maanantai 1. maaliskuuta 2010

Jeesuksen nimessä ja veressä

Jumalan Karitsa
Ikoni Torinon salesialaisessa kirkossa

Esikoislestadiolaisten rakkain, pyhin ja tärkein lause on
"saat uskoa synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä".

Tämän todistuksen varaan he rakentavat koko elämänsä ja autuutensa ja siinä on tämän kristillisyyden uskon ydin.

Kaikki muu on toissijaista tämän rinnalla, ja saarnaajat tahtovat johdattaa myös julistetun evankeliumin kautta uskovat sielut rauhaan ja lepoon Kristuksessa.

Tämä on myös normaalin "essujen kirkkovuoden" ja hengellisen ohjelman runko - saada yhä uudelleen kuulla nuo ihanat todistuksen sanat, että myös minulle armo kuuluu.

Siitä on hyvä taas arkeen lähteä kilvoittelemaan tällä kaidalla pelastuksen tiellä ja tekemään pelastuksemme vahvaksi kristillisyyden neuvoja noudattaen.

Näin koetaan, että ollaan Jeesuksen veren alla armahdettuina taivaan tien kulkijoina, ja suojassa pahoilta hengiltä ja kaikelta pimeyden vallalta.


Kirjoittanut: Patu


"Tämän todistuksen varaan he rakentavat koko elämänsä ja autuutensa ja siinä on tämän kristillisyyden uskon ydin." MikkoL

Usein essusaarnaaja saarnan loppupuolella saattaakin sanoa, että "näiden yksinkertaisten puheiden jälkeen hän haluaa vielä saarnata korkeimman evankeliumin." Sitten seuraa "uskokaa synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä." Muu evankeliumin puhe on kai sitä matalampaa ja saarnan loppuun jätetään korkein saarna.

Anteeksiatamuksen julistuksesta "Jeesuksen nimessä ja veressä" on tullut palvottava vaskikäärme tai mantra, jonka syntisairautta parantavaan vaikutukseen uskotaan. Jos syntien anteeksiantamus julistetaan Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, se ei ole yhtä pätevä. Eräs saarnamies kertoi ilmeisesti omasta kokemuksestaan, että oli lapsensa anteeksipyyntöön jättänyt "Jeesuksen nimen ja veren" mainitsemisen pois, niin lapsi oli kehottanuta saarnaamaan oikein.


Hesalainen saarnamies saarnassaan sanoi, että jotkut muut uskonnolliset ryhmät ovat ottaneet meiltä käyttöön aivan samoilla sanoilla julistetun anteeksiantamuksen, mutta sillä ei ole mitään vaikutusta, koska julistajalla ei ole asuvaista Pyhää Henkeä.


Kirjoittanut: MikkoL


Näin on ja taas on hyvä tullut parhaan esteeksi.

Väärässä opissa on hukattu Jeesuksen veri.

Raamatussa ei esiinny missään ilmausta "Jeesuksen nimessä ja veressä".

Ei myöskään "Jeesuksen veressä" näillä sanoilla.

Sen sijaan väkevä ilmaus "Jeesuksen nimessä", joka vetoaa nimen voimaan, esiintyy ja laitan ne tähän tutkittavaksi.


Kirjoittanut: Patu

Käsitykseni mukaan seurojen loppupuolen pöntössä käymistä pidetään rippinä ja sitä rippinä opetetaan saarnamiesten toimesta.

Kannattaisi kerrata vaikka Vähä Katekismuksesta, mitä Luther opettaa ripistä. Lutherin oppihan on esikoisten sääntöjen mukaan kaiken toiminnan perusta.

Syntien tunnustamisen jälkeen rippi-isä Luherin mukaan toimii seuraavasti Vähän Katekismuksen opetuksen mukaan:

"Ripittäjä sanoo tämän jälkeen:
"Tapahtukoon sinulle niin kuin uskot. Herramme Jeesuksen Kristuksen käskystä annan sinulle syntisi anteeksi Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Aamen.
Mene rauhaan."

Olisi käsittämätön kultturishokki, jos joku saarnamies pöntössä kävijälle toimisi katekismuksen opetuksen mukaisesti. Voisi käydä, niin että käskettäisiin saarnaamaan oikein.


Kirjoittanut: MikkoL

Niin Pietari sanoi: "Hopeaa ja kultaa ei minulla ole, mutta mitä minulla on, sitä minä sinulle annan: Jeesuksen Kristuksen, Nasaretilaisen, nimessä, nouse ja käy!
Apt 3:6

Ja tätä hän teki monta päivää. Mutta se vaivasi Paavalia, ja hän kääntyi ja sanoi hengelle: "Jeesuksen Kristuksen nimessä minä käsken sinun lähteä hänestä". Ja se lähti sillä hetkellä.
Apt 16:18

Herran Jeesuksen nimessä hyljättävä saatanan haltuun lihan turmioksi, että hänen henkensä pelastuisi Herran päivänä.
1 Kor 5:5

Ja tuommoisia te olitte, jotkut teistä; mutta te olette vastaanottaneet peson, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä.
1 Kor 6:11


kiittäen aina Jumalaa ja Isää kaikesta meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä.
Ef 5:20

Ja kaikki, minkä teette sanalla tai työllä, kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä, kiittäen Isää Jumalaa hänen kauttansa.
Kol 3:17

Mutta Herran Jeesuksen Kristuksen nimessä me käskemme teitä, veljet, vetäytymään pois jokaisesta veljestä, joka vaeltaa kurittomasti eikä sen opetuksen mukaan, jonka olette meiltä saaneet.
2 Tess 3:6

Kaikki lainaukset ovat KR 1938



Pietari ja Paavali sanovat Apostolien "Jeesuksen nimessä" kumpikin yhden kerran.

Muuten ilmaus "Jeesuksen nimessä" esiintyy ainoastaan Paavalin kirjeissä.


Evankeliumeissa on "sinun nimessäsi"

Johannes sanoi h?nelle: "Opettaja, me näimme erään, joka ei seuraa meitä, sinun nimessäsi ajavan ulos riivaajia; ja me kielsimme häntä, koska hän ei seurannut meitä"
Mar 9:38 myös Luk 9:49



Ylimmäispapillisessa rukouksessa on Johanneksen evankeliumissa täst nimestä kerrassaan huikea ilmaus:


Ja minä en enää ole maailmassa, mutta he ovat maailmassa, ja minä tulen sinun tykösi. Pyhä Isä, varjele heidät nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut, että he olisivat yhtä niinkuin mekin.

Kun minä olin heidän kanssansa, varjelin minä heidät sinun nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut, ja suojelin heitä, eikä heistä joutunut kadotetuksi yksikään muu kuin se kadotuksen lapsi, että kirjoitus kävisi toteen.

Joh 17:11-12


Johanneksella on Jeesuksen käyttämä ilmaus

"nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut"

enkeli Gabriel antoi tämän maailmankaikkeuden ihmeellisimmän ja ihanimman nimen tiedoksi neitsyt Marialle.



Kuudentena kuukautena sen jälkeen Jumala lähetti enkeli Gabrielin Galilean kaupunkiin, jonka nimi on Nasaret, neitsyen tykö, joka oli kihlattu Joosef nimiselle miehelle Daavidin suvusta; ja neitsyen nimi oli Maria.

Ja tullessaan sisälle hänen tykönsä enkeli sanoi: "Terve, armoitettu! Herra olkoon sinun kanssasi."

Mutta hän hämmästyi suuresti siitä puheesta ja mietti, mitä tämä tervehdys mahtoi tarkoittaa.

Niin enkeli sanoi hänelle: "Älä pelkää, Maria; sillä sinä olet saanut armon Jumalan edessä.

Ja katso, sinä tulet raskaaksi ja synnytät pojan, ja sinun on annettava hänelle nimi Jeesus."


Luuk 1:26-31 KR 1938

Kirjoittanut: Patu
Jeesuksen nimessä tekeminen voisi olla ihan oma aiheensa, mitä se merkitsee tai takoittaa.

"Jeesuksen nimi ja veri" on kuitenkin Suomessakin yli staatuhatta kristittyä koskeva sanapari, johon liittyy aivan omanlaisia mielikuvia ja sisältöjä. Sellaista voimaa ei ole millään muulla sanayhdistelmällä.


Kirjoittanut: Haamul

Kuinka usein unohdetaankaan, että "Jeesuksen nimessä ja veressä" on tasan tarkkaa yhtä kuin: "Vapahtajasi ahdistuksen kasteen tähden". Hänen sovintokuolemansa tähden.

Siihen kuolemaan meidät on jo aivan pieninä kastettu. Siis kun syntejä julistetaan "Jeesuksen nimessä ja veressä", se on Kasteessa tehdyn armoliiton totuuden julistusta.

Uskoessasi Sanan, eli uskoessasi Hänen oikeasti vuodattaneen verensä sinun syntiesi sovittamiseksi, saat syntisi anteeksi. Joka uskoo ja kastetaan, pelastuu - tämä on totta yhä vain.

Kirjoittanut: MikkoL


juuri niin.

tämän kultaisen vasikan kimppuun on käytävä yhdestä syystä.

se peittää näiltä tuhansilta ihmisiltä Jeesuksen veren.


Johanneksen evankeliumissa tämän nimen majesteettisuus näkyy, mutta Jeesuksen sanoja tulee tarkata

"Pyhä Isä, varjele heidät nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut"


"Varjele heidä nimessäsi"

Nimi Jeesus on siis Isän Jumalan nimi!

Hän on antanut sen Pojalleen, jota kristikunta kutsuu Jeesukseksi.

Näin yhtä He ovat, Isä ja Poika.


"Pyhä Isä, varjele heidät nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut, että he olisivat yhtä niinkuin mekin."
Joh 17:11



Jeesuksen veri ei ole sanoja.

"Usko Jeesuksen veressä" - jos sitä käytetään samalla tavalla kuin

"Riivaaja, lähde Jeesuksen voimallisessa nimessä"

on väärin ja epäraamatullisesti käytetty mantra, loitsu.

sanoohan Jeesus aivan selvästi

"juokaa minun vereni"

ja näin kristikunnan valmistautuessa paastonajalla suurimpaan juhlaan, Karitsan veren vuodattamisen ja ovipielten verellä merkitsemisen juhlaan, Pääsiäiseen, Egyptistä lähtöön

on palautettava mieliin että "Jeesuksen veressä" tarkoittaa Herran pyhää Ehtoollista, jossa Hänen ruumiinsa ja verensä annetaan leivässä ja viinissä.



Kun hoetaan "Jeesuksen nimessä ja veressä"

saattaa nimittäin käydä niin, että sielu unohtaa Jumalan Sanan ja kuinka Jeesus itse, henkilökohtaisesti, omin sanoin, kaikkien evankelistojen tarkkaan kuvaamalla tavalla ja apostoli Paavalin tarkkaan kuvaamalla tavalla asettaa ehtoollisen, antaa ruumiinsa ja verensä meille syötäväksi ja juotavaksi.

hurskaudessaan esikoiset asettavat tämän ihanan, ilmaisen, pyhän ja häkellyttävän voimallisen Jeesuksen veren tilalle omia keksintöjään.

halveksivat ehtoollista, jonka Jeesus itse on asettanut, eivät siellä käy eivätkä koe tarpeelliseksi.

kun tässä meidän kristillisyydessämme on "sana" Jeesuksen veressä.

kuka tarvitsee silloin Sanaa ja ainetta yhdessä, "Tämä on minun vereni"

.. noh... jokainen meistä tarvitsee, vaan ei perkele tahtoisi sallia.

hyvä pannaan parhaan tilalle.


Mine olen sen Herralda saanut/ ionga mine teille annoin. Sille HErra JEsus/ sine Ööne iona hen petettin/ otti hen Leiuen/ kijtti/ murssi sen ia sanoi.

OTtacat/ söket/ Teme on minun Rumin/ ioca teiden edhesten muretahan/ Se techkette minun Muistoxeni.

Samalmoto mös Calkin Echtolisen ielkin/ ia sanoi/ Teme Calki on se Wsi Testamenti minun Wereseni/ Se techkette ninwsein quin te iootta minun Muistoxeni.

Sille ninwsein quin te söötte teste Leiueste/ ia iootta teste Calkista/ teiden pite HErran Cooleman iulghistaman/ sihenasti quin hen tulepi.

1 Kor 11:23-26 KR 1548



Sinä yönä, jona Hänet petettiin.

Sinä yönä, jona Hänet kavallettiin.

Sinä yönä.


Asia on niin tärkeä, että ylösnoussut Herra Jeesus antoi asiasta tiedon itse suoraan valitsemalleen miehelle, kuolemansa jälkeen siis.

nämä ovat vanhin Uudessa testamentissa oleva kuvaus ehtoollisesta, parikymmentä vuotta Jerusalemin suuren pääsiäisen tapahtumista.

kerran kuolleen miehen puhetta Paavalille.

eräässä mielessä haudan takaa kuuluva ääni.

silleen vähän yliluonnollinen...

Sinä yönä, jona Hänet petettiin.

1 kommentti:

  1. MINä rakastan tuota nimeä Jeesus ,tämä on antanut minulle niin paljon hyvää ja voittoja ahdistuksen keskellä ja synnit on saatu anteeksi juuri tuossa Jumalallisessa nimessä ja valtasuurussa ja riivajatkin lähtevät pois ihmisistä ja sokeat näkevät ja mykät puhuu ja jopa kuolleet heräävät ja ihmisiä pelastuu tuon voitollisen nimen kautta ,juuri tänänkin,kiitos ja siunausta,keijo södertälje

    VastaaPoista