keskiviikko 8. kesäkuuta 2011

Orjan muoto

 Quid est veritas? Joh 18:38
Nikolai Gai 1890

otti orjan muodon

Miksi?

saammekin ihmetellä

ihmetellään yhdessä!

Ensin Kuka Hän on jumalallisen ilmoituksen mukaan

Sitten Orjan muoto jumalallisen ilmoituksen mukaan


Kiittäkää iloiten Isää, joka on tehnyt teidät kelvollisiksi saamaan pyhille kuuluvan perintöosan valon valtakunnasta.

Hän on pelastanut meidät pimeyden vallasta ja siirtänyt meidät rakkaan Poikansa valtakuntaan, hänen, joka on meidän lunastuksemme, syntiemme anteeksianto.

Hän on näkymättömän Jumalan kuva,
esikoinen, ennen koko luomakuntaa syntynyt.
Hänen välityksellään luotiin kaikki,
kaikki mitä on taivaissa ja maan päällä,
näkyvä ja näkymätön,
valtaistuimet, herruudet,
kaikki vallat ja voimat.
Kaikki on luotu hänen kauttaan
ja häntä varten.
Hän on ollut olemassa ennen kaikkea muuta,
ja hän pitää kaiken koossa.
Hän on myös ruumiin pää, ja ruumis on seurakunta. Hän on alku. Hän nousi esikoisena kuolleista, jotta hän olisi kaikessa ensimmäinen.

Jumala näki hyväksi
antaa kaiken täyteyden asua hänessä
sekä hänen välityksellään tehdä sovinnon ja hänen ristinsä verellä vahvistaa rauhan kaiken kanssa, mitä on maan päällä ja taivaissa.
Kol 1:12-20 KR 1992


Voimme lopun elämäämme tutkia tätä varhaista hymniä, ylistystä, jonka käsittämätön korkeus, syvyys ja leveys ajassa ja iankaikkisuudessa on näissä sanoissa ilmaistu.

Tehdään niin, annetaan ajatustemme levätä tänäänkin keskiviikkona 8.6. 2011 Hänessä, jota varten Isä on kaiken luonut.


Olkoon teilläkin sellainen mieli, joka Kristuksella Jeesuksella oli.

Hänellä oli Jumalan muoto,
mutta hän ei pitänyt kiinni oikeudestaan
olla Jumalan vertainen
vaan luopui omastaan.
Hän otti orjan muodon
ja tuli ihmisten kaltaiseksi.
Hän eli ihmisenä ihmisten joukossa,
hän alensi itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti, ristinkuolemaan asti.

Sen tähden Jumala on korottanut hänet yli kaiken
ja antanut hänelle nimen,
kaikkia muita nimiä korkeamman.
Jeesuksen nimeä kunnioittaen
on kaikkien polvistuttava,
kaikkien niin taivaassa kuin maan päällä ja maan alla,
ja jokaisen kielen on tunnustettava Isän Jumalan kunniaksi: "Jeesus Kristus on Herra."


Fil 2:5-11 KR 1992


Tämä hymni varhaisesta kirkosta on niin monelle kristitylle rakas ja ihmeellinen.

"Hänellä oli Jumalan muoto,
mutta hän ei pitänyt kiinni oikeudestaan
olla Jumalan vertainen
vaan luopui omastaan.
Hän otti orjan muodon
ja tuli ihmisten kaltaiseksi."

Miksi?

Eikö ihmiskunnalle olisi paljon mukavampi sellainen kuningas, joka on Jumalan vertainen?

Miksi orjan muoto?


On kahdenlaista perusvirtausta ihmisten parissa

tulla Jumalan vertaiseksi

tulla Kristuksen kaltaiseksi


Kristityn suurin haaste on, että Kristus saisi muotoa hänessä.

Johannes Kastajan sanoin "minun tulee vähetä ja Hänen kasvaa"

tarkoittaako tämä

tulla Jumalan vertaiseksi

vai

tulla Kristuksen kaltaiseksi

joka otti orjan muodon ja oli kuuliainen hamaan ristin kuolemaan

kumpi tie vaikuttaa paremmalta, kumpi tie maistuu makeammalta

olla Jumalan vertainen, tietää niinkuin Jumala hyvä ja paha

olla Jumalalle kuuliainen hamaan ristin kuolemaan asti


Valmisti kuuliaisuuden,
aukaisi oven autuuden
Jumala meille Pojassaan,
kun antoi hänet kuolemaan.

Virsi 299:4


Tarkoittaako ihana virsi "Ei mikään niin voi virvoittaa" sitä

että kun Jeesus valmisti kuuliaisuuden, niin meidän ei tarvitse olla Hänelle kuuliaisia?

vai mitä se tarkoittaa?

Orjan muoto, Jumalan palvelija

 Virsi 521
Oi ihminen, mieleesi paina:
ei onnea maailma suo.
Ei kestä, ei säily se aina,
se tuskia, huolia tuo.
Siis maailman murhe nyt heitä
ja pakene turhuuden teitä,
käy uskossa Herrasi luo.

Vai Luojaanko turvata voisit
ja palvella mammonaa maan?
Jos toiselle sydämen soisit,
et toista voi seuratakaan.
Oi ihminen, valitse parhain,
tuo sielusi Herralle varhain,
se hänelle tuo kokonaan.

Ei huokaillen tarvitse surra:
"Voi, mistä nyt ruokani saan?"
Jos niukka on leipäsi, murra
se luottaen vain Jumalaan.
Saat kuormia tielläsi kantaa,
vaan Herrasi voimia antaa,
ei hylkää hän puutteessakaan.

Kas lintu ei kylvä, ei niitä,
vaan ruokansa silläkin on.
Voi ihminen oppia siitä.
Hän miksi on oppimaton?
Saat suuretkin pelkosi suistaa,
kun Herramme linnutkin muistaa.
Hän kaikkien auttaja on.

Ei kehrätä voi kedon kukka,
vaan ei ole purppurakaan
niin kaunis kuin nurmien nukka,
kuin lilja on kukkiessaan.
Ei Salomo kunniassansa
niin loistanut istuimellansa
kuin loistavat kukkaset maan.

Kas niillekin Luojamme verhon
niin kauniin ja säihkyvän loi.
Ne nyt ovat riemuna perhon,
vaan huominen surman jo toi.
Siis yksinkö jäisit nyt huoleen?
Jo katsahda Herrasi puoleen,
hän kaikessa siunata voi.

Tee uskossa, toivossa työtä
ja leipäsi rauhassa syö.
Kun Herrasi armo on myötä,
niin murheetta nukkuos yö.
Kun Herralle itsesi annat
ja huolesi hänelle kannat,
on siunattu päiväsi työ.

Pois maalliset surusi suista,
ne Herrasi hoitava on.
Yks vain yli kaiken sä muista:
sun sielusi kuolematon.
Siis käy valtakuntahan Herran,
niin muutkin hän lahjansa kerran
myös sinulle antava on.

Haqvin Spegel 1686.
Uud. Johan Olof Wallin 1816.
Suom. Carl Gustaf von Essen 1867.
Uud. Julius Krohn 1880.
Virsikirjaan 1886.


Tästä lähtökohdasta on Taivaan valtakunnan työmiehillä ja naisilla, palvelijoilla ja palvelijattarilla hyvä olla.

Ei tarvitse orjana pelätä Isäntää vaan saa lapsen ja perillisen asemassa turvallisesti sanoa

Abba Isä, tapahtukoon Sinun tahtosi myös minun elämässäni niinkuin taivaassa.
Aamen

ja jos tie on orjan ja orjantappuroiden tie eikä ruusutarha, niin se on orjan tie

jonka Esikoinen on jo kerran kulkenut näyttäen meille esimerkkiä.

ja jonka Esikoinen tahtoo kanssamme kulkea, näyttäen meille Tietä.


teoriassa on kiva Filippiläiskirjeen "otti orjan muodon"

käytännössä ei ole kiva Roomalaiskirjeen

"Paavali, Jeesuksen Kristuksen palvelija"

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti