Huda tekee päivittäistä työtään palestiinalaisessa organisaatiossa apua tarvitsevien naisten parissa Dehaishen pakolaisleirillä, joka sijaitsee Beethlehemin eteläpuolella. (IBDA)
Hänellä on näiden perheenäitien, isoäitien, tyttöjen hoitamisesta paljon kokemusta ja käytännön taitoa tarttua asioihin ja etsiä apua sinne, missä sitä tarvitaan.
Järjestössä toimivien miesten tehtäväksi jää puuttuminen kodin sisäiseen väkivaltaan, mutta Huda auttaa löytämään vaikeimpia tapauksia verkostonsa avulla.
Äskettäin keskukseen saapui vanhempi naisihminen, ja kun ryhdyttiin keskustelemaan, Huda huomasi että naisen yläleuka oli hampaaton ja ikenet mustuneet.
Siihen jätettiin keskustelut, ja lempeästi Huda ohjasi naisen autoonsa ja sanoi, että mennään katsomaan hammaslääkäriä. Tämä ei varmaan ollut sellaista nähnyt vuosiin ja apua löytyi.
Huda kiertää apulaistensa kanssa kodeissa, joissa miehet ovat saaneet surmansa tai ovat Israelin vankiloissa.
Eräässä talossa näimme vanhemman naishenkilön istumassa lattialla, kun jalat oli jouduttu amputoimaan sokeritaudin aiheuttaman kuolion takia. Hän ei juuri pysty missään liikkumaan ja elämä on kovin yksitoikkoista - ohjelmaa Huda hänelle keksii ja erityisesti ulkona olemista, ravintoa pohditaan.
Naisille opetetaan keskuksessa kaikkea alkaen henkilökohtaisesta hygieniasta versus vanhat tavat (älkää antako raskaana olevalle tyttärelle vatsakipuihin sitä juomaa, se on myrkyllistä) lasten ja nuorten kasvun ja kehityksen vaiheita, avioliiton ongelmia, perustavia ihmisoikeuksia.
Suurta budjettia ei ole, ja työ on henkilökohtaista ja käytännöllistä.
Erityisen vaikutuksen minuun teki kertomus pakolaisleirissä asuvista naisista, joiden kohtu on laskeutunut ja aiheuttaa ikävää hajua - he ovat kuin muinaisia leprapotilaita joita ei mihinkään toivota kylään. Ja kuitenkin ongelma on helppo hoitaa, kun on asiallista neuvoa ja mahdollisesti leikkausta tms.
Pertti on keksimäni perus-essu.
Hän on suomen-ruotsalainen Torniojoen laakson asukas, joka ansaitsee opettajana keskiluokan palkkaa ja saa työnsä mukana kunnolliset lomat ja monia opettajille myönnettyjä etuuksia sekä eläketurvan.
Suomen sosiaaliturva antaa hänelle paljon tärkeää tukea sairastumisen sattuessa, hänen lapsensa ovat ilmaisessa yliopistossa, nuorempi tytär saa äitiysrahaa valtiolta.
Koti on suomalaisittain hyvin rakennettu kestämään kylmää talvea, autossa on uudet renkaat ja moottori on juuri huollettu. Kaskot ja muut vakuutukset ovat turvana, jos tapahtuu liukkaalla tiellä kolaria.
Myös hengellisesti Pertin asiat ovat hyvin.
Hän on synytynyt Taivasten valtakuntaan kuuluvaan perheeseen ja kulkenut lapsesta asti luontevasti vanhempiensa mukana seuroissa ja saanut usein todistuksen siitä, että synnit annetaan anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä.
Todistuksen ovat antaneet pöntössä juhlaseuroissa ja joskus välilläkin saarnaajat, joilla on asuvainen Pyhä Henki ja vankka luottamus tämän kristillisyyden neuvoihin ja vanhimpiin.
Pertin vaimo ja lapset tulevat mielellään mukaan seuroihin silloin, kuin mahdollista, rouva ja tytöt siveästi hame päällään ja pää peitettynä.
paitsi nuorinta Pekkaa, jota teini-ikäisenä maailma kiehtoo ja vetää puoleensa, perheen lapset eivät harrasta vääriä asioita kuten elokuvia tai kilpaurheilua.
Myös sisäisessä elämässään Pertti pyrkii olemaan nuhteeton, hän ei juo eikä nykyään polta tupakkaa, ei lue pornolehtiä eikä salaa harrasta mitään sellaista, mikä tässä kristillisyydessä on synniksi julistettu.
jos erehdyksiä ja syntejä tulee heikkoudesta, lihan vaikutuksesta, Saatanan petoksesta tai omasta tahdosta tehtyä, niitä Pertti sydämestään tahtoo pyytää Jumalalta anteeksi ja kaipaa todistusta siitä, että armo hänelle vielä kuuluu.
Perhe ei juuri seurustele ulkopuolisten kanssa eikä Pertti koulussakaan paljon keskustele työasioiden lisäksi muusta niiden kanssa, jotka eivät ole Jumalan lapsia.
Hän tahtoo pitää huolen siitä, ettei maailma häntä saastuta.
Ja on siinä onnistunutkin varsin hyvin.
Pertti ei tee mitään ihmiskunnan hyväksi oman työnsä lisäksi, joka on tietenkin koululaisten palvelua - siitähän hänelle myös maksetaan kuukausittain palkkaa.
Lähetystyöhön Pertti ei anna rahaa, koska siinä ei ole tämän kristillisyyden mukaista todellista Jumalan valtakunnan saarnaa.
Sosiaalista apua voisi kai tukea, mutta Pertti tahtoo olla varma siitä, ettei tule itse millään tavalla yritettyä ansaita Jumalan mielisuosiota.
olisihan se omanvanhurskauden perkeleen hedelmiä, tehdä jotain jonkun hyväksi ja siten olla muka jotain.
Pelastus on joko lahjaa, tai sitten siihen sekaantuu tavalla tai toisella oman ansion yritys. Parempi olla tarkkana, ettei vasen käsi tiedä mitä oikea tekee.
Kertomuksemme Pertin kuolemansynti on ylpeys.
Ei hän sitä tietenkään itse näe, vaan pitää itseään syntisenä ja jatkuvasti Jumalan armoa tarvitsevana ihmisenä. Joten hän katsoo olevansa nöyrä, eikä hengellisesti tai muutenkaan ylpeä ihminen.
Hänellä on hyvä sydän ja hyvää tahtoa kaikkia kohtaan.
Eräänä pääsiäisviikon kuutamoyönä Jumalan enkeli tempaa hänen henkensä vuoteesta.
Hänet lennätetään yli maiden ja mantujen Pyhään maahan, Beetlehemiin, Dehaishen pakolaisleiriin, jossa hän saa nähdä tuon Hudan, keski-ikäisen musliminaisen tekemässä työtä Israelin valtion luomisen yhteydessä kaiken menettäneiden naisten parissa.
Pertti saa nähdä tuon hampaattoman naisen, jonka ikenet ovat mätänemässä suuhun, raskaana olevan tytön, jota uhkaa kunniamurha, hakatun perheen äidin, jonka kolmetoista lasta itkevät pelosta, jalattomana vuodesta toiseen kotinsa lattialla istuvan vanhuksen, terveysongelmiensa takia hyljeksittyjä naisia, nälkäisiä, anemisia, iloisia ja kovia riitelemään.
Pertti näyttää enkelille rinnassaan olevia kunniamerkkejä
ne ovat toinen toistaan kiiltävämpiä, mitkä hopeisia, mitkä kultaisia, mitkä neuloja, mitkä tähtiä:
"kristilliseen perheeseen syntynyt"
"synnit anteeksi todistettu"
"jokseenkin nuhteeton vaeltaja kristillisyyden neuvojen mukaan"
"nähty seuroissa"
"vaimonsa käyttäytyy siveästi ja pukeutuu oikein"
"ei juokse maailman riemuissa"
"ei seurustele uskosta osattomien kanssa"
"ei arvostele kristillisyyden opetusta"
"kunnioittaa seurakunnan vanhimpia"
Kertomuksemme Pertti näyttää näitä rintamerkkejä luottavaisesti Herran enkelille
"Mitä tuon Hudan aherruksella muka on merkitystä Jumalan silmissä!
Hän on musliminaisen, joka ei ole varmaan edes kuullut Jeesuksesta ja heidän uskontonsa kieltää Jumalan Pojan lihaksitulemisen.
Minä tiedän" Pertti kertoo enkelille "ettei tämän naisen uurastuksella ole mitään arvoa Jumalan silmissä.
Näinhän Sana sanoo!
Ilman Jeesusta ei ole pelastusta, ja pelastus on vain meillä, jotka armosta saamme tähän esikoisten valtakuntaan kuulua."
Herran enkeli ei sano mitään, mutta hänen katseensa on jotenkin tuima.
Taas lennetään näyssä ja Pertti on pian takaisin kotona, armaan vaimon vierellä nukkumassa pehmeän peiton alla, katuvalot palavat ulkona kevättalven yössä, kuutamo kajottaa ja keskuslämmitys pitää kodin mielyttävän lämpöisenä.
Unisena Pertti vielä mutisee "minulla ovat asiat hyvin sekä ajallisesti että iankaikkisesti, kiitos Jumalan!"
Aamulla edessä lähtö kouluun taas nuorisoa opettamaan, siinä kahvia juodessa yöllinen näky vielä vilahtaa, mutta pian se on unohtunut.
Ja niin Pertti lähtee ajelemaan koululle, unohtaen tämän kadotukseen syöksyvän maailman pimeyden ja suunnitellen kesälomaa Madeiralla.
Kirjoittanut: mama
Joo ikävä painajainen Pertsalla.
Mietin vain tota Suomessakin tällä hetkellä vahvaa jalansijaa saavaa ulkomaalaisvihamielisyyttä, siitä alkaa tulla paraatikelpoista.
Noista samoista arkaaisista matelijanaivoista lähtee kaikkeen erilaisuuteen liittyvät pelot, uhkia skannataan kaiken aikaa ja poikkeamat havaitaan... Itsensä kaltaisia, omaan heimoon kuuluvia tulee auttaa, muut ovat vihollisia. Erityisesti jos tunnustaa jotain muuta usko(nto)a.
Koetin siis hieman puolustaa Pertsaa...
Vaan tuohon kuuluisaan "vain esikoislestadiolaiset pääsee taivaaseen ja ehkä muutama muukin poikkeus löytyy" -juttuun.
Onko joku joskus kuullut jotain, missä kohtaa esikoisuus on niin erinomainen ja poikkeaa niin täysin muista, että siitä syntyy jotain etua muihin uskoviin nähden, kilpailtaessa taivaspaikoista?
Ainoa, mikä mulle tulee mieleen on toi, että se asuvainen Pyhä Henki olis vain essusaarnaajien sukkessiossa lähtöisin sieltä lestadiukselta Raattamaan kautta eteenpäin.
Ja muilla, esim Vanhoillislestadiolaisilla ei sitä ole, koska ne ei oo Jellivaaran alaisuudessa.
Huolimatta siitä, että keskimäärin vanhoillislestadiolaisten saarnat ovat opillisesti huomattavasti kirkkaampia kuin essusaarnaajilla keskimäärin. (Siis ainakin ne, mitkä ylittävät julkisuuskynnyksen, päätyen jonkinlaiseen valtakunnanverkkoon, paikallisseuroja en viime aikoina ole päässyt kuulemaan)
Puhumattakaan sitten muista herätysliikkeistä tai kirkkokansasta (joka paljolti koostuu herätysliikeväestä, poisluettuna esikoiset...)
Ja kohinan aikaansaamiseksi täytyy tietysti lisätä ortodoksit, katoliset, muut protestantit, babtistit, ...
No mitä kauemmaksi luterilaisesta sateenvarjosta mennään, sen enemmän löytyy eroavaisuuksia, vaan ei taida niihinkään normiessu (edes saarnaaja) paljon pystyä kommentoimaan.
Kun kaksi uskovaa tapaa toisensa, perusessu silti tietää, että minä olen menossa taivaaseen ja tuo toinen helvattiin, koska sillä on kuollut usko. Mistä hän sen tietää? No siitä, kun se näyttää erilaiselta, käyttäytyy erilailla, käyttää eri sanoja, on erilainen....
Palattiin tohon maahanmuuttajalogiikkaan.
Huoltoasemalla joku toteaakin: "Teloginen viisaus on kuolemaksi. Usko se on mikä pelastaa ei tieto."
Silloin herää toki kysymys, että usko mihin? Vankka usko omaan pelastumiseen esikoislestadiolaisuudessa... Vai?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti