sunnuntai 7. helmikuuta 2010

Hyvistä ja pahoista hengistä

Memi tytön kohtalo - elävältä haudattu (IL)

Iltalehti kertoi 7.2. 2010, että

poliisit tekivät järkyttävän löydön Itä-Turkissa Kahtan kaupungin lähistöllä. Kuollut 16 vuotias tyttö, Medine Memi, löydettiin kahden metrin syvyyteen kaivetusta haudasta istuma-asennosta.

Memi oli kaivettu maahan oman kotinsa pihalla olevan kanatarhan alle kädet sidottuina. Poliisit löysivät ruumiin vihjeen perusteella joulukuussa.

- Ruumiinavaustiedot olivat vertahyytäviä. Ruumiista ei löytynyt mustelmia eikä merkkejä lääkeaineista tai myrkyistä. Vaikuttaa siltä, että tyttö oli elossa ja tajuissaan, kun hänet haudattiin, kuolinsyyntutkija sanoi The Daily Mail -lehden mukaan.

Memin isää ja isoisää epäillään murhasta, ja he odottavat nyt vangittuna oikeudenkäyntiä. Isoisä oli piessyt aiemmin tytön, koska tämä oli puhunut pojille.


vielä uuden ajan alussa elävältä hautaaminen oli pelätty rangaistus, jota käytettiin myös kirkkojen pyynnöstä harhaoppisten surmaamiseksi esimerkiksi Hollannissa.

tuohon aikaan viranomaisilla oli melkoinen määrä erilaisia menetelmiä saada syytetty tunnustamaan ja rikollisen teloittaminen oli harkitun julmaa ja mahdollisimman tuskallista.

tänään Yhdysvalloissa keskustellaan menetelmästä, jolla esimerkiksi terrorismista epäiltyjä ihmisiä kuulustellaan CIA:n toimesta.

Lavitsalle sidotun syytetyn kasvoille asetetaan vaate, johon kaadetaan vettä niin että tämä luulee hukkuvansa.

Ihminen viedään näin kuoleman kauhujen partaalle, jotta hän henkisesti murtuisi ja tunnustaisi tekonsa.

Tiedämme kuinka natsit tekivät elävillä ihmisillä lääketieteellisiä kokeita. Mies saatettiin ripustaa laskuvarjon hihnoista huoneeseen, jossa laskettiin ilmanpainetta korkealla lentävän koneen mukaan. Seurattiin, kuinka hirvittävä tuska sai uhrin repimään hiuksia päästään.


nämä sotatilanteiden tai viranomaisten toimenpiteiden julmuudet saavat ajatuksemme liikkumaan kotia kohti, omaan kaupunkiin ja sen historiaan, Suomen sisällisotaan, venäläisten vankien kohteluun joskus rintamalla toisen maailmansodan aikana, isä Aurinkoisen toimiin Latviassa, Liettuassa ja Virossa.

Ruotsin kuninkaan sotaretkiin tuntureiden yli, suomalaisten talonpoikien kuolemanmarssiin.

ja aina vaan lähemmäksi, henkiseen ja fyysiseen julmuuteen kotona, joskus jopa uskovien ihmisten kotona.

homo homini lupus (lat)

"ihminen on ihmiselle susi"


Ihminen on ehdottomasti Jumalan luomakunnan vaarallisin peto.

Hänen älynsä, häikäilemättömyytensä, julmuutensa, kekseliäisyytensä, yhdistetyin voimin toimiminen, eivät vaaranna vain ihmiskunnan omaa tulevaisuutta vaan ylipäätään elämän jatkumisen maapallolla.

Yhdysvalloilla ja Venäjällä on riittävästi strategisia mannertenvälisiä ohjuksia ydinkärjin varustettuna tuhota elämä maapallolta moneen kertaan.

Katukauppias myy Helsingissä tai Lapualla 25 eurolla amfetamiinilta näyttävää MDPV nimistä keinotekoista lääkettä - sitä ei ole vielä luokiteltu huumeeksi - joka aiheuttaa erittäin vaikean riippuvuuden ja voi nopeasti johtaa syvään masennukseen, psykoosiin ja itsetuhoon.

taas tuli taskuun 25 euroa!

ja seksihuumeen kysyntä senkun kasvaa.

Kirjoittanut Patu:
Mikon lainaama lentävä lause, jota usein kuulee kuvattaessa ihmisten kauheutta ei tee oikeutta sudelle. Anteeksi sudet!


Kirjoittanut: MikkoL

Raamattu ei anna ihmiselle sellaista pakotietä, että on olemassa näkymätön aineeton henkivalta, pahan läsnäolo, joka tekee näitä tekoja.

Elävältä hautaamiset, polttamiset, venyttämiset, halkaisemiset, myrkyttämiset, persoonan tallaamiset - kaikki Punaisen Khmerin kauhuteot tai etelä-Sudanin kristittyjen raiskaukset, ryöstöt ja massamurhat.

kaikki nämä ovat ihmisten tekoja ihmisille.

ehkä joku on syyntakeeton, kuuli
ääniä, ja hänet tuomitaan nykyajan oikeusistuimessa huomioiden tämä henkinen tila.

mutta ihminen ei edes viimeisellä tuomiolla voi vedota siihen, että "Saatana yllytti ja lankesin" tai "tuo nainen, jonka minulle annoit, antoi ompun"

ihminen on pahojen tekojensa ja hyvien tekojensa kanssa vastuullinen olento toisten ihmisten ja Jumalan, Luojansa, edessä.


mikä osa hengellisillä asioilla, näkymättömillä aineettomilla henkivalloilla, sitten on ihmiskunnan historian vaiheissa?

entisinä aikoina, monissa luonnonläheisissä kulttuureissa, henkivallat, esineissä, paikoissa, jumalankuvissa olevat näkymättömät voimat, olivat arjen todellisuutta ja niiden kanssa myös pakanallisen ajan suomalainen tahtoi olla hyvissä väleissä, Mesikämmentä kauniisti puhutellen.

Raamattu on tuolta ajalta peräisin, ja nettiruukussa on keskusteltu esimerkiksi tapauksesta, jossa apostoli Paavali mykisti naisessa vaikuttavan profetian hengen - vieden häntä käyttäneeltä mieheltä pulppuavan rahantulon lähteen.

Nykyajan ihminen ei oikein tuota kaikkea jaksa enää omaksua, vaan on irtautunut maailmankatsomuksesta, johon kuuluu aineettomia hyviä tai pahoja henkiä ja tässä maailmassa vaikuttavia henkivaltoja.

sijalle on tullut psykologia, aivojen kemia, psykiatria, lääkkeet ja hoitokeinot ja sosiologinen asioiden, myös uskonnon ymmärtäminen.

järkevä ote todellisuuteen, tutkittava ja käsin kosketeltava, ilman uskon maailmaan kuuluvia olentoja.


Evankeliumi kertoo paljon henkivalloista, ja oikeastaan Kristuksen taistelu tässä ajassa ei ole lopulta ihmisiä vastaan vaan ihmisten puolesta Perkelettä vastaan.

tämä syvempi näkemys todellisuudesta hallitsee evankeliumeja ja Paavalin kirjeitä.

Raamatussa lähdetään siitä, että henget ovat se varsinainen todellisuus

sillä Jumala on Henki

"Jumala on henki, ja siksi niiden, jotka häntä rukoilevat, tulee rukoilla hengessä ja totuudessa." Joh.4:24


Efesolaiskirjeen 6 luku on usein ollut esillä. Siinä lähdetään ilman muuta siitä näkemyksestä, että henget, hyvät ja pahat, ovat arjen todellisuutta.



Taistelu pahaa vastaan

Lopuksi: vahvistukaa Herrassa, ottakaa voimaksenne hänen väkevyytensä.

Pukekaa yllenne Jumalan taisteluvarustus, jotta voisitte pitää puolianne Paholaisen juonia vastaan.

Emmehän me taistele ihmisiä vastaan vaan henkivaltoja ja voimia vastaan, tämän pimeyden maailman hallitsijoita ja avaruuden pahoja henkiä vastaan.

Ottakaa siis yllenne Jumalan taisteluvarustus, niin että kykenette pahan päivän tullen tekemään vastarintaa ja selviytymään taistelusta pystyssä pysyen.

Seiskää lujina!

Kiinnittäkää vyöksenne totuus,

pukeutukaa vanhurskauden haarniskaan

ja sitokaa jalkineiksenne alttius julistaa rauhan evankeliumia.

Ottakaa kaikessa suojaksenne uskon kilpi, jolla voitte sammuttaa pahan palavat nuolet.

Ottakaa myös pelastuksen kypärä, ottakaa Hengen miekka, Jumalan sana.


Ef 6:10-17 KR 1992


Omituiset ovat nämä aseet hengellisessä taistelussa.

Itse asiassa näemme, että apostoli vertaa tässä kristuksen perustavaa varustusta sotilaan sotisopaan ja aseistukseen, puolustukseen ja hyökkäykseen.

Jumala pukee omansa taisteluun pahoja henkivaltoja vastaan.

Raamatun kirjoitusten mukaan tämä on se syvä todellisuus, jossa kristitty elää.

Pelastuksen rautalakki on puolustuksena, samoin uskon kilpi.

Lähetysrakkaus on siivittämässä sandaaleja matkaan eteenpäin. Kohti helvetin portteja ja siellä olevia ihmisiä, jotka tulee temmata taivaaseen kadotuksen kidasta.

Aseena on

Aseena on miekka

Aseena on Jumalan Sana


voi sitä kristittyä, joka perinteen ja isiltä saadun avulla luulee tästä hengellisestä sodasta selviävänsä, ilman syvää tutustumista Raamattuun ja sen ahkeraa päivittäistä käyttöä perkelettä ja hänen enkeleitään vastaan!



paljonhan esikoisten parissa puhutaan huoneen siivoamisesta, pahojen henkien, riivaajien lähtemisestä.

sekin ymmärretään kovin järkevästi, "kielikuva" parannuksen teosta, ripistä ja synninpäästöstä.

ilmankos essut ovat niin heikkoja ja ovat joutuneet saatanan valheiden kietomiksi - he eivät tunnista vihollista eivätkä osaa käyttää aseita puolustautuakseen kavalaa valehtelijaa vastaan.



henkimaailman asiat ovat outoja ja hämäriä, eikä Raamattu anna meille myöskään mitään oikotietä.

mutta joitain vihjeitä - aika paljonkin saamme.

eräs vihje on synkeä kertomus Johannes 13:ssa joka päättyy sanoihin

"oli yö"


Näin Jeesus puhui.

Järkyttyneenä hän sanoi heille: "Totisesti, totisesti: yksi teistä kavaltaa minut."

Opetuslapset katsoivat toisiaan ymmällään, tietämättä, ketä hän tarkoitti.

Yksi opetuslapsista, se joka oli Jeesukselle rakkain, oli aterialla hänen vieressään. Simon Pietari nyökkäsi hänelle, että hän kysyisi Jeesukselta, ketä tämä tarkoitti. Opetuslapsi nojautui taaksepäin, Jeesuksen rintaa vasten, ja kysyi: "Herra, kuka se on?"

Jeesus vastasi: "Se, jolle annan tämän leivänpalan."

Sitten hän kastoi palan ja antoi sen Juudakselle, Simon Iskariotin pojalle.

Silloin, heti kun Juudas oli sen saanut, Saatana meni häneen.

Jeesus sanoi hänelle: "Mitä aiot, tee se pian!"

Kukaan aterialla olevista ei ymmärtänyt, miksi Jeesus sanoi hänelle näin.

Koska Juudaksella oli hallussaan yhteinen kukkaro, jotkut luulivat, että Jeesus oli käskenyt hänen ostaa jotakin juhlaa varten tai antaa almuja köyhille.

Syötyään leivänpalan Juudas lähti heti ulos.

Oli yö.


Joh 13:21-30 KR 1992


Tämän synkän "silloin meni häneen Saatana" olen oppinut ymmärtämään paremmin Jad Vashem museon näyttelyssä (Vainojen museo).

Siellä on suurennettu valokuva kahdesta keskitysleirin vartijasta, nuorehkoista saksalaisista naisista.

Amerikkalaiset ovat heidät pidättäneet ja heitä johdetaan leiristä pois.

Toinen heistä on valokuvassa vuodelta 1945 kovin masentuneen ja säikähtäneen näköinen.

Toinen, vaaleatukkainen aito arjalainen, katsoo työkaveriaan aidosti halveksien, kiven kova ilme kasvoillaan.


Kun katselen näitä kasvoja, lyhyttä kiharaa tukkaa - kerran tämä on ollut suloinen vauveli äitinsä sylissä, nuori tyttö leikkimässä ja kisailemassa.

Ja sitten häneen meni Saatana.

Henkivalta tunkeutui satojen tuhansien, miljoonien saksalaisten sydämiin natsien oppien uskomisen kautta.

heistä tuli ihmiskunnan historiaan pysyvästi jäävä pohjamuta, ihmisen pahuuden symboli.

varmaan Anti-kristuksen porukat ovat samanlaisia, ihmisiä joiden sydämeen on livahtanut paha henki.


mieleeni on jäänyt myös tuon pojan kuvaus joitain vuosia sitten, kun isä tuli haulikko kädessä ovesta ja käänsi aseen sitten pojan äitiä kohtaan ja laukaisi.

"Isän silmissä oli vieras ilme"

poika sitten kertoi.

mielenterveyden asiantuntijat varmaan osaavat näitä määritellä.

mutta vanha kristillinen maailmankatsomus saattaisi sanoa "mieheen oli mennyt Saatana"

sillä Perkele on valehtelija ja murhaaja.



eivät henget Jeesusta ristiinnaulinneet. Vaan ihmiset, lihaa ja verta.

teloituksesta päätti Pontius Pilatus, roomalainen maaherra, ja sen toteuttivat roomalaiset sotilaat rutiinilla.

taustalla olivat kateelliset juutalaisen kansan johtajat, kirjanoppineet ja vanhimmat.

kuitenkin Uusi testamentti antaa syvempää, tuonpuoleista valoa tähän tapahtumaan:



Viisautta me julistamme siihen kypsyneille, mutta emme tämän maailman viisautta emmekä tämän maailmanajan kukistuvien valtiaiden viisautta.

Me julistamme Jumalan salaista, kätkettyä viisautta, jonka hän jo ennen aikojen alkua on määrännyt meidän kirkkaudeksemme.

Sitä ei kukaan tämän maailman valtiaista ole tuntenut, sillä jos he olisivat sen tunteneet, he eivät olisi ristiinnaulinneet kirkkauden Herraa.


1 Kor 2:6-8 KR 1992


Biblia kääntää 1 Kor 2:7-8

Vaan me puhumme siitä salatusta Jumalan viisaudesta, jonka Jumala on ennen maailman alkua säätänyt meidän kunniaksemme,

Jota ei yksikään tämän maailman päämiehistä tuntenut; sillä jos he olisivat tunteneet, niin ei he olisi kunnian Herraa ristiinnaulinneet.



kreikkalaisessa alkutekstissä on tuossa yksinkertaisesti sana

ἄρχων

prinssi, päämies, hallitsija


tuossa Ef 6:12 on myös hallituksia, maailmanvaltiaita enempikin

Sillä meillä ei ole taistelu verta ja lihaa vastaan, vaan hallituksia vastaan, valtoja vastaan, tässä pimeydessä hallitsevia maailmanvaltiaita vastaan, pahuuden henkiolentoja vastaan taivaan avaruuksissa.

samasta juuresta tuleva sana hallitus ἀρχή

mutta myös ἐξουσία valta, voima

ja sitten tuo tosi paha sana

κοσμοκράτωρ

kosmokrator

kosmoksen valtias

Saatana




eivät pirut kiduttaneet juutalaisia lapsia lääketieteelisin kokein, vaan lääkiksessä opiskellut saksalainen tohtori Josef Mengele (1911-1979).

eivät henkivallat haudanneet Memet tyttöä elävältä kanatarhaan, vaan isänsä ja vaarinsa.

ei Saatana kavaltanut, missä suosittu rabbi Jeesus on tänä yönä, vaan Juudas, Keriotin kaupungin asukas - Ish Keriot, Iskariot.

eivät näkymättömät henget lyöneet Jeesusta ristille, ei edes tuo pelottava Kosmokrator, vaan tavalliset roomalaiset sotilaat, jotka saivat hommistaan päivärahansa.


usein ihmiset sanovat toiselle ihmiselle "oh, sinä enkeli, pelastit minut kuolemanvaarasta"

"sinä olet minulle oikeasti kuin enkeli, kun hoidat vaivaista näin"

ja puhumme siitä, miten kirkkauden enkelit ovat näkymättöminä läsnä.

näkymättöminä - aineettomina - ja kuitenkin todellisina.

kuinka ihanasti Jumalan kasvot näkevät enkelit meitä ihmisiä palvelevatkaan!

palvelivat he Jeesustakin, esimerkiksi Getsemanen yössä, kun oli yö.


Virsi 136
Sinua enkeleistä
nyt kiitän, Herrani.
Yön valtoja en pelkää,
kun näytät voimasi.
Ja kiusaaja kun tahtoo
myös minut valloittaa,
voit hyökkäykset voittaa
ja minut pelastaa.

Sai Jaakob enkeleitä
turvakseen matkalla,
ja Daniel sai suojan
leijonain luolassa.
Pois Sodomasta johti
enkeli Lootinkin,
löi kahleet Pietarilta,
pelasti Paavalin.

Näin olet lapsiasi
ennenkin varjellut
ja pahan tulinuolet
pois heistä torjunut.
Myös tänään turvakseni
suo joukko enkelten,
varjelus matkalleni
keskellä vaarojen.

Varjele armollasi
myös lähtöhetkeni,
sielulle saattajaksi
lähetä enkeli.
Kun Jeesus saapuu kerran
seurassa enkelten,
myös minun anna olla
joukossa pyhien.

Gottfried Wilhelm Sacer Philipp Melanchthonin latinankielisen virren (1543) pohjalta 1665.
Ruots. Jesper Swedberg 1694.
Suom. Maria Joutsen 1903.
Uud. Lauri Pohjanpää 1923.
Virsikirjaan 1938.




Ehkä tänään meitä - Aushwitzin jälkeen - puhuttelee erityisesti keskistysleirillä hirtetyn Dietrich Bonhoefferin valtava hymni taivaan näkymättömistä voimista!

Hän kirjoitti sen natsien sellistä vuonna 1944


Virsi 600
Hyvyyden voiman ihmeelliseen suojaan
olemme kaikki hiljaa kätketyt.
Me saamme luottaa uskolliseen Luojaan,
yhdessä käydä uuteen aikaan nyt.

Jos ahdistuksen tie on edessämme,
myös silloin Kristus meitä kuljettaa.
Annamme Isän käsiin elämämme.
Hän itse meille rauhan valmistaa.

Suo, Herra, toivon kynttilöiden loistaa,
tyyneksi, lämpimäksi liekki luo.
Valaiset pimeän, voit pelot poistaa.
Jää keskellemme, Kristus, rauha tuo!

Kun pahan valta kasvaa ympärillä,
vahvista ääni toisen maailman,
niin että uuden virren sävelillä
kuulemme kansasi jo laulavan.

Hyvyyden voiman uskollinen suoja
piirittää meitä, kuinka käyneekin.
Illasta aamuun kanssamme on Luoja.
Häneltä saamme huomispäivänkin.

Dietrich Bonhoeffer 1944.
Suom. Anna-Maija Raittila 1981, 1984.
Virsikirjaan 1986.



nimimerkki mama on alustanut keskustelua siitä, miten esikoisten parissa usein ajatellaan Jumalan ja todellisuuden suhteesta.

Jumala hoitaa asiat - minun ei tarvitse siihen puuttua.

kunhan luotan, että Jumala kyllä hoitaa, niin hyvin menee - ilman että minä teen mitään.


Esikoisten saarnaajista sanotaan, että he puhuvat Pyhässä Hengessä.

tämä ilmaus käsitetään varmaan aika monella eri tavalla.

mutta varsinaista Pyhän Hengen täyteyttä ei korosteta vaan siitä puhumista varotaankin ettei tässä tulla ihan helluntailaisiksi.

Pyhä Henki on henki, näkymätön, aineeton

Toki Hän voi puhua miten tahtoo, onhan Hän Jumala.

Miten on Henki puhunut?


no

ihmisten kautta.

näinhän essut uskovat, että saarnaajan suun kautta puhuu itse Jumalan Henki.

vaan myös kirjoittamalla - ihmisten kädellä, ihmisten kautta.


Emmehän me, silloin kun saatoimme teidän tietoonne Herramme Jeesuksen Kristuksen voiman ja tulemisen, olleet lähteneet seuraamaan mitään ovelasti sepitettyjä taruja, vaan olimme omin silmin saaneet nähdä hänen jumalallisen suuruutensa.

Hän sai Jumalalta, Isältä, kunnian ja kirkkauden, kun hänelle kantautui Ylhäisimmän Kirkkauden ääni: "Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mieltynyt."

Tämän äänen me itse kuulimme tulevan taivaasta, kun olimme hänen kanssaan pyhällä vuorella.

Siksi me voimme entistä lujemmin luottaa profeetalliseen sanaan. Ja hyvin teette tekin, jos kiinnitätte katseenne siihen kuin pimeässä loistavaan lamppuun, kunnes päivä sarastaa ja kointähti syttyy teidän sydämessänne.

Ennen muuta teidän on oltava selvillä siitä, etteivät pyhien kirjoitusten ennustukset ole kenenkään omin neuvoin selitettävissä.

Yksikään profeetallinen sana ei ole tullut julki ihmisten tahdosta, vaan ihmiset ovat puhuneet Pyhän Hengen johtamina sen, minkä ovat Jumalalta saaneet.

