perjantai 5. maaliskuuta 2010

Jeesus ja viini

Punaviini on tunnettu jo muinaisessa Kaanaan maassa
neljännellä vuosituhannella eKr.

kukka70 kirjoittaa julkisella s24 forumilla:

"Kaksi lastani olivat muutaman päivän eslest isovanhempiensa luona. Minä itse olen vieraantunut lestadiolaisuudesta ja mieheni on ev.lut. lapsemme ovat tähän asti menneet mielellään mummolaan, mutta viime käyntien jälkeen he ovat lähes terapian tarpeessa. isovanhemmat "saarnaavat" heille mikä on syntiä. MM. alkoholin juomisesta joutuu helvettiin jne.Lapset tulivat kotiin silmät ympyräisinä ja kertoivat isälleen, että hän joutuu helvettiin."



kirjoitus herätti torjuntaa, joku sanoi että se on "ansa", jonka joku on huvikseen uskoville virittänyt, toinen sanoi että "varmaan vanhoillisia".

mutta eiköhän tällainen ajatus ole esikoisten parissa olemassa, muistoja rovasti Laestadiuksen raittiustyöstä 1800-luvun Lapin juopottelevan kansan parissa.

esikoinen isoisä saattaa hurskaasti sanoa tyttärensä lapselle, että heidän isänsä joutuu helvettiin, koska käyttää alkoholia.

ei "alkoholismin" takia kadotettu 100% varmuudella, vaan helvettiin joutuu koska juo alkoholia, sama minkä verran ja miten usein tai harvoin.

tietysti mielelläni minäkin kuulisin, että ei tuollaisia isovanhempia oikeasti ole, jotka uskonnon pohjalta hyökkäävät lastenlastensa kuullen heidän vanhempiensa kimppuun kadotukseen tuomiten.



hyvään seuraan sinne helvettiin nuo viiniä käyttävät ihmiset, ex. esikoinen ja miehensä, joutuvat tyttären vanhempien tuomion mukaan.

siellä nimittäin istuu sitten Jumalan ikuisesti kadotukseen ja polttavaan tulimereen tuomitsemana myös Poikansa Jeesus.

kun ei Jeesus koskaan tehnyt parannusta siitä, että joi viiniä syntisten seurassa.

ja oletteko kuulleet, mitä kamalaa Jeesus teki!

(tästä ei pidä lasten kuullen puhua, ja muutenkin mieluummin luotettavassa seurassa vain juoruta)

Jeesus oli kutsuttu häihin, ja kun iltaa oli vietetty ja porukat alkoivat olla humalassa, heiltä loppui viini.

no Jumalan Poika hommasi sinne porukoille lisää 600 litraa viiniä että juhlat saivat jatkua aamuun asti.

joo - helvettiin vaan Jeesus sinne kaikkien juomarien seurassa.

tällaisissa olennaisissa asioissa ei näet armoa anneta.

ehkä Paavalikin sinne joutuu, kun neuvoi nuorta uskovaa juomaan hieman viiniä vatsansa tähden. mitä jumalanpilkkaa!


ai että Jeesus on nyt tehnyt parannuksen alkoholin käytöstä?

ehei!

Hän sitoi kaikkein pyhimmän asian, oman verensä, wiinapuun täyteläiseen antiin, eikä mihinkään marjamehuun.

Hän vertaa itseään wiinapuuhun ja omiaan sen viinirypäleitä runsaasti kantaviin oksiin.

hyi!

ja Jeesus juo viiniä edelleen.

siellä uudessa elämässä nimittäin, suorastaan taivaallista viiniä!

niihin pitoihin Hän on meidätkin kutsunut, syömään ja juomaan kanssaan.


Coska he nyt söit/ otti Jesus Leiuen/ kijtti/ ia murssi/ ia annoi Opetuslastens ia sanoi/ Ottacat/ söket/ teme on minun Lihan.

Ja hen otti Calkin/ ia kijtti/ annoi heille ia sanoi/ Jocat teste caiki.

Sille teme on minun Weren/ sen wdhen Testamentin/ ioca wlgoswodhatetan monein tehdn' synnein andexiandamuxi.

Mine sanon teille/ Em mine sillen ioo teste winapuun Hedelmest/ sihen peiuen asti/ coska mine ioon teiden cansan sen wdhen minun Isen waldakunnas.

MikkoL: Matteus 26:26-29 KR 1548


kaikille meille on olennaisen tärkeää, että perustamme Jumalan Sanan varaan

emme rakentele omaa hurskauttamme raittiutemme tai heteroseksuaalisuutemme tai sen varaan, että emme ole yhtä pahoja kuin tyttären mies.

kutsu tulee Korkeimmalta.

Sinne vaan, juomaan viiniä Jeesuksen kanssa:

"Mine sanon teille/ Em mine sillen ioo teste winapuun Hedelmest/ sihen peiuen asti/ coska mine ioon teiden cansan sen wdhen minun Isen waldakunnas."



Kaikille alkoholisteille on Jeesuksella takataskussa tarjolla myös aivan suuri ihme.

joidenkin ihmisten kohdalla Herra on muuttanut viinin vedeksi.

se on valtava ihme.

mutta ei jokainen alkoholista riippuvainen saa sitä ihmettä kokea, ja voi silti turvautua Häneen, joka tarjoaa juotavaksi oman verensä viinissä ja syötäväksi oman leipänsä leivässä.

sille alttarille saa polvistua ihan vanhan virtsan hajuinen pultsarikin.

ja ontuva Eerikson.




kirjoittanut mama

Taitaa tuollainen Jeesus, mitä tässä kuvaat olla sellainen, jonka luo ei perusessu tulisi edes öiseen aikaan Nikodemuksen tapaan.

Eli siis, kun kuitenkin Jeesuksesta puhutaan, täytyy evankeliumien Jeesus jollain tavoin vesittää, vai olisiko oikeampi termi mehustaa...



Kirjoittanut: Patu

"Yksi ryyppy on ehdollinen synti ja juopuminen on lankeemus." Jotenkin näin kuuluu yleinen opetus esikoisuudessa, vai muistanko väärin?

Näin opettaen Jeesus teki syntiä olemalla syntisten ystävä juoden ja syöden heidän kanssaan. Puhumattakaan Kaanaan häistä,jossa Jeesus ensimmäisellä ihmeteollaan edisti juopumista muuttamalla vettä viiniksi jo humaltuneille häävieraille. Siksi kai koko ihme hengellistetään ja kielletään sen sananmukainen tapahtuminen.

Ylensyömisestä en ole koskaan kuullut saarnattavan synniksi, vaikka siitä varoitetaan UT:ssa samassa yhteydessä kuin ylen juomisesta.


Kirjoittanut: MikkoL

avasin palstan asiasta, joka on Raamatun mukaan vakava synti ja josta kirkkojen isät suurella huolella puhuvat.

koetin puhua kateuden synnistä ja herättää keskustelua.

vaan paljon helpompi on tätä ulkonaista itse keksittyä nappikauppaa hurskautena pitää.

siinä on se etu, että miestenlehden vilkuilua voi koettaa vähentää ihan omin voimin, kun taas kateuden synnin juuret menevät niin läpi koko olemuksen, ettei siitä synnistä voi itse itseään parantaa.

silloin sielu tarvitsee syntiensä Lunastajaa.

vaan ei herättänyt suurta mielenkiintoa näin tavallinen ja mitättömältä näyttävä valkoinen synti kuin kateus.

joka johti uskonnolliset ihmiset surmaamaan Jumalansa.


miksi monelta jää kokonaan huomaamatta tämän palstan todellinen aihe - kertomuksen isovanhempien edustama tekojen perusteella kadotukseen tuomitseminen.

tuollainen tuomitseminen on valkoinen synti ja esikoisille hurskaille niin rakas!

vaan Jeesus sanoo Vuorisaarnassa:

Elket domitco/ ettei te domitaisi.

Sille että samalla domiolla/ iolla te domitzetta/ pite te domittaman.

Ja samalla mitalla/ iolla te mittat/ pite teillen mitattaman.

Matteus 7:1-2 KR 1548



Jeesus sanoo myös

"Mixi sijs sine näet raiskan sinun welies silmes/ ia ett sine äckäie hirte/ ioca ombi sinun silmeses?

Taica quinga sine sanot welielles/ pidhes/ mine otan raiskan sinun silmestes/ ia catzo hirsi on sinun silmeses?

Sine vlcocullattu/ heite ensin hirsi vlgos sinun silmestes/ ia sijtte catzo quingas wlosotaisit raiskan sinun welies silmest."

Matt 7:3-5 KR 1548


tämä Herran sana koskee tietysti myös Ruotsin kirkon tilaa ruotivaa Laestadiusta

ja Rooman kirkon tilaa ruotivaa Lutheria

ja farisealaisuuden olemusta ruotivaa Jeesusta itseään



Käännösvirhe

"Älkääkä tuomitko, niin ei teitäkään tuomita; älkää kadotustuomiota lausuko, niin ei teillekään kadotustuomiota lausuta. Antakaa anteeksi, niin teillekin anteeksi annetaan."

Luuk 6:37 KR 1938


tuossa ilmeisesti on kuitenkin käännösvirhe

"kadotustumiota lausuko" on uudessa kirkkoraamatussa "julistako syylliseksi"


Älkää tuomitko, niin ei teitäkään tuomita. Älkää julistako ketään syylliseksi, niin ei teitäkään julisteta syyllisiksi. Päästäkää vapaaksi, niin teidätkin vapautetaan.
Luuk 6:37 KR 1992


Biblia ja Agricola kääntävät kreikan sanan καταδικάζω katadikazo "älkää sadatelko"

"Älkäät tuomitko, ettei teitä tuomittaisi: älkäät sadatelko, ettei teitä sadateltaisi: anteeksi antakaat, niin teille anteeksi annetaan."

Luuk 6:37 Biblia 1776

KR 1992 "tuomita syylliseksi" on alkutekstin sanan tarkka käännös

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti