maanantai 1. heinäkuuta 2013

Hartnett Luomisen ensimmäiset neljä päivää

Laitan pyhästä Raamatusta suoraan luomiskertomusta siten, kuin Jumalan Henki on sen meille antanut. Lainaan sitten ApologetiikkaWikiä samasta päivästä. Tässä on ApoWikin tekstijakso ensin kokonaan.
Hartnett kirjoittaa, että Jumala loi maapallon aluksi pelkästään vedestä ja näin vettä oli paljon enemmän kuin nyt. Jossain kohdassa ensimmäistä luomispäivää Jumala loi painovoiman ja sähkömagneettisen energian, myös valon. Jumala myös erotti maapallon pimeän ja valoisan puolen toisistaan, ja 24 tunnin päivät määriteltiin maapallon pyörimisestä seuraavan pimeän ja valoisan vaihteluna.

Toisena päivänä Jumala jakoi vedet, ja Hartnettin mukaan tämä tarkoittaa sitä, että osa vesistä sijoitettiin aurinkokunnan ulkolaidoille suojaamaan maapallon tulevia asukkaita.

Neljäntenä päivänä osasta tästä muodostettiin kaasuplaneettoja, ja transneptunisia kohteita. On myös huomattavasti todistusaineistoa siitä, että Neptunuksen takaiset kappaleet ovat suurelta osin jäätä.

Kolmantena päivänä Jumala jakoi maan ja vedet, ja neljäntenä hän loi auringon, kuun, tähdet ja galaksit. Jumala levitti avaruuden suurella faktorilla ja levitti isäntägalaksit, joista Hän erotti lisää galakseja neljännen luomispäivän aikana.
ApologetiikkaWiki

Ensimmäinen päivä


Jumala sanoi: "Tulkoon valo!" Ja valo tuli. Jumala näki, että valo oli hyvä. Jumala erotti valon pimeydestä,  ja hän nimitti valon päiväksi, ja pimeyden hän nimitti yöksi. Tuli ilta ja tuli aamu, näin meni ensimmäinen päivä. 
1 Ms 1:3-5

  • Jumala loi maapallon aluksi pelkästään vedestä ja näin vettä oli paljon enemmän kuin nyt.
  • Jossain kohdassa ensimmäistä luomispäivää Jumala loi painovoiman ja sähkömagneettisen energian, myös valon.
  • Jumala myös erotti maapallon pimeän ja valoisan puolen toisistaan, ja 24 tunnin päivät määriteltiin maapallon pyörimisestä seuraavan pimeän ja valoisan vaihteluna.

Toinen päivä
Jumala sanoi: "Tulkoon kaartuva kansi vesien väliin, erottamaan vedet toisistaan." Jumala teki kannen ja erotti toiset vedet sen alapuolelle ja toiset sen yläpuolelle. Niin tapahtui, ja Jumala nimitti kannen taivaaksi. Tuli ilta ja tuli aamu, näin meni toinen päivä.
1 Ms 1:6-8 

Hartnettin mukaan [vesien erottaminen] tarkoittaa sitä, että osa vesistä sijoitettiin aurinkokunnan ulkolaidoille suojaamaan maapallon tulevia asukkaita.


Kolmas päivä
Jumala sanoi: "Kokoontukoot taivaankannen alapuolella olevat vedet yhteen paikkaan, niin että maan kamara tulee näkyviin." Ja niin tapahtui. Jumala nimitti kiinteän kamaran maaksi, ja sen paikan, mihin vedet olivat kokoontuneet, hän nimitti mereksi. Ja Jumala näki, että niin oli hyvä.

Jumala sanoi: "Kasvakoon maa vihreyttä, siementä tekeviä kasveja ja hedelmäpuita, jotka maan päällä kantavat hedelmissään kukin lajinsa mukaista siementä." Ja niin tapahtui. Maa versoi vihreyttä, siementä tekeviä kasveja ja hedelmäpuita, jotka kantoivat hedelmissään kukin oman lajinsa mukaista siementä. Jumala näki, että niin oli hyvä. Tuli ilta ja tuli aamu, näin meni kolmas päivä.
1 Ms 1:9-13 

Kolmantena päivänä Jumala jakoi maan ja vedet [erotti lienee parempi käännös englannin divide sanalle]

Hartnett ei siis ApoWikin mukaan sano mitään maan vihreyden, siemenkasvien ja hedelmäpuiden luomisesta kolmantena päivänä.


Neljäs päivä
Jumala sanoi: "Tulkoon valoja taivaankanteen erottamaan päivän yöstä, ja olkoot ne merkkeinä osoittamassa määräaikoja, hetkiä ja vuosia. Ne loistakoot taivaankannesta ja antakoot valoa maan päälle." Ja niin tapahtui. Jumala teki kaksi suurta valoa, suuremman hallitsemaan päivää ja pienemmän hallitsemaan yötä, sekä tähdet. Hän asetti ne taivaankanteen loistamaan maan päälle, hallitsemaan päivää ja yötä ja erottamaan valon pimeydestä. Jumala näki, että niin oli hyvä. Tuli ilta ja tuli aamu, näin meni neljäs päivä.
1 Ms 1:14-19 

Neljäntenä päivänä osasta tästä muodostettiin kaasuplaneettoja, ja transneptunisia kohteita. On myös huomattavasti todistusaineistoa siitä, että Neptunuksen takaiset kappaleet ovat suurelta osin jäätä. 



7 kommenttia:

  1. "Hartnett ei siis ApoWikin mukaan sano mitään maan vihreyden, siemenkasvien ja hedelmäpuiden luomisesta kolmantena päivänä."

    Ovatko nämä esiin nostamasi kohdat tähtitiedettä?

    Nähdäksesi esittelysi on muuten ihan kunnossa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Sensuurin sakset" tuossa Mikon copypastessa olivat kylläkin syystä tai toisesta leikanneet pois luomiskertomuksen alun:

      "Alussa Jumala loi taivaan ja maan. Maa oli autio ja tyhjä, pimeys peitti syvyydet, ja Jumalan henki liikkui vetten yllä." 1 Ms 1:1-2

      Ei Hartnett sitä "alkuvettä" siis suinkaan omasta päästään ole keksinyt, se on ihan tekstistä sekin.

      Poista
    2. onko mielestäsi Gen 1.1 ensimmäistä päivää?

      Raamatun avausjakeen mukaan Jumala loi taivaan ja maan "alussa": jos tämä ymmärretään ensimmäisen luomispäivän (eli -vuorokauden) aluksi, niin neljännen luomispäivän alku ajoittui tasan kolme vuorokautta maan luomista myöhemmäksi ja tämän päivän aikana tehdyt muut taivaankappaleet saivat siis syntynsä yli kolmen mutta alle neljän vuorokauden kuluttua maan luomisesta.
      ApoWiki

      Poista
    3. ApoWikin teksti on näemmä laadittu hänen Starlight... kirjastaan CMNI 2007 ja onhan siellä myös kaksi viittausta 4 luomisenpäivän kohdalla

      Hartnett, s. 93–94; The ‘waters above’, Journal of Creation 20(1):93–98, Huhtikuu 2006

      Hartnett, s. 94–95,99; The heavens declare a different story! Journal of Creation 17(2):94–97, elokuu 2003

      Poista
    4. "onko mielestäsi Gen 1.1 ensimmäistä päivää?"

      Selvimpiin kuuluva todiste luomispäivien 24 tunnin pituudesta ja siitä, että Jumala loi kaiken juuri kuuden päivän aikana on 4. käsky (Jakeiden jaottelua selvitetty Liitteessä 2), johon liittyy syy-yhteydellinen selitys sekä kohdassa 2. Moos. 20: 8-11, että 2. Moos. 31:17: ”Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan … mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi”. Sana ”sillä” (hepreassa kî, jolla on myös merkitys ”koska”) viittaa tämän lainauksen alussa siihen, että luomisviikko on työviikon perusta. Näissä kohdissa onkin selvää, että luomisen päivät olivat samanlaisia kuin ihmisen työviikon päivät. (Sarfati, Jonathan: Refuting Compromise s. 72-73. Master Books 2004. ISBN: 0-89051-411-9)

      Ja noissa lopuissahan ei sitten ole ilmeisesti mitään vikaa?

      Poista
    5. Tässä Sarfati ottaa Raamatun todesta, siellä todella puhutaan luomisen viikosta, joka on juutalaisen työviikon perusta, sapatti on heille hyvin tärkeä monellakin tavalla.

      Kun näin otamme todesta, mitä Raamattu sanoo, ja uskomme, että Raamattu on erehtymätön ja virheetön emmekä anna edes yhden päivän olla Jumalalle tuhatvuotta (Sarfati) niin loukku on valmis.

      Otammeko myös Jumalan luomistyön sellaisena kuin se on viitaten 13.6 miljardin vuoden ikään? Otammeko luomakunnan sellaisena kuin se on?

      No emme tietenkään, nuoren maan kreationistien koko energia menee maailmankaikkeuden ahtamiseen Raamatun erehtymättömään ilmoitukseen. Mikään ei yksinkertaisesti voi olla sitä vanhempaa.

      Voila! Luojan todistajat!

      Poista
    6. Hyvä, nähdäksesi kyseisessä Raamatun kohdassa Jumala sanoo luoneensa maailman kuuden päivän aikana. Tästä olemme siis samaa mieltä.

      "Otammeko myös Jumalan luomistyön sellaisena kuin se on viitaten 13.6 miljardin vuoden ikään? Otammeko luomakunnan sellaisena kuin se on?"

      Universumin iästä puhuttaessa on hyvä tarkentaa, millä kelloilla tämä aika mitataan. Lisäksi nähdäkseni maailmankaikkeutta ei tarvitse ahtaa Raamatun ilmoitukseen: se kun sopii siihen kuin palapelin pala palapeliin oikealle paikalleen.

      Poista