perjantai 10. kesäkuuta 2011

Iisain juuresta virpi

Jatkoa keskusteluun Jalo öljypuu Nettiruukussa

Kirjoittanut: Haamul, 10.06.2011 11:39

Jes. 11:1 "Mutta Iisain kannosta puhkeaa virpi, ja vesa versoo hänen juuristansa."

Kyllä tässä ehkä voidaan jo puhua uudesta puusta, vaikka sen juuret ovatkin juutalaisuudessa.

Eikä tämän toteaminen mielestäni mitenkään halvenna juutalaista kansaa sulasta armosta pelastettuihin pakanoihin nähden.

Nytkin on olemassa "jäännös" juutalaisia, jotka uskovat Vapahtajaan.

(Raamatussa on aiheeseen liittyen muuten monia mielenkiintoisia kohtia, joissa on käytetty tuota sanaa "jäännös")

Hakatusta kannosta lähteneen Vesan kanssa samasta juuresta alunperin lähteneinä loputkin juutalaiset voidaan oksastaa jälleen jaloon viinipuuhun. Mutta niinhän ei ole, että jokainen juutalainen nyt tällä hetkellä jo kuuluisi jaloon viinipuuhun. Ei, kerra se puu hakattiin poikki, ja vain kanto jäi. Ja siitä nousi Vesa. Eikä Hänellä ollut sellaista vartta eikä kauneutta, että Häntä olisi jonain pidetty.

Kun juutalainen kansa oksastetaan takaisin jaloon viinipuuhun, se edellyttää Sakarja 12:n ennustuksen toteutumista:
"Mutta Daavidin sukuun ja Jerusalemin asukkaisiin minä vuodatan armon ja rukouksen nöyrän hengen. Ja he kohottavat katseensa minuun..."

"minuun", ts. Jeesukseen, jo tulleeseen vapahtajaansa.

Mutta Herra on luvannut vuodattaa armon ja rukouksen nöyrän Hengen heidän päällensä. Ja jäännös on palajava...

Me voimme nähdä nyt, että jäännös on palaamassa luonnolliseenkin Israeliin. Voimme siis lukea ajan merkeistä jotain hyvin suurta - (aivan kuten voimme kristittyinä lukea juutalaisen kansan historiasta aina. Se kansa on aina kytköksissä Jumalan ihmeellisiin tekoihin, sillä sen on Jumala siihen valinnut kaikkien kansojen joukosta. Jopa Hänen Poikansa syntyi siihen kansaan.)



Kirjoittanut: MikkoL, 10.06.2011 13:58

apostoli Paavalin metafora Roomalaiskirjeessä ei suoraan liity tuohon "Iisain kannosta puhkeaa virpi" ennustukseen Jesaja 11
mutta teit hyvin kun johdatit sen mieliimme tässä jalon öljypuun aiheen yhteydessä

se on Jesajan suuria Messias ennustuksia

Juutalaiset sanovat, ettei Jeesus voi olla Messias, kun tuo rauhanaika ei ole vielä tullut.

katsokaa vaikka kristittyjä kansoja, kuinka verisiä ja sotaisia ne ovat Kristuksensa kanssa.


Iisain kannosta nousee verso,
vesa puhkeaa sen juuresta ja kantaa hedelmää.
Hänen ylleen laskeutuu Herran henki,
viisauden ja ymmärryksen henki,
taidon ja voiman henki,
totuuden tuntemisen ja Herran pelon henki:
hänen ilonsa on totella Herraa.
Hän ei tuomitse silmämitalla
eikä jaa oikeutta korvakuulolta
vaan antaa heikoille oikean tuomion
ja ajaa vakaasti maan köyhien asiaa.
Hän lyö väkivaltaista sanansa sauvalla
ja surmaa huultensa henkäyksellä väärintekijän.
Vanhurskaus on hänellä varustuksena ja uskollisuus vyönä hänen uumillaan.

Silloin susi kulkee karitsan kanssa
ja pantteri laskeutuu levolle vohlan viereen,
vasikka ja leijonanpentu syövät yhdessä
ja pikkupoika on niiden paimenena.
Lehmä ja emokarhu käyvät yhdessä laitumella,
yhdessä laskeutuvat levolle niiden vasikat ja
pennut,
ja leijona syö heinää kuin härkä.
Ja imeväinen leikkii kyyn kolon äärellä,
vastikään vieroitettu lapsi kurottaa kättään
kohti myrkkykäärmeen luolaa.
Kukaan ei tee pahaa, ei tuota turmiota
minun pyhällä vuorellani,
sillä maa on täynnä Herran tuntemusta
niin kuin meri on vettä tulvillaan.
Sinä päivänä Iisain juurivesa kohoaa merkkiviirinä kansoille. Hänen luokseen pyrkivät kaikki kansat, hänen asuinsijaansa ympäröi kunnian hohde.

Jes 11:1-10 KR 1992

Todellakin!

Hänen ylleen laskeutuu Herran henki,
viisauden ja ymmärryksen henki,
taidon ja voiman henki,
totuuden tuntemisen ja Herran pelon henki:
hänen ilonsa on totella Herraa.


Matteuksen evankeliumissa on tähän viittaus:

Kun Herodes oli kuollut, Herran enkeli ilmestyi Egyptissä Joosefille unessa ja sanoi: "Nouse, ota lapsi ja hänen äitinsä mukaasi ja palaa Israelin maahan. Ne, jotka halusivat surmata lapsen, ovat kuolleet."

Joosef heräsi, otti mukaansa lapsen ja hänen äitinsä ja palasi Israelin maahan.

Mutta kun hän kuuli, että Juudean kuninkaaksi oli Herodeksen jälkeen tullut tämän poika Arkelaos, hän ei uskaltanut mennä sinne. Saatuaan sitten unessa ohjeen hän meni Galileaan ja asettui siellä kaupunkiin, jonka nimi on Nasaret.

Näin tapahtui, jotta kävisi toteen profeettojen ennustus: häntä kutsutaan Nasaretilaiseksi.
Mt 2:19-23 KR 1992


Tuollaista profetiaa ei ole Vanhassa testamentissa.

Matteuksen evankeliumi tarkoittanee Jesaja 11 kohtaa Iisain kannosta puhkeaa virpi

Mielenkiintoista tässä on mikä oli Matteuksen evankeliumin alkuperäinen kieli.

Kreikan kielessä tämä ei näet toimi
Ναζωραῖος Nazoraios

Hepreassa Jesajalla siis
נצר netzer virpi

Sen sijaan Jesajan kreikankielisessä käännöksessä on sana ἄνθος anthos, virpi, vesa


Ilmstyskirjassa on upea yhdistelmä, sekä Daavidin kannosta puhkeava virpi että Jaakobista nouseva tähti.

"Minä, Jeesus, olen lähettänyt enkelin luoksenne, jotta seurakunnat saisivat tämän todistuksen. Minä olen Daavidin juuriverso ja suku, kirkas aamutähti."
Ilm.22:16

"Mutta yksi vanhimmista sanoi minulle: "Älä itke. Juudan heimon leijona, Daavidin juuriverso, on saanut voiton! Hän avaa kirjan ja murtaa kaikki seitsemän sinettiä."
Ilm 5:5


"kirkas aamutähti" (aamun koin tähti, kointähti)

Bileamin ennustus
Minä näen tämän, mutta se ei tapahdu vielä, minä katselen tätä, mutta se ei ole vielä lähellä. Tähti nousee Jaakobin keskeltä, valtiaan sauva Israelista. Se murskaa Moabin ohimot, kaikkien Setin jälkeläisten kallot.
4 Ms 24:17

"Tähden poika" on arameaksi Bar Kokhba.

Hylättyään Jeesuksen juutalaiset rabbit julistivat, että mies nimeltä Bar Kokhba on Messias. Rabbi Akivan johdolla he ottivat hänet vastaan ja kansa nousi kapinaan Roomaa ja keisari Hadrianusta vastaan totaalisen tuhoisin seurauksin (Toinen juutalaissota 132-136 jKr)

Tästä alkoi juutalaisen kansan karkoitus maastaan, 2000 vuoden diaspora.


"Kyllä tässä ehkä voidaan jo puhua uudesta puusta, vaikka sen juuret ovatkin juutalaisuudessa."
Haamul

tästä juuri riitelemme.

ei voida!

Jeesus on erinomaisen täyteläisen juutalainen.

Apostolin kuva "jalo öljypuu" josta hänen kansansa on leikattu pois, on varsin syvällinen.

Profeetat ja apostolit - tämä ketju on katkeamaton ja näin ei ole kyse mistään uudesta Israelista.

voisimme ehkä sanoa "tosi Israel, oikea Israel"

mutta koska sellaistakaan ilmausta ei Raamatussa ole, en tahdo niin sanoa.


toisaalta Jeesus itse puhuu leileistä ja lekkereistä

uutta viiniä ei panna vanhaan leiliin

uutta kangasta ei käytetä vanhan paikkaamiseen

huonosti käy

ja tietenkin paavalilainen kristinusko ilman ympärileikkausta ja ilman Mooseksen lain noudattamista on eri asia kuin Vanhan liiton juutalaisuus.

käytetään Raamatun ilmaisuja tämän jumalallisen ihmeellisen asian äärellä, Jumalan sanoja eikä omiamme.


Sitten Johanneksen opetuslapset tulivat Jeesuksen luo. He sanoivat:
"Meille ja fariseuksille paastoaminen on tärkeää. Miksi sinun opetuslapsesi eivät paastoa?"

Jeesus vastasi heille:
"Eivät kai häävieraat voi surra silloin, kun sulhanen vielä on heidän kanssaan! Vielä tulee sekin aika, jolloin sulhanen on poissa, ja silloin he paastoavat.

Ei kukaan ota kutistamattomasta kankaasta paikkaa vanhaan viittaan. Viitta repeää sellaisen paikan vierestä, ja reikä on entistä pahempi.

Eikä uutta viiniä lasketa vanhoihin leileihin. Silloinhan nahka halkeaa, viini valuu maahan ja leilit ovat pilalla. Ei, uusi viini lasketaan uusiin leileihin.

Silloin molemmat säilyvät."
Mt 9:14-17 KR 1992


"Silloin molemmat säilyvät"
Jeesus

Toistan vielä, että Siinain liitto särkyi pahasti, kun Jerusalemin temppeli, Herran asunto kansansa keskellä, tuhottiin Jeesuksen ennustamalla tavalla vuonna 70 jKr.

Jeesuksen teloittaminen Golgatan ristillä tapahtui kaiketi 33-34 jKr.

Alkukirkon ja varhaisen kirkon kristityt kokivat tämän syvänä ja suurena merkkinä siitä, että esikuvan tilalle on tullut todellisuus.

se mikä ennakoi, kertoi suuresta Ylimmäisestä papista ja yhdestä uhrista, joka ottaa pois maailman synnin, oli nyt käynyt tarpeettomaksi ja leikattiin pois.

ei jäänyt kiveä kiven päälle Herran temppelistä, ja siitä lähtien Vanhan liiton kansa on ollut Abrahamin liiton, ympärileikkauksen, ja Siinain liiton, Mooseksen lain, kansaa ilman uhria syntien edestä.

ikävä heillä on temppeli pian uudelleen rakentaa, ja kyllä he sen tekevätkin.

mitähän Jeesus tarkoitti "molemmat säilyvät"


ei ole virren 23 kirjoittaja kovin tarkkana sanojensa kanssa!

Virsi 23
On ruusu Iisain juuren
nyt kukkaan puhjennut.
On pyhä kirja suuren
sen ihmeen kertonut.
Tuo kukka suloinen
valaisee talviyötä
keskellä pakkasen.

Näin ruusun pyhyydestä
soi sana Jesajan:
"Hän syntyy neitsyestä,
Messias Jumalan."
On Herra armossaan
sen ihmeen itse luonut
ja tullut päälle maan.

Nyt ruusu kaunein loistaa,
taivaasta tuoksun tuo.
Yön varjot päivä poistaa,
kansoihin toivon luo.
Jumala, ihminen!
Hän otti lapsen muodon,
jäi luokse syntisten.

Herramme, Kristuksemme,
oi poika Marian!
Sinua rukoilemme
laaksoissa kuoleman.
Suo, että taivaassa
me kerran kumarramme
Isäsi kasvoja.

Säk. 1–2 saksalaisen munkki Conraduksen rukouskirjassa 1587–88
säk. 3–4 Fridrich Layriz 1844.
Suom. Nestor Järvinen 1871.
Uud. Anna-Maija Raittila 1979.
Virsikirjaan 1986.

---
Virren kielikuvilla on kaksi lähdettä. Ensimmäinen on raamatullinen, joulun profetiasta: ”Iisain kannosta nousee verso, vesa puhkeaa sen juuresta ja kantaa hedelmää” (Jes. 11:1). Tähän runkoon on istutettu myöhemmät kristilliset vertauskuvat: Maria on ruusu ja Jeesus sen kukka.

Virren kolmas ja neljäs säkeistö ovat syntyneet vasta 1800-luvulla. Ne on runoillut saksalainen Fridrich Layriz (1808 – 1859). Hän liittyy virren alkuperäisiin kielikuviin: ”Nyt ruusu kaunein loistaa, / taivaasta tuoksun tuo”.
Markku Kilpiö

Kirjoittanut: Nosce te, 10.06.2011 15:19
Onhan se hienoa että tässä tuli juurien tärkeää merkitystä selvennettyä.

Kirjoittanut: Haamul, 10.06.2011 15:27
Mitähän Jeesus mahtoi tarkoittaa sanoessaan, että "silloin molemmat säilyvät":
"Eikä uutta viiniä lasketa vanhoihin leileihin. Silloinhan nahka halkeaa, viini valuu maahan ja leilit ovat pilalla. Ei, uusi viini lasketaan uusiin leileihin.
Silloin molemmat säilyvät."

Siis uusi viini & uusi leili, ja niin säilyvät sekä viini että leili.

Mutta jos vanhaan leiliin lasketaan uutta viiniä, sekä viini että leili menevät hukkaan.

Luulen Jeesuksen tarkoittavan, että tarvitaan uusi syntymä Hengestä, pelkästään lihallinen Abrahamin jälkeläisyys ei nyt alkuunkaan riitä pelastukseen. (Tosin se ei riittänyt vanhassakaan Liitossa, sillä "useimpiin heistä Jumala ei mielistynyt, koskapa he hukkuivat erämaassa", 1. Kor. 10:n mukaan.

Tarvitaan uusi luomus. Jeesusta ei tosin Raamattu sano uudeksi Aabrahamiksi, mutta uudeksi Aadamiksi sanoo.
Olisiko enemmin paikallaan puhua ensimmäisestä Israelista ja viimeisestä Israelista, eikä vanhasta ja uudesta? Vert. ensimmäinen Aadam ja viimeinen Aadam - näitä ilmaisuja Paavali käyttää 1. Kor. 15:ssa.

------------

Jaakob oli kyllä ihan oikeasti vanha Israel. Jaakob, joka sai nimen Israel painittuaan Jumalan kanssa aamuun asti. Ja voitti.


Israelin kansa on Jaakobin jälkeläisiä.

Kaikki Adamin lapset eivät taida olla israelilaisia, mutta Jeesuksen kautta Jumalan lapsiksi tulleet ovat kyllä. Raamattu sanoo heitä oikeiksi Abrahamin lapsiksi. Vanhassa Liitossa oikeita Abrahamin lapsia olivat ne, jotka uskoivat Lupauksen Sanan.

Mutta Vanha Liitto ei ole enää voimassa, sillä uusi, luvattu Liitto on jo astunut voimaan. Nyt ei riitä, että uskoo Messiaan olevan vain luvattu, vaan on tunnustettava lihaan tullut Jumalan Poika, Jeesus Kristus.
Hän on se "tähti, jonka ennustettiin ousevan Jaakobista. Jeesus, joka sikisi Pyhästä Hengestä ja syntyi Betlehemissä.

Paavali puhuu tosiaan ensimmäisestä ja viimeisestä Aadamista. 1 Kor 15:ssa hän kertoo ensimmäisestä Aadamista, jonka lankeemuksen takia kaikkia ihmisiä Aadamista Moosekseen asti on hallinnut kuolema. Ja sitten viimeisestä Aadamista, joka on eläväksitekevä henki.

Väärinkäsitysten välttämiseksi ehkä olisikin parempi puhua uuden Israelin sijasta oikeasta Israelista, ja oikeasta israelilaisuudesta.
Hepr. 11:ssa on lueteltu muutamia heistä, jotka jo Vanhan Liiton aikana kuuluivat oikeaan Israeliin.

He eivät turvautuneet omiin tekoihinsa, vaan uskoivat Herran lupauksen Sanan, mistä heidän oikea israelilaisuutensa tuli.

Oikea israelilainen Vanhan Liiton aikana uskoi Herran Lupauksen, ja kärsivällisesti odotti vanhan Simeonin tavoin sitä Luvattua, ja kun luvattu Messias sitten syntyi, Simeon Pyhässä Hengessä tunnisti Hänet lihaan tulleena Jumalan Poikana.

Oikea israelilainen myös Uuden Liiton tultua voimaan tunnustaa Jeesuksen Kristuksen lihaan tulleeksi Jumalan Pojaksi.

Natanael odotti monen juutalaisen tavoin sitä luvattua Messiasta, ja Jeesus totesikin vilpittömäksi ja "oikeaksi israelilaiseksi":

Joh. 1:
45 Filippus tapasi Natanaelin ja sanoi hänelle: "Me olemme löytäneet sen, josta Mooseksen laki ja profeettojen kirjat todistavat! Hän on Jeesus, Joosefin poika Nasaretista."
46 "Nasaretistako?" Natanael kysyi. "Voiko Nasaretista tulla mitään hyvää?" "Tule, niin näet", sanoi Filippus.
47 Kun Jeesus näki Natanaelin tulevan, hän sanoi: "Siinä on oikea israelilainen, mies vailla vilppiä!"
48 "Mistä sinä minut tunnet?" kysyi Natanael. Jeesus vastasi hänelle: "Jo ennen kuin Filippus kutsui sinua, näin sinut viikunapuun alla."
49 Natanael sanoi: "Rabbi, sinä olet Jumalan Poika, sinä olet Israelin kuningas!"

Kirjoittanut: MikkoL, 10.06.2011 16:23

"Väärinkäsitysten välttämiseksi ehkä olisikin parempi puhua uuden Israelin sijasta oikeasta Israelista, ja oikeasta israelilaisuudesta."Haamul

Aamen!

on se hienoa että saammeJumalan armosta tässä kaikki porukalla tutkia Raamatun käsittämättömiä aarteita ja niitä myös keskenämme jakaa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti