sunnuntai 8. marraskuuta 2015

Rukoushuone ehtoolliseen ei raamatullista estettä?

Nimimerkki Tuumailija kirjoitti otsikon aiheesta Suomi24 forumilla 4.11.2015 20:04, josta tässä otteita

"Mitä täältä olen lukenut ja muuten käsittänyt, jumalan lapset voivat vapain tunnoin aloittaa sakramentit rukoushuoneilla ja kodeissa."

"1.raamattu sanoo yksiselitteisesti, jakakaa keskenänne"

"2.isien ja menneiden sukupolvien kirkko oli Jeesuksenkin aikana, mutta hän murehti sitä ja sanoi ettei kiveä kiven päälle jätetä, emmäkä kai muutenkaan halua isäin sääntöjä seurata."

"3.Jeesus ja apostolit toimivat synagookossa ja temppeleissä, ei tämä muutos estä ettei edelleen voi näin tapahtua, mutta ei sen varjolla, että Jumalan sanaa pyöristetään, toimimme Jumalan sanan mukaan ja jos kirkko siitä hermostuu se on heidän murheensa he voisivat toimia myös toisin."


Seuraväen keskuudesta aito näkemys
Tuumailija puntaroi ehtoollista esikoislestadiolaisen uskovan, Jumalan lapsen, näkökulmasta. Avausta seurannut keskustelu osoittaa, että kaikki essut eivät suinkaan jaa hänen opetustaan. Tämä vapaus uskoa sitä, minkä oikeaksi ja raamatulliseksi itse näkee, on tyypillistä ei vain seuraväelle vaan myös esikoisten saarnaajille.

Willit mielipiteet kertovat vilpittömästä uskosta sekä kunnollisen sakramenttiopetuksen puuttumisesta seuratuvasta. Asioista puhutaan epäsuorasti, vihjaillen ja jatkuvasti kirkkoa ivallisesti purren mielellään vitsikkäästi ja ironiseseti.

Tuumailija edustaa puhdaslinjaista suomalaista matalakirkollisuutta, jossa ei ole mitään käsitystä kirkon merkityksestä, liturgiasta tai käsikirjan mukaisen sakramenttien toimittamisen arvosta aikojen myrskyssä.

Tällainen suhde kirkkoon ei rajoitu lestadiolaisiin, vaan sitä on paljon esimerkiksi Savon ja Pohjanmaan heränneissä, joita essut eivät yleisesti pidä Jumalan lapsina.

1. Tuumailija on käsittänyt omalla tavallaan ehtoollisen merkityksen ja puhuu vain siitä, ettei sakramenttien ottaminen omiin käsiin ole eristäytymistä vaan todellisen Kristuksen kirkon toteuttamista.

2. Perinteillä ei ole mitään merkitystä, kuka haluaa kuulla vanhinten ääntä, kun letkaa vetävä Lapin wanhimpien mafia tai Kreml.

3. Jeesus oli Tuumailijan mielestä radikaali isien temppelin hylkääjä, "ei jää kiveä kiven päälle". Se, ettei hän mainitse Jeesuksen uskollista kirkossakäyntiä, "tapansa mukaan sapattina synagoogassa" helpottaa turhan mutkikkaissa kuvioissa, antaa poron vetää ahkiota tunturia ylös ja alas suoraan, että kelohongat kalisee.

Tuumailija kyllä mainitsee synagoogan ja temppelin kohdassa 3.

Jos saisin ...
Jos saisin Tuumailijaa hieman opastaa Jumalan Karitsan laumassa, sanoisin, että mietihän hieman, mikä on ehtoollisen sisältö.

Mutta tiedän, että semmoinen kehotus menee tunturikoivun lehtien myötä. Eihän sitä nyt voi mitään kuunnella lumiukon selityksiä.

Kuuntelisit sitten edes saarnaajien opetusta, että viisastuisit hengellisissä asioissa. Havukka-ahon ajattelija on vapaa, mutta joskus voisi olla viisasta kunnioittaa menneiden sukupolvien perintöä. Etenkin esikoislestadiolaisuudessa, jonka Jeesus synnytti Pyhän Hengen valaistessa Ruotsin kirkon rovastin sydäntä evankeliumin valolla.


Vähä Katekismus
Lutherin Vähä katekismus on selkeä ja syvällinen, läpeensä raamatullinen ja luotettava opetus sakramenteista.

Se tosin ei kelpaa uudelle esikoislestadiolais-luterilaiselle seurakunnalle sen enempää kasteen kuin ehtoollisen kuin ripin opetuksen osalta, mutta viisas Jumalan lapsi kätkee Martti sedän opetukset sydämeensä kalliina ja kritiikin ja kuolemankin kestävänä aarteena.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti