keskiviikko 24. helmikuuta 2010

Jeesus Kristus ja itsetyydytys

Raamattu ei siis puhu asiasta yhtään mitään.

Mutta entä meidän Herramme ja Jumalamme, Jeesus Kristus?

Ei Hän tullut tänne tuomitsemaan meitä, vaan sitä varten, että me saisimme elämän, yltäkylläisen, rikkaan, iankaikkisesti kestävän Hänen seurassaan.

Seksuaalisuus on eräs elämämme keskeisimmistä ja vaikeimmista asioista.

Eikö Hän muka tahtoisi ja voisi olla myös tässä meidän ystävämme?

Näyttää näillä voimakkailla vesillä tietä elämässämme eteenpäin, hoitaa vammoja ja vuodattaa balsamia sydämemme haavoihin?

Ehkä Hän jostain Paavalin tavoin tekee koko lailla vapaan näistä asioista, avioliitoista ja muista - siitä Paavali Häntä kiitti.

Mutta useimmat ihmiset saavat kokea Jeesuksen apua siten, että heistä tulee terveitä, elämäniloisia Jumalan lapsia, miehiä ja naisia, joiden elämässä seksuaalisuus toimii hyvänä moottorina arjessa ja juhlassa kuten Jumala on sen tarkoittanut.



Apostoli Paavali kirjoittaa avioliitosta mainiosti, vapaasti ja kiitollisena.

"Naimattomille ja leskille minä sanon, että heidän olisi hyvä pysyä yksin niin kuin minäkin."
1 Kor 7:8

Hän tekee tarkan eron omien mielipiteidensä, ja Herran sanojen välillä.

"Naimisissa oleville taas annan käskyn, en minä vaan Herra: vaimo ei saa erota miehestään.

Jos hän kuitenkin eroaa, olkoon menemättä enää naimisiin tai sopikoon miehensä kanssa. Samoin ei mies saa erota vaimostaan."
1 Kor 7:10-11

Mutta omat sanansa sitten näin

"Sitten sanon vielä, en Herran sanana vaan omanani: Jos jollakin veljellä on vaimo, joka ei usko, ja tämä suostuu asumaan hänen kanssaan, miehen ei pidä jättää häntä."
1 Kor 7:12



Saarnaajien ja opettajien tulee osata tehdä sama ero apostolin tavoin - mitä Herra sanoo Sanassaan on omaa luokkaansa ja sitten on se mitä he itse sanovat arvovallallaan ja Hengen johtamina.

Itsetyydytyksen asiaan ei löydy suoraa tekstiä Raamatusta, joten opettajat ja kasvattajat ovat tässä omillaan.

Tärkeintä on että saamme turvallisesti elämämme kaikkein henkilökohtaisimmat asiat myös tuoda Jeesuksen hoitoon.

Hän tuntee meidät, myös meidän ruumiimme, paremmin kuin me itse.

Hän osaa ja tahtoo auttaa kohti tervettä ja tasapainoista elämää myös vaikeissa tilanteissa.



Virsi 273
Jeesus, parhain ystäväni,
löytäisinkö vertaista?
Auta, etten eläissäni
koskaan hylkää sinua.
Minut ken saa riistetyksi
kädestäsi rakkaasta,
kun on meillä tahto yksi
nyt ja kerran taivaassa?


Hän on kuollut puolestani,
minut ken voi kadottaa?
Ylösnoussut puoltajani
minut vanhurskauttaa.
Ken nyt syyttää uskaltaisi
valittua Kristuksen,
tuomita ken hänet saisi
joukkoon kadotettujen?


Eivät mitkään voimat maiset,
eivät henkivallatkaan,
nykyiset, ei tulevaiset,
elämä, ei kuolokaan
erottaa voi Jumalasta,
hänen rakkaudestaan.
Kristuksessa on se vasta
julki tullut maailmaan.


Jakob Arrhenius 1691.
Suom. virsikirjaan 1701.



Kirjoittanut: mama


Joo taitaa olla aika tabuaihe tämä ja herättää varsin voimakkaita fiiliksiä ihmisissä, niinkuin kaikki seksuaalisuuteen liittyvä.

Syyllisyyden ja häpeän tunteet voivat olla kasvatuksen ja opetuksen tuloksena melkoisia.

Vaan aikamoinen helvetti voi rakentua tuohon kolminaisuuteen, jossa itsetyydytys on saarnattu ehdottomaksi synniksi, jolloin miesten ainoaksi sallituksi tavaksi purkaa "paineitaan" jää "itsetyydytys" vaimon kanssa, (jolloin ei omia käsiä likaa ja ei siis tee syntiä), ja vielä tuohon lisättynä ehdoton ehkäisykielto...

No... asiat on varmaankin paremmalla tolalla monissa liitoissa kuin tuo antamani pahin mahdollinen skenaario vaimon kannalta...

Vaan ehkäpä se, että näistä asioista puhuminen on niin täydellinen tabu ja suuren pahennuksen aihe, kertoo omaa kieltään tilanteesta monissa perheissä.


Kirjoittanut: mikkoL
Vaikka Raamattu ei puhu sanaakaan itsetyydytyksestä, Raamatun kansa, juutalaiset, suhtautuvat asiaan varsin kielteisesti.

Tietääkseni uskonnollisille juutalaisille tämän isien perinnäissäännön noudattaminen on vähintään yhtä vaikaa kuin perinteiseen uskoon kasvaneelle esikoislestadiolaisellekin, ellei vaikeampikin.

Muistan tapauksen Jerusalemista, kun lehti haastatteli lääkäriä. Tämä kertoi joutuneensa ottamaan eräältä hurskaalta mieheltä tuskallisesti neulojen avulla siemennestettä vietäväksi laboratorioon tutkimukseen.

Juutalainen uskonnollinen lainsäädäntö on hyvin monimutkaista ja sen juuria on usein vaikea johtaa takaisin Mooseksen lakiin, Tooraan eli opetukseen.

Nämä ovat niitä isien perinnäissääntöjä, joita Jeesus Kristus tahallaan rikkoi.



Eiköhän tilanne ole nyt kuitenkin se, että rumasti itsesaastutuksesta puhuvien ja sitä vastaan saarnaavien tulee myös selvittää seuraväelle, mihin nämä kiellot ja määräykset perustuvat.

Kun ne eivät perustu Raamattuun.

Olisiko käynyt niinkin, että meidän Herramme nimiin on sanottu sellaista, mitä Hän ei ole sanonut?

9 kommenttia:

  1. On mielenkiintoista lukea näkemyksiä asiasta nimeltä itsetyydytys.Jos sallitte vielä yhden nimim.kokemusta on.Opin tämän taidon nuorena poikana,ikäänkuin vahingossa.Oli aikamoinen,ihmeteltävä löytö johon jäin koukkuun.Harjoittamisen jatkuessa koin selittämättömän häpeän aina sen jälkeen,jonka tähden tein aina kovempia päätöksiä että se loppui nyt.Joka on samoja koskia laskenut tietää ettei loppunut.Häpesin itseäni niin että menetin ihmisarvoni omissa silmissäni.Aikanaan menin naimisiin ja kaikki oli ihan ok mutta silti se kulki mukana.Sitten tulimme vaimoni kanssa uskoon ja elämä muuttui monin tavoin mutta itsetyydytys ei muuttunut.Mutta omatunto heräsi,näin kuvaisin sitä sisäistä kauhistusta minkä keskelle jouduin asian tähden.Ymmärsin yhden mahdollisuuden ja menin kahden kesken henkilön kanssa joka oli uskoon johdattanutja pitkän ja vaikean kamppailun jälkeen sain hänelle asian paljastettua. Voi sitä itkun määrää kun sain sydämmeni vuodattaa hänelle ja kun hän laittoi kätensä päälleni ja julisti syntini anteeksi.Elämässä on tähtihetkiä kun ilo seurasi itkua,kotiin palattua ystävät kysyivät; Mitä sinulle on tapahtunut kun kasvosi loistaa.Voimme kysyä muuttuuko ihminen ja mihin suuntaan.No,vuodet on vierineet ja monet itkut on saanut itkeä mutta orjuus ei ole palannut.Pääsin vapaaksi itsetyydytyksestä ja sain uuden ihmisarvon.Mutta kiusaukset on palanneet ja ainoa mahdollisuus minulle säilyttää vapaus on siten että ensimmäisen ajatuksen tullessa sinne päinkin,niiltä jalansijoilta rukoilen Herraa Jeesusta apuun,Herra sinä näet mikä ajatus minulla on,jos et auta tämä vie minut,Jeesus auta minua!
    Ja hetken päästä saa ihmetellä että minne kiusaus katosi,ennen aina lankesin.En tiedä ja ymmärrä asiasta muuta kuin oman kokemuksen verran,minulle oli raskas ja vaikea elää sen orjuudessa.Minulla oli onnellinen lapsuuskoti ja se häpeä mitä jo nuorena koin asiasta,tuli minuun ikäänkuin sisältä päin.Tällainen stoori minulla.

    VastaaPoista
  2. kirjoitat avoimesti ja kauniisti varmasti monelle merkittävästä aiheesta Jumalan luoman ihmisen seksuaalisuudesta ja sen ilmenemismuodoista.

    moni lukee tuon Paavalin varoituksen haureudesta, jossa ihminen rikkoo omaa ruumistaan vastaan, jotenkin itsetyydytykseen liittyvänä.

    se ei kuitenkaan ole Paavalin kirjoituksen todellinen merkitys.

    Pyhä Henki asettuu asumaan ihmiseen, joka on luotu mieheksi ja naiseksi. Seksuaalisuudessa ei itsessään ole mitään saastaista, se on tämän maailmanajan asioita siinä missä esimerkiksi ruokakin. Mutta hyvin paljon juuri seksuaalisuuden alueella rikomme toisiamme ja itseämme vastaan, haavoittaen ja haavoittuen syvällisesti.

    perisynti vaikuttaa myös tässä elämänalueessa sekä pahoja himoja, ajatuksia että tekoja.

    onneksi rakkaus sisältää niin paljon hyvää ja iloista ja rakentavaa, kuolemankin voittavaa, ettei tämä nurjapuoli saa hallita elämässämme armon lapsina.

    VastaaPoista
  3. Hei!

    Olen samalla kannalla "Anonyymin" kanssa. Itsetyydytys on syntiä! Henki sen itse todistaa. Mitä ihminen ajattelee sitä tehdessään? ...Niinpä, eipä kovin pyhiä asioita ainakaan. Ja kun kyseessä on avioliiton ulkopuolinen "seksi", on se raamatun mukaan haureutta. Tekeehän myös kova halu tehdä sitä, siitä riippuvuuden. Meidän on kuoletettava maalliset jäsenemme kuten Paavali sanoo, kuten myös että vaeltaisimme hengessä kuolettaen lihan halut ja himot. Vastaus siihen on Jeesus Kristus ja hänen läsnäolonsa etsiminen. :)
    Ps. Seksi sinällään omalla paikallaan eli avioliiton sisällä on hieno asia.

    VastaaPoista
  4. Moni on kanssasi samaa mieltä, kiva että kerroit näkemyksesi. Tämän palstan tärkein viesti on se, ettei Raamatun kertomus Oonanista kohdistu "onaniaan" eikä Raamattu puhu itsetyydytyksestä.

    VastaaPoista
  5. Kun uskova pariskunta harrastaa seksiä halutessaan, uudelleen ja uudelleen ehkäisyä käyttäen, eikö harrastus tapahdu ensisijaisesti vain lihan tyydyttämisen tähden, vaikka sillä viestii rakkaalleen parasta mahdollista? Jos mies tai nainen suorittaa itsetyydytyksen ilman toisen puolison läsnäoloa tai toisen läsnäollessa, eikö suoritus tapahdu lihan tyydyttämiseksi? Lihan himo on raamatun mukaan syntiä. Eikö kuitenkin seksin harrastaminen ole jotakin, mikä tapahtuu, toivottavasti aina, palavasta halusta, himosta, ei siis mistään vastenmielisestä pakosta? En minä ainakaan sukupuoliyhteyden hetkenä ole rukouksessa tai palvonnassa. Keskityn aivan totaalisesti antamaan ja saaman mitä syvemmän kokonaisvaltaisen lihantyydytyksen, joka varmaan vaikuttaa myös koko sieluun ja henkeen. Olisikohan synnitön seksi sitä, että on avioliitossa ja ei käytä ehkäisyä? Silloihan on valmis toteuttamaan Jumalan käskyn lisääntymisestä. Entä unessa tapahtuva laukeaminen, onko se syntiä? Kukapa ei olisi saanut orgasmia unessa? Kun näitä pohdin tavallisena matkaajana raamattua selaillen, tulin tulokseen, että avioliitossa elävä ei saa pettää puolisoaan, eikä yksinelävä voi harrastaa vapaata seksiä toisten ihmisten kanssa, mutta sekä avioliitossa elävä, että yksinäinen voi tyydyttää itsensä olematta haureellinen. Jos itsetyydytys on lihanhimoon vedoten synti, on mielestäni vastaava lihanhimon synti harrastaa seksiä ehkäisyä käyttäen ts. laskea simenneste hukkaan, vaikka se tapahtuisi avioliitossa.

    VastaaPoista
  6. "lihan himo on synti" tämä mainitsemasi ajatus lienee monen kristillisen opetuksen perustana, jossa ihmisen seksuaalisuus synnillistetään. ihanteena on jo täällä ajassa se taivaallinen tilanne, jossa ei ole miehiä ja naisia vaan ollaan kuin enkelit. katolisessa ja ortodoksisessa hurskaudessa tämä pukeutuu ajatukseen, että miehen ja naisen neitseys - selibaatti- on korkeampi ja hengellisempi kristillisyyden muoto kuin avioliitto. eikö ole parempi kiittää Jumalaa, joka on meidät ihmeellisesti tehnyt? Kaikki se, mitä Hän on meille antanut on hyvää. Mitä Hän meiltä kieltää vahingoittaa meitä.

    VastaaPoista
  7. voi olla onnellista ja uusiutuvaa luonnonvaraa, luonnonvaroistakin puheen ollen ne on rajalliset, siis, mitä on itsetyydytys ja miten sitä harjoittamaan, rukoillaan

    VastaaPoista
  8. Mitä tarkoittaa Matteuksen evankeliumissa 5. Luku jae:30 Ja jos sinun oikes kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä luotasi;sillä parempi on sinulle, että yksi jäsenistäsi joutuu hukkaan, kuin että koko ruumiisi heitetään helvettiin. Minusta Jeesus tässä sanoo hyvin selkeästi, että silloin ihminen rikkoo käskyä Älä tee huorin, jos hän tyydyttää itsensä eli masturboi Vuorisaarnassansa. Eli itsetyydytys on synti oli sitten naimisissa tai ei.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vuorisaarnan kohta puhuu kaikenlaisista viettelyksistä, käsi ja silmä tekevät kohdasta hyvin väkevän.
      Juutalaisille hurskaille ongelma on miehen siemennesteen hukkaaminen, ei seksuaalinen tyydytys. Juutalainsta naista tämä Onanin synti ei siis sillätavoin kosketa. Pahempi oli vielä velvollisuuden laiminlyönti edesmennyttä veljeä kohtaan, suvun olisi pitänyt saada jatkua.
      Selibaatti tässä on monen valinta. Se ei ole helppo tie ja johtaa etsimään armoa Jumalalta

      Poista