perjantai 19. maaliskuuta 2010

Jeesus on Herra!

Sen, joka tahtoo pelastua, on ennen kaikkea pysyttävä yhteisessä kristillisessä uskossa.

Sitä on noudatettava kokonaisuudessaan ja väärentämättä.

Joka ei niin tee, joutuu epäilemättä iankaikkiseen kadotukseen.



no kerro, mikä se "yhteinen kristillinen usko" on, jota ilman ei voi pelastua, vaan joutuu iankaikkiseen kadotukseen?

meille on tässä kristillisyydessä opetettu, että se on todistus syntien anteeksisaamisesta, jonka antaa henkilö, jossa on asuvainen Pyhä Henki.

Tämä PH tekee anteeksi todistamisen Jeesuksen nimessä ja veressä todeksi ja antaa autuuden niille, jotka sen uskossa ottavat vastaan.


Yhteinen kristillinen usko on tämä:

Me palvomme yhtä Jumalaa, joka on kolminainen,

ja kolminaisuutta, joka on yksi Jumala,

persoonia toisiinsa sekoittamatta

ja jumalallista olemusta hajottamatta.


Isällä on oma persoonansa,

Pojalla oma

ja Pyhällä Hengellä oma,

mutta Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen jumaluus on yksi,

yhtäläinen on heidän kunniansa

ja yhtä ikuinen heidän majesteettisuutensa.



Sellainen kuin on Isä, sellainen on myös Poika ja Pyhä Henki:

Isä on luomaton,

Poika on luomaton ja

Pyhä Henki on luomaton.



Isä on ääretön,

Poika on ääretön ja

Pyhä Henki on ääretön.


Isä on ikuinen,

Poika on ikuinen ja

Pyhä Henki on ikuinen


eikä kuitenkaan ole kolmea ikuista, vaan yksi ikuinen,

niin kuin ei myöskään ole

kolmea luomatonta eikä

kolmea ääretöntä, vaan

yksi luomaton ja yksi ääretön.



Samoin on Isä kaikkivaltias,

Poika kaikkivaltias ja

Pyhä Henki kaikkivaltias,


eikä kuitenkaan ole kolmea kaikkivaltiasta, vaan yksi kaikkivaltias.



Samoin Isä on Jumala,

Poika on Jumala ja

Pyhä Henki on Jumala,

eikä kuitenkaan ole kolmea Jumalaa, vaan yksi Jumala.



Samoin Isä on Herra,

Poika on Herra ja

Pyhä Henki on Herra,

eikä kuitenkaan ole kolmea Herraa, vaan yksi Herra.



tässä kerrot yhteisestä kristillisestä uskosta, josta poikkeaminen johtaa kadotukseen.

tarkoitat sanoa, että Pyhä Kolminaisuus on pyhä

väärällä opilla ja opetuksella ei saa mennä hajottamaan Jumalan ykseyttä.


onko sinulla tästä vielä jotain muuta sanottavaa - tuo kyllä on varsin jykevää kielenkäyttöä!



Niin kuin kristillinen totuus vaatii meitä tunnustamaan kunkin persoonan erikseen Jumalaksi ja Herraksi,

samoin yhteinen kristillinen usko kieltää meitä puhumasta kolmesta Jumalasta tai Herrasta.



mutta kun minun talonpoikaisjärkeni sanoo, että tuossa ei ole mitään järkeä

miten kolme voisi olla yksi?

miten yksi voisi olla kolme?


eikö Jumalan meille luomisessa antama järki sentään ole korkein uskon tuomari ja asioiden ratkaisija?

miksi siis puhut näin järjen vastaisesti?


olisiko sinulla jotain tietoa Isän, Pojan ja Pyhän Hengen keskinäisestä suhteesta, jonka tahtoisit tähän yhteiseen kristilliseen uskoon liittää?

jotain, joka auttaisi meitä edes hieman ymmärtämään, mitä tarkoittaa Pyhä Kolminaisuus

sana, jota ei Raamatussa esiinny



Isää ei kukaan ole tehnyt, luonut eikä synnyttänyt.

Poika on yksin Isästä, häntä ei ole tehty eikä luotu, vaan hän on syntynyt.

Pyhä Henki on lähtöisin Isästä ja Pojasta, häntä ei ole tehty eikä luotu eikä hän ole syntynyt, vaan hän lähtee.


wow!

mutta nyt pudotit porukasta koko ortodoksisen kirkon, kun sanot että Pyhä Henki lähtee Isästä ja Pojasta.

tuomitsetko tämän myötä nyt siis kaikki ortodoksit, hibernatuksenkin, iankaikkiseen kadotukseen?

eihän näin sanottu Nikaiassa?



Isä on siis yksi, ei ole kolmea Isää,

Poika on yksi, ei ole kolmea Poikaa,

Pyhä Henki on yksi, ei ole kolmea Pyhää Henkeä.



Tässä kolminaisuudessa ei ole mitään aikaisempaa eikä myöhempää,

ei mitään suurempaa eikä pienempää,

vaan kaikki kolme persoonaa ovat yhtä ikuisia ja keskenään samanarvoisia,

näin on siis palvottava niin kuin on sanottu - kolminaisuutta joka on yksi, ja ykseyttä joka on kolminaisuus.

Sen joka tahtoo pelastua, on siis ajateltava kolminaisuudesta näin.


hetkonen, sano putkinen!

äsken juuri sanoit, että Poika on syntynyt

kyllä me ihmiset ajattelemme, että synnyttäjä on ennen syntynyttä

ja kuitenkin sanot, että ei ole?

eikö Isä sentään ole suurempi kuin Poika?

mitäs tämä tämmönen viisastelu on - ja pelastuksen menettämisen uhalla tästä ajattelusta pitäisi pitää kiinni?



njaah

jaa ettei tuon uskominen ja noin ajatteleminen vielä riitä?


Saavuttaaksemme iankaikkisen pelastuksen meidän on kuitenkin myös vakaasti uskottava, että meidän Herramme Jeesus Kristus on tullut ihmiseksi.



ai niin, se Jeesus

mutta eikö tuo usko Kolmiyhteiseen Jumalaan siis riitä?

onhan se aika poika tai tyttö, joka tuon paketin nielaisee ja uskossa omaksuu?

pidämme tuon kaiken totena, elämme jumalisesti, pyydämme anteeksi syntejämme ja koetamme korjata vaelluksemme tämän kristillisyyden neuvojen mukaan.

siinähän riittää pakertamista koko elämän ajaksi, kun rakkaiden uskonystävien kanssa kuljemme

eikä edes niin koko Kolminaisuudesta tarvitse huolehtia, puhumme Pojasta ja Pyhä Henki on luonamme ja asiat Isän kanssa ovat kunnossa!

no... latele nyt niitä viisauksia Pojasta, kuuntelemme kyllä mielellämme



Oikea oppi on tämä:

Me uskomme ja tunnustamme, että meidän Herramme Jeesus Kristus on Jumalan Poika,

Yhtä lailla Jumala ja ihminen:



Isän luonnosta ennen aikojen alkua syntyneenä hän on Jumala,

äidin luonnosta ajassa syntyneenä hän on ihminen.

Hän on täysi Jumala, ja täysi ihminen järjellisine sieluineen ja ihmisruumiineen.

Jumaluudessaan hän on samanarvoinen kuin Isä, ihmisyydessään vähäarvoisempi kuin Isä.



Vaikka hän on Jumala ja ihminen, ei kuitenkaan ole kahta Kristusta, vaan yksi.



Yhdeksi hän ei ole tullut siten, että jumaluus olisi muuttunut ihmisyydeksi,

vaan siten, että

Jumala on omaksunut ihmisyyden.



Yksi hän ei ole sen vuoksi, että luonnot olisivat sekoittuneet toisiinsa,

vaan siksi, että hän on yksi persoona.

Sillä niin kuin järjellinen sielu ja ruumis yhdessä ovat yksi ihminen, niin Jumala ja ihminen ovat yksi Kristus.


Ahaa!

vertaat Jumalan luoman ihmisen "rakennetta" ja Jumalan synnyttämän Kristuksen "rakennetta"

hmm...

onhan tuossa miettimistä

mistä moisen tiedon olet saanut?

et kertaakaan viittaa Raamatun pyhiin kirjoituksiin

järkeilyä?


Hän on kärsinyt meidän pelastuksemme tähden,

astunut alas helvettiin,

noussut kuolleista,

astunut ylös taivaisiin,

istunut Isän oikealle puolelle,

ja sieltä hän on tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita.

Hänen tullessaan kaikkien ihmisten on noustava kuolleista ruumiillisesti ja käytävä tilille siitä, mitä ovat tehneet.

Hyvää tehneet pääsevät ikuiseen elämään, pahaa tehneet joutuvat ikuiseen tuleen.


no voihan nenä!

Putkinen sanoo taas hetkinen...

tekojenko mukaan ihminen viimeisellä tuomiolla sittenkin tuomitaan

hyvää tehneet

pahaa tehneet


meillä opetetaan toisella tavalla tässä kristillisyydessä


kun saamme synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä, ei meitä enää mistään teoista tuomita

laki vaatimuksineen on poissa

siitä vaan, kävelemme armahdettuina syntisinä taivaan iloon!


jossain tässä nyt mättää...



Tämä on yhteinen kristillinen oppi. Se joka ei usko sitä vakaasti ja vahvasti, ei voi pelastua.



no kuule, tästä on nettiruukussakin keskusteltu


sinä sanot, että joka vakaasti uskoo Opin voi pelastua

täällä on silleen sanottu ja kerrottu, että Lutherkin löysi siellä Mustan luostarin tornissa oikean Opin kun ymmärsi evankeliumin

mutta täällä on jotkut hurmahengiksikin syytet sanoneet, että ei Oppi ketään pelasta.

mites tää nyt oikein on...





(olen vähän ymmälläni ortodoksien suhtautumisesta tähän uskontunnustukseen. näen, että se on kyllä mukana heillä, mutta tuo maininta että Pyhä Henki lähtee Isästä ja Pojasta on muutettu siten, että lähtee Isästä.)



kuten huomaat, keskustelua käyn tässä Athanasiuksen uskontunnustuksen kanssa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti