tiistai 7. kesäkuuta 2011

Karitsan veri

Karitsan kunnioittaminen
Gentin alttarikaappi Hubert ja Jan van Eyck 1432


Golgatan veressä voima on,
Voima niin siunattu verraton.
Pyhässä veressä Jeesuksen
Voima on suuri ja ihmeellinen.
Golgatan veressä voima on,
Voima niin siunattu verraton.

Veri voi puhdistaa syntisen,
Veri voi uudistaa jokaisen.
Pyhässä veressä Jeesuksen
Voima on suuri ja ihmeellinen.
Veri voi puhdistaa syntisen,
Veri voi uudistaa jokaisen.

Väsyneet kulkijat tulla saa,
Sairaat ja heikot hän parantaa.
Pyhässä veressä Jeesuksen
Voima on suuri ja ihmeellinen.
Väsyneet kulkijat tulla saa,
Sairaat ja heikot hän parantaa.

Karitsan häihin jo kutsu soi,
Karitsan häät kohta alkaa voi.
Pyhässä veressä Jeesuksen
Voima on suuri ja ihmeellinen.
Karitsan häihin jo kutsu soi,
Karitsan häät kohta alkaa voi.

Hengellinen laulukirja nro 187
Tekijä tuntematon
Paavo Virtanen 1967


"Pyhässä veressä Jeesuksen
Voima on suuri ja ihmeellinen"

Suuri voima - tämä on niin totta!

Ihmeellinen - tämän järkevinä ihmisinä usein unohdamme

Kristuksen ruumiis elää, koska sen suonissa virtaa Karitsan veri.

Kristikunnan suurin juhlahetki on yhteinen ateria, jota Jeesuksen muisto ihana hallitsee ja jossa luetaan Herran ehtoollisen asetussanat ja nautitaan leipä ja viini, "Minun ruumiini ja vereni"

Katso, Jumalan Karitsa!


Olen saanut Herralta tiedoksi tämän, minkä olen myös opettanut teille:

Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän, kiitti Jumalaa, mursi leivän ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka annetaan teidän puolestanne. Tehkää tämä minun muistokseni."

Samoin hän otti aterian jälkeen maljan ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni. Niin usein kuin siitä juotte, tehkää se minun muistokseni."

Niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tästä maljasta, te siis julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kun hän tulee.

apostoli Paavali
1 Kor 11:23-26 KR 1992


Karitsan ateria on ihmeellinen

Karitsa itse kertoo lihansa syömisestä ja verensä juomisesta näin Johanneksen evankeliumin ihmeellisin sanoin Kapernaumin synagoogassa


Niin ihmeellisin, että "monta hänen opetuslapsistansa, kuin he tämän kuulivat, sanoivat: tämä on kova puhe: kuka voi sitä kuulla?"

Herra, avaa Pyhässä Hengessä korvamme kuulemaan ja sydämemme uskossa käsittämään Jumalan Sanan ihmeellisiä aarteita, aamen!


Kuulkaamme Karitsan sanat

netti seurakunnan ei tarvitse nousta seisomaan tietokoneen äärellä, mutta ylentäkäämme sydämemme Jumalan puoleen! ja kansa sanoo, "me ylennämme sydämemme"


Minä olen elämän leipä.

Teidän isänne söivät mannaa korvessa ja kuolivat. Tämä on se leipä, joka taivaasta tuli alas, ja joka siitä syö, ei hänen pidä kuoleman.


Minä olen elävä leipä, joka taivaasta tuli alas:

se joka tästä leivästä syö, hän elää ijankaikkisesti. Ja se leipä, jonka minä annan, on minun lihani, jonka minun pitää antaman maailman elämän edestä.

Niin Juudalaiset riitelivät keskenänsä, sanoen: kuinka tämä taitaa antaa lihansa meille syödä?


Jesus sanoi heille:

totisesti, totisesti sanon minä teille:

ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, niin ei ole elämä teissä.

Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, hänellä on ijankaikkinen elämä, ja minä olen herättävä hänen viimeisenä päivänä.

sillä minun lihani on totinen ruoka, ja minun vereni on totinen juoma.

Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, hän on minussa ja minä hänessä.

Niinkuin elävä Isä minun lähetti ja minä elän Isäni tähden, niin myös se, joka minua syö, hän elää minun tähteni.

Tämä on se leipä, joka taivaasta tuli alas: ei niinkuin teidän isänne söivät mannaa ja kuolivat: Joka tätä leipää syö, hän saa elää ijankaikkisesti.

Joh 6:48-60 KR 1776


Kirkkoon kun kellot kutsuvat,
suo sinne tiemme johtaa,
niin että kasvos armahat
kansasi siellä kohtaa.
Sinua, Herra, kiitämme!
Ristisi voitto kaikille
tuonut on autuuden toivon.
Virsi 197:5

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti