perjantai 19. helmikuuta 2010

Alaston Kristus

Diego Velazques Ristiinnaulittu (1632)

Paastonajan tutkielma

Golgatan kolme ristiinnaulittua kuvataan taiteessa tietysti häveliäästi vyötärö jonkinlaisen lannevaatteen peittäminä.

Raamattu kiinnittää yllättävän paljon huomiota Jeesuksen alusvaatteeseen ja kertoo, kuinka sotilaat heittivät arpaa, kuka alastomaksi riisutun uhrin vaatteet saa.

"Sitten he ristiinnaulitsivat hänet ja jakoivat keskenään hänen vaatteensa, ratkaisten arpaa heittämällä, kuka mitäkin sai."
Markus 15:24.

Jeesus oli mahdollisesti alasti, kun häntä ruoskittiin Pilatuksen palatsin pihalla flagellum ruoskilla.

Muutenhan vaatteet olisivat suojelleet häntä nahkahihnoista ja niihin kiinnitetyistä raudan ja luun paloista, jotka aiheuttivat voimakasta verenvuotoa.

Ainakin Torinon käärinliinan miestä on ruoskittu niin, että iho on kauttaaltaan vammautunut, kaksi lyöjää, toinen edessä ja toinen takana.

Sen verran vahva näky oli mies tuon jälkeen, että Pontius Pilatus toivoi herättävänsä kansan säälin:

Evankelista kertoo:

"Aikansa pilkattuaan he riisuivat häneltä purppuraviitan, pukivat hänet hänen omiin vaatteisiinsa ja lähtivät kuljettamaan häntä pois ristiinnaulitakseen hänet."
Markus 15:20


Matteus hieman laajemmin riisumisesta ja pukemisesta:

Maaherran sotilaat veivät Jeesuksen sisälle palatsiin ja keräsivät koko sotaväenosaston hänen ympärilleen.

He riisuivat Jeesuksen ja pukivat hänet punaiseen viittaan, väänsivät orjantappuroista kruunun hänen päähänsä ja panivat ruokokepin hänen oikeaan käteensä.

He polvistuivat hänen eteensä ja sanoivat hänelle pilkaten: "Ole tervehditty, juutalaisten kuningas!"

He sylkivät hänen päälleen, ottivat häneltä kepin ja löivät häntä sillä päähän.

Aikansa pilkattuaan he riisuivat häneltä viitan, pukivat hänet hänen omiin vaatteisiinsa ja lähtivät viemään häntä ristiinnaulittavaksi.
Matt 27:27-31

Pilatus meni taas ulos ja sanoi juutalaisille: "Minä tuon hänet tänne osoittaakseni, etten pidä häntä syyllisenä mihinkään rikokseen."

Niin Jeesus tuli ulos, orjantappurakruunu päässään ja purppuranpunainen viitta yllään, ja Pilatus sanoi: "Katso: ihminen!"

Kun ylipapit ja heidän miehensä näkivät Jeesuksen, he rupesivat huutamaan: "Ristiinnaulitse! Ristiinnaulitse!" Pilatus sanoi heille: "Ottakaa te hänet ja ristiinnaulitkaa. Minä en ole havainnut hänen syyllistyneen mihinkään."

Juutalaiset vastasivat: "Meillä on lakimme, ja lain mukaan hän on ansainnut kuoleman, koska hän väittää olevansa Jumalan Poika."

Tämän kuullessaan Pilatus kävi yhä levottomammaksi.
Joh 19:4-8



Taitelijoiden ristiinnaulituille kuvaama häveliäs lannevaate on heidän oma keksintönsä.

Roomalaisella ajalla miehen vaatetus saattoi olla melko yksinkertainen.

Näyttää siltä, että tuo Getsemanen yön tarkkailija oli pukeutunut ainoastaan pellavaiseen viittaan ilman ihokasta, aluspaitaa:

"Jeesuksen mukaan oli lähtenyt nuori mies, jolla ei ollut yllään muuta kuin pellavainen vaate.

Hänet otettiin kiinni, mutta hän riistäytyi vaatteestaan ja pakeni alasti."
Markus 14:51



Alushousuja ei oltu keksitty.

Eikä housuja.

Lähi-idän maissa vanha vaatetus on yhä käytössä, mutta nykyään kavereilla on housut tai kalsarit viittojensa alla.

Ennen ei niin ollut.

Arabiankieleen on Turkin kautta tullut housuja tarkoittava lainasana "bantalon" Ranskan sanasta "pantalon" - tietysti ranskalaista muotia!

lämpimässä Välimeren ilmanalassa pitkän kaavun alla oleva vilpoinen ilma on terveellinen eikä alushousuja tarvittu.



Jeesus puhuu tässä yhteydessä myös naisten kohduista ja rinnoista:

"Jeesusta lähdettiin viemään.

Matkalla sotilaat pysäyttivät Simon-nimisen kyreneläisen miehen, joka oli tulossa kaupunkiin, ja panivat hänet kantamaan ristiä Jeesuksen jäljessä.

Mukana seurasi suuri väkijoukko, myös monia naisia, jotka valittivat ääneen ja itkivät Jeesusta.

Mutta Jeesus kääntyi heihin päin ja sanoi: "Älkää minua itkekö, Jerusalemin tyttäret, itkekää itseänne ja lapsianne.

Tulee aika, jolloin sanotaan: 'Autuaita ovat hedelmättömät, autuaita ne kohdut, jotka eivät ole synnyttäneet, ja rinnat, jotka eivät ole lasta ruokkineet.'

Silloin ihmiset sanovat vuorille: 'Kaatukaa meidän päällemme', ja kukkuloille: 'Peittäkää meidät.'


Jos näin tehdään vihannalle puulle, mitä tapahtuukaan kuivalle!"

Luukas 23:26-31


Johannes kertoo Jeesuksen riisumisesta tarkasti:


Ristiinnaulittuaan Jeesuksen sotilaat ottivat hänen vaatteensa ja jakoivat ne neljään osaan, kullekin sotilaalle osansa.

He ottivat myös paidan, mutta kun se oli saumaton, ylhäältä alas samaa kudosta, he sanoivat toisilleen: "Ei revitä sitä. Heitetään arpaa, kuka sen saa."

Näin kävi toteen tämä kirjoituksen sana:

-- He jakavat keskenään vaatteeni ja heittävät puvustani arpaa.

Juuri näin sotilaat tekivät.

Joh 19:23-24



Koirien lauma saartaa minut,
minut ympäröi vihamiesten piiri.
Käteni ja jalkani ovat runnellut,
ruumiini luut näkyvät kaikki.

Ilkkuen he katsovat minuun,
jakavat vaatteeni keskenään ja heittävät puvustani arpaa.

Psalmi 22:17-19



"Ilkkuen he katsovat minuun."

Koetetaan asettua tuohon tilanteeseen ja mitä siinä tapahtuu.

Vilkkaan tien varrella mahdollisimman julkisella teloituspaikalla, Golgatalla, on lyöty raskailla nauloilla risteille kolme ilmeisen alastonta miestä.

Koko heidän kehonsa, kaikki ruumiinosansa ovat alastomina ja paljaina Jerusalemin auringonpaisteessa. Kivespussit ja siittimet ja napa ja varpaat, kylkiluiden painumat... kaikki.

Jos siinä nyt jollekin tulee tarve ulostaa tai virtsata, niin ei se auttanut sanoa legioonalaiselle "hei solttu, mun pitäis mennä veskissä käymään"

ei kun siihen vaan

veriset oksennukset samaan läjään, ja ehkä jonkin siitin siinä kovettuukin, erektio kansan iloksi, niinkuin nykyajan jumalanpilkkaajatkin mielellään kuviaan piirtävät.

kyllä se on mahdollista, kuolinhuoreissa.

kolme runneltua, hirveissä kivuissa olevaa alastonta ihmistä.

Perjantain kiire, kun täytyy valmistautua Jumalan käskemään suuren sapatin viettoon.


Heprealaiskirje sanoo syvällisen surullisesti "mutta sinä loit minulle ruumiin"

siinä se Jumalan luoma kerran niin terve ja elämää täynnä ollut ruumis nyt sitten oli, henki vielä hieman pihisi.

murjottuna, häväistynä, verille ruoskittuna ja ilkuttavana, sillä kirottu on, joka on puuhun nostettu.



Siksi Kristus sanoo maailmaan tullessaan:

-- Uhreja ja lahjoja sinä et halunnut,
mutta sinä loit minulle ruumiin.

Polttouhrit ja syntiuhrit eivät sinua
miellyttäneet.

Silloin minä sanoin: Tässä olen. Niin kuin minusta on kirjakääröön kirjoitettu, niin olen tullut tekemään, täyttämään sinun tahtosi, Jumala

Hep 10:5-7



Ristin luona ei paljastu vain näiden teloitettavien häpy, vaan siellä näkyy myös koko alastomuudessaan, mikä ihminen on.

Jumalan tappaja.

1 kommentti:

  1. hi.. just dropping by here... have a nice day! http://kantahanan.blogspot.com/

    VastaaPoista