keskiviikko 3. helmikuuta 2010

Kosonen: Risto Blomin hyllyttäminen 28.2. 02

Lauri Kosonen

Muistio Risto Blom:in hyllyttämisestä Mikkelissä 28.8.2002



Tämä muistio on minun kokemukseni ja työni tulos. Kiitän kaikkia esirukoilioitani jotka ovat kantaneet minua tässä työssä. Olen voimakkaasti tuntenut olevani Herran työssä tässä asiassa.Kerron sen mitä minulle on sanottu puheluin, tekstiviestein ja kasvokkain jutellessani asiasta kymmenien henkilöiden kanssa. En ole kerännut tähän kaikkea mitä olen kuullut, enkä ole tehnyt tätä muistiota siten, että siinä olisi kaikki mitä asiasta olen kuullut tai saanut jollain viestimellä itselleni. Tämän asian lisäksi olen saanut paljon myös muuta tietoa seurakunnastamme ja päätöksien taustoista. Niistä kirjoitan myöhemmin.

Olin tulossa Venäjän matkalta su 28.7.2002 noin kello 18.15 Venäjän puolella tullissa Sakari Siltalan ja Jorma Halmeen kanssa, kun sain tekstiviestillä tiedon Riston saarnakiellosta Mikkelissä. (Risto asetettu saarnakieltoon tänään Mikkelissä lapinvanhimpien ja Mikkelin saarnaajien toimesta) Näytin viestin heti matkakumppaneilleni ja kauhistelimme asiaa. Aloin heti laittamaan viestiä eteenpäin ystävilleni. Laitoin noin parillekymmenelle sen. Lähes välittömästi alkoi puhelin soida ja tuleen erilaisia kysymyksiä aiheesta. Annoin välillä puhelimeni Sakulle koska minä ajoin autoa ja että myös Saku voisi sanoa mielipiteensä asiasta kyseliöille. Soittajat olivat seurakuntalaisia ja saarnaajia ympäri Suomea. Olin puhelimessa käytännössä koko matkani ajan Tampereelle asti. Ristoa en saanut puhelimella kiinni. (yritin virkakännykästä)


Ma 29.7 Soitin Ristolle saadakseni tarkemman selonteon asiasta, seuraavanlaisen sainkin häneltä.Tapio Laukkanen oli ilmoittanut ennen seurojen alkua Ristolle, että lapinvanhimmat olivat tehneet Mikkelissä päätökesen: Riston täytyy tehdä parannusta kirjastaan ennen saarnaamista.(tästä on olemamassa Riston tekemä kirje)

Päätin soittaa lapinvanhimmille ja aloin etsiä heidän numeroitaan. Ensimmäiseksi soitin Lasse Larssonille jonka sain helposti.Lasse ihmetteli kovasti asiaa ja sanoi kyllä tietävänsä jos sellainen päätös olisi tehty. Ikävää että Suomessa on tälläistä hän jatkoi. Sain Lasselta Odin numerot sekä kotiin että mökille. Mökiltä vastasi Odin vaimo ja sanoi Odin olevan jossain ja tulevansa myöhään. Kerroin soittavani huomenna uudestaa ja käskin sanoa terveisiä.

Olin koko päivän puhelimitse yhteydessä eripuolille maatamme eikä kukaan sanonut tietävänsdä mitään kyseisestä päätöksestä. Sain myös tiedon että Pekka Liuksiala on siitä täysin tietämätön.
Koitan saada yhteytta Raimo Haimilahteen, tuloksetta. Jätän soitopyynnön.

Asian johdosta on jo monta kristittyä tekemässä selvitystä ja olemme keskenämme tiiviissä yhteydessä.

Nimiä käytän vain niistä henkilöistä jotka ovat keskeisessä asemassa tässä asiassa ja työssä.

Ti 30.7 Soitin aamulla heti Od Mindelle ja kerroin tietämäni asiat kysyen häneltä niistä. Puhuimme noin 20 min, ja Od vakuutti Jumalan nimeen ettei hän tai kukaan muukaan lapinvanhin ole tehnyt tälläistä päätöstä eikä edes olleensa sellaisessa kokouksessa jossa olisi tehty päätös Riston hyllytksestä. Meillä oli oikein hyvä ja lämmin puhelu Odin kanssa. Od käski myös minun olemaan Seppo Parviaiseen yhteydessa ja lähetti terveisiä Sepolle, että kertoo kaikki päätökset mitä lapinlähetyksen aikana tehtiin.Seppo P oli kuitenkin matkoilla,häneen ei saatu yhteyttä.

Yritin edelleleen saada Raimo Haimilahtea kiinni tuloksetta, vaimon ja pojan kyllä sain.

Välitin tiedot ystävilleni ja soitin joillekkin . Saku kehotti minua ottamaan yhteyden Tapio Laukkaseen, jonka teinkin. Tapio vastasi muuten samoin kuin Risto, paitsi sanoi Riston tulleen saarnaamaan. Kysyin vielä, onko kysymys Heinolan päätöksestä. Tapio vastasi, ei, vaan on uusi päätös, Mikkelissä tehty lapinvanhimpien kanssa.

Kun ilmoitinTapiolle että olen ollut yhteydessä yli kymmeneen saarnaajan Suomessa ja lapin vanhimpiin ja heidän kaikkien kertovan asiasta toisin kuin hän. Tapio sekosi ja sanoikin ettei päätöstä tehty Mikkelissä vaan jossain muualla. Kysyin missä, en muista sanoi Tapio. Kerroin mitä Od Minde ja muut saarnajat ovat kertoneet asiasta, sekä kerroin mitä Enossa oli puhuttu Od Minden ja muiden mukaan. Ristolle ei asetettu mitään ehtoja, ja mitekä voisikaan asettaa. Kysyin: kuka valehtelee, Lapin vanhimmat vai te, tämä kivi ei sammaloidu ennen kuin se on selvinnyt. Jatkoin kysymystäni.Mikä anteeksipyyntö sellainen on joka tehdään toisten vaatimuksesta, ei mikään totesin Tapiolle johon,vastasi Tapio, jaaha, täytyy selvittää veljien kanssa. Totesin ettei valheet kanna pitkälle, on sen tekiä kuka tahansa. Tapio pyysi anteeksi jos ja kun on ymmärtänyt asian väärin ja aiheuttanut hämminkiä seurakunnassa. Todistin Vapahtajan Jeesuksen Kristuksen nimissä kaiken olevan anteeksi annettu ja pyysin itsekkin anteeksi kovia sanojani ja taitamattumuuttani, Tapio todisti anteeksiantoa myös minulle.

Ilmoittelen asiata ystävilleni kuten aiemmikin.

Ke 31.7 Raimo Haimilahti ei vastaa edelleenkään puheluihin eikä soittopyyntöihin. Myös Od Minde on yrittänyt Raimoa kiinni..

Päätämme ystävien kanssa lähteä huomenna Raimon tykö Heinolaan. Olen yhteydessä moniin ystäviin ja saarnaajiin kertoen aikomuksestamme. Saan paljon tukea ja luvataan rukoilla puolestamme ja siunataan matkamme. Tulee kokoajan uutta tietoa asiasta. Toisetkin ovat kirjanneet kaiken käymänsa keskustelut ylös.

To 1.8 Saan sähköpostitse ajo-ohjeet Raimon mökille, jos hän ei ole kotona menemme sinne.

Lähden hyvissä ajoin kohti Lahtea, jossa poikkean rakkaille ystavilleni Paulille ja Sylville. Lahdesta otan myös matkaani Raimo Kantoluodon kello 16.45. Lähdemme kohti Heinola jossa seuraamme liittyy Suontaman Kake. Ilmoitan ystaville tekstiviestinä olevamme matkalla Raimo H: luokse ja olevamme siellä noin klo 18.00 aikaan.

Tapaamme Kaken ja menemme hänen autollaan loppumatkan ja rukoilemme Taivaan isää että Hän antaisi oikeat sanat ja asettaisi vartiat huulillemme.

Saavumme Raimon pihaan ennen klo 18 ja Raimo näkee tulomme ikkunasta. Raimo tulee ulos vastaan ja tervehtii meitä pyytäen sisälle. Raimo pyytää anteeksi ettei ole jaksanut vastata soittopyyntoihini johon vastaan, ole Raimo niistä aivan vapaa, Raimo kiittää.

Menemme sisään ja kun olemme istuneet kysyn, varmaankin Raimo tiedät miksi olemme täälä? Vastaa tietävänsä. Jatkan ettemme ole tulleet pahoilla mielin ja mitään teurastusta tekemään vaan etsimään tässä asiassa totuutta. Raimo kertoo olevansa niin raskaalla mielellä ettei jaksa ja kertoo väsymyksestään ja henkisen rakenteensa olevan sellainen, että toivoi meidän olevan maltillisia ja ottavan huomioon hänen heikkouutensa. Raimo lupasi kuunnella meitä ja vastaavansa voimiensa mukaan.Kertoi myös heille tulevan vieraita saunomaan johonkin aikaan illasta. Oli kuullut että penkaan asiaa ja kysyi millä motiivilla teen sen ja puutun Mikkelin asioihin. Sanoin ettei tämä ole vaan Mikkelin asia, tämä on koko seurakunnan asia ja siksi kun tässä valehdellaan ja syytellään, myös lapin vanhinten päälle. Kerroin Raimolle keskusteluni muiden saarnaajien ja vanhinten kanssa ja mitä kaikkea olen kuullut Heinolan ja Enon kokouksesta. Raimo oli selkeästi pahoillaan siitä että saarnaajien kokoukset vuotaa, ne ei hänen mielestään kuulu seurakuntalaisille. Sanoin Raimolle, kuten olin jo sanonut kaikille muillekin saarnaajille: Kristuksen elävässä seurakunnassa ei ole mitään muita salaisuuksia kun rippisalaisuus. Näin on nyt ja on aina ennen ollut ja tulee aina olemaan.

Raimo kysyi. Miksi hänestä tehdään syyllistä. Vastasin, kaikki merkit viittaavat siihen, et vastaa soittoihin, olit ainoa joka Heinolassa vaati ettei mitään kirjata ja päätöksestä ei puhuta, olit siellä kovasanaisesti vaatinut eroa Ristolle ja olit ainoa lähetysmies Mikkelissä, etkä ole ensimmäistä kertaa erottamassa jotakuta ja iskemässä puukkoa selkään. Niin kuin Raimo tiedät, on helppo olla voimakas kun on seläntakana tukioita, nyt niitä ei sinulla ole, jatkoin. Lisäsin ja kysyin eikö nää asiat jo herätä epäilyjä. Raimo myöni näin olevan ja jatkoi puhettaan synkastä mielestään. Otin puheen vuoron ja aloin todistaa Raimolle kuinka hän saa uskoa, oli asiat kuinka pahasti tahansa, hanelläkin on Vapahtaja Jeesus Kristus joka on hänet jo armahtanut, ei saa antaa tässäkään koettelemuksessa sarvipäälle voittoa vaan pyytää Taivaan Isältä voimia ja että Hän antaisi riittävästi uskoa käydä tän yli. Raimo sanoo uskovansa kaikki synnit anteeksi, ja jatkaa kuinka raskas on saarnaajan virka ja miten hän pääsisi siitä, olen monesti ajatellut sitä kertoo Raimo H . Kantoluodon Rami tähän, miltä sinusta tuntuisi jos tällä porukalla ryhdymme viemään asiaasi eteenpäin. Raimo H ei vastannut mitään.

Riston hyllytykseen ja siihen onko ja mikä se on, Heinolan päätös voimassa, Raimo vastasi, minulla on sama käsitys kun vanhimmilla ja että Heinolan päätös on voimassa eikä siellä asetettu Ristolle mitään ehtoja eikä vaatimuksia. Lopuksi toivottiin Riston ymmärtävän tehdä parannusta ja esitettiin vain toive että pyytää saarnassaan anteeksi jos on jotakuta loukannut ja siihen oli myös Sakari Siltala vastannut, meillä kaikkilla saarnaajilla on anteeksipyydettävää.

Kantoluodon Rami kysyi sitten, mikä Mikkelissä on sinun näkemyksesi mukaan pielessä kun tämä asia on jatkuvasti esillä. Raimo H vastasi. Henkilökohtaiset syyt saarnaajien ja seurakuntalaisten välillä. Mitkä Kauko Suontama kysyi. No ensiksikin Risto asetettiin virkaansa väärin ja valinta oli epätavallinen.Tapiosta Raimo sanoi, hän on niin vanha joten armahtakaa häntä !!Muita syitä ei sit tullutkaan. Raimi K kysyi. Onko oikein että Risto joutuu siitä kärsimään, eihän se voi olla Riston vika.

Raimo H piti hyvänä myös opillisten asioiden saamista pohdittavaksi kirjallisena, mutta ei pitänyt Riston kirjaa siihen sopivana, koska se ole hänen mielestään tehty väärässä hengessä.Raimo H ei ole lukenut Riston kirjaa kokonan, vain selaillut, viitetiedostoon ei ollenkaan.

Rape lupautui myös opilliseen keskusteluun jos asiat laitetaan paperille. Raimo Kantoluoto lupasi laittaa joitakin kysymyksiä paperille.
Lisäksi keskustelimme muista asioista ja seurakunnastamme jotka eivät liittyneet mitenkään tähän aiheeseen, ja siksi jätän ne pois tästä muistiosta.

Vieraita tuli pihaan joten ihan viimeiseksi kysyin ja sanoin Raimo H;lle, oletko kokenut tai tuntenut että sinua on mitenkään painostettu tässä keskustelussa ja että sinulla on täysi oikeus olla erimieltä kanssamme ja meidän on hyväksyttävä se, jos se on totuus. Raimo H vastasi en ole tuntenut mitään painostusta ja olen samaa mieltä kassanne.

Raimo H saattoi meidät ulos ottaen samalla uudet vieraat vastaa. Hän jäi hyvällä ja vapaalla mielellä kotiin veiraidensa kanssa kun kysyin sitä vielä lähtiessämme.

Totesimme Kaken ja Ramin kanssa keskustelun olleen hyvän ja hedelmällisen. On syytä kiittää Jumalaa, hän totisesti oli asettanut vartiat huulillemme.

Välitimme tekstiviestein ja puheluin teidon ystävillemme ja menimme Kaken mökille saunoon.

Pe 2.8 Soittelen Ristolle ja joillekin saarnaajista sekä ystävilleni kertoen tarkemmin eilisistä keskusteluista Heinolassa ja muualla. On suurta ihmetystä kuinka tämä asia on voinut mennä tällain. Soitan myös Tapio Laukkaselle ja kerron mitä olemme Raimo H:n kanssa jutelleet. Tapio ottaa asian vastaa. Pyydän häntä kertomaan sen Mikkelissä pyhänä johon saan vastauksen, joo. Puhun Tapiolle kuinka tätä seurakuntaa on jo monen vuoden ajan revitty rikki, kaikki mätä siivottu vain maton alle, se alkaa haiseen. Nyt on kaikki mätäpaiseet puhkottava ja revittävä rikki, kun ne ovat kuivuneet levitämme niihin hunajaa, kuten L L Laestadius on sanonut. Nyt on aika rakentaa, rakentaa ja rakentaa, ei ihmisten päälle vaan Jeesuksen Kristuksen päälle, uskossa ja totuudessa, vain siinä on kestävä pohja. On aika veljen mennä veljen kaulaan ja sisaren kaulaan, vieläkö minua jaksat kantaa ja antaa anteeksi. Rikkirepiminen ja hajoittaminen on helppoa, jopa luontomme mukaista, mutta yksin emme voi rakentaa. Rukoilkaamme Taivaan Isää että hän antaa meille kaikkille nöyryyttä rakentamiseen ja toisen toisensa tukemiseen. Mieleeni jäi erittäin hyvä kuva tästä keskustelusta.

3.8 ja 4.8 la-su Oli hiljaista eikä tullut paljonkaan puhuttua tästä asiasta, odotimme maanantaita. Lauantaina kyllä Seppo Parviainen soitti ja sovimme tapaamisen maanantaiksi klo 17.00

Ma 5.8 Menin Sepolle kotiin sopimuksemme mukaan ja kerroin hänelle asiat missä mennään. Seppo kertoi juuri olleensa yhteydessä Pekka Liuksialaan ja käyneensä asit läpi hänen kanssaan. Sekä Pekan että Sepon käsitys oli seuraavanlainen. Ristolle ei asetettu mitään ehtoja ja vaatimuksia Heinolassa ja missään muualla ei ole tehty uutta päätöstä. Seppo sanoi: Risto on Mikkelin saarnaaja ja Riston täytyy päästä Mikkelissä saarnaamaan. Tämä päätos on saatava pian voimaan, tai tapahtuu jotain.

Puhuimme Sepon kanssa myös paljon muista asioista, viivyin siellä pari tuntia. Iloitsin olla Sepon tykönä.

Ilmoittelin Sepon kanssa käymäni keskustelut ystävilleni puheluin ja tekstiviestein.

Ti 6.8 Yritän soittaa Tapio Laukkaselle, hänen vaimonsa vastaa sanoen, ei ole Tapio kotona ja sinun ei tarvitse ikinä enään soittaa heille? Yritän Reino Haimilahtea kiinni tuloksetta ja jätän soittopyynnön. Reino soittaa illalla olevansa lomalla eikä tietävänsä mitään asiasta. Luvaten palata loppuviikosta asiaan.

Tälläinkö hoidetaan seurakuntaa, vaietaan, pakoillaan ja valehdellaan.Kuitenkin Jeesus käskee meitä pysymään vain totuudessä.

Jälleen ilmoitan asioiden kulun ystävilleni.

Ke 7.8 aamulla olen lähdössä parin ystäväni kanssa Tallinnaan, kun saan puhelun jossa kerrotaan. Tapio Laukkanen sanoo, lapin vanhimmat ovat tehneet tän päätöksen ja se pitää, on kuulemma tarkastanut tiedon joltakin yheltä lähetysmieheltä, sanomatta kuitenkaan keneltä. Myös Raimo Airamo kertoo kyselleensä asiasta Pekka Liuksialalta. Sain tiedon että Tatu Tolvanen ilmoittaa. Tämä päätös on oikea ja pysyvä.Päätän palata asiaan vasta huomenna.Laitan joillekin saarnaajille tekstiviestin. Arkailivatko Paavali, Pietari, Johannes tai edes Luther puolustaessaan Herran evankeliumia ja totuutta?Tämä siksi etteivät, ainakaan näkyvästi, tee asian ratkeamiseksi mitään.

To 8.8 Vastaan itse eiliseen kysymykseeni saarnaajille tekstiviestillä. Eivät arkailleet, vaan puolustivat viimeiseen asti Herran evankeliumia ja totuutta, toiset jopa kuolemaan asti!!!! He saivat martyyrin kruunun ja me lisää kysymyksiä.

Saan tietooni Tapion kertoneen asiasta edellä kuvatulla lailla ja pyytäneensä kysymään asiasta Heikki Purtaselta. Soitan hänelle asiasta. Voi voi, nyt minun täytyy kyllä soitella Mikkeliin. Ei Heinolassa tälläistä päätöstä tehty enkä tiedä missään muuallakaan tehdyn. Lupaan palata asiaan sanoo Heikki.

Soitan Pekka Liuksialalle, en saa kiinni joten jätän soittopyynnön.

Soitan Reino Haimilahdelle ja käymme lyhyesti asiat läpi. Reino kertoo omana arvionaan seuraavaa. Heinolan päätös ei ollut yksiselitteinen, ainakaan hänen mielestään. Tästä johtuen Tapio on tehnyt tälläisen ratkaisun. On tänään illalla menossa Tapiolle kylään ja palaavan sen jälkeen asiaan.

Valitan itseäni ja voimattomuuttani joillekkin saarnaajille. Olen syntynyt esikoislaestadiolaiseen kotii ja vaikka olen ollut 20 vuotta pois seurakunnasta, oli minulle itsestään selvää kun sain Taivaan Isältä armon ja uskon palata kasteen armoliittoon on seurakuntani se missä olen saanut syntyä. Nyt vain tuntuu, onko tämä aina perustunut valheeseen ja peittelyyn. Sain valitukseeni valtavan uskon saarnan ja vakuutuksen siitä, että Kristuksen kirkko on kautta aikojen ollut taisteleva kirkko ja on sitä vieläkin. Tässä seurakunnassa meidän pitää työtä tehdä, rakentaa ja vahvistaa toinen toisiamme. Juuri sitä mitä olen itse saanut toisille vakuuttaa, mutta nyt eniten sitä itse tarvitsen ja sitä sain. Sain sanoa uskossa, KYLLÄ VIELÄKIN ISRAELIN JUMALA ELÄÄ JA HOITAA LAPSIAAN. Sain myös lyhyen kertomuksen Riston asian käsittelystä aina Jellivaarasta asti, jossa oltiin päätetty, tämän asian hoitaa Suomen lähetysmiehet.
Muutamat ystävät soittavat vielä illalla kysyen asiaa Saan iloita heidän kanssaan siitä suuresta armosta josta saamme olla osallisia Jeesuksen Kristuksen ansion tähden. Sarvipää kyllä tekee voimakkaasti työtänsä kristittyjen keskellä tietäen olevansa haviäjä,sillä hänkin tietää Kristuksen voittajaksi ja vapisee.

Iloitkaa sillä olemme voittajia Jeesuksen Kristuksen kanssa!!!!!

Pe 9.8 Sain Reino Haimilahden kiinni, hän kertoi olleensa Tapion luona kylässä aamulla. Tapio oli kertonut yksyhteen sen mitä olin minä olin Tapion kanssa keskustellut. Tapio oli pyytänyt aikaa tämän jutun selvittämiseksi, hän haluaa keskustella muiden lähetysmiesten kanssa asiasta. On sen jälkeen valmis korjaamaan asian.

Lisäksi pyysin Reinoa olemaan jossakin yhteydessä Ristoon.

Nyt haastan kaikki kristityt siihen seurakunnan rakennustyöhön joka vahvistaa seurakuntaa. Se työ tehdään rukouksen voimalla ja uskolla, eikä kenenkään ihmisen päälle, vaan ainostaan Kristuksen päälle ja Sanaan luottaen ja siitä voimaa ammentaen.Puhkokaamme kaikki mätäpaiseet ja sit on kaikkilla hunajan aika. Emme voi hyväksyä mitään mikä perustuu valhelle ja tai salailuun, on avoimmuuden ja totuuden aika, rakentamisen aika. Lähde sinäkin siihen rakennustyöhön itsesi ja seurakunnan parhaaksi. Nöyryyttäköön Jumala meidät tähän työhön ja hyväksymään toinen toisemme sekä antakaamme sen ristin sanoman kaikua kaikella voimallaan. Rukoilkaa toinen toisensa puolesta, varsinkin niiden puolesta joiden kanssa on sydän kylmennyt, eikä aikaakaan kun jälleen on sydämmet lämpöä ja rakkautta täynnä. Siunatkoon Suuri Jumala seurakuntamme rakennustyön. Alkakoon nyt avoimmuuden ja keskustelun aikakausi Herran seurakunnassa.

Kaikki joiden kanssa olen asioinut tässä asiassa, minun täytyy kääntyä puoleenne ja pyytää anteeksi taitamattomuuttani ja kiivauttani. Rukoilkaa myös minun puolestani.
Jeesus sanoo: Pysykää Minussa ja silloin Minä pysyn teissä ja Taivaallinen Isä on teilla antava kaiken minkä Minun nimissä pyydätte.

Lauri Kosonen

laurikosonen@yahoo.com



muistio on julkaistu nettiruukussa sen kirjoittajan, Lauri Kososen, sekä Nettiruukun toimituksen luvalla.



Muistiossa puhutaan ajanjaksosta 28.7. - 28.8. 2002 ja päätöksistä, joita saarnaajat ovat tehneet Heinolassa ja Mikkelissä.


muistiossa mainitaan nimeltä Mikkelissä saarnaajan tehtävästä 28.2. 2002 hyllytetty Risto Blom, tekstin laatija Lauri Kosonen (Late) ja hänen ystävänsä Pauli ja Sylvi

tekstissä mainitaan lisäksi seuraavat henkilöt aakkosjärjestyksessä (kutsumanimi)


Airamo, Raimo

Haimilahti, Raimo

Haimilahti, Reino

Halme, Jorma

Kantoluoto, Raimo (Rami)

Laukkanen, Tapio

Larsson, Lars (Lasse)

Liuksiala,Pekka

Minde, Odd (Od)

Parviainen, Seppo

Purtanen, Heikki

Siltala, Sakari (Saku)

Suontama, Kauko (Kake)

Tolvanen, Tatu




Pähkinänkuoressa Laten muistiosta saa seuraavan kuvan

heinäkuun lopulla 2002 Mikkelissä tapahtuu jotain.

Saarnaaja Risto Blom saa kuulla 28.7. että hänet on asetettu saarnakieltoon Mikkelissä lapinvanhimpien ja Mikkelin saarnaajien toimesta.

Tapio Laukkanen antaa ilmeisesti tämän tiedon, eikä Risto mene saarnaamaan rukoushuoneelle.

ei ole tainnut sen koommin mennä.

parannusta vaaditaan Riston kirjasta "Miten tullaan Jumalan lapseksi"


Late kuitenkin soitti sekä Odd Mindelle, joka Jumalan nimeen vannoo ettei tällaista ole tapahtunut, että Lars Larssonille, joka ihmettelee uutista.

Seuraavan kuukauden aikana Mikkelin saarnaajat saavat kuitenkin asian järjestykseen, rivit kuntoon, ja Lapin vanhinten valtuuksilla hyllytys astuu voimaan ja Risto Blomin ura esikoislestadiolaiseten saarnaajana päättyy.



Miten kävi viestintuojalle, Lauri Kososelle?

Näemme tässä kuinka hän häkeltyi, koetti selvittää tosiasiat ja tarttui toimiin tilanteen selvittämiseksi.

Tämä muistio on lähetetty kesällä 2002 ilmeisesti kaikille esikoislestadiolaisten saarnaajille.

Lapista on Laten kertoman mukaan tullut viesti, että muistio on tuhottava.

Vuonna 2006 kesäkuussa Lapin vanhinten vierailun aikaan Lahdessa oli pieni mylläkkä Kaarneenpoikien raamattupiirin ympärillä, jonka seurauksena Lauri Kosonen on itse jäänyt pois esikoislestadiolaisen herätyksen aktiivisesta toiminnasta.

muistio on nyt julkaistu nettiruukussa, joka on Ruukku-lehden "laajennus" verkkoon.

Lapin vanhin Odd Minde on ilmoittanut kesäkuussa 2009 Lahdessa, että Ruukku-lehti pitää lopettaa.

varmaan myös nettiruukun lukemista pidetään vahingollisena yhteisen rauhan siteen ja tämän kristillisyyden sujuvan hallinnon ja hoitamisen kannalta.




Lauri kirjoitti 2002

KYLLÄ VIELÄKIN ISRAELIN JUMALA ELÄÄ JA HOITAA LAPSIAAN



muistion lopussa viitataan Jeesuksen sanoihin

Pysykää Minussa ja silloin Minä pysyn teissä ja Taivaallinen Isä on teilla antava kaiken minkä Minun nimissä pyydätte.

nuo ovat Johanneksen evankeliumin 15 luvusta, ja kuuluvat näin



Mine olen se totine' Winapuu/ ia minun Isen ombi Winatarha'haltia.

Jocaitzen oxa' minussa/ ioca ei Hedhelmete canna/ hen poiskarsi. Ja iocaitzen quin Hedhelme' ca'da/ sen he' puhdastapi/ ette se Runsahaman hedhelmen cannais.

Nyt te oletta puchtat sen sanan teden/ ionga mine puhuin teille.

Olcatta minus/ ia mine teis. Quin oxa ei woi itzestens Hedhelme canda/ ellei hen kijni ole Winapuus/ nin mös te/ iollei te minus kijni ole.

Mine olen Winapw/ Te oletta Oxat/ Joca minus pysy/ ia mine henes/ se ca'da palio hedhelmet/ Sille ilma' minuta ette te woi miten tehdä.

Joca ei ole minus/ se poisheiteten ninquin Oxa/ ia quiuettupi/ ia ne cokonsidhotan/ ia heiteten tuleen ia poltetan.

Jos te minus pysytte/ ia minun Sanani teisse pysyuet/ nin caiki mite te tadhotta/ anocat ia sen te saatta.

Sijne o'bi minu' Isen cu'nioitettu ette te palio hedhelmet ca'natt/ ia tuletta minun Opetuslapsixen.

Quin Ise racasti minua/ nin mine mös Racastin teite Pysyket minu' Rakaudhesani.

Jos te minun Keskyni pidhette/ nin te pysytte minun rackaudhesani/ ninquin mine pidhin minun Iseni Käskyn/ ia pysyn henen rackaudhesans.

Neite mine ole' puhunut teille/ ette minun ilon teisse pysysi/ ia teiden ilone teuteteisin.
Joh 15:1-15 Agricola 1548

11 kommenttia:

  1. Kaksi Lauria kirjoittaa. Lauri Kosonen avoimen ja rehdin tunnustuksen omantuntonsa kautta. Toinen Lauri eli Norppa kirjoittaa kristillisyyden asiasta vain ja ainoastaan oman Egonsa kautta. Näin hänestä on tullut itse itsensä jumala. Muuta totuutta ei ole kuin hänen omat pyyteensä ja menetetty asemansa. Jos Lauri olisi päässyt pöydän takse ja valtaan, olisivat eerojen, olavien, ristojen ja laten asia hoidettu heti lyömällä jäniksenpassi kouraan.

    VastaaPoista
  2. Tutuksi käynyt valoilmiö taivaalla näkyi kauas. Oliko Aurora Borealis? Ei, vaan Eruptio Vulcanis!
    Pauhulla lähtee magma liikkeelle useimmiten aivan väärään suuntaan. Se tulee syvältä, lapsen minän alistamisesta ja muinaisen lainorjuuden ja pakkovallan ilmapiiristä. Pelkkää magmaa ja kuonaa, muttei hippuakaan viisauden kultaa, koska se onkalo on vuoressa tyhjä. Kun magman päälle alkaa sataa tuhkaa, alkaa katumus ja hyvittely, kuin selällään maassa kierivän suden kosiva mielistely - mutta kirkkaan veden lahjomaton peilikuva itsestä ei välky silmiin milloinkaan.

    VastaaPoista
  3. Tiedättekö minä vuonna ja missä hiippakunnassa Risto Blom vihittiin papiksi?

    VastaaPoista
  4. En tiedä, ei ole tuoretta pappismatrikkelia täällä, sieltähän se tieto löytyis.

    kirjan julkaisemisen yhteydessä mainitaan:

    "Kirjoittaja Risto Blom (s. 1939) on toiminut esikoislestadiolaisen herätysliikkeen saarnaajana oman toimensa ohella. Hän valmistui teologian maisteriksi vuonna 2000 ja on nykyisin seurakuntapastorina Kajaanin seurakunnassa."

    RB on nykyään eläkkeellä, vietti viime vuonna 70-vuotis juhlia.

    VastaaPoista
  5. tuo Turun valoilmiä kommentti on jo kirjallisestikin niin hieno, että laitoin sen nettiruukun sisäisille sivuille keskustelujen puolelle toivoen, että se olisi siunaukseksi porukoille.

    VastaaPoista
  6. Johtajan nimeen:
    "Hyvää analyysia mama. Opettaja opeta itseäsi.
    Onko luettavissa raamatusta marttyyrien rehabilitoimista vaativia kirjoituksia?"
    (Norppa)
    --------
    Marttyyrejä eivät tappaneet omat piispat, vaan
    pakanat.
    Pikkuinen ero, mutta eihän se oikean uskon puolesta sotiessa kaikkia ennenkään oo haitannu.

    VastaaPoista
  7. Laurii ei oo kukkaa potkinu mihinkää. Se on vaan sillai, ettei Gellivare peräkamarin penkil löytyny tillaa. Olis se pitänyt käsittää, ettei semmottet uuristukset mee läpi lapisa konnei mennee turusaka. niistä häne uuristuksistan olis lestaatius sanonu, et ne o enemmänki praktise teoloogia asioi. oppi ko sai olla iha ennallas just niinko vanhimmat ja kiivaimmat isakssonilaiset ymmärsi. siäl se on turva, vakavas vaellukses ja pelos.

    VastaaPoista
  8. Mikä vika Riston kirjas oli?
    Soon oman pesän likaamist.
    Toinen henkselimiesten selitys on se, että Rauhansidettä varten Airamo käy jokaisen saarnan tarkkaan läpi niin, ettei siitä ole huomautettavaa. Nyt oli RistoBlom suoraan ottanut kopion saarnasta. Tekstiä olis pitänyt sievistellä ja Riston valhetella.

    VastaaPoista
  9. Käsittämätön on ihmismieli. Kirjoittaja, jonka koko toiminta paasaa yhtä ja samaa ihmisten ja auktoriteettien kunnioittamista, kääntää yks kaks nahkansa kuin käärme ja alkaakin julistaa näille yksin Kristukseen turvanneille hurskaasti: "Luottakaa Häneen enemmän"!!

    VastaaPoista
  10. Mulle yks keskustelija suositteli kirjaa
    "Käärmeet liituraidassa" ja "Ihminen vailla omaatuntoa".
    Olisko niiden pohjalta mahdollisuus ymmärtää tätä loputonta keskustelua, jossa totuuden pelko on niin suuri, että minkään moinen valhe ei ole tabu.
    Sopimatonta on ketään tohtoroida psykopaatiksi, mutta mistä johtuu egon turpoaminen niin suureksi, ettei se mahdu enää järjen ja rehellisyyden mittoihin edes Korkeimman kasvojen edessä?
    Mikko voisi ruotia asiaa?

    VastaaPoista
  11. laitoin nämä kaksi viestiä nruukun keskustelujen puolelle, koska ne liittyvät eräisiin keskustelijoihin.

    VastaaPoista