Vanha öljypuu Getsemanen puutarhassa 1898
Hei kaikki joulukinkun syöjät ja veriplättyjen paistajat ja "uuden Israelin" harhan edustajat!
MEKÖ MUKA PAKANOITA?
meidän "pakanoiden" - eli ei juutalaisten (gojim) - apostolimme Paavali kuvaa tätä hengellisesti olennaisen tärkeää Jumalan maailmanhallinnon ja pelastukseen valitsemisen asiaa näin:
....
Mitä tämä siis merkitsee?
Sitä, että vieraat kansat, jotka eivät tavoitelleet vanhurskautta, ovat saaneet sen, nimittäin uskon vanhurskauden.
Sen sijaan Israel, joka tavoitteli vanhurskautta lakia noudattamalla, ei sitä saavuttanut.
Miksi ei?
Siksi, että israelilaiset eivät lähteneet uskon tielle vaan tekojen. He ovat kompastuneet siihen kiveen, josta on kirjoitettu:
-- Minä asetan Siioniin kiven, johon he kompastuvat, kallion, johon he loukkaavat itsensä. Mutta joka häneen uskoo, ei joudu häpeään.
Rm 9:30-33
----
Tätä apostolin kirjoittamaa asiaa Haamul on aivan oikein korostanut.
KR 1992 käännöskomitea yskii tuon pakana sanan kanssa, joka meitäkin niin harmittaa, ja sievistelee vieraat kansat.
toki kreikkalaisilla ei ollut tuommoista käsitettä kuin juutalaisilla, "gojim" eli muut kansat, ei Jumalan kansat, pakanat. heille ei-kreikkalaiset olivat enimmäkseen barbaareja
Paavalin käyttämästä ἔθνος ethnos sanasta johdetaan suomenkin kieleen etninen, etno-musiikki, etnografia kansojen tutkimuksena jne.
Suomen kieleen varmaan Agricolan tuoma sana pakana, latinan paganus, tarkoittaa syrjäkyläläistä, joka ei vielä ole kuullut Kristuksesta vaan elää vanhan uskontonsa maailmassa.
Otto Manninen paukauttaa:
Että pakanat, jotka eivät tavoitelleet vanhurskautta, ovat saavuttaneet vanhurskauden, mutta sen vanhurskauden, joka tulee uskosta; mutta Israel, joka tavoitteli vanhurskauden lakia, ei ole sitä lakia saavuttanut.
Rm 9:30-31 KR 1938
Antti Litzelius Mynämäeltä rysäytti:
(Me sanomme:) pakanat, jotka ei ole vanhurskautta etsineet, ovat saaneet vanhurskauden, mutta sen vanhurskauden, joka uskosta on:
Mutta Israel, joka vanhurskauden lakia on etsinyt, ei ole vanhurskauden lakia saanut.
Rm 9:30-31 KR 1776
Mikael Agricola, suomenkielemme isä, toi tai vahvisti kieleemme uuden latinankielestä paganus johdetun sanan:
Miteste me sis tehen sanoma?
Sen me sanoma/ Ette Pacanat/ iotca ei ole wanhurskaudhen ielken seisoneet/ ne ouat wanhurskaudhen saaneet/ Mutta mine sanon sijte wanhurskaudhesta ioca vskosta tulepi.
Mutta Israel/ ioca on wanhurskaudhen Lain ielken seisonut/ ia ei ole saanut wanhurskaudhen Lakija.
Rm 9:30-31 KR 1548
eli pakanoita, ei-juutalaisia, vieraita kansoja
heitä on paljon ja heitä varten Jeesus Kristus erityisesti valitsi viestinsä viejän ja henkilökohtaisesti koulutti.
varmaan siellä he puhelivat Arabian autiomaan hiljaisuudessa myös Jumalan valitun kansan, Israelin, menneisyydestä, nykyisyydestä ja tulevaisuudesta.
ja näin saamme Israelin asiasta aivan taivaallista opetusta asiasta yhden ihmisen, ent. Saulus Tarsolaisen kautta.
ja vaikka Haamul kuinka intät, se ei sisällä ajatusta "uudesta Israelista"
tämä vie meitä harhaan.
seurataan Herramme apostolin opetusta, niin pysymme tiellä.
KESKUSTELUA APOSTOLI PAAVALIN KANSSA
vertauskuva ei tällä kertaa ole Israelin historiasta vaan Pyhän maan luonnosta
ei oikeastaan allegoria, vaan metafora kuten Haamul nettiruukussa silloin asiaa oikein valaisi.
Teille pakanuudesta kääntyneille sanon (siis meillekin nettiruukkulaisille ja monenlaisille körteille ja nörteille)
Minä ylistän tehtävääni kansojen (pakanain) apostolina, sillä näin herätän ehkä heimolaisissani kateutta teitä kohtaan ja voin pelastaa joitakuita heistä.
Hetkinen, sanoi Putkinen Paavalille...
senkö takia meille pakanoille Jeesusta julistat, että israelilaiset tulisivat kateellisiksi ja joku heistä pelastuisi??
emmekö mekin ole ihmisiä, eikö meille luonnostaan kuulu Jumalan armo ja liitot?
no kun ei...
me olemme luonnostamme pakanoita
ja se näkyy Suomenkin kansan pikaisessa luopumisessa Jeesuksesta ja paluusta uuspakanuuden yöhön aivan hallituksen johdolla.
Paavali menee vielä pitemmälle ja sanoo, että juutalaisen kansan kääntyminen Herran Jeesuksen puoleen tulee olemaan ylösnousemukseen verrattava tapahtuma. Siihen verrattuna vaikkapa meidän suomalaisten kääntyminen Herran Jeesuksen puoleen oli kaukaisessa maailmankolkassa tapahtunut kirkon historian sivuhuomautus.
Jos juutalaisten hylkääminen on avannut maailmalle pääsyn sovintoon, niin mitä tapahtuukaan, kun Jumala ottaa heidät yhteyteensä?
Silloin kuolleet heräävät eloon!
Jos ensimmäinen leipä pyhitetään, on koko leipomus pyhä, ja jos puun juuri on pyhä, ovat myös oksat pyhät.
No jo on paksua tekstiä!aivan kamalaa, näinkö yhtä kansaa ylistetään ja se nostetaan kaikkien maailman kansojen joukosta erityisasemaan.
juu
näin.
minkäs teet, saviastian palanen?
Pakanuudesta kääntyneiden rabbimme ei hievahda loukatun ylpeytemme motkotuksestamme, vaan jatkaa tosi väkevää opetustaan:
Jos jalosta oliivipuusta on katkaistu oksia ja jos sinut, joka olet peräisin villistä oliivipuusta, on oksastettu oikeiden oksien joukkoon niin että olet päässyt osalliseksi puun juurinesteestä, älä ylvästele alkuperäisten oksien rinnalla!
Mutta jos ylvästelet, muista, ettet sinä kannata juurta vaan juuri kannattaa sinua.
Haamul ja Patu, tässä on käsitteen "uusi Israel" ongelma, puhui siitä vaikka Antti Laato tai Jällivaaran vanhin.Näette vanhan öljypuun, jalon, Suuren Puutarhurin istuttaman ja huolella kasvattaman
Sillä on jo ikää noin neljätuhatta vuotta.
Siihen teidät on räpätty, ei johonkin uuteen puuhun.
comprendo??
sen puun juurista Kristuksen kirkko imee voimaa
profeettojen ja apostolien perustalle laskettu
Rabbi Paulus, elävän Jumalan palvelija, jatkaa:Sanot ehkä, että nuo oksat katkaistiin, jotta sinut voitaisiin oksastaa.
jees, niin sanomme. mutta oksat, ei runkoa!!!
Se on totta.
Ne katkaistiin pois epäuskonsa tähden, mutta sinä pysyt, kun uskot. Älä silti ole ylimielinen, vaan pelkää!
Pittääkö sitä meitä aina pelotella saarnamiehen??
Jos Jumala ei säästänyt luonnollisia oksia, ei hän säästä sinuakaan.
no eipä ole luonnollisia oksia säästänyt, melkoinen on juutalaisen kansan historia Jeesuksen ajan jälkeen.
Katso, kuinka Jumala on sekä lempeä että ankara. Langenneita kohtaan hän on ankara, sinua kohtaan lempeä, jos pysyt kiinni hänen hyvyydessään
entä arvon Paulimme, jos Suomen kansa ei pysy Hänen hyvyydessään? jos minä käännän selkäni Jumalan Pojalla ja häippäsen maailman yöhön?
muuten sinutkin leikataan pois.
jaha.
no Pauluksemme, kun Haamul ja Patu sanoo että juutalaisten ja vanhan Israelin aika on kokonaan ohi ja me olemme nyt se uusi Israel, Jumalan rakas kansa.
Minun mielestäni he ovat väärässä ja niin myös ortodoksinen kirkko, katolinen kirkko ja Luther, joka tähän kohtaan sanoi Jumalalle "siitä ei tule mitään" kirjoittaen sen omin käsin Roomalaiskirjeen kirjansa laitaan?
Mutta myös nuo toiset oksastetaan uudelleen, elleivät he jää epäuskonsa valtaan, sillä Jumala kykenee liittämään heidät takaisin runkoon.
Aamen, pyhä Paavali!
kirkkoisä Martti Luther on tässä kohtaa väärässä.
Jumalalle on kaikki mahdollista.
Jos kerran sinut on leikattu irti villistä oliivipuusta, johon luonnonmukaisesti kuuluit
älä nyt viitsi, Paavali, sinä ympärileikattu farisealainen, met olemme uskovia valkoihoisia suomalaisia kristittyjä, maailman ehdoton huippu.ja esimerkki kaikille kansoille kristillisyydestä ja vanhurskaudesta
ja vastoin luontoa oksastettu jaloon oliivipuuhun
sinä vaan intät, kohta tulee sulle aidosta suomalaisesta nyrkistä
niin totta kai nämä alkuperäiset oksat voidaan liittää takaisin omaan puuhunsa
ugh...
oliko Jumalalle helpompi saavuttaa sinun suomalaisen villin kasvin oksa tähän jaloon öljypuuhun kuin oksastaa juutalaiset takaisin siihen?
IHMEELLINEN VERTAUSKUVA
mites tää metafora oikein menee
jos juutalaiset kansana on leikattu pois jalosta öljypuusta
niin eihän jalo öljypuu sitten voi olla Israelin kansa?
olisko niin, että se jalo öljypuu on Jumalan Sana, Kristus
ja että on täysin luonteva jatkumo vanhasta uuteen liittoon
vanhasta testamentista uuteen testamenttiin
Abrahamin liitto
se ulottuu kaikkiin kansoihin, kuten Herra Abelle lupasi
Nooan liitto myös, kiitos Jumalan
näettekö Haamul ja Patu tuossa räpissäni apostoli Paavalin Roomalaiskirjeen 11 luvun jakeista 11-24
mistä tässä on kyse
näenkö minä?
ei ole mitään "uutta Israelia"
on jalo öljypuu, Jumala ihmiskunnan keskellä,
pelastus on juutalaisista
juutalaiset ovat kansana torjuneet Jumalan Pojan ja heidät on leikattu pois
uskontonsa on särkynyt ja vailla uhria
mutta kun he kerran tulevat Herran luokse ja Jumala istuttaa heidät takaisin jaloon öljypuuhun
silloin on merkilliset ajat käsillä!
oi jospa suomalaisilla olisi kansana hivenenkään verran sitä uskoa Jumalaan ja uskollisuutta, jota juutalainen kansa on osoittanut,
onhan Jumala antanut meille kauniin maan ja Talvisodan ihmeen ja suuret kansalliset herätykset ja olemme yksi hyvinvointivaltio (jossa voidaan pahoin)
pyhä Kolmiyhteinen Jumala on uskollinen
me olemme uskottomat, paha sydämemme on epäuskoinen ja ei meidän hyvin käy, ellei Herra Jumala meitä kansana armahda
Rukoilemme
Virsi 504Ah vuodata, Herra, jo Henkesi
ja herätä nuoriso Suomen.
Se johdata armossa tiellesi,
suo maahamme kaivattu huomen.
Me pyydämme Henkesi kastetta
ja parannusarmoa uutta.
Me varromme kevättä tuoretta,
me pelkäämme suruttomuutta.
Et, Herramme, kuoleman valtojen
nyt salline kansaamme voittaa,
kun ennenkin virvoitusaikojen
soit tulla ja armosi koittaa.
Siis sytytä taas pyhä liekkisi
nyt sydämeen nukkuvan nuoren,
niin että hän synnistä nousisi
ja näkisi Siionin vuoren.
Me uskomme Henkesi nostavan
näin kansamme kuoleman yöstä,
sen nuorison kiitosta laulavan
taas Poikasi lunastustyöstä.
Oi Kristus, nyt kanssamme rukoile,
ja Isäsi sinua kuulee.
Niin saapuvat herätysaikamme
ja taivaasta maan yli tuulee.
Väinö Malmivaara 1933.
Virsikirjan lisävihkoon 1963.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti