tiistai 6. marraskuuta 2012

Henry M. Morris, ASA ja CRS

Henry M. Morris "Modernin kreationismin isä"
Kuva ICR
Modernin kreationismin isäksi kutsuttu professori Henry Madison Morris (1918-2006) on mielestäni fundamentalistiselle kreationismille sitä, mitä pastori Charles Taze Russell (1852-1916) on Jehovan todistajille.

Molemmat lahjakkaat kristityt miehet tulevat Seitsemännen päivän adventismin taustalta Yhdysvalloista, molemmat tahtovat perustautua järkkymättömän lujasti pyhään Raamattuun. Kumpikin syvästi uskova mies on työllään luonut maailmanlaajuisen seuraajien joukon (kaukaista Suomea myöten), joita yhdistää suorastaan kammottava fundamentalistiseen hermeneutiikkaan nojaava rationalismi ja hilpeästi tostuudesta piittaamaton Jumalan luoman todellisuuden vääristäminen.

Ruton tavoin tämä tauti on levinnyt suomalaisten uskovien keskuuteen Internet-ajan tehokkaan tiedonvälityksen ja pseudo-tieteellisen hurskaalta kuulostavan opetuksen kautta Ryttylästä Isoon Kirjaan, Helsingistä Utsjoelle. Myös vanhojen herätysliikkeiden perilliset ovat omaksuneet tätä rotanmyrkkyä, vaikka eivät oman hengellisen taustansa tähden välttämättä olisi Raamattu-fundamentalisteja. Martti Luther ei sitä ainakaan ollut.

Jumalan pyhä nimi on tullut näin pilkatuksi tämän maailman ihmisten keskellä aivan härskisti etenkin USA:ssa. Totuudellinen Raamatun opetus tieteen aikakaudella on vaikeutunut tavattomasti, kun liepeillä on jatkuvasti aivan uskomatonta kristillisen tieteen nimissä pyhänä markkinoitua lehmänsontaa.

** Henry M. Morrisin elämää ja työtä kuvaavien kirjoitusteni tiedot perustuvat etupäässä englantilaisen wikipedian artikkeleihin, jotka puolestaan nojaavat Ronald Numbersin jättimäiseen tutkielmaan:
Numbers, Ronald. The Creationists: From Scientific Creationism to Intelligent Design, Expanded Edition. Harvard University Press (2006) 624 sivua.




Henry M. Morris, insinööri, professori ja uskova mies
Henry opiskeli insinööriksi arvostetussa Rice yliopistossa (Huston Texas) erikoistuen vesirakentamiseen (hydraulic engineering). 2. maailmansodan aikana hän opetti aihetta yliopistossaan. Vuonna 1940 Henry avioitui Mary Louisen kanssa ja perheeseen syntyi kaikkiaan kuusi lasta. 1950 hän väitteli alasta Minnesotan yliopistossa (Minneapolis ja St. Paul). Lahjakkaana miehenä hän sai jo seuraavana vuonna professuurin Lousianan yliopistossa (Lafayette), siirtyen 1956  Etelä-Illinoisin yliopistoon ja sitten 1958-1969 hän opetti tulevia siviili-insinöörejä professorina Virginian polyteknisessä korkeakoulussa (Blacksburg, Virginia). Morris toimi sielläkin laitoksen esimiehenä.

Henry M. Morris on siis ollut hydrauliikan tuntija, siviili-insinöörien opettaja, arvostettu professori ja esimies. Saamme kuvan myös perheenisästä, jonka kodissa kuusi tenavaa on saanut varttua sodanjälkeisessä Amerikassa.

Morris on kuitenkin ensisijaisesti ollut hengellinen ihminen, jolle Raamattu on tavattoman tärkeä kirja. Tästä todistaa se, että hän perusti yhdeksän muun kristityn kanssa vuonna 1963 Virginiassa "Luomisen Tutkimuksen Yhdistyksen" (Creation Research Society). Kun tästä ryhmästä nousi vakavia ristiriitoja yliopiston hallinnon kanssa - olihan Morris laitoksen esimies - hän erosi hyvän toimeentulon antavasta turvallisesta työpaikastaan sen sijaan, että olisi luopunut sellaisen asian edistämisestä, minkä näki raamatulliseksi totuudeksi.


Luomisen tutkimuksen yhdistys ASA
CRS perustettiin vuonna 1963 sen tähden, että teistinen evolutionismi oli saanut vallan American Scientific Affiliation (ASA) toiminnassa. Henry M. Morris ystävineen olivat pahoillaan, että merkittävien kreationistien kirjoituksista keskustelleen ASA:n edustama linja oli siirtynyt ensin edistykselliseen evoltionismiin ja sitten teistiseen evolutionismiin.

  • Progressiivinen evolutionismi edustaa näkemystä, että Jumala on luonut elämän asteittain satojen vuosimilojoonien kuluessa. 
  • Teistinen evolutionismi katsoo, että evoluutio on luomakuntaan kuuluva elementti, eikä ole mitenkään ristiriidassa luomisen kanssa. Luoja on käyttänyt ja käyttää evoluutiota eräänä työkaluna työssään. 

ASA oli toiminut kristittyjen tärkeimpänä foorumina Yhdysvalloissa, jossa keskusteltiin tieteen ja uskonnon suhteista. Vilkkaasti väiteltiin tietenkin luomisen ja evoluution teemasta. Mukana oli - ja on yhä - moniin eri kirkkokuntiin kuuluvia kristittyjä. Perustaja oli 1941 Irwin A. Moon, jonka aloitteesta kuuluisa Moody Raamattu Insituutti kutsui yhteydessään olevia kristillistä maailmankatsomusta edustavia tieteen edustajia perustavaan kokoukseen.

Creation Research Society (CRS) perustettiin helmikuussa 1963 ja sen hallintoa muokattiin vielä kesäkuussa samana vuonna niin, että se sai neuvoa-antavan komitean tuekseen. Johtavina hahmoina toimivat Walter E. Lammerts, William J. Tinkle ja Henry M. Morris. Yhdistyksen kokouksiin sai äänioikeuden henkilö, jolla oli vähintään maisterin tasoinen akateeminen tutkinto (M.Sc).

W.E. Lammerts veti hyvin tiukkaa linjaa erotuksena ASA:n epämääräisyydestä. Kenkää saivat vanhan maailman kreationismi edustajat (Old Earth Creationism), kahden luomiskertomusten välisen aukon kreationistit (Gap Creatonism) sekä hyvin pitkien luomisen päivien kreationistit (Day Age Creationism).

Ainoat, jotka selvisivät ASA:n sisäisitä puhdistuksista olivat henkilöt, jotka pitäytyivät sekä Nuoren Maan kreationismiin (Young Earth Creationism) sekä Vedenpaisumuksen geologiaan (Flood geology).


Vuonna 1967 Lammerts antoi CRS yhdistyksen johtauuden Henry M. Morrisille.





3 kommenttia:

  1. Henry Morris. Hänellä on jotain noloja rotuun liittyviä ennakkoluuloja paljastunut vanhoilta ajoilta, toisaalta aikansa lapsia..

    Mutta hän kirjoitti jossain "tieteellisemmän" näköisessä ICR-artikkelissaan että "tähdet eivät muutu" halutessaan tyrmätä taivaallisemmatkin kehitysopit.

    Näin vaikka itse tutkin ja havaitsen muuttuvia tähtiä joka yö. Ja kehittyviä..

    t. MrrKAT

    VastaaPoista
  2. Miten mies, joka on suostunut vihkimään Leo Mellerin, voi arvostella Henry Morrisia?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ymmärrän kommentistasi, että olet syvästi loukkaantunut ankarasta kirjoituksestani Morrisista. Kyse on erittäin vakavasta asiasta Jumalan luomakunnassa, enkä kirjoita kevyesti.

      Sinä puolestasi varmaan ymmärrät, että ihmisten henkilökohtaiset ja sielunhoidolliset asiat eivät kuulu täysin julkisten blogien keskusteluihin.

      Poista