2 Piet 1:16-21 KR 1992



sen lisäksi, että Raamattu on ihmisten kirjoittama Pyhän Hengen johdossa

sen lisäksi, että elävä hengellinen saarna on Pyhän Hengen vaikuttamaa

yksikään ihminen ei ole kristitty, ellei hänessä ole Henki

näkymätön, aineeton, järjelle käsittämätön

ja Raamattu opettaa

Pyhä Henki kuljettaa kristittyä


Sillä kaikki, joita Jumalan Henki kuljettaa, ovat Jumalan lapsia.


Room 8:14 KR 1938



Paavali sanoo myönteisellä tavalla "kaikki, joita Henki kuljettaa, ovat Jumalan lapsia"

tässä on meillä kaikilla paljon oppimista ja tutkimista, mitä pyhät Kirjoitukset tarkoittavat.

voimme kysyä toisinpäin

"kuljettaako Henki kaikkia Jumalan lapsia"

silloin kysymme, toimiiko Jumalan Henki yli ihmisen tahdon, tehden hänestä jonkinlaisen näkymättömän Hengen kontrolloiman nuken, marionetin.

sillä jos Henki automaattisesti ja meistä riippumatta meitä kuljettaa, silloinhan olemme jonkinlaisessa hississä matkalla, eikä meidän oma tehtävämme ole kuin astua tuohon hissiin - muuta ei tartte.


nimimerkki mama tutkii Raamatun valossa toisella palstalla, mikä on Jumalan tekemisen ja kristityn välinen suhde.

jos oikein ymmärrän, hän on pahoillaan, että niin moni esikoislestadiolainen kristitty ei näe tarvetta tehdä mitään, koska Jumala hoitaa asiat.

pelastaa kenet tahtoo, kutsuu luokseen kenet tahtoo, syöksee helvettiin kenet tahtoo.

uskovan tulee vain huolehtia, että oma suhde Jumalaan on reilassa ja armo käsillä, Jumala pitää muusta huolen.

tämä on hyvin syvällinen ja tärkeä asia tässä meidän kristillisyydessämme.



olemme nähneet, että henkivaltojen todellisuus on salattua eikä moni aikamme ihminen lainkaan usko mihinkään henkiin.

varmaan spirituaalisuus, ihmisen henkisyys, on tulevien vuosikymmenten tieteellisten löytöjen kärjessä.

nyt ollaan vielä jotenkin aineen lumoissa.

Jumala on Henki.

Hän käyttää lihaa ja verta tässä ajallisessa todellisuudessa elävien luomiensa ihmisten auttamiseksi.

kirjoituttaa Kirjan.

tulee lihaksi.

vuodattaa Hengen.

rakentaa seurakunnan, jossa saarnataan Kirjasta

antaa Hengen uskovilleen - ei tälle maailmalle, joka ei sitä näe

mutta tämä maailma näkee nämä enkelten palvelemat Hengen täyttämät ihmiset, lihaa ja verta


Jumalan lapsi

salli siis Hengen kuljettaa itseäsi

nyt, tänään ja joka päivä

Hän ei vie sinua ruusutarhaan vaan kuten Kristus itse, kärsimyksen tielle.

Getsemanesta ehkä elämäsi Golgatalle, jossa sinut kerta kaikkiaan ristiinnaulitaan.

vaan se Tie vie kerran taivaaseen.

virsi 77
Käy yrttitarhasta polku,
vie Golgatalle se.
On Hengen viitoittama
sen joka askele.
Se tie vie viimein taivaaseen,
mutta tie se on tuskien.

Tien kaikkein raskaimman Jeesus
on käynyt armossaan,
kun meidän kurjain tähden
hän kulki kuolemaan.
Se tie vie viimein taivaaseen,
mutta tie se on tuskien.

Oi rakkautta näin suurta,
kun meitä säälii hän,
maailman synnit kantaa,
tuo meille elämän!
Se tie vie viimein taivaaseen,
mutta tie se on tuskien.

Nyt, köyhä syntinen, riennä
luo Herran Jeesuksen!
Saat rauhan, lohdutuksen
haavoissa Kristuksen.
Se tie vie viimein taivaaseen,
mutta tie se on tuskien.

Myös laulun oppia uuden
saat tiellä taivahan.
Se taivaassa jo kaikuu
edessä Karitsan.
Hän kuoli kaiken täyttäen,
mutta tie oli tuskien.

Carl Gotthard Liander 1889.
Suom. Martti Ruuth 1903.
Virsikirjaan 1986.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti