halaa minua.
Korkea Veisu 8:8-10
"Meillä on pieni sisko, jolla ei vielä ole rintoja. Mitä teemme siskollemme sinä päivänä, jona häntä kysytään?
Jos hän on muuri, rakennamme sille hopeasta harjan; jos hän on ovi, sen setrilaudalla suljemme."
"Minä olen muuri, ja rintani ovat kuin tornit; vaan nyt olen hänen silmissään niinkuin antautuvainen."
Jesaja 49: 14-16
Mutta Siion sanoo: "Herra on minut hyljännyt, Herra on minut unhottanut".
Unhottaako vaimo rintalapsensa, niin ettei hän armahda kohtunsa poikaa? Ja vaikka he unhottaisivatkin, minä en sinua unhota.
Katso, kätteni hipiään olen minä sinut piirtänyt, sinun muurisi ovat aina minun edessäni.
Hoosea 2:2-3
"Riidelkää äitinne kanssa, riidelkää, sillä ei hän ole minun vaimoni, enkä minä ole hänen miehensä. Poistakoon hän haureutensa kasvoistansa ja aviorikoksensa rintainsa välistä,
etten minä riisuisi häntä alasti ja asettaisi häntä, niinkuin hän oli syntymänsä päivänä, etten tekisi häntä erämaan kaltaiseksi, saattaisi häntä kuivan maan kaltaiseksi ja kuolettaisi häntä janoon.
Jesaja 60: 14-17
Ja kumarassa käyden tulevat sinun tykösi sinun sortajaisi pojat, ja kaikki sinun pilkkaajasi heittäytyvät sinun jalkaisi juureen. He nimittävät sinut "Herran kaupungiksi", "Israelin Pyhän Siioniksi".
Sen sijaan, että sinä olet ollut hyljätty ja vihattu, niin ettei ollut kauttasi kulkijaa, teen minä sinut korkeaksi iankaikkisesti, iloksi polvesta polveen.
Ja sinä saat imeä kansojen maidon, imeä kuningasten rintoja, saat tuntea, että minä, Herra, olen sinun auttajasi, että Jaakobin Väkevä on sinun lunastajasi.
Minä tuon vasken sijaan kultaa, ja raudan sijaan minä tuon hopeata, puun sijaan vaskea ja kiven sijaan rautaa. Ja minä panen sinulle esivallaksi rauhan ja käskijäksi vanhurskauden.
Hesekiel 23:1-7
Ja minulle tuli tämä Herran sana:
"Ihmislapsi, oli kaksi naista, saman äidin tyttäriä.
He harjoittivat haureutta Egyptissä; nuoruudessaan he haureutta harjoittivat. Siellä heidän rintojansa likisteltiin ja heidän neitsyellisiä nisiänsä puristeltiin.
Heidän nimensä olivat: vanhemman Ohola ja hänen sisarensa Oholiba. Sitten he tulivat minun omikseni ja synnyttivät poikia ja tyttäriä. - Heidän nimensä: Samaria on Ohola ja Jerusalem Oholiba.
Mutta Ohola harjoitti haureutta, vaikka oli minun, ja himoitsi rakastajiansa, assurilaisia, naapureita,
jotka olivat punasiniseen purppuraan puettuja ja olivat käskynhaltijoita ja päämiehiä, komeita nuorukaisia kaikki, ratsumiehiä, hevosen selässä ajajia.
Ja hän antautui haureuteen näiden kanssa, jotka olivat Assurin valiopoikia kaikki; ja keitä vain hän himoitsi, niiden kaikkien kanssa hän saastutti itsensä kaikilla heidän kivijumalillaan.
Hesekiel 23: 18-23
Mutta kun hän paljasti haureutensa ja paljasti häpynsä, niin minun sieluni vieraantui hänestä, niinkuin minun sieluni oli vieraantunut hänen sisarestansa.
Mutta hän yhä enensi haureuttaan, kun muisti nuoruutensa päivät, jolloin oli haureutta harjoittanut Egyptin maassa.
Ja hän sai himon heidän hekumoitsijoihinsa, joilla on jäsen kuin aaseilla ja vuoto kuin orheilla.
Ja sinä etsit nuoruutesi iljettävyyttä, jolloin egyptiläiset puristelivat nisiäsi nuorekkaiden rintojesi tähden.
Sentähden, Oholiba, näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä nostatan sinun kimppuusi rakastajasi, joista sielusi on vieraantunut, ja tuon heidät sinun kimppuusi joka taholta:
Baabelin pojat ja kaikki kaldealaiset, Pekodin, Sooan ja Kooan ja heidän kanssaan kaikki Assurin pojat - komeita nuorukaisia, käskynhaltijoita ja päämiehiä kaikki, sankareita ja mainioita miehiä, ratsumiehiä, hevosten selässä ajajia kaikki.
Joel 2:15-18
Puhaltakaa pasunaan Siionissa, kuuluttakaa pyhä paasto, kutsukaa koolle juhlakokous.
Kootkaa kansa, pitäkää pyhä seurakuntakokous, kerätkää vanhukset, kootkaa lapset ja rintoja imeväiset; lähteköön ylkä huoneestansa ja morsian kammiostansa.
Eteisen ja alttarin välillä itkekööt papit, jotka toimittavat Herran palvelusta, ja sanokoot: "Säästä, Herra, kansaasi äläkä anna perintöosaasi häväistäväksi, pakanain pilkattavaksi. Miksi pitäisi sanottaman kansain seassa: 'Missä on heidän Jumalansa?'"
Niin Herra kiivaili maansa puolesta ja sääli kansaansa.
Löydämme näin Raamatun rikkaasta aarreaitasta
naisen rintojen kauneuden ylistyksen,
rinnan maitoa imeväisen lapsen nuoruuden ja tietämättömyyden,
turvallisuuden Jumalan suojeluksessa kuin äidin rinnoilla,
julmuuden, kun orpo riistetään äidin rinnoilta,
kauniin seksuaalisen kiinnostuksen Korkean Veisun yrtttitarhoissa ja
synkän Jumalasta luopumisen, kun babylonian miehet haureellisen naisen rintoja puristelevat ja Hesekiel näin israelilaisten epäjumalanpalvelusta nuhtelee.
Varmaan paljon muutakin vielä löydämme Raamatun aarreaitasta.
"Suuri on efesolaisten Artemis" huusi kansa stadionilla koko päivän uskonnollisessa hurmiossa.
Apostoli Paavali parka, tiukat paikat taas kerran.
Ongelmana oli hopeaseppä Demetrios, joka pelkäsi toimeentulonsa puolesta, olivathan hänen pajansa tuottamat Artemis-patsaat suosittuja matkamuistoja!
täällä Rockefeller museon sisäänkäynnin luona on Efeson Artemiin patsas, joka on tehty kalkkikivestä. Patsas on ihmisen kokoinen ja tämä jumalatar on yltä päältä naisen rintoja täynnä. Niitä on kymmeniä.
Varmaan patsas kuvastaa Apostolien tekojen aikaisen Efeson uskoa naisen hedelmällisyyteen, jota rinnoista tuleva ravitseva maito symbolisoi.
Tämän uskon juuret menevät kauas menneisyyteen maatalouden historian alkuun, ja rikkaaseen mielikuvien maailmaan monissa pakanallisissa uskonnoissa.
Raamatussa Eeva on toki Elämän äiti, mutta tätä samaa hedelmällisyyden voimakasta korostamista ei teksteissä ole, jonka muuten Lähi-idän vanhoista ja maailman kansojen uskonnoista hyvin tunnemme.
Apt 19:22-40
Ja hän lähetti Makedoniaan kaksi apumiehistänsä, Timoteuksen ja Erastuksen, mutta jäi itse joksikin aikaa Aasiaan.
Tähän aikaan syntyi sangen suuri melu siitä tiestä.
Sillä eräs hopeaseppä, nimeltä Demetrius, joka valmisti hopeaisia Artemiin temppeleitä, hankki sillä ammattilaisille melkoisia tuloja.
Hän kutsui kokoon nämä sekä muut, jotka sellaista työtä tekivät, ja sanoi:
"Miehet, te tiedätte, että meillä on hyvä toimeentulomme tästä työstä;
mutta nyt te näette ja kuulette, että tuo Paavali on, ei ainoastaan Efesossa, vaan melkein koko Aasiassa, uskotellut ja vietellyt paljon kansaa, sanoen, etteivät ne ole jumalia, jotka käsillä tehdään.
Ja nyt uhkaa se vaara, että ei ainoastaan tämä meidän elinkeinomme joudu halveksituksi, vaan myöskin, että suuren Artemis jumalattaren temppeliä ei pidetä minäkään ja että hän menettää mahtavuutensa, hän, jota koko Aasia ja koko maanpiiri palvelee."
Kun he sen kuulivat, tulivat he vihaa täyteen ja huusivat sanoen: "Suuri on efesolaisten Artemis!"
Ja koko kaupunki joutui sekasortoon, ja he ryntäsivät kaikki yhdessä näytelmäpaikkaan ja tempasivat mukaansa Gaiuksen ja Aristarkuksen, kaksi makedonialaista, jotka olivat Paavalin matkatovereita.
Ja kun Paavali tahtoi mennä kansanjoukkoon, eivät opetuslapset sitä sallineet.
Ja myös muutamat Aasian hallitusmiehistä, jotka olivat hänen ystäviään, lähettivät hänelle sanan ja pyysivät, ettei hän menisi näytelmäpaikkaan.
Ja he huusivat, mikä mitäkin; sillä kokous oli sekasortoinen, ja useimmat eivät tienneet, minkätähden he olivat tulleet kokoon.
Silloin vedettiin joukosta esille Aleksander, jota juutalaiset työnsivät esiin; niin Aleksander viittasi kädellään merkiksi, että hän tahtoi pitää puolustuspuheen kansan edessä.
Mutta kun he huomasivat, että hän oli juutalainen, rupesivat he kaikki yhteen ääneen huutamaan ja kirkuivat noin kaksi hetkeä: "Suuri on efesolaisten Artemis!"
Mutta kun kaupungin kansleri oli saanut kansan rauhoittumaan, sanoi hän: "Efeson miehet, onko ketään, joka ei tiedä, että efesolaisten kaupunki on suuren Artemiin temppelin ja hänen taivaasta pudonneen kuvansa vaalija?
Koska ei kukaan voi tätä kieltää, tulee teidän siis pysyä rauhallisina eikä tehdä mitään harkitsematonta.
Te olette kuitenkin tuoneet tänne nämä miehet, jotka eivät ole temppelin ryöstäjiä eivätkä ole meidän jumalatartamme pilkanneet.
Jos siis Demetriuksella ja hänen ammattiveljillänsä on riita-asiaa jotakuta vastaan, niin pidetäänhän oikeudenistuntoja ja onhan käskynhaltijoita; vetäkööt toisensa oikeuteen.
Ja jos teillä on vielä jotakin muuta vaadittavaa, niin ratkaistakoon asia laillisessa kansankokouksessa.
Sillä tämänpäiväisen tapahtuman tähden me olemme vaarassa joutua syytteeseen jopa kapinasta, vaikkei mitään aihetta olekaan; ja silloin me emme voi vastata tästä mellakasta."
Näin puhuen hän sai kokouksen hajaantumaan.
Palstan Raamatun tekstit ovat KR 1933-38 ellei toisin mainittu.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Piäentä itsekritiikkiä kannattais ostaa jostain.
VastaaPoista::::::
Osmo Tiililän mukaan kaikki sellainen kristinuskon tulkinta, joka syrjäyttää syyllisyyskysymyksen voidaan nähdä pyrkimyksenä valtaan. Luther ei etsinyt valtaa vaan rauhaa. Elämän hätätila ei ollut hänelle alamaisuus vaan syyllisyys. Vallan tavoittelu muodostuu aina ihmisen omavaraisuudeksi, röyhkeäksi ylpeydeksi ja nousuksi Jumalaa vastaan.
Esimerkiksi MikkoL ja Lauri K:n toimintaa ohjaa syyllisyyskysymys, syyllisuus Jumalan edessä.
VastaaPoistaNäiden kahden henkilön väsymätön painaja, sanottakoon häntä vaikka Auktoriteettien tai Kunnian Puolustajaksi, hänen ja heidän suhteensa asioihin on pelkkä valta. Vallan hankkiminen tai sen pitäminen määrää näkökulman kaikkeen - ei milloinkaan hypoteettinen, ihmistä kohtisuoraan taivaasta koskettava syyllisyys Jumalan sanan edessä.
Syyllisyys Jumlalan sanan edessä tuo mukanaan ratkaisun. Toisaalta se ei etsi omaansa, vaan se on rakkautta totuuteen hinnalla millä hyvänsä.
VastaaPoistaTotuus tai rakkaus totuuteen vaatii mahdottomia.
Rakkaus totuuteen vaatii silloinkin kun siihen sisältyy tietoisuus omasta tuhosta - jos niin on sallittu - valheen rattaissa.
Vallan henkeen yhdistyy kyynisyys, se ei voi koskaan lähteä seuraamaan totuutta itseään ihanteena hinnasta ja tuskasta välittämättä. Se laskee oman hyötynsä, kulunsa ja kannattavuutensa.
Syyllisyys vie ihanteisiin, Valta vie kyynisyyteen. Tässä on railo, joka aukeaa kahden henkisen maailman välillä Nettiruukussa.